آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند

آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند


با ما همراه شوید تا پاسخ آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند بیابید.

کپسول های اکسیژن جز تجهیزات پزشکی به حساب می آیند در اتاق تای عمل و مراکز درمانی و همچنین در منازل از این کپسول استفاده می شود‌. هنگام استفاده از کپسول اکسیژن با این سوال برخورد می کنیم که آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند در ادامه این مطلب به این پرسش خواهیم پرداخت.

کپسول اکسیژن چیست؟

اجزای کپسول اکسیژن چیست؟

چرا کسیژن تا به این اندازه مهم است؟

کپسول گاز اکسیژن به چه صورت کار می کند؟

 

کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن
کپسول اکسیژن

اگر به دنبال آشنا شدن با کپسول اکسیژن هستید و میخواهید پاسخی برای آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند پیدا کنید به ادامه مطلب توجه کنید. کپسول اکسیژن برای انباره کردن  اکسیژن استفاده می شود. اکسیژن می تواند به صورت گاز و یا مایع باشد. به طور کلی کپسول اکسیژن برای موارد زیر به کار برده می شود.

  • در کار های پزشکی برای کمک به تنفس بیماران
  • کمک های اولیه
  • برای کمک به تنفس افرادی که در ارتفاعات بالا مثلا کوه ها هستند.
  • در موتور های موشک ها
  • در فرایند های صنعتی برای ساخت مونا متال و ساخت فولاد
  • تجهیزات برش کاری و شیشه کاری و جوشکاری

اجزای کپسول اکسیژن عبارت اند از:

  • شیشه آب مقطر: شیشه آب مقطر برای نم دار کردن اکسیژن به کار برده می شود.
  • پیچ کنترل: از این پیچ برای کنترل میزان خروج اکسیژن استفاده می شود. در واقع به کمک جریان سنج میزان اکسیژن تنظیم می شود.
  • جریان سنج: کار جریان سنج این است که مقدار  اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه نشان می دهد.
  • شیر تنظیم کننده خودکار: شیر تنظیم کننده خودکار فشار گاز درون کپسول را پیش از آن که به فشار سنج برسد کاهش می دهد.
  • فشار سنج: فشار سنج میزان فشار گاز وزن کپسول را نشان می دهد.
  •   کپوس‌اکسیژن: کپسول اکسیژن انباره ای به شکل استوانه است که درون آن اکسیژن وجود دارد.معمولا افرادی که به بیماری های ریوی و یا قلبی و یا افرادی که با گاز مسموم شده اند از این کپسول استفاده می کنند.

کپسول های اکسیژن جز تجهیزات پزشکی به حساب می آیند در اتاق تای عمل و مراکز درمانی و همچنین در منازل از این کپسول استفاده می شود‌. هنگام استفاده از کپسول اکسیژن با این سوال برخورد می کنیم که آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند در ادامه این مطلب به این پرسش خواهیم پرداخت.

اهمیت اکسیژن

اهمیت اکسیژن
اهمیت اکسیژن

هوایی که در محیط اطراف ما وجود دارد دارای ۷۸ درصد کار نیتروژن است و ۲۱ درصد گاز اکسیژن. عنصر هایی مانند کریپتون و زنون و آرگون و نئون به مقدار کمی در هوا وجود دارند.

اکسید های گوگرد و اکسید های نیتروژن و متان و برخی از هیدروکربن ها و کربن مونوکسید و دی اکسید کربن برخی از ترکیباتی هستند که در هوای اطراف وجود دارند. این ترکیبات معمولا آلاینده به حساب می آیند و وجود آن ها در هوا ضرر هایی ایجاد می کند.

هر چند که ترکیبات گفته شده به مقدار کمی در هوا وجود دارند اما آسیب های به دستگاه تنفسی انسان ها استفاده می کنند. به همین علت است که افرادی که بیمار هستند از کپسول اکسیژن استفاده می کنند.  زیرا آن ها در این صورت اکسیژن خالص دریافت می کنند و دستگاه تنفسی شان با مشکلی مواجه نمی شود.

هدف ما از نوشتن این مطلب پاسخ به سوال آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند است. زیرا از آن جایی که ریه ها باید اکسیژن را جذب کنند این گاز اهمیت زیادی برای سلامت انسان ها دارد. کار با کپسول اکسیژن کار آسانی نیست. به این علت که جز گاز های اشتعال پذیری به حساب می آید.

پیشنهاد می کنیم از مقاله مرکز فروش کپسول اکسیژن در تهران دیدن کنید.

در کپسول های اکسیژن حجم زیادی از این گاز در فضای کم متراکم می شود

از آن جایی که در کپسول های اکسیژن حجم زیادی از این گاز در فضای کم متراکم می شود ممکن است خطراتی را ایجاد کند. به همین علت در ساخت کپسول ها دقت زیادی به کار برده می شود.

پیش از آن که به دنبال پاسخی برای آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند باشیم باید اطلاعاتی را در مورد این کپسول به دست آورده باشیم. در کشور عزیزمان ایران مخزن اکسیژن با دو نوع جنس مختلف ساخته می‌شوند. برخی از این مخازن آلومینیوم و برخی چدنی یا آهنی هستند. جالب است بدانید که برای کپسول اکسیژن رنگ بین المللی انتخاب شده است.

این کپسول ها یا سفید هستند و یا نقره ای. گاهی هم کپسول های اکسیژن با رنگ سبز تولید می‌ شوند. این رنگ بندی سبب می شود تا میان انواع کپسول پزشکی تمایز ایجاد شود. معمولا افرادی که با این کپسول سر و کار دارند به دنبال پاسخی برای آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند هستند.

هم اکنون در ایران کپسول های اکسیژن به دو صورت به فروش می رسند

هم اکنون در ایران کپسول های اکسیژن به دو صورت به فروش می رسند. کپسول های اکسیژن یکبار مصرف و کپسول های اکسیژن چند بار مصرف. کپسول های که یک بار مصرف هستند معمولا سایزی برابر با سایز حشره کش ها دارند و تقریبا یک لیتر اکسیژن در آن ها فشرده شده است.

کپسول های اکسیژن یک بار مصرف حجم کمی دارند. اما کپسول های چند بار مصرف دارای تنوع حجم بالایی هستند. یعنی می ‌تواند کپسول های اکسیژن با هر حجمی‌ را خریداری کنید.

به طور کلی مخازن اکسیژن چند بار مصرف در حجم هایی مانند 3 لیتر و 5 لیتر و 10 لیتر و 50 لیتر به فروش می رسند. تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا با سوال آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند بیشتر آشنا شویم.

کپسول های گاز اکسیژن

کپسول های گاز اکسیژن
کپسول های گاز اکسیژن

به جز کپسول گاز اکسیژن کپسول گاز های دیگر هم به فروش می رسند. برای ساخت این کپسول ها این  آلیاژ های آلومینیوم و فولاد که هر دو مقاوم هستند را در فشار های بسیار بالا با هم ترکیب می کنند.

آلیاژ آلومینیوم نسبت به آلیاژ فولاد بهتر است زیرا وزن کم تری‌ دارد و جا به جایی آن آسان تر انجام می‌ شود. هر دو این آلیاژ ها می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند به همین علت در ساخت کپسول های اکسیژن از آنها استفاده می شود.

اگر چندین کپسول گاز در اختیار داشتید برای تشخیص این که هر کپسول دارای چه گازی است نباید به حواس ظاهری خود اکتفا کنید. یعنی برای انجام این کار می توانید از رنگ های که برای هر گاز تعیین شده کمک بگیرید.

برخی از گاز ها به شدت خطرناک هستند و اگر خود انسان برای تشخیص گاز ها وارد عمل شود اتفاقات جبران ناپذیری رخ خواهد داد. برای پاسخ دادن به پرسش آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند؟ می‌ توان با برخی از انواع کپسول ها آشنا شد.

کپسول گاز دو لیتری:

این کپسول ها سفید رنگ اند و مخصوص کپسول اکسیژن هستند. به طور کلی کپسول های گاز سفید رنگ و از جنس فولاد برای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

این کپسول ها جز کپسول های طبی است. در بازار به کپسول های اکسیژن ۲ لیتری کپسول اکسیژن پرتابل هم گفته می شود. این کپسول کوچکترین کپسول است. البته سیلندر های یک لیتری هم وجود دارد اما آنها مخصوص پک های امدادی هستند.

این نوع از کپسول ها در کوله پشتی ها جا می‌گیرند و اندازه کوچکی دارند. به همین علت معمولا زمانی که نیاز است افراد کپسول اکسیژن را به همراه خود ببرند از این نوع کپسول استفاده می کنند. البته کپسول های یک لیتری فقط در موارد پزشکی به کار برده نمی‌شوند. کوه نوردانی که قصد دارند به ارتفاع بالا بروند برای تنفس دچار مشکل خواهند شد.

به همین علت برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی برای سلامت شان باید از کپسول های اکسیژن استفاده کنند. این کپسول ها انتخاب بسیار مناسبی برای کوهنوردان هستند زیرا وزن سنگینی دارند و آنها را در طول راه به ‌مشقت نمی اندازد.

کپسول گاز پنج لیتری:

کپسول های گاز ۵ لیتری هم می توانند  پرتابل باشند. البته حمل و نقل کپسول های ۵ لیتری از حمل و نقل کپسول های ۲ لیتری کم تر است. دومین سایز کپسول های اکسیژن کپسول های ۵ لیتری هستند. به طور کلی همراه داشتن این نوع کپسول کار بسیار مناسبی نیست. به این علت که وزن آنها بالا است.

کپسول های گاز ۱۰ لیتری:

این کپسول ها در بازار به تعداد بالایی وجود دارند. از این نوع کپسول برای ذخیره سازی انواع گاز ها استفاده می شود. کپسول های گاز ۱۰‌ لیتری در برابر فشار تحمل بسیار زیادی دارند.

در ادامه مطالب به پرسش یا کپسول اکسیژن با برق کار می کند؟ پاسخ می دهیم.

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز
دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز در حال حاضر یکی از پرکاربردترین دستگاه ها است. هم اکنون که ویروس کرونا همه جهانیان را درگیر کرده است بیشتر از قبل به این دستگاه نیاز پیدا می شود.

علاوه بر کرونا افراد دیگری هم که به بیماری های تنفسی مبتلا هستند باید از این وسیله استفاده کنند. گذشته از همه بیماری ها امروزه به علت این که شهر ها بسیار گسترش پیدا کرده اند و آب و هوا آلوده شده است سیستم تنفس همه انسان ها در خطر است.

می‌توان دستگاه اکسیژن ساز را جز تکنولوژی های نوین به حساب آورد

می‌توان دستگاه اکسیژن ساز را جز تکنولوژی های نوین به حساب آورد
می‌توان دستگاه اکسیژن ساز را جز تکنولوژی های نوین به حساب آورد

به طور کلی می‌توان دستگاه اکسیژن ساز را جز تکنولوژی های نوین به حساب آورد. این وسیله اکسیژن را غلیظ می کند. همان طور که گفتیم بخش اعظمی از هوای اطراف ما از نیتروژن تشکیل می شود اما  افرادی که دارای بیماری های تنفسی هستند باید از هوایی تنفس کنند که بهش اعظم آن اکسیژن باشد. فرد معمولی می تواند در هوایی با اکسیژن زیاد تنفس کند.

اما افرادی که به بیماری کرونا مبتلا هستند و یا از دیگر بیماری های تنفسی رنج می برند نمی‌ توانند از این هوا نفس بکشند. دستگاه اکسیژن ساز نقش بسیار مهمی را در زندگی انسان ها ایفا می کند. در واقع نقش این دستگاه این است که اکسیژن هوای اطراف ما را میگیرد و آن را غلیظ تر می کند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که فایده این کار چیست؟

همان طور که گفتیم بیماران تنفسی باید در هوایی تنفس کنند که اکسیژن زیادی وجود دارد. این امکان توسط دستگاه اکسیژن ساز فراهم می شود. برای این که به آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند پاسخ دهیم باید با دستگاه اکسیژن ساز هم آشنا باشیم به همین علت در این قسمت از مطلب به معرفی این دستگاه پرداختیم.

مزایای دستگاه اکسیژن ساز

مزایای دستگاه اکسیژن ساز
مزایای دستگاه اکسیژن ساز

نحوه کار این دستگاه به این گونه است که ابتدا هوایی که در اطراف وجود دارد را به داخل کمپرس می کند و سپس اکسیژن پزشکی تولید می کند. اکسیژنی که توسط این دستگاه تولید می شود ۹۵ درصد خلوص دارد. پیش از آن که به سوال یا کپسول اکسیژن با برق کار می کند؟ بپردازیم بهتر است با مزایای دستگاه اکسیژن آشنا شویم.

  • راندمان بالای عملکرد
  • صدای پایین
  • جعبه جایی آسان
  • هزینه مناسب

همه این موارد از مزایای خرید دستگاه اکسیژن ساز است. هم اکنون دستگاه های اکسیژن ساز 3 و 5 و 8 و 10 لیتری به فروش می رسد. افرادی که به بیماری هایی تنفسی مزمن مبتلا هستند از کپسول های اکسیژن ساز 3 تا 5 لیتر استفاده می کنند. دستگاه اکسیژن ساز عملکردی تقریبا مشابه با کپسول های اکسیژن دارد.

بهتر است برای پاسخگویی به این که آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند با این دو دستگاه یعنی کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز به طور کامل آشنا شویم.

آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند ؟

آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند ؟
آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند ؟

همان طور که گفتیم هدف ما از نوشتن این مطلب این است که به پرسش آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند پاسخ دهیم. نیازی به تعریف از گاز اکسیژن نیست برای همه ما انسان ها می دانیم که وجود این کار برای ادامه حیات چالاک و ضروری است.

پس باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا در صورت مشکل بتوانیم باز هم به کار اکسیژن دسترسی داشته باشیم. به همین علت دستگاه ها و کپسول های اکسیژن  تولید می شوند. آگاهی از این که  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند می تواند راهنمایی درستی برای ما در ادامه زندگی باشد.

زیرا در صورتی که از آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند آگاه شده باشیم خواهیم دانست عملکرد هر کدام از این وسیله ها چگونه است و هم چنین چه افرادی می توانند از آن استفاده کنند. همانطور که تا اینجا مطلب متوجه شده اید هدف این دو دستگاه با یک دیگر مشترک است و تنها مکانیزم کار آن ها با یکدیگر متفاوت است.

آشنا شدن با مکانیزم هر دو این وسیله ها 

برای آشنایی با این که آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند باید با مکانیزم هر دو این وسیله ها آشنا باشیم. در ابتدای‌ مطلب که اجزای مختلف کپسول اکسیژن را معرفی کردیم توانستیم تا حدودی با نحوه عملکرد آن ها آگاه شویم.

اگر قصد پاسخگویی به پرسش  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند را داشته باشیم باید بگوییم خیر!. هنگام استفاده از کپسول های اکسیژن نیازی به برق نیست. به همین علت کار با آن به راحتی انجام می شود. دستگاه اکسیژن می تواند کارآمدتر از کپسول اکسیژن باشد.

در واقع برای این که پاسخ کاملی به پرسش آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند بدهیم باید بگوییم که دستگاه های اکسیژن ساز با برق کار می کنند نه کپسول های اکسیژن. همانطور که متوجه شده اید میان این دو دستگاه تفاوت های وجود دارد و یکی از این تفاوت ها این است که دستگاه اکسیژن ساز به برق نیاز دارد.

انواع دستگاه های اکسیژن

انواع دستگاه های اکسیژن
انواع دستگاه های اکسیژن

دستگاه های اکسیژن ساز به چند دسته تقسیم بندی می شوند که در راستای آشنایی با  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند بهتر است با آن ها هم آشنا شویم.

دستگاه اکسیژن ساز ثابت:

از این نوع دستگاه بیشتر در منازل استفاده می شود. این دستگاه مداوم و به صورت پالسی اکسیژن تولید می کند. کارکرد پالسی به این معنا است که دستگاه در فاصله زمانی تعیین ش ع به طور مقطعی حجم مشخصی از اکسیژن را تولید می کند. اما منظور از کارکرد مداوم دستگاه اکسیژن این است که بدون توقف و یکسره اکسیژن تولید می شود.

بیش از اکسیژن ساز تا چرخ هایی دارند که به کمک این چرخ ها به راحتی می توان آن ها را حمل کرد. البته حمل و نقل دستگاه های پرتابل از حمل و نقل این نوع از دستگاه ها آسان تر است.

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل یا پرتابل:

دستگاه های اکسیژن ساز قابل حمل وزن کم تری‌ نسبت به دستگاه های اکسیژن ساز ثابت دارند‌. نحوه تولید این دستگاه به صورتی بوده که حمل و نقل آن به راحتی انجام شود. این نوع دستگاه اکسیژن ساز معمولا به صورت پالسی اکسیژن تولید می کند. افرادی که از دستگاه اکسیژن ساز پرتابل استفاده می کنند می توانند آن را به صورت دستی تنظیم کنند.

برای انجام این کار باید مطابق با نیاز بیمار به کمک صفحه کنترلی که روی دستگاه قرار داد میزان اکسیژن خروجی را تنظیم کرد. برای آگاهی بیشتر در مورد این که  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند

باید با اکسیژن ساز ها بیشتر آشنا شوید. زیرا برند های زیادی از این دستگاه در بازار وجود دارند و ممکن است هنگام خرید با سردرگمی رو به رو شوید. بهترین کار این است که قبل از خرید دستگاه های اکسیژن و یا کپسول های اکسیژن نظر پزشک خود را بپرسید.

در این صورت می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. پزشک ها از وضعیت بیمار خود آگاه هستند و به همین علت فقط آن ها می توانند که چه دستگاه اکسیژنی برای چه فردی مناسب است.

در این جا علاوه بر پاسخ به پرسش  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند باید به پرسش های دیگری هم پاسخ دهیم. به طور مثال یکی از سوال ها این است که آیا نحوه عملکرد دستگاه های اکسیژن با یکدیگر متفاوت است؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که دستگاه های اکسیژن ساز هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. یعنی همه آن ها مکانیزم یکسانی دارند. تنها تفاوتی که میان انواع دستگاه های اکسیژن ساز وجود دارد این است که اندازه آن ها با یکدیگر یکسان نیست و همچنین میزان مصرف برق متفاوتی دارند.

دستگاه اکسیژن ساز خانگی با ایستاده:

این دستگاه باید به کنم جریان برق شهری تغذیه شود تا بتواند اکسیژن سازی کند. به همین علت به آن ها دستگاه اکسیژن ساز خانگی می‌ گویند.

از آن جایی که این وسیله به کمک برق شهری کار می کند شما نمی توانید آن را جا به جا کنید. البته زیر این نوع از دستگاه های اکسیژن ساز چرخ های تعبیه شده است که حمل و نقل آن آسان باشد اما در هر حال هنگام استفاده از آن با محدودیت نیاز به برق شهری رو به رو هستیم.‌

دستگاه های اکسیژن ساز خانگی دارای گنجایش های مختلفی هستند. ۳ لیتر و ۵ لیتر و ۸ لیتر و ۱۰ لیتر ظرفیت های مختلف این نوع از دستگاه ها هستند.

تامین انرژی اکسیژن ساز ها

تامین انرژی اکسیژن ساز ها
تامین انرژی اکسیژن ساز ها

همان طور که می دانید در اواسط این مطلب برای پاسخ به پرسش  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند گفتیم که کپسول های اکسیژن با برق کار نمی کنند در واقع این دستگاه های اکسیژن ساز هستند که با برق کار می کنند. اکنون باید به نکنه دیگری در مورد دستگاه های اکسیژن ساز اشاره کنیم.

برخی از دستگاه های اکسیژن ساز یا باتری کار می کنند. یعنی یه جای برق به کمک باتری کار می کنند. یکی از موضوعاتی که سبب ایجاد تفاوت میان اکسیژن ساز ها می شود. طول عمر باتری آن ها است.

برخی از این باتری ها قادر هستند ۸ ساعت شارژ را نگه دارند اما برخی دیگر از باتری ها تنها می‌توانند تا ۱ ساعت در خود شارژ نگه دارند‌. البته نحوه استفاده کاربر از دستگاه هم روی طول عمر باتری آن اثر گذار است.

افرادی که به دنبال پاسخی برای  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند هستند حتما قصد خرید و یا اجاره دستگاه های اکسیژن ساز خانگی و یا کپسول های گاز را دارند. به همین علت در این قسمت از مطالب به معرفی برخی نکات مهم در این مورد خواهیم پرداخت.

هنگام خرید دستگاه های اکسیژن باید به موارد زیر توجه فرمایید.

  • میزان تولید صدا
  • مصرف برق
  • توان تولید اکسیژن
  • طریقه انتقال اکسیژن

دستگاه اکسیژن ساز خانگی نباید سر و صدای زیادی داشته باشد زیرا در این صورت ممکن است برای بیمار مشکلاتی ایجاد کند. هم چنین دقت کنید که عملکرد دستگاه اکسیژن و کپسول اکسیژن کاملا از یک دیگر مستقل است و هر کدام به نحوی اکسیژن محیط را افزایش می دهند‌.

افرادی که بیمار تنفسی و یا قلبی عروقی در منزل دارند علاوه بر پرسش  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند باید به سوالات دیگری هم پاسخ دهند تا بتوانند خرید مناسبی داشته باشند.

به طور مثال هنگام خرید دستگاه های اکسیژن باید به نیاز های خود توجه کنند و به این سوالات پاسخ دهند.

  • آیا تمایل دستگاه اکسیژن پرتابل باشد؟
  • حداکثر و حداقل میزان خروجی اکسیژن برای بیمار شما باید چقدر  باشد؟
  • دستگاه اکسیژن چند لیتری مورد نیاز شما است؟
  • پزشک چه دستگاهی را به شما پیشنهاد داده است؟
  • تا چه میزان می‌ توانید برای خرید دستگاه اکسیژن ساز هزینه کنید‌؟

موارد بالا سوالاتی هستند که پس از آشنایی با پاسخ  آیا کپسول اکسیژن با برق کار می کند باید به آنها پاسخ دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *