از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده

از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده


در این مقاله، به این موضوع می پردازیم که از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده . لطفا تا انتهای مقاله، ما را همراهی نمایید.

افراد زیادی وجود دارند که به دلایلی، نیاز به اکسیژن اضافی دارند و اکسیژنی که از نفس کشیدن طبیعی به بدنشان می رسد، نمی تواند پاسخگوی نیاز آن ها باشد.

به همین دلیل این افراد از کپسول اکسیژن استفاده می کنند. به عنوان کسانی که مبتلا به برخی از بیماری هایی هستند که قلب و یا ریه شان درگیر می شود، باید از کپسول اکسیژن استفاده کنند تا اکسیژن کافی به اندام های بدنشان برسد.

همچنین کسانی که در ناحیه ریه مسموم شده اند و نمی توانند نفس بکشند، باید از کپسول اکسیژن استفاده کنند. این کپسول ها حجم محدودی دارند و بعد از مدتی استفاده گاز آن ها تمام می شود و باید پر بشوند. در این مقاله بررسی می کنیم که این گاز چه زمانی به اتمام می رسد و همچنین بررسی می کنیم که از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است.

آن چه در نوشتار “از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده”، مورد مطالعه قرار می گیرد:

1- کپسول های اکسیژن چه انواعی دارند؟

2- کپسول ده لیتری چه زمانی تمام می شود؟

3- مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن پنج لیتری

4- کپسول اکسیژن دو لیتری چه زمانی به اتمام می رسد؟

5- مدت زمان متوسط استفاده از هر کپسول

6- از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است؟

7- جمع بندی

 

کپسول های اکسیژن چه انواعی دارند؟

کپسول های اکسیژن چه انواعی دارند؟
کپسول های اکسیژن چه انواعی دارند؟

برای این که بدانید کپسول اکسیژن چه زمانی تمام شده است و دیگر قابل استفاده نیست، باید با انواع کپسول اکسیژن آشنا باشید و ویژگی این کپسول ها را بدانید تا بفهمید که کپسول اکسیژن چه زمانی تمام شده است.

این کپسول هایی که برای بیماران تولید شده اند، در سه حجم مختلف به بازار ارائه می شوند. این کپسول ها در اندازه های ده لیتری، پنج لیتری و دو لیتری وجود دارند.

هر یک از این کپسول ها کاربرد مخصوصی دارند و در مکان ها و زمان های مختلفی استفاده می شوند. به عنوان مثال برای کسانی که در هر لحظه از شبانه روز باید از کپسول اکسیژن استفاده کنند یا به عنوان مثال در کوهنوردانی که در ارتفاعات بالا، مجبور به استفاده از کپسول اکسیژن می شوند؛ کپسول های دو لیتری ساخته شده است تا این افراد بتوانند به راحتی این کپسول ها را در مکان های مختلف حمل کنند.

برای راحتی بیشتر، در کنار این کپسول ها یک کیف وجود دارد

برای راحتی بیشتر، در کنار این کپسول ها یک کیف وجود دارد تا کپسول در داخل آن حمل بشود. با این که این کپسول ها به راحتی حمل می شوند، اما با این حال زمان کمتری می توان آن ها را استفاده کرد و به دلیل حجم کمشان، در زمان کوتاهی تمام می شوند.

البته باید گفت که کپسول پنج لیتری نیز تقریبا سبک می باشد و می توان آن ها را حمل کرد و به عنوان مثال کوهنوردانی که به اکسیژن بالایی نیاز دارند، از این کپسول در هنگام صعود خود استفاده می کنند.

همچنین از این کپسول ها در غواصی نیز استفاده می شود و به دلیل وزن نسبتا کمی که کپسول های پنج لیتری دارند، غواصان از آن ها در هنگام شنا استفاده می کنند.

بدیهی است که این کپسول ها مدت زمان بیشتری نسبت به کپسول های دو لیتری، اکسیژن را به فرد استفاده کننده می رسانند و دیرتر تمام می شوند.

کپسول اکسیژن ده لیتری

در نهایت به کپسول اکسیژن ده لیتری می رسیم که مناسب بیمارانی می باشد که بستری شده اند و نیاز به اکسیژن بیشتری نسبت به اکسیژن موجود در هوای معمولی دارند و غلظت اکسیژنی که این افراد استنشاق می کنند، باید بیشتر از غلظت اکسیژن موجود در هوا باشد.

به همین دلیل از کپسول اکسیژن ده لیتری در این موارد استفاده می شود. این کپسول ها حجم بالایی دارند و بسیار دیرتر از کپسول های دیگر تمام می شوند. در نتیجه گزینه ای مناسب برای بیماران داخل خانه و بیمارستان ها می باشند که نیاز به خروج از محل را ندارند و می توانند استراحت کنند.

پیشنهاد می کنیم از مقاله مرکز فروش کپسول اکسیژن در تهران دیدن کنید.

کپسول ده لیتری چه زمانی تمام می شود؟

کپسول ده لیتری چه زمانی تمام می شود؟
کپسول ده لیتری چه زمانی تمام می شود؟

همان طور که گفته شد، هر کپسول با توجه به حجم و غلظتی که دارد، مدت زمان متفاوتی قابل استفاده است. البته بدیهی است که نوع استفاده و میزان فشاری که کپسول روی آن تنظیم می شود، در زمان استفاده از کپسول تاثیر گذار می باشد.

میزان فشار کپسول، همان مقدار فشاری است که کپسول اکسیژن را به بیرون می فرستد. در واقع هر قدر فشار اکسیژن بیشتر باشد، کپسول زودتر تمام شده و مدت زمان کمتری قابل استفاده خواهد بود.

کپسول های ده لیتری از جنس فولاد می باشند که مقداری جزئی از آلیاژهای دیگر نیز در این کپسول ها وجود دارد. این کپسول ها نزدیک 14 کیلوگرم وزن دارند و به همین دلیل جا به جا کردن آن ها کمی دشوار می باشد و استفاده ی عمده ای که از این کپسول ها می شود، در خانه یا بیمارستان و به صورت ساکن می باشد.

همچنین به دلیل اندازه ی بزرگی که دارند و این که قدشان به هشتاد و چهار سانتیمتر می رسد، جا به جایی آن ها بیشتر از پیش مشکل آسا می شود و بهتر است تا برای کپسول هایی که نیاز به جا به جایی دارند، از حجم های کوچک تر کپسول استفاده بشود.

گازی که درون کپسول اکسیژن ده لیتری پر شده است، دارای فشاری به اندازه ی صد و ده بار می باشد

گازی که درون کپسول اکسیژن ده لیتری پر شده است، دارای فشاری به اندازه ی صد و ده بار می باشد که می توان گفت یک چهارم میزان فشاری است که کپسول می تواند تحمل بکند.

در واقع به دلیل این فشار بالا، در یک کپسول ده لیتری، به اندازه ی 1000 لیتر گاز اکسیژن ذخیره می شود. این موضوع به دلیل تراکم پذیری زیاد گاز اکسیژن می باشد.

به همین دلیل می توان مقدار گاز اکسیژن بیشتری در یک کپسول ده لیتری ذخیره کرد و در نتیجه مدت زمان استفاده آن را افزایش داد. البته باید توجه داشت که این موضوع باعث افزایش دما نیز می شود و در نتیجه نمی توان از گاز اکسیژن برای تنفس استفاده کرد.

به همین دلیل فشار 110 بار، مقداری بسیار مناسب می باشد تا این کپسول بتواند اکسیژن مورد نیاز بیماران را در مدت زمانی مناسب تامین بکند. غلظت اکسیژن در این کپسول ها به اندازه ی 90 درصد می باشد تا اکسیژن بسیار زیادی به بیماران برسد.

یک کپسول ده لیتری می تواند به روش های مختلفی استفاده شود و هر یک از این روش ها باعث می شود تا زمان استفاده از کپسول متفاوت باشد و کپسول دیرتر یا زودتر تمام بشود.

میزانی که یک کپسول 10 لیتری می تواند اکسیژن را انتقال بدهد

بیشترین میزانی که یک کپسول 10 لیتری می تواند اکسیژن را انتقال بدهد، نزدیک به 17 ساعت می باشد. در واقع اگر سیلندر کپسول اکسیژن ده لیتری به طوری تنظیم بشود که آهنگ جریان اکسیژن یک لیتر در دقیقه باشد، این کپسول می تواند بین 16 الی 17 ساعت، اکسیژن را به جریان بیندازد.

این سیلندر می تواند در مقدارهای مختلفی تنظیم بشود که بستگی به پزشک یا بیمار دارد. در یک کپسول اکسیژن ده لیتری می توان سیلندر را تنظیم کرد تا 2 لیتر اکسیژن در هر دقیقه جریان بیابد که باعث می شود تا اکسیژن موجود در کپسول، بین 8 الی 9 ساعت جریان داشته باشد و بعد از آن به اتمام برسد.

همچنین می توان این سیلندر را بر روی 3 لیتر بر دقیقه، 4 لیتر بر دقیقه، 5 لیتر بر دقیقه و 10 لیتر بر دقیقه تنظیم کرد. در صورتی که کپسول اکسیژن را با آهنگ سه لیتر بر دقیقه جاری بسازد، حداکثر 6 ساعت دوام خواهد داشت.

اگر این کپسول اکسیژن را با آهنگ 4 لیتر در دقیقه و 5 لیتر در دقیقه جاری بسازد، به ترتیب 4 ساعت و سه ساعت و نیم دوام خواهد داشت و بعد از آن تمام می شود.

بیشترین میزان اکسیژنی که یک کپسول اکسیژن می تواند در دقیقه جاری بسازد

بیشترین میزان اکسیژنی که یک کپسول اکسیژن می تواند در دقیقه جاری بسازد
بیشترین میزان اکسیژنی که یک کپسول اکسیژن می تواند در دقیقه جاری بسازد

بیشترین میزان اکسیژنی که یک کپسول اکسیژن می تواند در دقیقه جاری بسازد، ده لیتر می باشد که باعث تمام شدن کپسول در 90 دقیقه می شود.

با دانستن این زمان ها و میزان اکسیژنی که از کپسول جاری می شود، می توان فهمید که کپسول اکسیژن کی تمام می شود. این که از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است، بستگی به میزان استفاده از کپسول و دانستن زمان و میزان اکسیژن جاری شده دارد.

مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن پنج لیتری چقدر است؟

مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن پنج لیتری چقدر است؟
مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن پنج لیتری چقدر است؟

کپسول اکسیژن 5 لیتری نیز مانند کپسول اکسیژن ده لیتری می باشد و دارای اکسیژنی با فشار صد و ده بار می باشد که این موضوع باعث می شود تا 500 لیتر اکسیژن در این کپسول وجود داشته باشد.

این کپسول به دلیل وزن کمی که دارد، مناسب حمل کردن می باشد و مناسب افرادی است که در مواقعی خاص از روز به اکسیژن اضافی نیاز دارند. به عنوان مثال می توان به کوهنوردها و غواص ها اشاره کرد که هنگام فعالیت های خود به کپسول اکسیژن نیاز دارند و می توانند از کپسول اکسیژن پنج لیتری استفاده کنند.

در این کپسول نیز سیلندری موجود می باشد که مقدار اکسیژن خروجی در دقیقه را کنترل می کند و با تنظیم آن سیلندر می توان مدت زمان بیشتر و یا کمتری از کپسول استفاده کرد. سیلندر این حجم از کپسول ها نیز به صورت 10، 5، 4، 3، 2 و 1 لیتر بر دقیقه تنظیم می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست شارژ کپسول اکسیژن جنوب تهران دیدن کنید.

در صورتی که کپسول طوری تنظیم بشود که در هر دقیقه 10 لیتر اکسیژن را به جریان بیندازد

در صورتی که کپسول طوری تنظیم بشود که در هر دقیقه 10 لیتر اکسیژن را به جریان بیندازد، نزدیک به 45 دقیقه می تواند دوام داشته باشد.

این مدت زمان با کمتر شدن میزان اکسیژن جاری شده در هر دقیقه زیادتر می شود. به عنوان مثال یک کپسول اکسیژن پنج لیتری که در هر دقیقه 5 لیتر اکسیژن را به بیمار انتقال می دهد، تقریبا 2 ساعت دوام خواهد داشت.

کپسولی که سیلندر آن بر روی 4، 3 و 2 لیتر بر دقیقه تنظیم شده باشد؛ به ترتیب دو ساعت و نیم، 3 ساعت و 4 ساعت دوام خواهد داشت. در نهایت اگر کپسول کمترین میزان اکسیژن را به جریان  بیندازد و سیلندر روی 1 لیتر بر دقیقه باشد، می توان گفت که کپسول نزدیک به 8 ساعت اکسیژن را به فرد خواهد رساند.

کپسول اکسیژن دو لیتری چه زمانی به اتمام می رسد؟

کپسول اکسیژن دو لیتری چه زمانی به اتمام می رسد؟
کپسول اکسیژن دو لیتری چه زمانی به اتمام می رسد؟

کپسول اکسیژن دو لیتری وزن بسیار کمتری نسبت به کپسول های دیگر دارد و به راحتی می توان آن را حمل نمود. در این حجم از کپسول ها نیز، به دلیل فشار بالای اکسیژنی که کپسول با آن پر شده است، حجم اکسیژن در کپسول به 200 لیتر می رسد. همچنین در این کپسول نیز می توان مقدار اکسیژن دریافتی را با استفاده از سیلندر تنظیم کرد.

با تنظیم سیلندر می توان مقدار اکسیژن دریافتی در هر دقیقه را تغییر داد و در نتیجه مدت زمان استفاده از کپسول نیز تغییر می کند. با کپسول اکسیژن های دو لیتری می توان بین تقریبا 20 دقیقه تا سه ساعت و نیم، از اکسیژن کپسول استفاده کرد. اگر سیلندر در پایین ترین میزان و یعنی 1 لیتر بر دقیقه تنظیم بشود، می توان تا نزدیک 4 ساعت از اکسیژن بهره برد.

با بالاتر رفتن آهنگ جریان اکسیژن، این مدت زمان کاهش می یابد. به عبارتی  اگر کپسول در هر دقیقه دو لیتر اکسیژن را به بیرون بفرستد، مدت زمان استفاده از اکسیژن به 100 دقیقه می رسد. با افزایش میزان جریان اکسیژن در هر دقیقه، این مدت زمان تا 20 دقیقه نیز کاهش می یابد که در این زمان، کپسول بر روی 10 لیتر بر دقیقه تنظیم شده است.

مدت زمان متوسط استفاده از هر کپسول چقدر می باشد؟

مدت زمان متوسط استفاده از هر کپسول چقدر می باشد؟
مدت زمان متوسط استفاده از هر کپسول چقدر می باشد؟

همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، هر کپسول می تواند تا مدت مشخصی به اکسیژن رسانی ادامه دهد و بعد از آن باید کپسول را شارژ یا عوض کرد. کپسول ده لیتری می تواند تا 16 ساعت به اکسیژن رسانی ادامه بدهد اما استفاده از کپسول در این شرایط نمی تواند مناسب بسیاری از بیماران باشد.

زیرا مقدار اکسیژن یک لیتر در دقیقه، بسیار کم می باشد و نمی تواند نیاز بیماران را برطرف سازد. به همین دلیل باید کپسول را به طوری تنظیم کرد که حداقل در هر دقیقه 5 لیتر اکسیژن به بیمار برسد. در این صورت مدت زمانی که کپسول می تواند به اکسیژن رسانی ادامه دهد، کمتر می شود و در نتیجه کپسول اکسیژن زودتر تمام می شود.

کپسول اکسیژن دو لیتری بین 15 الی 30 دقیقه می تواند به بیمار اکسیژن برساند

در نتیجه می توان گفت که به شکل متوسط، کپسول اکسیژن دو لیتری بین 15 الی 30 دقیقه می تواند به بیمار اکسیژن برساند و بعد از آن نیاز به شارژ مجدد با گاز اکسیژن دارد. میانگین زمان استفاده از کپسول 5 لیتری بین 30 دقیقه تا 1 ساعت می باشد و این کپسول نیز بعد از این مدت، باید شارژ بشود تا دوباره بتوان از آن استفاده کرد.

کپسول ده لیتری به طور متوسط می تواند بین 2 الی 3 ساعت، اکسیژن را در خودش نگه دارد و به بیمار اکسیژن برساند. البته همان طور که گفته شد، این موضوع و این مدت زمان ها، برای برخی از بیماران صادق است و در واقع کسانی که از کپسول با فشار بالا و به طور مداوم استفاده می کنند، می توانند در حدی کمتر از این مدت زمان ها از کپسول استفاده بکنند.

اما بیمارانی که با اکسیژن کمتری نیز می توانند فعالیت های خود را انجام بدهند و نیاز به اکسیژن بسیار زیادی در طول روز ندارند و به صورت مداوم از کپسول استفاده نمی کنند، می توانند ساعت ها از کپسول ها استفاده بکنند.

از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است؟

از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است؟
از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است؟

همان طور که بررسی شد، یکی از راه های فهمیدن این که کپسول اکسیژن تمام شده است، دانستن مدت زمان استفاده از کپسول می باشد. با دانستن حداکثر مدت زمان استفاده از هر کپسول می توان در زمان تمام شدن گاز کپسول، از این موضوع با خبر شد.

اما روش دیگری نیز وجود دارد که می توان با استفاده از آن فهمید که کپسول اکسیژن تمام شده است یا خیر. این روش، چک کردن و بررسی فیزیکی کپسول اکسیژن می باشد.

در واقع از راحت ترین راه های این که بررسی کنید تا کپسول اکسیژنتان تمام شده است یا نه، این است که فلکه ی کپسول را باز کنید و اگر اکسیژن با فشار بالا و مطلوب از کپسول خارج بشود، به این معنی است که هنوز مقداری گاز در کپسول و سیلندر وجود دارد و می توان از کپسول استفاده کرد.

با این روش نمی توان مقدار دقیق اکسیژن را فهمید و حتی ممکن است کپسول در انتهای خود باشد و بعد از چند دقیقه تمام بشود. برای فهم دقیق تر این که چه مقدار اکسیژن در کپسول اکسیژن باقی مانده است، از وسیله ای به نام مانومتر یا رگلاتور استفاده می شود.

این وسیله بر روی کپسول اکسیژن نصب می شود

این وسیله بر روی کپسول اکسیژن نصب می شود و با استفاده از آن می توان فهمید که دقیقا چقدر اکسیژن در کپسول وجود دارد. در این مانومتر، فشار اکسیژن نمایش داده می شود که عدد نمایش داده شده باید در حدود 100 الی 120 باشد.

در این صورت می توان گفت که  کپسول پر از اکسیژن می باشد. با استفاده کردن از کپسول و مصرف اکسیژن داخل آن، عدد روی مانومتر کاهش می یابد و در نتیجه فشار اکسیژن کمتر می شود.

هنگامی که عدد روی مانومتر و فشار اکسیژن به زیر 15 برسد، می توان گفت که کپسول نیاز به شارژ مجدد دارد و نمی توان دوباره از آن بهره ی مناسبی برد و قابل استفاده نمی باشد.

بعد از شارژ کردن کپسول، عدد روی مانومتر باید مجددا به 100 الی 120 برسد و این به این معنی است که کپسول شارژ شده است و می توان از آن استفاده نمود. در نتیجه استفاده کردن از مانومتر روشی است که می توان از مقدار دقیق اکسیژن در کپسول مطلع شد.

البته بدیهی است که نصب کردن مانومتر کاری حرفه ای می باشد و نیاز به آموزش دارد و باید توسط افراد متخصص انجام بشود. در صورتی که مانومتر به درستی نصب نشود، احتمال این وجود دارد که اکسیژن از طریق مانومتر به بیرون  نشت کند و در نتیجه کپسول سریع تر خالی می شود و بازدهی آن پایین تر می آِید.

علاوه بر آن مانومتر باید به شکل مناسبی آب بندی شود تا بتوان مدت طولانی تری از کپسول استفاده کرد و از هدر رفتن اکسیژن جلوگیری نمود.

جمع بندی

جمع بندی
جمع بندی

کپسول اکسیژن برای بسیاری از افراد وسیله ای حیاتی می باشد و بدون آن نمی توانند به زندگی خود ادامه بدهند. یکی از مواردی که هنگام استفاده از کپسول اکسیژن باید در نظر داشت، این است که گاز این کپسول چه زمانی به پایان می رسد.

در این مقاله به این پرسش پاسخ داده شد که از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است. همچنین سه روش بررسی شد که با استفاده از آن ها می توان فهمید که چه مقدار از اکسیژن در کپسول باقی مانده است. علاوه بر آن به این موضوع پرداخته شد که مدت زمانی که از هر کپسول می توان استفاده کرد، چقدر می باشد.

https://cutt.ly/cR6omX7

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *