تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی


امروز با موضوع تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در خدمت شما هستیم.

گاز اکسیژن یکی از گاز های بسیار مهم در زندگی ما بوده و در زمینه های مختلفی از آن استفاده می شود. این گاز انواع مختلفی دارد. نوعی از این گاز ادامه حیات در کره زمین را فراهم کرده و نوع دیگر آن در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

در پزشکی این گاز در اختیار بیمارانی که دچار مشکل تنفسی اند و نمی توانند از اکسیژن موجود در هوا به راحتی استفاده کنند قرار می گیرد.

در صنعت نیز برای برش فلزات و ذوب آن ها و برای ترکیب آن با سایر عناصر شیمیایی و بوجود آوردن موادی با خاصیت جدید استفاده می شود. برای آشنایی با گاز اکسیژن و کاربرد های مختلف آن و تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

گاز اکسیژن

کاربردهای گاز اکسیژن

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در تولید

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در اندازه

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در کاربرد

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در قیمت

تفاوت گاز اکسیژن کپسول های پزشکی و صنعتی در استاندارد

مشخصات ظاهری کپسول های اکسیژن پزشکی و صنعتی

انواع کپسول اکسیژن

نحوه شارژ کردن کپسول اکسیژن

 

گاز اکسیژن

گاز اکسیژن
گاز اکسیژن

یکی از عناصر مهم و پرکاربرد که سومین عنصر فراوان در زمین بوده و فضایی که ما در آن قرار گرفته ایم را احاطه کرده است و شرط حیات ما بر روی زمین است ، اکسیژن است .

نماد شیمیایی این عنصر نا فلز و بسیار واکنش پذیر  حرف او بوده و عدد اتمی آن نیز 8 می باشد. مولکول های این عنصر در دما و فشار مناسب و استاندارد از نوع گازی بدون رنگ و بو می باشد.

البته این گاز می تواند به صورت مایع و جامد نیز باشد که معمولا رنگ ان آبی کمرنگ است و در صنعت تولید می شود . عنصراکسیژن  در ساختار مولکولی آب نیز وجود داشته و به دلیل اینکه بدن تمامی جانداران و  70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده ، مقادیر زیادی از این عنصر در بدن ما وجود دارد.

با وجود فراوانی بسیار این عنصر ، به دلیل اینکه بشدت واکنش پذیر است دائما در حال انجام واکنش با سایر عناصر بوده و مقادیر خالص آن کمتر یافت می شود. این گاز می تواند از ترکیب دی اکسید کربن با آب هنگامی که نور خورشید وجود دارد تولید شود که این عمل توسط گیاهان صورت گرفته و به آن فتوسنتز گفته می شود .

کاربردهای گاز اکسیژن

کاربردهای گاز اکسیژن
کاربردهای گاز اکسیژن

برای ساخت انواع اسید ها ، اکسید ها و برش و ذوب و جوش تمامی فلزات معمولا از اکسیژن استفاده می شود. در هواپیماها و اتوموبیل ها و حتی برای سوخت فضاپیماها نیز از اکسیژن استفاده می شود.

همچنین از انواع اکسیژن در پروسه تصفیه آب و فاضلاب و آتش زدن و مشتعل کردن مواد شیمیایی و ساخت پلیمر ها که در پلاستیک سازی و ساخت پارچه کاربرد دارد و همچنین ساخت ضد یخ استفاده می شود.

برای انتقال موشک هایی که در صنایع نظامی برای حمله پرتاب می شوند نیز از گاز اکسیژن استفاده می شود. از این گاز برای سیمان سازی و تولید سرامیک نیز استفاده می شود.

یکی از مهم ترین کاربرد های گاز اکسیژن استفاده از آن در زمینه پزشکی است . اگر انسان به هر دلیلی دچار مشکلات تنفسی شود یا نیاز به استفاده از مقادیر بیشتری اکسیژن داشته باشد ، نیاز مبرم به استفاده از کپسول های اکسیژن پیدا می کند .

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی
تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی

تفاوت های بسیاری بین کپسول اکسیژن صنعتی و پزشکی وجود دارد. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با مهم ترین تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی آشنا کنیم که این تفاوت ها شامل نحوه تولید گاز اکسیژن و کاربرد و اندازه های آن ها و تفاوت قیمت و غیره می شود .

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در تولید

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در تولید
تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در تولید

روش های مختلفی برای تولید گاز اکسیژن وجود دارد که در اینجا به روش طبیعی تولید اکسیژن و سه روش مهم تولید اکسیژن به صورت مصنوعی خواهیم پرداخت.

ساده ترین روش تولید گاز اکسیژن فتوسنتز است که یک روش طبیعی است . طی عمل فتوسنتز بخش های سبز رنگ  درختان و گیاهان که سبزینه دارند دی اکسید کربنی که بر اثر تنفس ما و سایر موجودات زنده  از بدن به هوا منتقل می شود را جذب می کنند.

همچنین نور خورشید را جذب کرده و به یک انرژی شیمیایی تبدیل می کنند. در قسمت کلروپلاست گیاهان از ترکیب آب و انرژی شیمیایی حاصل از نور خورشید و گاز کربن دی اکسید و انجام واکنش در آن اکسیژن تولید می شود. تمامی اکسیژن موجود بر روی زمین که ما از آن به طور طبیعی استفاده می کنیم ، حاصل عمل فتوسنتز گیاهان است .

روش های دیگری نیز برای تولید اکسیژن وجود دارند که طبیعی نیستند و طی پروسه هایی که توسط انسان ها انجام می شود و مصنوعی نام دارند  بوجود می آیند . یکی از این روش ها که در حال منسوخ شدن است، الکترولیز آب است . همانطور که می دانید بخش مهمی از ساختار آب را اکسیژن تشکیل می دهد و هیدروژن نیز در آن موجود است .

در روش الکترولیز پیوند بین این دو ساختار از هم بوسیله جذب الکترومغناطیسی گسسته شده و دو ستون وجود دارد

در روش الکترولیز پیوند بین این دو ساختار از هم بوسیله جذب الکترومغناطیسی گسسته شده و دو ستون وجود دارد که در یکی اکسیژن و در دیگری هیدروژن جمع شده و اکسیژن خالص در دسترس قرار می گیرد و بوسیله کمپرسور ها در سیلندر ها و کپسول ها جمع می شوند. نقص این روش در مصرف زیاد برق و آب برای خالص سازی اکسیژن بود .

در نتیجه رطوبت بسیاری در سیلندرها و کپسول ها جمع می شد و با حضور اکسیژن خالص در کپسول ها اکسیده شدن روی می داد و این اکسید ها به داخل گاز نفوذ می کردند و ناخالصی محسوب می شدند.

در روش دیگر که تقطیر جز به جز نام دارد ، اکسیژن توسط کمپرسور از حالت گاز به مایع تبدیل شده و سپس در حالت مایع اجزای آن مشابه حالت الکترولیز از هم جدا می شوند و اکسیژن خالص با درصد بیش از 99 تولید می شود.

روش دیگر جذبی تحت فشار است که در آن بر اساس روش انبساط حجمی هوا عمل شده و هوا توسط یک کمپرسور فشرده می شود و طی یک فرایند تجزیه و غربالی مولکولی قرار می گیرد و نیتروژن و گاز های دیگر موجود در هوا جدا شده و اکسیژن خالص با درصد تقریبا 96 درصد باقی می ماند.

روش اول که الکترولیز است به دلیل به صرفه نبودن زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد . روش دوم که تقطیر جز به جز نام دارد بیشتر برای تولید اکسیژن در مصارف صنعتی به کار برده می شود و روش جذبی تحت فشار نیز برای تولید اکسیژن برای مصارف پزشکی انجام می شود و بهترین و مناسب ترین نوع گاز اکسیژن خالص برای بدن انسان فراهم می شود. این تفاوت یکی از مهم ترین تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی است.

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در اندازه

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در اندازه
تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در اندازه

اکسیژن تولید شده باید در جایی ذخیره شود تا به دست مصرف کننده برسد. بهترین و عام ترین وسیله برای حمل گاز اکسیژن و سایر گاز ها استفاده از سیلندر ها و کپسول های مخصوص این کار در ظرفیت های مختلف است .

کپسول ها در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه بررسی تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی به آن خواهیم پرداخت و در اندازه های چهل و پنجاه لیتری تا کپسول های کوچک یک لیتری وجود دارند.

عمده ترین کپسول های مورد استفاده در بیمارستان ها و مراکز درمانی کپسول های  40 و 50 لیتری بوده که حمل و نقل آن راحت نمی باشد و اندازه های کوچک آن مانند یک لیتری و غیره برای استفاده با قابلیت حمل مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا استفاده از کپسول های ده لیتری رایج تر است. این کپسول ها بین ده تا پانزده کیلو وزن داشته و مدتی است که به جای واردات این کپسول ها از اروپا و کشور هایی مانند چین پس از آن ، تحت مجوز اداره استاندارد و وزارت صنایع در ایران تولید می شوند.

روی این کپسول ها باید وزن و حجم و سال ساخت مشخص شده باشد

روی این کپسول ها باید وزن و حجم و سال ساخت مشخص شده باشد و از رنگ سفید یک دست که مختص اکسیژن است و آرم اکسیژن استفاده شده باشد.

کوچکترین ابعاد و حجم در بین کپسول های اکسیژن ، کپسول های 2 لیتری است که به دلیل حجم کمی که دارند به صورت پرتابل استفاده می شوند.

این کپسول ها هم در صنعت و هم در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند اما استفاده از کپسولی با این حجم کم در صنعت به صرفه نیست و این یک تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی است.

این نوع از کپسول ها نیز برای کوهنوردان محبوب است و در دو نوع فولادی و آلمینیومی تولید می شود. این کپسول ها در فواصل زمانی بسیار کمی نیاز به شارژ مجدد دارند .

کپسول های پنج لیتری هم سبک هستند و وزن آن ها حدودا هشت کیلوگرم است و کاربردی مشابه کپسول های 2 لیتری دارند. این نوع از کپسول ها را می توان برای کارهای صنعتی در ابعاد بسیار کم و سبک مورد استفاده قرار داد . این نوع کپسول ها از کپسول های 2 لیتری کمی سنگین تر اند اما مقدار بیشتری گاز اکسیژن نسبت به آن ها در خود ذخیره می کنند.

کپسول گاز های ده لیتری از پر کاربرد ترین کپسول های اکسیژن هستند

کپسول گاز های ده لیتری از پر کاربرد ترین کپسول های اکسیژن هستند و در برابر ضربات خارجی مقاومت بیشتری دارند. این کپسول های ده لیتری اکسیژن هم در صنعت و هم در پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

کپسول های 20 لیتری نیز کمی سنگین تر بوده اما در قبال آن مقدار بیشتری اکسیژن در خود ذخیره می کنند و در بیمارستان ها برای احیا تنفس بیماران و شارژ کپسول های اکسیژن کوچکتر از خود مورد استفاده قرار می گیرد .

کپسول های چهل لیتری نیز دومین کپسول های اکسیژن پرکاربرد بعد از کپسول های ده لیتری اکسیژن هستند و به صورت ثابت مورد استفاده قرار می گیرند و قابل حمل نیستند.

کپسول هایی با حجم های بیش از 40 لیتر معمولا برای صنعت مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن ها در مصارف پزشکی فقط فضای بیشتری را اشغال می کنند و کارایی کپسول های اکسیژن ده لیتری و چهل لیتری را نخواهند داشت.

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در کاربرد

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در کاربرد
تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در کاربرد

گاز اکسیژن جزو ضروری ترین گاز های بیمارستان ها و مراکز درمانی و کلینیک ها  است و در بخش های بسیاری از جمله بخش مراقبت های ویژه ، بخش های بستری، بخش های اتاق عمل و ریکاوری بعد آن و بخش اورژانس و غیره کاربرد دارد.

برخی کپسول های اکسیژن پزشکی در منزل نیز قابل استفاده اند و برخی با حجم های کمتر نیز قابلیت حمل دارند. هنگامی که بیماری در شرایط وخیم قرار دارد و توانایی تنفس و دریافت اکسیژن به اندازه کافی ندارد استفاده از گاز اکسیژن می تواند سوخت و ساز بدن فرد را بالا برده و او را زنده نگه دارد.

همچنین از گاز اکسیژن و خاصیت از بین بردن آلودگی آن ، در مواقعی که بدن فرد به آلودگی مبتلا شده و یا ریه وی درگیر ویروس ها و باکتری ها شده سرعت درمان را تسریع کند.

درصد خلوص اکسیژن مورد نیاز برای بیمار توسط پزشک تعیین می شود و برای تمامی شرایط مانند اکسیژن صنعتی یکسان نیست زیرا اگر مقدار اکسیژن خالص از یک حد مشخصی بیشتر باشد ، جان بیمار را در خطر قرار داده و موجب مسمومیت وی می شود.

وجود مقدار اندکی ناخالصی

ممکن است در کپسول های اکسیژن مورد استفاده در صنعتی وجود مقدار اندکی ناخالصی اهمیت چندانی نداشته باشد اما در موارد استفاده از کپسول اکیژن پزشکی باید کپسول ها عاری از هر گونه ناخالصی باشند

زیرا جان بیمار ممکن است در خطر قرار گیرد. همچنین این کپسول ها برای افراد که مشکلات تنفسی دارند از بروز خیلی از مشکلات ناشی از کمبود اکسیژن مانند مشکلات قلبی ، کم خونی ، مشکلات ریوی و … جلوگیری کند.

برای استفاده از این نوع کپسول ها باید از ماسک استفاده شود و این ماسک برای هربار استفاده کاملا ضد عفونی شود. نوع دیگر کاربرد کپسول اکسیژن در حوزه پزشکی ، استفاده از آن در هنگامی است که کوهنوردان ر ارتفاعات بسیار زیاد هنگام صعود با مشکلات تنفسی مواجه شده و دچار کمبود اکسیژن شده باشند و از نوع قابل حمل آن برای رفع مشکل استفاده می کنند.

درصد خلوص گاز اکسیژن در کپسول های مورد استفاده در صنعت پزشکی باید در بازه 90 تا 96 درصد باشد و در صورتی که از این مقدار درصد خلوص بیشتر باشد موجب مسمومیت می شود که این یکی از تفاوت کپسول اکسیژن صنعتی و پزشکی است.

کپسول های اکسیژن صنعتی در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند . بعنوان مثال در زمینه پتروشیمی برای مشتعل کردن و احتراق برای آزاد سازی آب و کربن دی اکسید مورد نیاز است .

در حوزه هوا و فضا از اکسیژن مایع برای سوخت موشک ها و فضاپیماها استفاده شده و به نوعی نیروی محرکه آن ها از ترکیب و واکنش اکسیژن مایع با هیدروژن محسوب می شود.

ترکیب اکسیژن با کربن در فولاد سازی

در فولاد سازی از ترکیب اکسیژن با کربن ، کربن دی اکسید که در این صنعت برای برش و جوشکاری و غیره بسیار مهم است تولید می شود. در زمینه آب و فاضلاب از اکسیژن و خاصیت رفع آلودگی آن برای تصفیه آب استفاده می کنند. در زمینه وسایل حمل و نقل و جابجایی نیز در هواپیماها و کشتی ها و غیره برای تولید انرژی از گاز اکسیژن استفاده می کنند.

بر خلاف گاز موجود در کپسول های گاز اکسیژن پزشکی ، درصد خلوص این گاز های اکسیژن باید بیشتر از نود و نه و نیم درصد باشد تا تاثیر گذار باشد و در صنعت قابل استفاده باشد.

یکی از تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در این است که ظرفیت کپسول های گاز اکسیژن مورد استفاده در صنعت به دلیل حجم کاری که بوسیله آن انجام می شود و بیشتر جهت احتراق است ، از کپسول های اکسیژن پزشکی بیشتر است .

گاز های اکسیژن موجود در کپسول های صنعتی به تنهایی نمی سوزند اما در اشتعال و احتراق سایر مواد نقش مهمی دارند.

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در قیمت

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در قیمت
تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی در قیمت

هر سال اتحادیه صنف تولید کنندگان گاز اکسیژن پزشکی یا صنعتی، نرخ جدید هر نوع کپسول نو را معین میکند و به مراجع مربوطه و مراکز توزیع اعلام میکند. اما این نرخ گذاری مربوط به کپسولهای نو میباشد و در مورد کپسولهای مصرف شده باید عامل های دیگری را نیز مد نظر قرار داد.

تاریخ تولید کپسول:

ممکن است برای مصرف سیلندر اکسیژن، ترجیح دهید نوع دسته دوم آن را خریداری کنید. اولین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که تاریخ تولید و انقضای هر سیلندر بر روی آن حک میشود که هر چه به تاریخ حال نزدیک تر باشد قیمت آن کپسول بیشتر و بالعکس میباشد .

این نکته بویژه در کپسول های پزشکی حائز اهمیت است زیرا هر چه تاریخ جدید تری داشته باشد مرغوب تر بوده و ارزش و قیمت بیشتری خواهد داشت.

سلامت ظاهر:

سلامت ظاهر:
سلامت ظاهر:

سیلندرهایی که ضربه و خش کمتری دارند نشان میدهند که از نظر مراقبتی شرایط بهتری را پشت سر گذاشته و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارند. کپسول ها چه صنعتی باشند یا پزشکی باید هیچ گونه نشتی نداشته باشند .

همچنین ممکن است بر اثر وارد شدن ضربه به درون کپسول روزنه ای برای ورود ناخالصی بوجود آمده باشد که استنشاق آن برای انسان خطرناک بوده و از همین حیث در کپسول های پزشکی باز هم اهمیت این موضوع بیشتر است  زیرا مستقیما با جان انسان در ارتباط است.

ظرفیت سیلندر:

ظرفیت سیلندر:
ظرفیت سیلندر:

سیلندرهای صنعتی و پزشکی از نظر حجم میتواند از یک تا پنجاه لیتر ظرفیت داشته باشد و همین امر بر نرخ گذاری هر یک تاثیر گذار است.

تفاوت گاز اکسیژن کپسول های پزشکی و صنعتی در استاندارد

تفاوت گاز اکسیژن کپسول های پزشکی و صنعتی در استاندارد
تفاوت گاز اکسیژن کپسول های پزشکی و صنعتی در استاندارد

گاز اکسیژنی که در کپسول های اکسیژن پزشکی و صنعتی قرار دارد بویژه در مورد پزشکی باید بدون رنگ و بو باشد تا استنشاق آن برای بیماران راحت تر باشد. در حوزه صنعت بی رنگ و بو بودن گاز اکسیژن مزیت محسوب می شود زیرا کار نهایی برای تمیزی نیاز است رنگی نداشته باشد یا بویی نباشد که هنگام انجام کار متصدی را اذیت کند.

اما اگر بنا به شرایطی کمی رنگ و بو هم داشته باشد قابل چشم پوشی است. خلوص گاز اکسیژن موجود در کپسول های اکسیژن صنعتی باید بیش از نود و نه درصد باشد تا قابل استفاده در موارد صنعتی باشد اما برای زمینه پزشکی این گاز باید درصد خلوصی بین نود تا نود و شش درصد داشته باشد.

هیچگونه ناخالصی مانند گاز های دیگر شامل کربن دی اکسید و کربن مونو اکسید نباید بویژه از یک حداکثر مشخص شده ای بیشتر در کپسول های اکسیژن پزشکی وجود داشته باشد چون مستقیما با جان انسان در ارتباط بوده و ممکن است موجب مسمومیت و حتی مرگ شخص مصرف کننده شود. اما در حوزه صنعت ممکن است وجود ناخالصی تا یک حداکثر مخص شده ای که بیشتر از نوع پزشکی است، مشکلی را برای مصرف کننده بوجود نیاورد.

روی کپسول های اکسیژن صنعتی و پزشکی باید یک برچسب زده شود

روی کپسول های اکسیژن صنعتی و پزشکی باید یک برچسب زده شود که روی آن تاریخ تولید و پر شدن کپسول اکسیژن، نام نوع اکسیژنی که کپسول از آن پر شده است و فرمول شیمیایی آن، تاریخ انقضا و غیر قابل استفاده شدن کپسول پزشکی و نام مرکز تولید کننده و پر کننده کپسول اکسیژن ثبت شود.

از استفاده از گاز هایی که این مشخصات روی آن ها ثبت نشده است و هیچ اطلاعاتی از مواردی که بیان شد در مورد کپسول اکسیژن و گاز موجود در آن ندارید، جدا خودداری کنید زیرا در موارد پزشکی ممکن است جان و سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

استاندارد های گاز اکسیژن پزشکی باید حتما مورد تایید استاندارد ملی ایران و مراجع مربوطه قرار گیرد و این امر اجباری است اما برای کپسول های گاز اکسیژن صنعتی، تایید استاندارد یک امر تشویقی بوده و این یک تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی است.

نکته دیگر در مورد گاز اکسیژن موجود در کپسول های اکسیژن پزشکی این است که باید 99 درصد حجم کپسول از آن پر شده باشد که درباره با کپسول های اکسیژن صنعتی این مورد ضرورتی ندارد. نکته مهم دیگر عدم وجود مواد اکسید کننده در کپسول های اکسیژن پزشکی است.

مشخصات ظاهری کپسول های اکسیژن پزشکی و صنعتی

مشخصات ظاهری کپسول های اکسیژن پزشکی و صنعتی
مشخصات ظاهری کپسول های اکسیژن پزشکی و صنعتی

یکسری نشانه گذاری ها روی کپسول های اکسیژن وجود دارد که اطلاعاتی در مورد نام گاز اکسیژن و فرمول شیمیایی ساختار آن و درصد خلوص گاز اکسیژن موجود در آن می دهد. همچنین نام و برند تولید کننده کپسول اکسیژن و گاز موجود در آن ثبت می شود.

شماره سری ساخت و تاریخ تولید و انقضای کپسول باید روی آن ثبت شود که این مورد در مصارف پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد. یک شماره استاندارد ملی توسط سازمان استاندارد ایران به شرکت های تولید کننده معتبر اعطا می شود که در صورت تایید کپسول اکسیژن صنعتی و پزشکی از نظر استاندارد بر روی آن هک می شود.

شرایط ویژه ای که برای مصرف و حمل و نقل کپسول های اکسیژن باید توسط مصرف کننده رعایت شود، روی کپسول ها هک می شود.

همچنین در صورت لزوم علائم لازم برای خطرناک بودن گاز موجود در کپسول ها برای هشدار دادن به دیگران روی آن ثبت می شود که معمولا به شکل یک لوزی نارنجی یا زرد بوده و خطر را هشدار می دهد. از سایر مواردی که روی کپسول اکسیژن درج می شود وزن و حجم و فشار کاری کپسول اکسیژن است.

مشخصات وزن و حجم و فشار کاری ارائه شده روی کپسول اکسیژن

با مشخصات وزن و حجم و فشار کاری ارائه شده روی کپسول اکسیژن می توانید متوجه شوید که آیا کپسول پرتابل است یا خیر و با توجه به شرایط محیط کپسول اکسیژن با حجمی مناسب انتخاب شود تا فضای بسیاری را اشغال نکند.

همچنین متوجه خواهید شد که در چه فشاری می توانید این کپسول را مورد استفاده قرار دهید و تفاوت کپسول کوهنوردی و غواصی و حالت عادی که روی زمین و در شرایط طبیعی جوی مورد استفاده قرار می گیرد را مشخص می کند.

معمولا رنگ کپسول های اکسیژن به رنگ سفید یا آبی است

معمولا رنگ کپسول های اکسیژن به رنگ سفید یا آبی است و اگر در رنگ های دیگری ارائه شود باید حتما به طور واضح به اطلاع مصرف کنندگان رسانده شود.

در کپسول های اکسیژن پزشکی و صنعتی از جنس های مختلفی از فلزات مانند آلومینیوم و استیل و کروم مولبیدن و غیره و در ضخامت های متفاوتی بنا بر شرایطی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند، تولید می شوند.

انواع کپسول اکسیژن

انواع کپسول اکسیژن
انواع کپسول اکسیژن

کپسول های اکسیژن در سه دسته فشرده شده ، قابل حمل یا سر پایی و مایع تقسیم بندی می شوند.

کپسول اکسیژن فشرده شده بیشتر برای کپسول های اکسیژن پورتال و قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع از کپسول های اکسیژن با توجه به مقدار اکسیژن مورد نیاز طراحی شده و پر می شوند و در اختیار شما قرار می گیرند.

باید این کپسول ها به قسمت های تنظیم کننده مجهز باشند تا به اندازه و با مقدار های دقیق اکسیژن در اختیار فرد مصرف کننده قرار گیرد.

نوع قابل حمل این کپسول های اکسیژن در ابعاد کوچک و کم وزنی طراحی شده و برای افرادی بوجود آمده اند که در محیط های بیرون از منزل نیز با مشکلات تنفسی مواجه شده و نیاز به استفاده از اکسیژن دارند .

نوع مایع این کپسول ها نیز غلظت بالایی داشته و معمولا برای پر کردن کپسول های اکسیژن قابل حمل بیمار استفاده می شود و ابعاد و حجم آن نیز زیاد تر از آن است که قابل انتقال به بیرون از منزل باشد. البته می توان برای آن مخزنی با قابلیت حمل بخشی از آن در بیرون از منزل در نظر گرفت.

نحوه شارژ کردن کپسول اکسیژن

نحوه شارژ کردن کپسول اکسیژن
نحوه شارژ کردن کپسول اکسیژن

هنگامی که سیلندر ها و کپسول های حاوی اکسیژن به اتمام می‌رسد، این سوال پیش می آید که آیا میتوان آن را شارژ کرد یا خیر تا در هزینه خرید دوباره کپسول اکسیژن  خودداری شود.

با توجه به این که هر کپسول از جنس های مستحکم و مقاوم و برای چندین بار استفاده ساخته میشود، قطعا قابلیت شارژ مجدد آن نیز وجود دارد . البته شارژ کپسول های اکسیژن  منوط به این است که تاریخ انقضای کپسول به پایان نرسیده و یا در اثر حادثه آسیب جدی ندیده باشد و نشتی گاز اکسیژن نداشته باشد.

حال که کپسول اکسیژن شما قابلیت شارژ را دارد، روش های مختلفی برای شارژ کپسول های اکسیژن وجود دارد . یک راه این است که کپسول یا کپسول های موجود را بعد از هماهنگی با مراکز انجام شارژ کپسول اکسیژن به آن جا ارسال کنید و کپسول های پر را تحویل بگیرید.

میتوانید در صورت تعداد زیاد از مجموعه های مربوطه بخواهید برای شارژ کپسولها در محل شما حاضر شوند

در راه دوم هم میتوانید در صورت تعداد زیاد از مجموعه های مربوطه بخواهید برای شارژ کپسولها در محل شما حاضر شوند. بسیاری از مراکز درمانی با مجموعه های شارژ سیلندرهای اکسیژن پزشکی قرار دادهای منظمی دارند که طی آن اقدام میکنند.

در این حالت ممکن است که از سمت این مراکز با کپسول های پر به محل مورد نظر شما مراجعه کنند و در ازای دریافت کپسول های خالی شما آن ها را تحویل شما دهند و یا اینکه کپسول های اکسیژن شما را به مراکز شارژ برده و آن ها را شارژ کرده و سپس عودت دهند.

این نکته را مد نظر داشته باشید که هنگامی که کپسول خود را جهت شارژ میبرید میتوانید مطمئن باشید که کپسول خود را دریافت میکنید و جابجایی با کپسول های دیگر صورت نمی گیرد و یا حداقل میتوانید نسبت به تاریخ و سالمی کپسول دریافتی نظارت داشته باشید

اما وقتی که کپسول در محل شما تحویل میگردد ممکن است به ناچار مجبور شوید تاریخ و کهنگی آن را نادیده بگیرید. سیلندر های مختلفی در بازار وجود دارد و ممکن است سیلندر و کپسول شما جدید بوده و بدون هیچگونه اسیب و نشتی و با تاریخ و مشخصات جدید باشد و در صورت استفاده از این روش ضرر خواهید کرد.

در صورت قبول مرکز می توانید اعلام کنید که تا زمان شارژ کپسول خود ، سیلندری که در اختیارتان قرار گرفته است حالت امانت داشته و بعد از شارژ شدن سیلندر خود ، کپسول اکسیژن مرکز را بر خواهید گرداند.

نکات لازم برای نگهداری از کپسول اکسیژن

نکات لازم برای نگهداری از کپسول اکسیژن
نکات لازم برای نگهداری از کپسول اکسیژن

حمل و نقل و نگهداری و استفاده :

کپسول اکسیژن در مقابل ضربه به شدت آسیب پذیر است و به شدت امکان انفجار دارد. به همین دلیل خیلی مهم است که این سیلندرها چه در مصرف پزشکی یا صنعتی چگونه حمل میشوند. عموما بهترین روش جا به جایی، استفاده از چرخ دستی یا پالت های مخصوص حمل کپسول های اکسیژن صنعتی یا پزشکی است.

همانطور که گفته شد از اکسیژن برای سوخت و بوجود آوردن نیروی محرکه برای جابجایی موشک ها و فضاپیما ها استفاده می شود پس در صورت استفاده و حمل و نقل نا درست ممکن است تخریب فراوانی بوجود بیاورد و خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

عدم قرار گیری در برابر مواد اشتعال زا:

سیلندرهای اکسیژن چه در موارد پزشکی و یا در موارد صنعتی باید به دقت از موادی که قابل اشتعال دارند دور نگهداری شوند. حتی در مورد کپسولهای خالی نیز باید موارد احتیاط رعایت گردد.

فاصله تا مواد اشتعال زا باید بین یک تا سه متر، بسته به میزان اشتعال ماده باشد. در نزدیکی این کپسول های اکسیژن چه خالی و چه پر استعمال سیگار ممنوع می باشد و به شدت از استفاده از آن خودداری کنید.

کپسولها را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است بر اثر حرارت انبساط گاز درون کپسول صورت گیرد و موجب انفجار شود.

در مصارف پزشکی قبل از دست زدن به قسمتهای مختلف کپسول اکسیژن حتما دستهای خود را از الکل، کرم و سایر موارد پزشکی پاک کنید و کاملا خشک اقدام به استفاده کنید.

و در نقطه ی مقابل نیز برای مصارف صنعتی هرگز با دستهای روغنی یا گریسی با سیلندرها تماس لمسی برقرار نکنید. از استفاده از روغن ها برای روان کردن شیر های سیلندر های اکسیژن خودداری کنید زیرا یک قطره روغن می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

چک کردن اجزای کپسول:

در کپسولهای صنعتی حتما اجزای آن را از گرفتگی موادهای مربوط به کار پاک سازی کنید تا علاوه بر عدم اختلال در کار، سبب بروز حوادث متفرقه نگردد.

در مورد پاکسازی تجهیزات کپسولهای پزشکی نیز این مورد برای عدم تنفس میکروب، از اهمیت زیادی برخوردار است. در استفاده از کپسول ها شیر کپسول که یکی از مهم ترین اجزای آن است باید به آرامی باز و بسته شود تا بطور ناگهانی با اعمال نیروی اضافی حجم زیادی از آن خارج نشود که خطرساز باشد.

تهویه ی مناسب:

چه کپسول صنعتی و چه پزشکی در هر نقطه ای قرار بگیرند نیاز است تهویه ی مناسبی در اختیار داشته باشند. اتاق بیماران تنفسی حتما باید پنجره یا درب، جهت محافظت از  نشت احتمالی گاز داشته باشد.

کپسول های اکسیژن صنعتی و پزشکی به علت های گوناگونی ممکن است منفجر شوند که بسیار وقوع این اتفاق خطرناک است . از جمله عوامل انفجار کپسول های اکسیژن باز بودن شیرهای آن ها و نشت اکسیژن و بالا رفتن غلظت اکسیژن در محیط اطراف ، استفاده نادرست از کپسول اکسیژن ،

استفاده زیاد از اکسیژن در زمان انجام کار های صنعتی و در تماس قراردادن کپسول های اکسیژن با موادی که با اکسیژن جور نیستند مانند روغن و خیلی از عوامل دیگر می توان نام برد. همچنین اگر کپسول از شرکت های نامعتبر خریداری شود که کپسول هایی با جنس بدنه ضعیف می سازند ممکن است شما را با مشکلات خطرناکی مواجه کند.

پیشنهاد می کنیم از مقاله مرکز فروش کپسول اکسیژن در تهران دیدن کنید.

اکسیژن یکی از پرکاربرد ترین عناصر در زندگی موجودات زنده است

اکسیژن یکی از پرکاربرد ترین عناصر در زندگی موجودات زنده است و روزانه با مقادیر بسیاری از آن مواجه هستیم که نبود آن زندگی تمامی موجودات زنده را به خطر می اندازد. این اکسیژن هم در هوایی که هر ثانیه آن را تنفس می کنیم وجود دارد و هم در آبی که هفتاد درصد بدن ما را تشکیل داده است وجود دارد.

افراد بسیاری وجود دارند که به دلیل مشکلات تنفسی و عوامل دیگری که به صورت موقت یا دائم برای آن ها بوجود آمده است نیاز به دریافت اکسیژن بیشتری دارند.

همچنین در صنعت برای بسیاری از حوزه ها مانند تصفیه آب و فاضلاب ، هوافضا ، صنعت فولاد ، شیشه سازی  و حمل و نقل و غیره کاربرد دارند.

به همین دلیل دانشمندان به دنبال راهی برای تولید گاز اکسیژن برای مصارف مختلف و انتقال آن به مکان های مختلف بودند که در طی زمان های طولانی راه های مختلفی بجز سنتز که روش طبیعی تولید اکسیژن است برای تولید اکسیژن یافتند.

بعد از آن به توانایی فشرده سازی آن بوسیله کمپرسورها دست یافتند و بعد ها با ساخت کپسول های آلومینیومی و فولادی ، قابلیت انتقال گاز اکسیژن و بسیاری از گاز های دیگر به هر نقطه ای از کره زمین را فراهم کردند. تفاوت های بسیار مهمی میان گاز اکسیژن صنعتی و پزشکی وجود دارد  که موجب می شود  که هیچ کدام از این دو نوع گاز اکسیژن قابل استفاده به جای یک دیگر نباشند.

اکسیژن موجود در کپسول هایی که در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند

اکسیژن موجود در کپسول هایی که در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند برای جبران کمبود میزان اکسیژن مورد نیاز برای بدن که در حالت طبیعی توسط تنفس جذب بدن می شود و از موارد حیاتی برای ادامه زندگی انسان است

و بنابر دلایلی  بیماران تنفسی برای به دست آوردن آن با مشکل مواجه شده اند یا باید مقادیر بیشتری از آن را نسبت به حالت طیعی دریافت کنند ، مورد استفاده قرار می گیرد. اکسیژن موجود در کپسول های اکسیژن صنعتی در صنعت و تولید و تغییر شکل محصولات استفاده می شود.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

درصد خلوص گازهای اکسیژن موجود در کپسول های اکسیژن صنعتی اگر تا حدود یک میزان مشخصی باشد مورد قبول است زیرا برای کارهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و مشکلی برای سلامت انسان بوجود نمی آورد

اما برای گاز های اکسیژن پزشکی باید درصد خلوص گاز درون آن مشخص باشد زیرا اگر از حد معینی بیشتر باشد سمی بوده و جان انسان مصرف کننده را در خطر قرار می دهد.

بر همین اساس پر کردن کپسول های اکسیژن پزشکی حساسیت بیشتری دارند و باید هنگام انجام این کار ناخالصی به داخل کپسول ها منتقل نشوند و اگر ناخالصی در کپسول اکسیژن وجود دارد از آن خارج شود تا هم بوی گاز تغییر نکند و هم ناخالصی هایی مانند کربن دی اکسید و کربن مونواکسید و غیره که استنشاق آن برای بدن انسان بسیار مضر است وارد کپسول اکسیژن پزشکی نشود.

همچنین تاریخ تولید و انقضا یا مدت اعتبار استفاده از گاز اکسیژن صنعتی اهمیت چندانی نداشته اما این موارد در کپسول های اکسیژن پزشکی بسیار اهمیت دارد.

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی بسیار بوده و در این مقاله به آن پرداخته شد و در کنار بررسی تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی ، سعی بر آن شد که انواع حجم های کپسول های اکسیژن و نکات ایمنی لازم برای نگهداری از کپسول ها و نحوه شارژ آن ها در اختیار شما قرار داده شود.

منبع:

https://b2n.ir/n34269

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *