خرید کپسول گاز استیلن

خرید کپسول گاز استیلن


در این نوشتار به بررسی خرید کپسول گاز استیلن خواهیم پرداخت.

نیازهای بشر باعث شده است که دانشمندان و مخترعین به فکر اختراع و ساخت وسایل و دستگاههایی شود که به انسانها برای انجام کارهایشان کمک کند و کارهایشان را سریع تر و راحت تر انجام دهند.

همین مسئله مخصوصا در سالهای اخیر باعث رشد و پیشرفت علم در زمینه های بسیاری شده است. یکی از علومی که تقریبا در همه زمینه ها بسیار کاربردی و مورد مصرف می باشد، علم شیمی است.

علم شیمی باعث کشف روش ها و دستگاههایی شده است که در کارخانجات و زمینه های مختلف کاربردی است. یکی از وسایل بسیار کاربردی کپسول های گاز می باشند. کپسول های گاز انواع مختلف دارند که در مکان های مختلف کاربردهای متفاوتی هم دارند.

خرید کپسول گاز استیلن
خرید کپسول گاز استیلن

ذخیره سازی گازهای فشار بالا

کپسول ها برای ذخیره سازی گازهای فشار بالا به کار برده می شوند. کپسول ها معمولا از آلیاژهای آلومینیوم و فولاد که در مقابل فشارهای بالا بسیار مقاوم هستند، ساخته می شوند.

کپسول ها بیشتر از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود و مزیت کپسول های ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم نسبت به فولاد این است که کپسول های آلومینیوم بسیار سبک تر از کپسول های فولاد هستند، اما قدرت تحمل هر دو در مقابل فشار بالا بسیار خوب است.

رنگ کپسول ها نسبت به نوع گاز موجود در آن متفاوت است. یعنی برای هر گازی یک رنگ مخصوص برای آن کپسول وجود دارد و سیلندر کپسول هم به مشابه رنگ همان کپسول است تا از روی رنگ کپسول های بتوان راحت تر نوع گاز داخل آن را تشخیص داد،

اما توجه کنید که به هیچ وجه نباید تنها از روی رنگ کپسول و مشخصات ظاهری آنها به تشخیص گاز پرداخت، زیرا بعضی گازها بسیار خطرناک می باشند و تشخیص اشتباه آنها خسارات بسیار سنگین و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

ذخیره سازی گازهای فشار بالا
ذخیره سازی گازهای فشار بالا

عنوان مطالبی که قرار است، در مقاله خرید کپسول گاز استیلن به توضیحات آنها بپردازیم به شرح زیر می باشند:

  1. اطلاعات فنی و مشخصات گاز استیلن
  2. درجه خلوص گازهای استیلن در موارد کاربردی مختلف
  3. نحوه تولید گاز استیلن
  4. نحوه پر کردن سیلندر ها با گاز استیلن
  5. کاربردها و موارد مصرف سیلندرهای گاز استیلن در چه مواردی است؟
  6. دستورالعمل های حفاظتی و اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن
  7. گاز استیلن دارای چه واکنش هایی است؟
  8. توضیحات مفصل استفاده از استیلن در جوشکاری
  9. توضیحاتی در مورد گازهای عامل اشتعال
  10. جابجایی کپسول های مورد استفاده در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن
  11. رگلاتورهای کاهش فشار در فرآیند جوشکاری اکسی استیلن
  12. آزمایش و تست کردن رگلاتورهای فشار شکن
  13. توضیحاتی در مورد مشعل جوشکاری در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن و برشکاری به روش اکسی استیلن
  14. مراحل سوختن گاز استیلن و اکسیژن به چه صورت است؟
  15. نحوه انجام جوشکاری در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن به چه شکلی انجام می شود؟
  16. مزایای استفاده از گاز استیلن در جوشکاری یا مزایای جوشکاری به روش اکسی استیلن:
  17. معایب جوشکاری به روش اکسی استیلن:
  18. کاربرد فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید کپسول گاز استیلن با ما همراه باشید.

یکی از کپسول های گاز بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف،کپسول گاز استیلن است. کپسول استیلن از جنس فولادی می باشد. در ادامه به توضیحات مفصل در مورد این گاز و کاربرد این کپسول در زمینه های مختلف می پردازیم.

اطلاعات فنی و مشخصات گاز استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی اطلاعات فنی و مشخصات گاز استیلن خواهیم پرداخت.

گاز استیلن یا همان اتین کوچک ترین عضو خانواده آلکین های هیدروکربنی می باشد که ترکیب شیمیایی آن شامل دو اتم هیدورژن و دو اتم کربن با یک ارتباط 3 گانه بینشان است. فرمول مولکولی آن C2H2 می باشد.

اطلاعات فنی و مشخصات گاز استیلن:
اطلاعات فنی و مشخصات گاز استیلن:

استیلن گازی فرار است

استیلن گازی فرار است و در ارتباط با اکسیژن می تواند مستعل شود. وزن مولکولی گاز استیلن 26.038 گرم بر مول و نقطه جوش آن در فشار اتمسفر 15 بار، حدود منفی 84 درجه سانتی گراد و دامنه اشتعال گاز استیلن در هوا 2.3 تا 88 درصد حجمی تعیین شده است.

استیلن گازی فرار است
استیلن گازی فرار است

پیوند این گاز باید چهارگانه باشد، ولی چون دارای پیوند سه گانه هستند، استیلن جزء مواد شیمیایی اشباع نشده محسوب می شود.

اشباع نشده یعنی هنوز می تواند با مواد دیگر واکنش کرده و ترکیب دیگری تشکیل دهد. گاز استیلن بی رنگ است و در دمای معمولی یا دمای اتاق اگر تحت فشار معمولی یک اتمسفر قرار بگیرد شدیدا آتش گیر می باشد. گاز ها بو های مختلفی دارند. بوی گاز استیلن هم شبیه بوی سیر است.

دمای ذوب این گاز منفی 88 درجه سانتی گراد و دمای جوش آن منفی 28 درجه سانتی گراد تعیین شده است. حلال های گاز استیلن الکل، استون و کمی هم آب می باشد. استیلن شدیدا اشتعال پذیر است و در دمای 335 درجه سانتی گراد خود به خود آتش می گیرد.

تاریخچه کشف گاز استیلن

تاریخچه کشف گاز استیلن به اوایل دهه 1800 میلادی بر می گردد. این گاز در سال 1836 میلادی توسط دانشمندی به نام ادموند داوی شناسایی و کشف شد.

داوی این گاز را به طور کاملا اتفاقی کشف کرد. این گاز از حرارت دادن پتاسیم کربنات با کربن در دمای بالا تولید می شود که امروزه به پتاسیم کربنات، پتاسیم کاربید گفته می شود.

داوی از واکنش پتاسیم کربنات با آب این گاز را تولید کرد. در سال 1860 شیمیدان فرانسوی به نام مارسلین برتولت هم مجددا این گاز را کشف کرد و آن دانشمند نام استیلن را برای گاز تازه کشف شده، انتخاب کرد،

اما در آن زمان جرم اتمی گاز را اشتباه محاسبه کردند. اشتباه محاسباتی آنها به دلیل اشتباه در نظر گرفتن جرم کربن بود. آن زمان دانشمندان جرم کربن را به جای اینکه 12 در نظر بگیرند، 6 در نظر گرفته بودند.

تاریخچه کشف گاز استیلن
تاریخچه کشف گاز استیلن

این گاز در هوا شدیدا و با شعله های درخشان می سوزد

این گاز در هوا شدیدا و با شعله های درخشان می سوزد. اگر گاز استیلن در معرض هوا قرار بگیرد، به خاطر خاصیت اشباع نشده بودنش به راحتی و به شدت با هوا ترکیب و منفجر می شود. به همین دلیل بر خلاف اکثر گازهای دیگر این گاز باید در یک حلال، به شکل محلول درآید.

معمولا این گاز را به شکل محلول در استون به همراه مواد متخلخل نگهداری و حمل می کنند. حل کردن گاز استیلن در حلال استون برای نگهداری موثر، کارایی گاز استیلن، جابجایی مطمئن و بی خطر سیلندر حاوی گاز استیلن و برای پایداری آن و جلوگیری از واکنش گاز استیلن با اکسیژن موجود در هوا بسیار مهم و ضروری می باشد.

این گاز در هوا شدیدا و با شعله های درخشان می سوزد
این گاز در هوا شدیدا و با شعله های درخشان می سوزد

استیلن خالص نمی تواند بدون تجزیه شدن و انفجار به حالت فشرده درآید

ضمنا استیلن خالص نمی تواند بدون تجزیه شدن و انفجار به حالت فشرده درآید، برای همین این گاز را با استون ترکیب می کنند تا فشار موجود بر آن را کاهش دهند. استون حلال عالی برای حل کردن مقدار زیادی گاز استیلن به حساب می آید و قابلیت خوبی برای انجام این کار دارد. به عنوان مثال یک لیتر استون گنجایش حل کردن حدود 250 لیتر گاز استیلن را در خود دارد.

گاز استیلن با اکسیژن موجود در هوا تا دمای 3330 درجه سانتیگراد یا 5580 درجه فارنهایت واکنش نشان داده و می سوزد و در هر فوت مکعب حدود 1470 Btu انرژی آزاد می کند.

همین درجه حرارت بالای شعله ای که ایجاد می کند باعث می شود که کاربرد آن در برش، جوشکاری، لحیم کاری فلزات گوناگون افزایش یابد و به طور موثر و موفق عمل کند.و به سرعت به اجزای تشکیل دهنده اولیه تبدیل می شود که این تجزیه شدن با افزایش شدید فشار و احتمال انفجار کپسول همراه می باشد.

به خاطر خطرات ذکر شده فهمیدن نقاط بحرانی و یادگیری مراحل لازم و ضروری برای ذخیره و نگهداری گاز و نحوه استفاده از کپسول گاز استیلن بسیار ضروری است.

استیلن خالص نمی تواند بدون تجزیه شدن و انفجار به حالت فشرده درآید
استیلن خالص نمی تواند بدون تجزیه شدن و انفجار به حالت فشرده درآید

سایر مشخصات گاز استیلن

گاز استیلن یک گاز غیر حلال می باشد که در زمینه های زیادی کاربردهای مختلف دارد. چگالی این گاز از هوا کمتر است. با وجودی که این گاز در اوایل سال های 1800 میلادی شناخته شد،

اما تا اوایل سال 1900 میلادی کاربردهای آن در صنایع مختلف شناسایی نشده و استفاده نمی شد، اما به مرور زمان و با شناخت خواص منحصر به فرد این گاز، صنایع مختلف شروع به استفاده از آن نمودند و از این گاز به عنوان ماده خام اولیه برای ساخت و تولید مواد شیمیایی و صنعتی زیادی استفاده شد.

گاز استیلن در سیلندر های زرد رنگ نگهداری می شود که حجم این کپسول ها و سیلندر ها 7 و 12 پوندی است. فشار داخل سیلندر ها نباید از 15 بار بیشتر شود. افراد زیادی تصور می کنند که گاز استیلن در کپسول های فشار قوی تو خالی نگهداری می شود، ولی این تصور درست نیست.

سایر مشخصات گاز استیلن
سایر مشخصات گاز استیلن

نگهداری

استیلن در کپسول های خاص و ویژه سیلندر نگهداری و جابجا می شود. داخل این کپسول ها به طور کامل از یک ماده متخلخل و مشبک پر و سپس قسمتهای متخلخل با استون پوشانده می شود.

به هیچ وجه نباید فضای خالی داخل کپسول باقی بماند. این موادی که داخل کپسول را پر می کند برای خنک کردن فضای داخل سیلندر و پیشگیری از تجزیه در اثر حرارت بسیار مفید می باشد. مواد متخلخل داخل سیلندر از فشاری که به مرور زمان ممکن است، به سیلندر وارد آید را کم کرده و آن را از بین می برد.

از آنجایی که استفاده از گاز استیلن با خطرات زیادی همراه است و اگر مراقبت های لازم صورت نگیرد به شدت خطرناک می باشد، تمرکز اصلی سازنده و کاربر کپسول گاز استیلن روی جلوگیری از زیاد شدن فشار داخل کپسول است. جنس بدنه این کپسول ها از فولاد می باشد.

نگهداری
نگهداری

از آنجایی که گاز استیلن به شدت آتش زا می باشد، برای تسریع در امر سوختن مواد کاربرد بسیاری دارد. به شدت توصیه می شود، از استنشاق این گاز اجتناب کنید، زیرا استنشاق گاز استیلن موجب خفگی می شود. در ترکیبات گاز استیلن مقداری مونوکسید کربن و دی اکسید کربن هم ممکن است، یافت شود.

درجه خلوص گازهای استیلن در موارد کاربردی مختلف:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی درجه خلوص گازهای استیلن در موارد کاربردی مختلف خواهیم پرداخت.

کپسول گاز استیلن معمولا وارداتی می باشد و گاز استیلن در درجه خلوص های متعددی یافت می شود. گاز استیلن که در صنایع استفاده می شود، معمولا دارای خلوص 99.5 درصد است و گاز استیلن که در آزمایشگاه ها کاربرد دارد، با خلوص 99.6 درصد تولید می شود.

چون مواد مصرفی در آزمایشگاه نیاز به دقت بالا دارد و نیاز به ظرافت زیادی دارد، گاز استیلنی که برای آزمایشگاهها تولید می شود، باید دارای خلوص بالاتری هم باشد، اما در صنایع که نیاز به حساسیت بالا نیست، معمولا گاز استیلن با خلوص پایین به کار برده می شود و به دلیل خلوص پایین، قیمت مناسب تری هم دارد.

آنالیز گاز استیلن به شرح زیر می باشد:

درجه خلوص گازهای استیلن در موارد کاربردی مختلف:
درجه خلوص گازهای استیلن در موارد کاربردی مختلف:

نحوه تولید گاز استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی نحوه تولید گاز استیلن خواهیم پرداخت.

گاز استیلن به دلیل کاربردهای ویژه و فراوانی که در صنایع دارد، بسیار با اهمیت می باشد. گاز استیلن معمولا به عنوان متریال ابتدایی و ماده پیش زمینه در تولید و تهیه مواد شیمیایی زیادی کاربرد دارد. به همین دلیل روش های صنعتی زیادی برای تولید انبوه گاز استیلن اختراع و به کار برده شده است.

روش های متفاوتی برای تولید گاز استیلن وجود دارد، ولی از بین روش های موجود، دو روش متداول تر، کاربردی تر و بسیار مقرون به صرفه است.

متداول ترین ماده خام که برای تولید گاز استیلن از آن استفاده می شود، کربنات کلسیم یا سنگ آهک و ذغال سنگ است. در این روش ابتدا کربنات کلسیم را حرارت می دهند تا به اکسید کلسیم تبدیل شود و ذغال کک را هم از حرارت دادن ذغال سنگ به دست می آورند.

اکسید کلسیم و ذغال کک

در مرحله بعدی اکسید کلسیم و ذغال کک حاصله را در دمای بالا و در کوره های الکتریکی با هم واکنش می دهند، در اثر واکنش این دو با هم مونوکسید کربن و کاربید کلسیم تولید می شود. در مرحله سوم، کاربید کلسیم به دست آمده از مرحله دوم را در ژنراتورهای مخصوص با آب واکنش می دهند.

نتیجه حاصل از این واکنش گاز استیلن مورد نیاز ما و هیدروکسید کلسیم می باشد. واکنش کاربید کلسیم و آب شدیدا گرمازا است و گرمای تولید شده را با افزودن آب سرد به مقدار لازم کنترل می کنند.

در این فرآیند گاز استیلن و هیدورکسید کلسیم یا همان آهک هیدراته (آهک آب دار) به عنوان محصولات جانبی ساخته می شود.

اکسید کلسیم و ذغال کک
اکسید کلسیم و ذغال کک

روش دیگری که می تواند به تولید گاز استیلن منجر شود، روش تولید اتیلن است. در فرآیند تولید اتیلن گاز استیلن به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود.

روش تولید این روش به این صورت است که متان در دمای بالای 1500 درجه سانتی گراد و به مدت کمتر از 0.1 ثانیه و به مقدار کم و به طور ناقص می سوزانند و اکسید می کنند و در این فرآیند اکسیداسیون، گازهای هیدروژن، مونوکسید کربن و همچنین گاز استیلن تولید می شود.

گازهای تولید شده در این فرآیند بسیار حائز اهمیت می باشند و کاربردهای صنعتی زیادی دارند. گاز استیلن حاصل از این روش به دلیل خلوص نسبتا پایین تر، بیشتر در صنایع به کار برده می شود.

دلیل خلوص نسبتا پایین تر، بیشتر د
دلیل خلوص نسبتا پایین تر، بیشتر د

نحوه پر کردن سیلندر ها با گاز استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی نحوه پر کردن سیلندر ها با گاز استیلن خواهیم پرداخت.

همانطور که قبلا هم گفته شد گاز استیلن یک گاز به شدت اشتعال زا است. یعنی به راحتی در دمای هوا و با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و مشتعل می شود. به همین دلیل این گاز را با احتیاط زیاد و با شرایط خاص حمل و جابجا می کنند.

کپسول های استیلن از جنس فولاد با کیفیت و بدون درز ساخته می شود که ضخامت کپسول های 4 تا 5 متر مربع می باشد. به دلیل حساسیت جابجایی و اهمیت استفاده درست و قرارگیری مناسب کپسول گاز استیلن، پایین کپسول یک پایه چهار گوش جوش داده می شود تا راحت تر، با ثبات تر و مطمئن تر بایستد.

در بالای کپسول یک شیر برای باز و بسته کردن کپسول قرار داده شده است که موقع پر کردن کپسول یا هنگام استفاده از گاز استیلن داخل کپسول، به کار برده می شود.

برای اینکه زمان جابجایی و حمل و نقل به شیر باز و بسته کردن کپسول آسیبی وارد نشود، روی شیر سرپوش پلاستیکی گذاشته می شود.

نحوه پر کردن سیلندر ها با گاز استیلن:
نحوه پر کردن سیلندر ها با گاز استیلن:

گنجایش

گنجایش کپسول های گاز استیلن معمولا 40 لیتری می باشد و گاز استیلن را با فشار 15 بار وارد کپسول می کنند، البته داخل کپسول از قبل با مواد متخلخل پر می شود تا از تجزیه گاز استیلن و احتمال انفجار جلوگیری شود.

گنجایش
گنجایش

همانطور که در بالا گفته شد کپسول ها یا سیلندرهایی که قرار است، با گاز استیلن پر شوند، ابتدا با مواد متخلخل و مشبک پر می شوند و سپس تخلخل های این مواد هم با استون که حلال مناسبی برای گاز استیلن است، پوشانده می شوند.

یک لیتر استون در دمای 15 درجه سلسیوس و فشار اتمسفر یک بار می تواند حدود 25 لیتر گاز استیلن را در خود حل کند. این مقدار با فشار وارد آورده رابطه زیادی دارد. هرچه فشار بیشتر شود، استون می تواند مقدار بیشتری گاز استیلن را در خود حل کند، بنابراین در فشار 15 بار و وجود 12 لیتر استون، مقدار 4500 لیتر گاز استیلن در کپسول یا سیلندر جای می گیرد.

گاز استیلن برای کاربردهای صنعتی با 5 کیلوگرم استون در کپسول ها شارژ می شوند

معمولا گاز استیلن برای کاربردهای صنعتی با 5 کیلوگرم استون در کپسول ها شارژ می شوند. گاز استیلن در گریدهای آزمایشگاهی با گرید 3.5 (99.95 درصد) تولید می شود. تولید این محصول در ایران هم تولید می شود و گاز استیلن هم به صورت داخلی و هم به صورت وارداتی در بازار عرضه می شود.

نوع آزمایشگاهی گاز استیلن عمدتا با اهداف وارداتی می باشد و درون سیلندرهایی با حجم چهل لیتر که دارای دوازده پوند گاز استیلن هستند، در بازار وجود دارند، این سیلندرها درزدار هستند. گاز استیلن با خلوص 99.6 درصد گرید 2.6 هم تولید می شود که با نام تجاری استیلن دستگاه جذب اتمی یا A.A شناخته می شود و در بازار به عرضه می شود.

کپسول های خاص و استاندارد

برای گازهای مختلف با کاربردهای مختلف صنعتی، آزمایشگاهی یا طبی، سیلندر یا کپسول ها با رنگ های خاص و استانداردهای خاص وجود دارند. رنگ کپسول ها نشان دهنده خطرات احتمالی گازهای داخل آنهاست و کمک شایانی به افراد برای شناخت گاز موجود در سیلندرها می کند.

کپسول گاز استیلن که در آزمایشگاه ها استفاده می شود، طبق استاندارد BS EN1089 و جدیدترین ورژن استاندارد ملی 712، به رنگ قرمز پررنگ متمایل به بنفش یا عنابی می باشد و سیلندرهای حاوی گاز استیلن که در صنایع مختلف کاربرد دارند، مثلا کپسول گاز استیلن در صنعت جوشکاری به رنگ زرد می باشد.

کپسول های گاز استیلن که به شدت آتش زا هستند، باید دارای شیر چپ گرد باشند. شیر سیلندرهای گاز استیلن معمولا DIN1 یا BS4 در نظر گرفته می شوند.

کپسول های گاز استیلن در وزن های 7 پوندی، 12 پوندی و 15 پوندی و گنجایش های 2 لیتری، 5 لیتری، 10 لیتری، 20 لیتری و 40 لیتری و با فشارهای 100 بار، 150 بار و 200 بار در بازار یافت می شوند.

کپسول های خاص و استاندارد
کپسول های خاص و استاندارد

کاربردها و موارد مصرف سیلندرهای گاز استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی کاربردها و موارد مصرف سیلندرهای گاز استیلن خواهیم پرداخت.

گاز استیلن به دلیل کاربرد فراوانی که دارد، در مقادیر بالا تولید می شود. حدودا هشتاد درصد از گاز استیلن تولید شده برای تولید مواد شیمیایی استفاده می شود، یا به قولی هشتاد درصد گاز استیلن ساخته شده کاربرد آزمایشگاهی دارد و 20 درصد از گاز استیلن تولید شده هم در صنعت و برای تولید اکسی استیلن که در جوشکاری و برش فلزات کاربرد دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

لامپ های کاربیدی

یکی دیگر از موارد کاربرد استیلن در تولید لامپ های استیلن یا لامپ های کاربیدی می باشد. این لامپ ها در گذشته در معادن استفاده می شده اند. گاز استیلن در فرآیند کربنیزه کردن فولاد هم کاربرد دارد.

به طور کلی می توان گفت مهمترین استفاده گاز استیلن در صنایع، در جوشکاری و برشکاری فلزات می باشد. چون گاز استیلن در زمان سوخت دمای بسیار زیادی در حد 2700 درجه سانتی گراد تولید می کند در برشکاری عملکردی بهتر از LPG دارد و به قدری با این گاز برشکاری راحت تر و تمیزتر است که بعد از انجام عملیات برشکاری نیازی به تمیز کردن سطح نیست.

گاز استیلن همراه با گاز نیتروز اکساید در دستگاه جذب اتمی هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از صنایعی که از گاز استیلن بسیار استفاده می کند، صنعت تولید شیشه و بلور است.

لامپ های کاربیدی
لامپ های کاربیدی

گاز استیلن چون دارای احتراق عالی می باشد، در بیشتر صنایع به نوعی استفاده می شود و به قولی از گاز استیلن به عنوان یک گاز همه کاره یاد می شود.

همانطور که گفته شد گاز استیلن در موارد و صنایع زیادی کاربرد دارد.

 فهرستی از کاربردهای متداول گاز استیلن:

از گاز استیلن به عنوان یک ماده اولیه در تولید پلاستیک های رسانا الکتریکی استفاده می شود. از جمله این نوع پلاستیک های رسانا می توان پلی استیلن را نام برد.

گاز استیلن به همراه هوای غیر طبیعی با درجه خلوص زیاد که همان نیتروز اکساید می باشد، به مثابه ی سوخت سنجش طیف شعله دستگاه جذب اتمی مورد کاربرد می باشد.

این محصول در آزمایشگاه های تحقیقاتی در زمینه آب، خاک، غذا، دارو و بیولوژیکی بسیار مورد استفاده است، زیرا در این آزمایشگاه ها حساسیت و دقت نتایج بسیار حائز اهمیت می باشد.

در جوشکاری و برشکاری فلزات از ترکیب گاز استیلن با اکسیژن بسیار استفاده می شود.

در تهیه و تولید مواد آلی در آزمایشگاه ها و همینطور در تولید مواد شیمیایی زیادی، گاز استیلن بسیار کاربردی و مهم است.

برای تهیه و تولید موادی که دارای کربن هستند، مانند فولرین از استیلن به عنوان منبع تامین کربن استفاده می شود. از نمونه های دیگری که در تولید آنها از استیلن استفاده می شود، می توان بوکسیبل یا نانو لوله های کربنی را نام برد.

 فهرستی از کاربردهای متداول گاز استیلن:
فهرستی از کاربردهای متداول گاز استیلن:

از کاربردهای مهم استیلن، استفاده در کشت گیاهان می باشد

از دیگر کاربردهای مهم استیلن، استفاده در کشت گیاهان می باشد. از مزایای استفاده استیلن در کشت گیاهان می توان بهبودی شکل گیری گل های جدید و همچنین افزایش شکوفه دهی گیاهان را نام برد.

گاز استیلن به عنوان یکی از اعضای با اهمیت گازهای کالیبراسیون که در صنایع گاز، نفت و صنایع شیمیایی استفاده می شود، کاربرد دارد.

در گذشته از گاز استیلن به عنوان منبع سوخت فانوسهای دریایی استفاده می شده است که هنوز هم برای این مورد کاربرد دارد و جایگزینی برای آن پیدا نشده است.

در آزمایشات ریه از گازهای مختلفی استفاده می شود

در آزمایشات ریه از گازهای مختلفی استفاده می شود. یکی از اجزاء گازهایی که در آزمایش ریه به کار برده می شود، گاز استیلن است.

از آنجایی که گاز استیلن دارای رابطه سه گانه است و جزء هیدورکربن های غیر اشباع محسوب می شود و تمایل زیادی به انجام واکنش های شیمیایی دارد، به عنوان یک ماده بسیار با اهمیت در صنایع شیمیایی به کار برده می شود.

استیلن برای کربنه کردن فولاد نیز به کار برده می شود و در تولید اکسی استیلن هم کاربرد زیادی دارد.

از استیلن به عنوان یک مترال اساسی در صنایع شیمیایی برای تولید محصولاتی مانند اتراکریل، اسید اکریلیک، کاربازول، وینیل استات و غیره استفاده می شود.

گاز استیلن یک گاز سوختنی عالی برای لحیم کاری، جوشکاری، برش در اثر حرارت و حرارت شعله محسول می شود.

دلیل استفاده زیاد گاز استیلن در جوشکاری ها، ایجاد یک شعله صاف است که تاثیر زیادی در جوشکاری تمیز و دقیق فلزات دارد.

دستورالعمل های حفاظتی و اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی دستورالعمل های حفاظتی و اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن خواهیم پرداخت.

به یاد داشته باشید که کپسول های حاوی گاز استیلن و کپسول های خالی و همچنین کپسول های دارای گاز اکسیژن باید همواره به صورت ایستاده و قائم روی زمین قراد داده شود و باید این کپسول ها را با یک تسمه یا طناب یا زنجیر به دیوار متصل کرد تا محکم در محل خود قرار بگیرند و واژگون نشوند،

زیرا اگر کپسول حاوی گاز استیلن واژگون شود، ممکن است، روی پا یا سایر اعضای کارگران بیفتد و حادثه و خسارات جبران ناپذیری پیش بیاورد. مثلا ممکن است، باعث معلول شدن کارگران یا حتی منجر به انفجار کپسول گاز استیلن شود.

دستورالعمل های حفاظتی و اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن:
دستورالعمل های حفاظتی و اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن:

نگهداری در مکان خنک

کپسول های گاز استیلن باید در مکان خنک که دارای تهویه مناسب باشد، نگهداری و انبار شود. به علت ساختار غیر اشباع و تمایل شدید گاز استیلن به واکنش دادن با اکسیژن و مواد شیمیایی، توصیه می شود تا جایی که ممکن است، محل قرارگیری و نگهداری کپسول گاز استیلن از مواد شیمیایی، مواد اسیدی، مواد قلیایی و مواد آتش زا فاصله داشته باشد تا از انفجار احتمالی آن پیشگیری شود.

کپسول های گاز استیلن باید با احتیاط و مراقبت زیاد حمل شوند. بسیار مواظب باشید که بدنه کپسول سوراخ نشود و گاز استیلن نشت نکند، زیرا در اثر نشت گاز استیلن احتمال انفجار بسیار بالاست.

به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی کپسول گاز استیلن را به حالت افقی روی زمین قرار ندهید، زیرا خواباندن کپسول روی زمین باعث خروج مایع استون موجود در کپسول می شود.

شیر قرار گرفته در بالای کپسول بعد از استفاده باید خیلی محکم بسته شود و از هر گونه نشتی گاز جلوگیری شود. و زمان استفاده از کپسول هم شیر باید خیلی آرام و به مقدار کم باز شود.

بعضی از مواد شیمیایی اگر در کنار مجاورت گاز استیلن قرار بگیرند باعث آتش گرفتن گاز استیلن می شود. یکی از این مواد کلر می باشد.

اگر گاز استیلن در تماس با کلر قرار بگیرد به طور خود به خود آتش می گیرد. پس به یاد داشته باشید که کپسول های گاز استیلن را با فاصله زیاد از کپسول های کلر قرار بدهید تا هیچ تماسی با هم نداشته باشند.

ادامه دستورالعمل های حفاظتی و اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن:

بین مکان جوشکاری و محل قرارگیری کپسول های گاز استیلن باید دست کم چهار الی پنج متر فاصله وجود داشته باشد تا از رسیدن جرقه جوشکاری، برخورد آن با کپسول گاز استیلن، انفجار و آتش سوزی احتمالی آن جلوگیری شود.

باید از سالم بودن و درست کار کردن شیر باز و بسته شدن کپسول گاز استیلن اطمینان حاصل کنید و همچنین به مطمئن شوید که دستگاه تنظیم فشار هم به درستی کار می کند و سالم است تا از مشکلات احتمالی بعدی پیشگیری شود.

اگر در شرایط هوای سرد و زمستانی شیر باز و بسته شدن کپسول یخ زد، نباید با حرارت دادن یا شعله یخ آن را باز کرد. بهترین راه برای گرم کردن و باز کردن یخ اطراف شیر کپسول گاز استیلن، ریختن آب گرم یا قرار دادن کیسه شن داغ روی آن می باشد.

ادامه دستورالعمل های حفاظتی و اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن:
ادامه دستورالعمل های حفاظتی و اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن:

قرار دادن کپسول در معرض نور خورشید

از قرار دادن کپسول گاز استیلن در معرض نور خورشید، در مجاورت حرارت بخاری، کوره یا تنور جدا خودداری شود، زیرا رسیدن حرارت و دمای بالا به کپسول گاز استیلن باعث تجزیه شدن گاز استیلن و افزایش فشار داخل کپسول می شود و خطر انفجار کپسول به شدت افزایش می یابد.

یادتان باشد، هنگام انجام جوشکاری هر از گاهی دما و حرارت بدنه کپسول گاز استیلن چک و کنترل شود. در صورتی که احساس شود، دمای بدنه کپسول نسبت به دمای دست بالاست، برای احتیاط کار جوشکاری را برای مدتی کوتاه متوقف کنید تا دمای بدنه کپسول پایین بیاید و سپس مجددا شروع به انجام کار جوشکاری نمایید.

برای اینکه در هنگام پس زده شدن شعله در زمان جوشکاری، از منتقل شدن شعله به داخل کپسول گاز استیلن جلوگیری شود، باید در سر راه شیلنگ های کپسول گاز استیلن و در مناسب ترین قسمت یعنی حالت چسبیده به انتهای مشعل جوش، یک شیر یک طرفه یا فلاش بک نصب شود. تا از احتمال انفجار کپسول در اثر حرارت جلوگیری شود.

از کپسول گاز استیلن در فضای باز استفاده شود

از کپسول گاز استیلن در فضای باز استفاده شود. و در صورت اجبار به استفاده از کپسول گاز استیلن در فضای بسته توجه داشته باشید که حتما پنجره ها باز باشند و محل دارای تهویه مناسب باشد.

از روغن کاری و گریس کاری شیر باز و بسته کردن کپسول گاز استیلن به شدت خودداری شود، زیرا گاز استیلن در اثر برخورد با چربی ها و روغن ها، شدیدا آتش زا بوده و خسارات زیادی به وجود می آورد.

زمان استفاده از کپسول گاز استیلن باید از تجهیزات کاهش فشار حتما استفاده شود تا فشار موجود در داخل کپسول گاز استیلن به طور مداوم کنترل شود تا از انفجار کپسول در اثر افزایش فشار داخل آن جلوگیری شود.

اگر در شرایطی غیر قابل کنترل در اثر استفاده از گاز استیلن، آتش سوزی ایجاد شد، برای خاموش کردن آتش ایجاد شده باید از آب، کف و مواد شیمیایی خشک استفاده کنید.

مکانی که کپسول گاز استیلن در آنجا قرار می گیرد، باید دارای زمین و خاک خشک و بدون نم باشد.

شیر بالای کپسول که برای باز و بسته کردن کپسول گاز استیلن استفاده می شود، را در زمان استفاده کردن نباید بیشتر از یک و نیم دور پیچاند، زیرا در اثر باز کردن بیشتر پیچ ممکن است، کنترل خروج گاز از دست کاربر خارج شود و منجر به اتفاق ناخواسته و خسارت زیادی شود

از کپسول گاز استیلن در فضای باز استفاده شود
از کپسول گاز استیلن در فضای باز استفاده شود

اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن

زمان استفاده از کپسول گاز استیلن و کپسول گاز اکسیژن باید بسیار احتیاط کرد و مراقبت های لازم را انجام داد، زیرا هر دو کپسول تحت فشار هستند و باید بسیار مراقب بود که این کپسول ها سوراخ نشوند و از عدم نشت گازهای داخل آنها باید اطمینان کامل به عمل آید.

اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن
اطلاعات ایمنی استفاده از کپسول گاز استیلن

فردی که با کپسول گاز سروکار دارد، باید توانایی کامل و کافی برای کار کردن با کپسول را داشته و به طور کامل با روش کار کردن با کپسول های گاز استیلن و اکسیژن آشنایی داشته باشد و احتیاط های لازم را به عمل آورد تا از بروز حوادث خطرناک برای خود و مجموعه جلوگیری شود. پس به یاد داشته باشید، برای استفاده از کپسول های گاز از افراد با تجربه، دقیق و محتاط استفاده نمایید.

شیر کپسول گاز استیلن را باید قبل از باز کردن شیر کپسول اکسیژن، باز و مشتعل کنید تا بتوانید به موقع شعله را کنترل کنید.

باید به طور مرتب همه تجهیزات را بازرسی و کنترل کنید

فردی که با کپسول گاز استیلن و کپسول اکسیژن برای جوشکاری یا برشکاری کار می کند، باید به طور مرتب و مداوم همه تجهیزاتی که در این زمینه به کار برده می شوند، را بازرسی و کنترل کند و در صورتی که با وسیله یا تجهیزات خراب مواجه شد سریع آن را گزارش و تعویض نماید. نباید تعویض وسایل خراب را پشت گوش انداخت، زیرا با این کار اتفاقات بسیار ناگواری ممکن است، پیش بیاید.

همانطور که در بالا هم گفته شد استفاده در گاز استیلن در جوشکاری از رایج ترین موارد کاربرد گاز استیلن است. در اصل جوشکاری با گاز استیلن و اکسیژن از اولیه ترین روش های جوشکاری متداول قطعات است.

در این مواقع درجه حرارت شعله در کیفیت شعله بسیار موثر است. برای رسیدن به شعله با کیفیت، استیلن و اکسیژن برای تولید شعله با حرارت بالا باید به طور کامل تنظیم شود. برای سوزاندن گاز استیلن در جوشکاری باید از اکسیژن خالص استفاده نشود، نه از هوا.

شخصی که از کپسول گاز استیلن در جوشکاری استفاده می کند، باید همیشه عایق کابل های برق را کنترل و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کند. به هیچ وجه از وسایل و ابزار جوشکاری خراب و صدمه دیده در زمان استفاده از کپسول گاز استیلن استفاده نکنید.

افرادی که وظیفه انجام جوشکاری با گاز استیلن را بر عهده دارد، در زمان انجام کار برای محافظت در مقابل اشعه ایجاد شده در اثر سوختن گاز استیلن با اکسیژن، باید از لباس و عینک مخصوصی استفاده کنند. و اشخاص باید بسیار مواظب پارگی ها و سوختگی های ایجاد شده در شلنگ های انتقال گاز باشند.

واکنش های گاز استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی واکنش های گاز استیلن خواهیم پرداخت.

طبق موارد گفته شده در بالا، استیلن دارای پیوند سه گانه و غیر اشباع است، به همین علت به راحتی با مواد دیگر واکنش می دهد. پیرولیز استیلن در دمای بیشتر از 400 درجه سانتی گراد آغاز می شود.

در اثر این واکنش محصولات جانبی دیگری تولید می شود که عمده ترین محصول این واکنش دیمر وینیل استیلن و بنزین می باشد.

دیمر وینیل استیلن دارای چهار عنصر کربن و 4 عنصر هیدورژن می باشد. و دارای پیوند چهارگانه می باشد. فرمول مولکولی آن به شکل C4H4 می باشد.

واکنش های گاز استیلن:
واکنش های گاز استیلن:

اگر استیلن در درجه حرارت بیشتر از 900 درجه سلسیوس حرارت داده شود، مهمترین محصول این فرآیند دوده است. که کاربردهای زیادی در صنایع دارد.

اگر استیلن با کاتالیزورها واکنش دهد، محصول حاصله متفاوت خواهد بود. برای مثال نتیجه واکنش استیلن با کاتالیزورهای فلزی مانند پلاتین، نیکل و غیره، ابتدا اتیلن و سپس اتان خواهد بود.

از واکنش استیلن با آب محصولات دیگری به دست می آید که هر کدام از این محصولات در فرآیندهای شیمیایی بسیار کاربردی می باشند.

اگر استیلن با آب در مجاورت اسید سولفوریک و سولفات واکنش داده شود

اگر استیلن با آب در مجاورت اسید سولفوریک و سولفات واکنش داده شود، وینیل الکل تولید می شود که بسیار بی ثبات می باشد و سپس این وینیل الکل به دلیل ناپایداری به اتانول تبدیل می شود.

در اثر واکنش استیلن با بعضی از مواد شیمیایی، محصولاتی تولید می شود که بسیار خطرناک می باشند و یا گازهایی ایجاد می کنند که حتی ممکن است، باعث خفگی شوند. در هنگام واکنش استیلن با این مواد خاص باید بسیار دقت شود و مراقب بود که گازهای حاصل از این واکنشها استنشاق نشوند و یا در فضاهای باز یا در مکان هایی با تهویه مناسب این واکنشها انجام شوند.

یکی از موادی که ترکیب بسیار خطرناکی با استیلن ایجاد می کند کلر است. از واکنش استیلن با کلر، تتراکلرواتان به وجود می آید که محصولی بسیار سمی است. تتراکلرواتان هم در اثر واکنش با مواد قلیایی دیگر محصولات جانبی دیگری تولید می کند که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند.

تتراکلرواتان در اثر واکنش با باز، کلریدریک اسید با فرمول مولکولی Hcl را از دست می دهد

به عنوان مثال تتراکلرواتان در اثر واکنش با باز، کلریدریک اسید با فرمول مولکولی Hcl را از دست می دهد و ترکیبی به نام تری کلرو اتیلن به وجود می آورد. تری کلرو اتیلن در صنایع مختلف به عنوان حلال برای چربی ها، نفت، رزین و لاک بسیار کاربردی می باشد.

بعضی مواقع محصول تولیدی حاصل از واکنش استیلن با مواد دیگر خطرناک نیست، بلکه خود واکنش بین استیلن با مواد دیگر بسیار خطرناک و حادثه آفرین می باشد. از جمله موادی که با استیلن واکنش های انفجاری و خطرناکی ایجاد می کنند، فلزاتی مانند نقره و مس می باشند.

در اثر واکنش انفجار استیلن با نقره یا مس، محصول استیلید نقره یا استیلید مس تشکیل می شود. از آنجائی که عکس العمل شیمیایی بین استیلن با نقره و مس بسیار خطرناک می باشد، به هیچ وجه نمی بایست این دو ماده در مجاورت هم قرار داده شوند و نباید تماس داشته باشند.

برای تولید استیلید از محلول های آبی مربوط به نمک های نقره و مس استفاده می شود. از این محلول های نمکی نقره و مس بعضی مواقع برای شناختن استیلن استفاده می شود.

توضیحات مفصل استفاده از استیلن در جوشکاری:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی استفاده از استیلن در جوشکاری خواهیم پرداخت.

از آنجایی که بیشترین و رایج ترین کاربرد کپسول گاز استیلن در جوشکاری می باشد، در ادامه به توضیحات مفصل و نحوه استفاده از استیلن در جوشکاری با ذکر جزئیات و مزایای استفاده از گاز استیلن در جوشکاری می پردازیم.

توضیحات مفصل استفاده از استیلن در جوشکاری:
توضیحات مفصل استفاده از استیلن در جوشکاری:

یکی از روشهای جوشکاری قدیمی که به خاطر مزایا و ویژگی های انحصاری و خاص خود هنوز هم در این صنعت پر طرفدار است، جوشکاری با استفاده از اکسی گاز و مخصوصا اکسی استیلن می باشد. اکسی گاز به معنی سوختن هر نوع گازی با اکسیژن خالص که به عنوان یک منبع تولید گرما برای جوشکاری کاربرد دارد، می باشد.

در اینجا که از گاز استیلن برای جوشکاری استفاده می شود، در اصطلاح جوشکاری به روش اکسی استیلن گفته می شود. در جوشکاری اکسی استیلن، شعله به وجود آمده از سوختن گاز استیلن با اکسیژن، برای ذوب کردن فلزات پایه و سیم جوش به کار برده می شود.

در این روش گاز استیلن با اکسیژن به نسبت تعیین شده و مناسب به محفظه ای که باید این دو ترکیب شوند، وارد می شوند و بعد از مخلوط شدن از سر نازل مشعل به بیرون پرتاب می شوند و عمل سوختن و احتراق انجام می شود.

شعله و حرارتی که در اثر سوختن گازها و مخصوصا گاز استیلن با اکسیژن خالص ایجاد می شود، در صنایع مختلف بسیار کاربردی می باشند.

صنایعی که از این حرارت و شعله ها استفاده می کنند، به شرح زیر می باشند:

  • جوشکاری
  • لحیم کاری فلزات نرم و فلزات سخت
  • برشکاری فلزات متفاوت
  • شیار زنی
  • صافکاری
  • پیش حرارت عملیات مختلف
  • تمیز کردن سطوح مختلف به راحتی و بدون دردسر
  • فلز پاشی
  • سخت کاری

گاز هایی که در این موارد استفاده می شوند، به دو دسته قابل تقسیم هستند:

  1. گاز سوختنی
  2. گاز عامل اشتعال
گاز هایی که در این موارد استفاده می شوند، به دو دسته قابل تقسیم هستند:
گاز هایی که در این موارد استفاده می شوند، به دو دسته قابل تقسیم هستند:

گازهایی که برای سوختن در فرآیند جوشکاری اکسی گاز استفاده می شوند، باید خصوصیات منحصر به فردی داشته باشند. از جمله این خصوصیات می توان به لیست زیر اشاره کرد:

گاز هایی که در این موارد استفاده می شوند، به دو دسته قابل تقسیم هستند:
گاز هایی که در این موارد استفاده می شوند، به دو دسته قابل تقسیم هستند:
  1. یکی از عوامل بسیار مهم دمای بالای شعله می باشد. گازی که برای سوختن در جوشکاری استفاده می شود، باید شعله ای با دمای بسیار زیاد تولید کند.
  2. از آنجایی که مهمترین بخش جوشکاری عملیات سوختن و احتراق می باشد، در نتیجه گاز مورد استفاده در جوشکاری باید بتواند با سرعت زیاد بسوزد و احتراق با سرعت بالا تولید کند.
  3. از مهمترین عاملی که باعث استفاده از این گازها در جوشکاری می شود، انرژی حرارتی آن می باشد. گاز مطلوب که برای جوشکاری مناسب باشد، باید بتواند انرژی حرارتی بالایی ایجاد نماید.
  4. تمیز بودن و ظاهر مرتب محل جوشکاری از مزایایی محسوب می شود که باعث انتخاب گاز مطلوب در جوشکاری می شود، بنابراین گازی که برای جوشکاری استفاده می شود، باید کمترین اثر تخریب در محل جوشکاری را ایجاد کند.
  5. از مهمترین عاملی که باعث می شود، یک گاز خاص در جوشکاری مناسب شناخته شود، این است که هر زمان و در هر مکانی تهیه آن امکان پذیر و راحت باشد و همچنین قیمت مناسب و ارزانی هم داشته باشد.

گازهای مورد کاربرد در جوش کاری

گازهای زیادی وجود دارند که می توانند در جوشکاری استفاده شوند، مانند پروپان، گاز طبیعی، گاز متیل استیلن، پروپادین، پروپیلن و گاز های دیگر، اما در بین همه این گاز ها فقط گاز استیلن است که حاوی تمام مشخصات و خصوصیات فوق الذکر می باشد.

گازهای مورد کاربرد در جوش کاری
گازهای مورد کاربرد در جوش کاری

به همین دلیل گاز استیلن بیشتر از هر نوع گاز دیگری در فرآیند جوشکاری اکسی گاز استفاده می شود. گازهای دیگر ممکن است، بعضی از خصوصیات ذکر شده در لیست بالا را داشته باشند، اما همه آن مشخصات را ندارند. برای مثال بعضی گازها دمای زیادی ایجاد می کنند،

ولی نمی توانند عمل سوختن را با سرعت بالا انجام دهند و احتراق آنها با سرعت پایین می باشد. بعضی دیگر از گاز ها هم دارای نسبت مناسب می باشند و به همان نسبت تنظیم می شوند و این گازها به دلیل خاصیت اکسید کنندگی در زمان جوش، برای سوختن مناسب نیستند.

گازهایی که در بالا ذکر شد برای برشکاری، لحیم کاری و کارها و عملیات دیگری که نیاز به احتراق با سرعت زیاد ندارند، بسیار مناسب و کاربردی می باشند.

گاز استیلن دارای فرمولی معادل C2H2 است

گاز استیلن دارای فرمولی معادل C2H2 است و به دلایلی که در بالا ذکر شد گزینه بسیار مناسبی برای کاربرد در امور جوشکاری می باشد. گاز استیلن یک گاز هیدروکربنی است که درصد وزن کربن آن نسبت به هیدروکربن های دیگر بیشتر است.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد گاز استیلن بدون رنگ و سبک تر از هوا می باشد. این گاز دارای بوی نامطبوعی شبیه بوی سیر است. وجود ناخالصی هایی مانند سولفور هیدروژن و فسفر هیدروژن دلیل وجود این بوی ناخوشایند است.

گاز استیلن از واکنش آب و کاربید کلسیم به وجود می آید. فرمول مولکولی کاربید کلسیم C2Ca می باشد. کاربید کلسیم با نام تجاری سنگ کاربید در بازار شناخته می شود. کاربید کلسیم ماده اولیه و ضروری تهیه گاز استیلن با کاربرد جوشکاری و برشکاری به حساب می آید.

کاربید کلسیم هم از واکنش کک یا همان کربن با اکسید آهک CaO تشکیل می شود. این واکنش ها در کوره های الکتریکی با دمای 3000 درجه سانتی گراد انجام می شوند.

کاربید کلسیم به شکل مذاب داخل بوته های خاص ریخته می شود و بعد از سرد شدن می توان آن را آسیاب کرد و در اندازه ها و حجم های مختلف در شبکه های آب بندی شده برای فروش به بازار عرضه می شوند.

کاربید کلسیم از نوع مواد شیمیایی است

کاربید کلسیم از نوع مواد شیمیایی است که تمایل شدیدی به واکنش با آب دارد و به عنوان یک ماده شدیدا جاذب آب شناخته می شود.

اگر مقدار کمی رطوبت به کاربید کلسیم برسد، سریعا با آن واکنش داده و گاز استیلن ایجاد می کند. شدت جذب رطوبت این ماده شیمیایی به حدی بالاست که می توان با رطوبت هوا هم واکنش داده و گاز استیلن تولید کند.

اگر کاربید کلسیم در معرض رطوبت قرار بگیرد، به ازای هر یک کیلوگرم از کاربید کلسیم اگر خالص باشد، می توان حدود 350 لیتر گاز استیلن تهیه کرد، ولی از آنجایی که معمولا مواد شیمیایی یا مواد طبیعی همیشه با ناخالصی هایی همراه هستند، در ازای ترکیب هر یک کیلوگرم کاربید کلسیم با آب، حدود 250 لیتر گاز استیلن به دست می آید.

طبق مطالب ذکر شده در اثر واکنش کاربید کلسیم با آب گاز استیلن تولید می شود که برای فرآیند جوشکاری اکسی گاز بسیار مناسب است.

واکنش کاربید کلسیم با آب یک واکنش به شدت گرمازا است و زمان انجام این واکنش حرارت بسیار بالایی تولید می شود. به طوری که اگر یک کیلوگرم کاربید کلسیم با آب واکنش داده شود، گرمایی در حدود 400 کیلو کالری ایجاد می شود.

15 کیلوگرم گاز استیلن در فشار بالای 2 بار یا همان 30 psi بسیار ناپایدار می باشد و می تواند به سرعت منفجر شود، بنابراین برای اینکه مسائل ایمنی رعایت شود و از خطرات احتمالی جلوگیری شود، کاربر کپسول گاز استیلن باید فشار گاز استیلن را در مولدها یا خروجی رگلاتورها و لوله های انتقال را کنترل کند تا فشار آن از یک بار بیشتر نشود.

توضیحاتی در مورد گازهای عامل اشتعال:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی توضیحاتی در مورد گازهای عامل اشتعال خواهیم پرداخت.

همه گازهای عامل اشتعال برای اینکه بتوانند عملیات سوختن را انجام دهند، باید با اکسیژن ترکیب شوند. اگر در مکانی عاری از اکسیژن قرار بگیرند به هیچ وجه عمل احتراق انجام نمی شود. در هوای اتمسفر 21 درصد حجمی اکسیژن را به شکل خالص می توان برای مصرف جوشکاری و برشکاری به کار برد.

کپسول گاز استیلن که در فرآیند جوشکاری به روش اکسی گاز استفاده می شود، برای اینکه مستحکم باشد، از جنس فولاد ساخته می شود.

برای کاهش فشار گاز استیلن، ضخامت بدنه کپسول حدود 4 تا 5 میلیمتر در نظر گرفته می شود. وارد کردن و فشرده سازی گاز استیلن با فشار بیشتر از 2 بار بسیار خطرناک می باشد و احتمال وقوع انفجار را به وجود می آورد.

برای اینکه گاز استیلن را به میزان بیشتری داخل کپسول ذخیره کرد، آن را در حلال استون حل می کنند

همانطور که گفته شد برای اینکه بتوان گاز استیلن را به میزان بیشتری داخل کپسول ذخیره کرد، آن را در حلال استون حل می کنند. استن به منظور توزیع یکنواخت گاز استیلن در کپسول استیلن به کار برده می شود. حلال استن توانایی حل کردن گاز استیلن را تا 25 برابر حجم خود را دارد.

قبل از اینکه محلول استن و گاز استیلن را وارد کپسول نمایند، داخل کپسول را با مواد متخلخل با درصد تخلخل تا حد 70 تا 80 درصد پر می کنند.

زمان استفاده از کپسول گاز استیلن نکات ایمنی بیان شده در بالا باید حتما رعایت شود. مخصوصا اینکه کپسول باید به صورت ایستاده نگهداری شود تا از نشت محلول استن جلوگیری شود.

محلول استن و گاز استیلن و جای گیری در مواد اسفنجی و مشبک داخل کپسول، ترکیب بسیار ایده آلی از کپسول مورد استفاده در جوشکاری به روش اکسی استیلن ایجاد می کند.

بین فشار ایجاد شده و دمای گازی که مناسب استفاده در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن باشد، رابطه مستقیمی وجود دارد.

اگر دمای محیط و دمای اطراف کپسول گاز استیلن بالا برود، فشار داخل کپسول گاز استیلن هم افزایش می یابد و اگر دمای اطراف کپسول گاز استیلن کم شود، فشار داخل کپسول گاز استیلن هم کاهش می یابد.

گاز خروجی از کپسول های اکسیژن و گاز خارج شده از کپسول گاز استیلن در یک ساعت باید مقدار مشخص و مجازی باشد.

برای اینکه گاز استیلن را به میزان بیشتری داخل کپسول ذخیره کرد، آن را در حلال استون حل می کنند
برای اینکه گاز استیلن را به میزان بیشتری داخل کپسول ذخیره کرد، آن را در حلال استون حل می کنند

در زیر بهترین مقدار و مناسب ترین مقدار آورده شده است:

  • 900 تا 1000 لیتر در ساعت
  • 500 تا 600 لیتر در ساعت به طور مداوم

اگر این مقدار مجاز رعایت نشود و در حد مناسب نباشد، همراه خروج گاز استیلن، مایع استن هم خارج می گردد. و مقدار مناسب خارج شدن گاز اکسیژن، میزان 1200 لیتر تا 1500 لیتر در ساعت می باشد. اگر مقدار اکسیژن خروجی از این مقدار بیشتر باشد، امکان دارد که رگلاتور های سیلندر یخ بزند.

اگر در شرایطی لازم بود که مقدار و حجم گاز مورد استفاده از میزان تعیین شده بیشتر شود، باید از سیستم سانترال استفاده گردد.

کارکرد روش سانترال به شرح زیر می باشد.

در سیستم سانترال برای هر نوع گازی که قرار است، مورد استفاده قرار بگیرد چه گاز اکسیژن و چه گاز استیلن، دو عدد کپسول در محل قرار داده می شود. یکی سمت چپ و دیگری در سمت راست مکان جوشکاری قرار می گیرد.

هر وقت قرار شد گاز اکسیژن استفاده شود، کلاهک کپسول اکسیژن باز و کپسول گاز استیلن بسته می شود و زمانی که قرار شد گاز استیلن مورد استفاده قرار گیرد، کلاهک کپسول گاز استیلن باز و کپسول اکسیژن بسته می شود.

به این ترتیب می توان گاز های مورد نیاز را در مواقع لازم بیشتر از حد مجاز آن استفاده کرد بدون اینکه مشکلی در خلال انجام کار جوشکاری پیش بیاید.

برای اینکه یک جوشکاری به روش اکسی استیلن تمیز و ایمن داشته باشید، باید تمام موارد فوق را رعایت کنید. مانند استفاده به موقع و مناسب از فشار، دما و مقدار مجاز و استفاده درست از سیستم سانترال در زمان نیاز به مقدار بیشتر از حد مجاز از گازها. تمام این نکات در کنار هم می تواند شما را در انجام یک جوشکاری تمیز و مرتب موفق کند.

کارکرد روش سانترال به شرح زیر می باشد.
کارکرد روش سانترال به شرح زیر می باشد.

جابجایی کپسول های مورد استفاده در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی جابجایی کپسول های مورد استفاده در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن خواهیم پرداخت.

زمانی که می خواهید کپسول های مورد نیاز در جوشکاری مانند کپسول گاز استیلن و کپسول اکسیژن را به محل جوشکاری منتقل کنید، باید به خیلی نکات توجه کنید و مسائل امنیتی زیادی را رعایت کنید.

نکات ایمنی حمل و نقل کپسول های گاز در زیر آورده شده است:

  1. زمانی که می خواهید کپسول ها را جابجا کنید، چه کپسول ها پر باشند، چه خالی، باید از بسته بودن کلاهک کپسول مطمئن شوید.
  2. به هیچ وجه به کپسول ها ضربه وارد نکنید.
  3. کپسول ها با مراقبت لازم حمل کنید و اجازه ندهید کسی کپسول ها را رو زمین بیندازد یا آنها را روی زمین غلط بدهد، زیرا در اثر انجام این کارها احتمال انفجار کپسول ها بسیار بالاست.
  4. اگر قرار بود کپسول ها را برای رسیدن به محل جوشکاری با مسافت زیاد حمل شوند، به یاد داشته باشید که باید با وسایلی حمل شوند که بتوان با بست یا زنجیر کپسول ها را محکم بست و ثابت کرد.
  5. به هیچ عنوان کپسول ها را با زنجیر جا به جا نکنید، زیرا بسیار خطرناک است.
  6. در همه حال و همواره سیلندر ها و کپسول ها را چک کنید که نشتی نداشته باشند و در صورت داشتن نشتی از حمل و جا به جایی آنها خودداری کنید.
نکات ایمنی حمل و نقل کپسول های گاز در زیر آورده شده است:
نکات ایمنی حمل و نقل کپسول های گاز در زیر آورده شده است:

رگلاتورهای کاهش فشار در فرآیند جوشکاری اکسی استیلن

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی رگلاتورهای کاهش فشار در فرآیند جوشکاری اکسی استیلن خواهیم پرداخت.

فشار داخل کپسول های گاز استیلن بسیار بالاست و برای جوشکاری به روش اکسی استیلن و برشکاری به روش اکسی استیلن نمی توان کپسول ها را با فشار های موجود داخلشان استفاده کرد.

به همین منظور باید با وسایل و روش هایی فشار داخل کپسول ها را کم کرد و سپس از کپسول های گاز استیلن برای جوشکاری و برشکاری استفاده کرد.

یکی از وسایل بسیار موثر در کم کردن فشار داخل کپسول گاز استیلن نصب رگلاتور روی سیلندرها می باشد. از مزایای دیگر استفاده از رگلاتور برای کپسول های مورد استفاده در جوشکاری اکسی استیلن و برشکاری اکسی استیلن، این است که رگلاتور علاوه بر اینکه فشار خروجی از کپسول را کم می کند،

مقدار فشار را هم در حین انجام کار جوشکاری یا برشکاری ثابت نگه می دارد و مانع ایجاد نوسانات در زمان انجام کار می شود که این عمل، انجام جوشکاری یا برشکاری به روش اکسی استیلن را خیلی راحت تر و بهتر می کند.

زمانی که رگلاتورهای فشار شکن فشار کپسول را در زمان مصرف کم می کند

زمانی که رگلاتورهای فشار شکن فشار کپسول را در زمان مصرف کم می کند، فشار خارج شده از رگلاتور هم ثابت نگه داشته می شود.

در رگلاتور فشار شکن یک پیچ نصب شده است که فشار کپسول توسط این پیچ تنظیم می شود و با توجه به نوع و نحوه انجام کار جوشکاری یا برشکاری می توان فشار خروجی مورد نیاز را تنظیم کرد. روی رگلاتورهایی که روی کپسول ها قرار می گیرد، دو فشار سنج نصب می شود.

یک فشار سنج در سمت چپ و دیگری در سمت راست قرار دارد. هر کدام از این فشار سنج ها وظیفه خاص خود را دارد. فشار سنجی که سمت چپ قرار داده شده است، فشار داخل کپسول گاز استیلن را نشان می دهد و در فشار سنج سمت راست هم فشار خروجی که توسط کاربر تنظیم شده است، را می توان دید.

استفاده از رگلاتور و فشار سنج های سمت چپ و راست در کاربرد موثر و مفید از کپسول های مورد نیاز برای جوشکاری و برشکاری را فراهم می آورد.

زمانی که رگلاتورهای فشار شکن فشار کپسول را در زمان مصرف کم می کند
زمانی که رگلاتورهای فشار شکن فشار کپسول را در زمان مصرف کم می کند

آزمایش و تست کردن رگلاتورهای فشار شکن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی آزمایش و تست کردن رگلاتورهای فشار شکن خواهیم پرداخت.

زمان نصب کردن رگلاتورهای فشار شکن که برای کپسول های گاز استیلن در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن کاربرد دارند، باید نکاتی را رعایت کرد.

  • قبل از اینکه رگلاتور را روی کپسول نصب کنید، باید ابتدا شیر کپسول را برای مدت زمان کوتاهی باز و بسته کنید تا اگر گرد و خاک یا غباری داخل شیلنگ ها اتصالات وجود داشت، بیرون بیاید و وارد رگلاتور نشود.
  • زمانی که می خواهید رگلاتور را روی کپسول نصب کنید، اول مطمئن شوید که واشر رگلاتور سالم و درست می باشد و برای باز کردن و بستن مهره رگلاتور می توانید از آچار تخت استفاده کنید.
  • بعد از نصب رگلاتور روی کپسول و قبل از اینکه شیر کپسول را باز کنید، حتما مسیر وارد شدن گاز به محفظه کاهنده فشار بسته شود. اگر این کار انجام نشود، ممکن است، صفحه لاستیکی دیافراگم رگلاتور پاره شود.

توضیحاتی در مورد مشعل جوشکاری در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن و برشکاری به روش اکسی استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی مشعل جوشکاری در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن خواهیم پرداخت.

مشعل جوشکاری که در عملیات جوشکاری به روش اکسی استیلن و برشکاری به روش اکسی گاز مورد کاربرد قرار می گیرد، دارای کارایی مشخصی است.

وظیفه مشعل جوشکاری این طور تعریف شده است که گاز اکسیژن و گازی که برای سوختن استفاده می شود، را به نسبت و به میزان معینی با هم مخلوط کند سرعت خروج آن را افزایش دهد، به طوری که سرعت خروج گاز از سرعت سوختن گاز بیشتر باشد.

حالا به بررسی این موضوع می پردازیم که یک مشعل جوشکاری که در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن و برشکاری اکسی گاز استفاده می شود، شامل چه قسمت هایی می باشد.

قطعات مشعل شامل موارد زیر می باشد:

  1. شیر کپسول اکسیژن و شیر کپسول گاز استیلن
  2. دسته مشعل
  3. لوله مخلوط کردن گاز سوختنی و اکسیژن
  4. نازل

مشعل های جوشکاری که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، به دو صورت می باشند. نوع اول مشعل های انژکتوری است که برای فشار پایین و ضعیف به کار برده می شود و نوع دوم هم مشعل فشار مساوی می باشد، یعنی میزان فشار اکسیژن و فشار گاز سوختنی به میزان مساوی در نظر گرفته می شود.

شعله ای که در اثر سوختن گاز استیلن با اکسیژن به وجود می آید، برای حرارت دادن و ذوب فلزات در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن استفاده می شود.

شعله ایجاد شده باعث ذوب شدن فلز پایه و سیم جوش می شود و به این ترتیب جوشکاری اکسی استیلن انجام می شود. حرارتی که در اثر احتراق گاز استیلن به وجود می آید در حدود 3200 درجه سانتی گراد است و در فاصله 2 تا 5 میلی متری از نوک هسته آبی، بیشترین میزان حرارت وجود دارد.

قطعات مشعل شامل موارد زیر می باشد:
قطعات مشعل شامل موارد زیر می باشد:

مراحل سوختن گاز استیلن و اکسیژن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه ی مراحل سوختن گاز استیلن و اکسیژن خواهیم پرداخت.

سوختن گاز استیلن به همراه اکسیژن در 2 گام اجرا می شود. در گام نخست یک مقدار حجمی از گاز استیلن با به همراه یک مقدار از گاز اکسیژن با هم ادغام می گردند و نخستین قدم از سوختن انجام می شود. در این مرحله گاز مونوکسید کربن و هیدروژن تولید می شود.

در مرحله دوم این محصولات حاصله از مرحله اول با اکسیژن هوا عمل اکسیداسیون انجام می دهد و گاز دی اکسید کربن و بخار آب تولید می کند.

مقدار مورد نیاز اکسیژن برای سوختن کامل گاز استیلن حدودا 2.5 برابر است. که این مقدار یک حجم اکسیژن مورد نیاز در مرحله اول از کپسول تهیه می شود و 1.5 حجم هم از اکسیژن موجود در هوا تامین می شود.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست خرید کپسول گاز استیلن هستید.

نحوه انجام جوشکاری در فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن:

فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن به دو روش قابل انجام است: یک روش پیش دستی و دیگری روش پس دستی.

در روش پیش دستی، مشعل در دست راست جوشکار و سیم جوش در دست چپ جوشکار قرار می گیرد و مشعل بین سیم جوش و مذاب قرار داده می شود.

در روش پس دستی هم نحوه قرار گیری مشعل و سیم جوش مطابق روش پیش دستی است، منتهی در این روش سیم جوش میان مذاب و مشعل قرار داده می شود.

شما در حال خواندن پست خرید کپسول گاز استیلن هستید.

مزایای استفاده از گاز استیلن در جوشکاری یا مزایای جوشکاری به روش اکسی استیلن:

این روش جوشکاری برای ساخت و تعمیر قطعات بسیار کاربردی است.

گرمای ورودی قابل تنظیم و کنترل می باشد که عوامل موثر بر میزان آن موارد زیر می باشند: سرعت جوشکاری، اندازه، سیالیت و کشش سطحی حوضچه مذاب

میزان سرد و گرم شدن به اندازه مساوی می باشد.

میزان ته نشین شدن فلز پر کننده نسبت به فلز جوش قابل کنترل می باشد. علت این امر هم این است که گرمای ورودی از طریق فلز پر کننده تامین نمی شود.

تجهیزات و وسایل لازم برای انجام این نوع جوشکاری بسیار کم هزینه بوده و به راحتی قابل جا به جایی می باشد.

هزینه نگهداری تجهیزات و وسایل جوشکاری به این روش نسبت به سایر فرآیندها کمتر می باشد.

مزایای استفاده از گاز استیلن در جوشکاری یا مزایای جوشکاری به روش اکسی استیلن:
مزایای استفاده از گاز استیلن در جوشکاری یا مزایای جوشکاری به روش اکسی استیلن:

معایب جوشکاری به روش اکسی استیلن:

برای پروژه های با حجم بالا و بزرگ مقرون به صرفه نمی باشد.

گرمای ایجاد شده در شعله گاز کمتر از گرمای قوس الکتریکی می باشد.

فلاکس هایی که در این فرآیند استفاده می شود، دود و گازهایی تولید می کند که برای چشم، گوش، گلو و ریه فرد جوشکار مضر است.

این نوع فرآیند جوشکاری برای فلزات دیرگداز و فلزات واکنش دار به هیچ وجه کاربرد ندارد. از این دسته فلزات می توان: تنگستن، مولیبدن، تانتالیم را نام برد و از انواع فلزات واکنش دار می توان تیتانیوم و زیرکونیوم را نام برد.

برای رسیدن گرمای شعله به گرمای ذوب زمان زیادی طول می کشد که این زمان در قوس های الکتریکی بسیار کمتر می باشد.

حرارت زیاد در محل جوشکاری، درشت شدن دانه ها و کمترین مقاومت به خوردگی را باعث می شود.

زمانی که از فلاکس برای محافظ این فرآیند استفاده می شود، کیفیت آن به اندازه استفاده از گازهای خنثی به عنوان محافظ نیست. گازهای خنثی به عنوان محافظ در فرآیند های TIG و MIG به کار برده می شود.

امیدواریم تا اینجا از مقاله خرید کپسول گاز استیلن اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

کاربرد فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن:

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز استیلن به بررسی و بیان مطالبی در زمینه کاربرد فرآیند جوشکاری به روش اکسی استیلن خواهیم پرداخت.

  1. این فرآیند برای متصل کردن مواد نازک بسیار مناسب است.
  2. این فرآیند برای اتصال موادی که سریع گرم و سرد کردن، تغییرات متالوژی در آنها را باعث می شود، کاربرد دارد.
  3. این نوع جوشکاری برای متصل کردن موادی که اثر گرمای خیلی زیاد، عناصر تشکیل دهنده آن تجزیه می شود، خیلی خوب عمل می کند.
  4. این نوع جوشکاری اکسی استیلن برای متصل کردن بیشتر فلزات آهنی و غیر آهنی از قبیل فولاد کربنی، کم آلیاژ، چدن، آلومینیوم، مس، نیکل، منیزیم و آلیاژهای آنها بسیار پر کاربرد می باشد.

در این قسمت نوشتار ما با عنوان خرید کپسول گاز استیلن به انتها رسید و امید داریم که مطالب ارائه شده ی ما در خصوص خرید کپسول گاز استیلن برای شما مفید بوده باشند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *