خرید کپسول گاز هیدروژن

خرید کپسول گاز هیدروژن


برای افرادی که شغل آن ها به گونه ای است که برای تامین نیروی کاری دستگاه های خود نیاز به خرید کپسول گاز هیدروژن دارند، آشنایی با این گاز و تمام نکات مربوط به آن مانند خطرات، کاربردها، نحوه نگهداری، چگونگی جابجایی و… حائز اهمیت است.

به خصوص افرادی که خرید کپسول گاز هیدروژن را در مقادیر زیاد انجام می دهند باید با تمام نکات ایمنی مرتبط با گاز هیدروژن آشنایی داشته باشند.

گاز هیدروژن بعد از اکسیژن یکی از اصلی ترین گازهای تنفسی انسان هاست و در صنایع و تولیدات مختلفی نیز مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل می توان آن را جز پرکاربردترین گاز ها دانست و خرید و فروش کپسول آن نیز بیشتر از سایر گازها انجام می شود.

در این مقاله قصد داریم، علاوه بر ارائه اطلاعاتی در زمینه گاز هیدروژن، کاربرد ها و ایمنی های کار با این گاز، درباره نحوه خرید کپسول گاز هیدروژن و عواملی که ممکن است در قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن تاثیرگذار باشند نیز توضیحاتی را ارائه دهیم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

گاز هیدروژن چیست؟

تاریخچه کشف و پیدایش گاز هیدروژن به چه صورت است؟

گاز هیدروژن چه ویژگی هایی دارد؟

عنصر هیدروژن به چند شکل در طبیعت یافت می شود؟

کاربردهای معمول گاز هیدروژن چیست؟

گاز هیدروژن چه ترکیباتی دارد؟

تولید و ساخت گاز هیدروژن به چه صورت است؟

گاز هیدروژن، در سوخت چه کاربردها و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

بالن های هوایی با چه صورت از گاز هیدروژن استفاده می کنند؟

در صنایع، گاز هیدروژن به چه شکل کاربرد دارد؟

پیوندهای هیدروژنی به چه صورت تشکیل می شوند؟

نگهداری از گاز هیدروژن با چه استانداردهایی انجام می شود؟

کپسول گاز هیدروژن چیست؟

خرید کپسول گاز هیدروژن در چند نوع می توان انجام داد؟

قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن به چه عواملی بستگی دارد؟

نکات مهم ایمنی، به منظور نگهداری از کپسول گاز هیدروژن کدامند؟

برای ذخیره سازی گاز هیدروژن چه روش هایی وجود دارد؟

در هنگام خرید کپسول گاز هیدروژن چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند؟

 

گاز هیدروژن چیست؟

گاز هیدروژن چیست؟
گاز هیدروژن چیست؟

مواد در طبیعت در حالت های مختلفی وجود دارند، یکی از حالت های اصلی مواد، گاز می باشد. گاز ها قابلیت پخش بالایی دارند و گسترش آن ها در فضا یا ظرفی که  در آن قرار می گیرند نسبت به دیگر حالت ها مانند مایع و جامد بیشتر است.

گازها همچنین بیشترین انواع مواد در طبیعت را نیز به خود اختصاص می دهند. در واقع بیشتر مولکول های موجود در طبیعت دارای شکل گازی نیز می باشند. یکی از انواع گاز ها، گاز هیدروژن است.

تعریف گازها

مواد در طبیعت در چهار حالت وجود دارند که سه شکل عمده آن ها جامد، مایع و گاز است. در این میان فراوان ترین شکل ماده گاز می باشد. ویژگی مهم گازها قدرت انتشار و پراکندگی بالای آن هاست. برخلاف حالت مایع و جامد، گازها هیچگونه پیوستگی نداشته و مولکول های آن در فضا پخش می باشند.

همچنین برخلاف سایر انواع ماده، امکان شکل دادن به گازها وجود ندارد و در صورتی که گازها به ظرفی منتقل شوند تمام فضای ظرف را اشغال کرده و به محض باز شدن ظرف در محیط پخش می شوند.

این مسئله به خاطر حرکت رفت و برگشتی گازهاست، مولکول های گاز دائما در حال برخورد با یکدیگر و دیواره ظرف یا فضایی هستند که در آن قرار دارند در نتیجه به سرعت پراکنده شده و به اطراف پخش می شوند.

این عامل همچنین باعث می شود که مولکولهای گاز غیر قابل شمارش باشند. گاز ها انواع مختلفی دارند. یکی از معروفترین و پرکاربردترین نوع گازها، گاز هیدروژن می باشد.

گاز هیدروژن

هیدروژن، بیشتر به عنوان اولین عنصر جدول تناوبی و همچنین گازی که انسان ها برای تنفس به آن احتیاج دارند شناخته می شود. گاز هیدروژن، ساده ترین عنصر و ترکیب در طبیعت است.

سادگی این عنصر به دلیل دارا بودن یک پروتون و یک نوترون است. گاز هیدروژن همچنین، یکی از فراوان ترین گازها و عناصر موجود در طبیعت است.

در کنار عنصر اکسیژن ، هیدروژن را می توان یکی از عناصر مهم و اصلی تشکیل دهنده هوای تنفسی و جو اتمسفر است. همچنین در خارج از جو نیز این گاز بسیار فراوان و پرکاربرد است و در تشکیل و تولد ستارگان نقش مهمی دارد، بیشتر انرژی خورشید نیز از این گاز تامین می شود. با این وجود هیدروژن را نمی توان به طور خالص در زمین پیدا کرد.

در واقع این عنصر معمولا در ترکیب با سایر عناصر یافت می شود. مشهورترین ترکیب اکسیژنی، آب است که از ترکیب اکسیژن و هیدروژن ساخته می شود. عمده ترین حالت مصرف گاز هیدروژن ذخیره سازی آن در کپسول گاز هیدروژن در حجم های مختلف است و استفاده از آن در صنایع و… است.

تاریخچه کشف و پیدایش گاز هیدروژن به چه صورت است؟

تاریخچه کشف و پیدایش گاز هیدروژن به چه صورت است؟
تاریخچه کشف و پیدایش گاز هیدروژن به چه صورت است؟

هیدروژن گازی است که همانند اکسیژن، تنفس و زنده ماندن انسان ها به آن وابسته است و در صورت عدم وجود آن فرد با مرگ قطعی روبرو می شود. هنری کاوندیش، اولین فردی بود که این عنصر را به عنوان ماده ای مستقل در شیمی معرفی کرد، اما نامگذاری و معرفی رسمی آن توسط آنتونی لاوازیه انجام شد.

کشف هیدروژن

ساده ترین، فراوان ترین و پرکاربردترین عنصر در جدول تناوبی هیدروژن است. عدد اتمی این عنصر یک و سبک ترین گاز طبیعت نیز شناخته می شود. اهمیت این عنصر به حدی است که امروزه شاخه ای از علم شیمی به نام شیمی هیدروژن را به خود اختصاص داده. از نظر مندلیف هیدروژن به دلیل سادگی و حضور در بیشتر ترکیبات باید آغازگر جدول تناوبی می بود.

همان طور که گفته شد بیشترین تحقیقات و توجه به این عنصر توسط کاوندیش انجام شد اما به طور قطع نمی توان وی را کاشف هیدروژن دانست به دلیل اینکه پیش از وی بسیاری از دانشمندان این عنصر را به عنوان بخشی از ترکیبات شناسایی کرده بودند اما به طور مستقل تعریفی از آن نداشتند.

نامگذاری هیدروژن

هیدروژن واژه ای است که ریشه آن از کلمات یونانی گرفته شده است. هیدرو و جننک دو بخش تشکیل دهنده واژه هیدروژن هستند که اولی به معنای آب و بخش بعد به معنای تولید کننده است.

با ترکیب این دو واژه، کلمه هیدروژن آب زا معنا می شود. نامگذاری هیدروژن به این اسم توسط لاوازیه بعد از تجزیه دقیق مولکول های آب و مشاهده هیدروژن به عنوان قالب ترین عنصر در ترکیب مولکول های آب انجام شد. در نهایت معرفی این عنصر با علامت اختصاری H، توسط برزلیوس انجام گرفت.

پیشنهاد می کنیم از پست خرید گاز هیدروژن دیدن کنید.

ایزوتوپ های هیدروژن

یکی از ویژگی های جالب توجه عنصر هیدروژن، تفاوت ایزوتوپ های این عنصر هم از نظر ویژگی ها و خواص فیزیکی و هم از نظر خواص شیمیایی است.

این مسئله در زمان کشف به حدی جالب بود که بسیاری از دانشمندان تمایل داشتند ایزوتوپ های این عنصر را به عنوان عنصری جداگانه وارد جدول تناوبی کنند.

دانشمندانی چون یوری، بریکورد و… در زمینه کشف و معرفی ایزوتوپ های هیدروژن بیشترین تلاش را داشتند. شناخته شده ترین و پرکاربردترین حالت هیدروژن، شکل گازی آن است.

گاز هیدروژن چه ویژگی هایی دارد؟

گاز هیدروژن چه ویژگی هایی دارد؟
گاز هیدروژن چه ویژگی هایی دارد؟

هیدروژن به عنوان جالب ترین عنصر موجود در جدول تناوبی شناخته می شود. همچنین گاز هیدروژن نیز به دلیل خصوصیات مختلف به عنوان یکی از پرکاربردترین گازها شناخته شده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. هیدروژن در بیشتر ترکیبات طبیعی یافت می شود.

سبک

هیدروژن سبک ترین عنصر موجود در طبیعت شناخته می شود. در نتیجه گاز آن نیز جز سبک ترین و فرّارترین گازهای موجود در طبیعت است. وزن این عنصر به حدی است که در گذشته، بسیاری از دانشمندان نمی توانستند به طور مجزا متوجه حضور این عنصر در ترکیبات شوند به همین دلیل علی رغم اولین عنصر جدول تناوبی بودن، دیرتر از بسیاری از عناصر کشف شد.

کمترین نقطه ذوب و جوش

عنصر هیدروژن در میان تمام عنصرهای موجود در طبیعت و همچنین عناصر تولید شده در آزمایشگاه ها کمترین میزان نقطه ذوب و جوش را دارا می باشد. نقطه جوش این عنصر چیزی حدود 27 درجه کلوین و نقطه ذوب آن 14 درجه کلوین می باشد.

استثنائات زیاد

البته در میان ویژگی های ذکر شده، اکسیژن بیشترین استثنائات در میان عناصر را نیز دارا می باشد. به عنوان مثال این عنصر تنها یک پروتون، یک الکترون و یک نوترون دارد که در ترکیب یا تبدیل به ایزوتوپ با از دست دادن این اجزا یا اضافه شدن به آن ها به طور کل خواص جدید پیدا می کند، یا اکسیژن زمانی که از فضایی با فشار زیاد به فشار کم وارد شده و در شرایط انبساط دمای کاهشی پیدا می کند این در حالیست که در باقی عناصر این وضعیت بالعکس می باشد.

سرعت پخش بالا

سبک بودن اکسیژن باعث می شود که در فضای آزاد به سرعت پخش شده و با هوای محیط ترکیب شود. این مسئله به خصوص در مورد کپسول گاز اکسیژن شرایط را ویژه می کند چون در صورت نشت یا باز بودن کپسول اکسیژن به سرعت از آن خارج می شود.

هدایت حرارتی

از دیگر خصوصیات گاز اکسیژن می توان به هدایت حرارتی آن اشاره کرد. در میان تمام عناصر و گازها هیدروژن بیشترین هدایت حرارتی را نیز دارا می باشد.

نفوذپذیری بالا، ایجاد شکنندگی در فلزات دیگر، ترکیب سریع، تمایل بالا به ترکیب و… از دیگر ویژگی های عنصر اکسیژن می باشد. افرادی که برای مصارف مختلف به این گاز نیاز دارند معمولا با خرید کپسول گاز هیدروژن در حجم مناسب، نیاز خود به این گاز را برطرف می کنند.

عنصر هیدروژن به چند شکل در طبیعت یافت می شود؟

عنصر هیدروژن به چند شکل در طبیعت یافت می شود؟
عنصر هیدروژن به چند شکل در طبیعت یافت می شود؟

در این بخش از مقاله خرید کپسول گاز هیدروژن قصد داریم شکل های مختلف عنصر هیدروژن در طبیعت را بررسی کنیم. تمامی عناصر در طبیعت به شکل ها و حالت های مختلفی یافت می شوند.

اولین تنوع عناصر در طبیعت مربوط به ایزوتوپ های آن هاست. ایزوتوپ ها که شکل های دیگر یک عنصر با عدد جرمی متفاوت هستند از نظرات زیادی مشابه عنصر اصلی هستند و در برخی موارد تفاوت دارند، همچنین از نظر حالت یافتن آن ها در طبیعت عناصر ممکن است به شکل های مایع، گاز و… یا در ترکیب با سایر عناصر یافت شوند. هیدروژن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دو شکل مختلف هیدروژن

هیدروژن جز عناصری است که به سختی می توان آن را به شکل خالص پیدا کرد. حالت خالص این گاز میل زیادی به پراکندگی داشته  و در جو عادی یافت نمی شود به همین دلیل برای استخراج آن بیشتر از ترکیبات و مولکول هایی که دارای هیدروژن هستند استفاده می شود.

دو نوع معروف این عنصر که در حالت عادی هیدروژن را در این ترکیبات پیدا می کنند هیدروژن ارتو و پارا هیدروژن هستند. تفاوت این دو نوع از هیدروژن در نحوه چرخش الکترون به دور هسته است. پیدا کردن هیدروژن ارتو به طور خالص تقریبا غیر ممکن است اما حالت دیگر را می توان در شرایط به خصوص به صورت خالص نیز پیدا کرد.

ایزوتوپ های هیدروژن

از دیگر شکل هایی که می توان هیدروژن را در طبیعت یافت، ایزوتوپ های این عنصر هستند. به طور کل هیدروژن دارای سه ایزوتوپ است که با علامت H­­­1، H2، H3 نشان داده می شوند.

دو شکل اول این عنصر، پایدار و عمری طولانی دارند در حالیکه ایزوتوپ سوم عمری کوتاه تر داشته و نیمه عمر آن به بیست سال می رسد.

البته ایزوتوپ های گفته شده رایج ترین ایزوتوپ های هیدروژن هستند و امروزه در آزمایشگاه ها ایزوتوپ های سنگین تری نیز از این عنصر تولید می شود که نیمه عمر بسیار کوتاهی داشته و تنها برای برخی ترکیبات خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای معمول گاز هیدروژن چیست؟

کاربردهای معمول گاز هیدروژن چیست؟
کاربردهای معمول گاز هیدروژن چیست؟

گاز هیدروژن جز پرکاربردترین گازها به حساب می آید. ذخیره سازی این گاز در کپسول های مخصوص انجام می شود. کپسول گاز هیدروژن در حجم های مختلف برای استفاده در کارخانجات و صنایع یا در اندازه های کوچک تر برای مصارف پزشکی، آزمایشگاهی و… تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. خرید کپسول گاز هیدروژن باید با در نظر گرفتن نیاز انجام گیرد. در این بخش برخی از کاربردهای معمول این گاز را معرفی خواهیم کرد.

تولید آمونیاک

یکی از کاربردهای گاز هیدروژن، تولید آمونیاک با ترکیب این عنصر با عنصر نیتروژن است. هنگامی که طی فرآیند سنتزی به خصوص هیدروژن و نیتروژن با هم ترکیب شوند آمونیاک ساخته می شود که کاربردهای مختلفی به خصوص در تولید موادی مانند کود دارد.

استفاده در صنایع

از هیدروژن همچنین در صنایع مختلف نیز استفاده می شود. به عنوان مثال در تولید شیشه از این گاز استفاده زیادی می شود یا در تولید لوازم الکترونیک، آلیاژهای فلزی و… از این گاز به میزان زیاد استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای هیدروژن در صنایع می توان در صنعت غذایی و یا در تولید رنگ و… استفاده کرد. در صنایع غذایی به عنوان مثال، از هیدروژن در هیدروژنه کردن روغن ها و تولید مواد غذایی مختلف مانند کره و مارگارین استفاده می شود.

سوخت

یکی از کاربردهای مهم هیدروژن، در سوخت و تولید آتش است. بنابراین از دیگر کاربردهای این گاز می توان به استفاده در پالایشگاه ها برای تولید نفت خام اشاره کرد. به خصوص در سال های اخیر هیدروژن به این منظور به مقدار بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف در حمل و نقل

از دیگر کاربردهای این گاز می توان به سوخت هیدروژنی اشاره کرد. این سوخت که جز سوخت های تجدید پذیر به حساب می آید، با استفاده در وسایل نقلیه بجای تولید دی اکسید کربن، آب تولید کرده و از آلودگی های کربن دی اکسید جلوگیری می کند.

به علاوه بازده بالاتر سوخت هیدروژنی نسبت به سایر سوخت ها باعث می شود که این گاز برای استفاده در وسایل نقلیه انتخاب مناسب تری باشد.

گاز هیدروژن چه ترکیباتی دارد؟

گاز هیدروژن چه ترکیباتی دارد؟
گاز هیدروژن چه ترکیباتی دارد؟

همان طور که در بخش های قبلی مقاله خرید کپسول گاز هیدروژن گفته شد، عنصر هیدروژن تمایل بالایی به شرکت در ترکیبات دارد، واکنش پذیری این عنصر بالا بوده و در نتیجه در بیشتر ترکیبات پیدا می شود. همچنین در اکثر واکنش های شیمیایی هیدروژن یکی از فرآورده های اصلی و مهم است.

آمونیاک

یکی از ترکیبات مهم گاز هیدروژن استفاده از این گاز و عنصر در تولید آمونیاک است. مطابق آخرین تحقیقات در کشور آمریکا، چیزی حدود 90 درصد کودهای جهان از آمونیاک تشکیل می شوند که ممکن است به صورت جامد و نمک، محلول و… مورد استفاده قرار گیرند و عملکرد تولید محصول را چندبرابر کنند. ترکیب نیتروژن و هیدروژن آمونیاک را تشکیل می دهد که جز پرمصرف ترین ترکیبات این گاز می باشد.

متیل الکل

از دیگر ترکیبات گاز هیدروژن متیل الکل است. این ترکیب نیز مانند آمونیاک کاربردهای مختلفی دارد. از جمله موارد استفاده متیل الکل می توان به تولید جوهر، مایع جلا دهنده و موادی مانند رنگ اشاره کرد.

پراکسید هیدروژن

از دیگر ترکیبات مهم گاز هیدروژن می توان به پراکسید هیدروژن اشاره کرد. استفاده از این ترکیب به خصوص در صنعت پزشکی بسیار پرکاربرد است.

به عنوان مثال برای تولید ضد عفونی کننده های قارچ و باکتری یا سفید کننده های دندان از این ترکیب استفاده های زیادی می شود. همچنین برای تولید شوینده های لباس، آفت کش های باغی و… نیز از این ترکیب گاز هیدروژن استفاده می شود.

محلول های اسیدی

هیدروژن بیش از سایر عناصر به ترکیبات با فلزات تمایل دارد. با ترکیب هیدروژن و فلزات معمولا پیونده های کوولانسی ساخته می شوند که هیدروژن در این ترکیبات بار مثبت و فاقد الکترون داشته، در حالت یون مثبت بودن هیدروژن برای جذب الکترون واکنش پذیر تر است.

تولید و ساخت گاز هیدروژن به چه صورت است؟

تولید و ساخت گاز هیدروژن به چه صورت است؟
تولید و ساخت گاز هیدروژن به چه صورت است؟

گازها به عنوان ماده ای فرار و پخش در طبیعت به راحتی قابل به دست آوردن نیستند. در واقع، هرچند گازی مانند هیدروژن در هوای تنفسی و جو اتمسفر وجود دارد اما برای استفاده از آن در صنایع مختلف و… نمی توان آن را به طور مستقیم از هوا استخراج و مورد استفاده قرار داد و این کار نیازمند به پروسه ای پیچیده است.

این مسئله به خصوص زمانی که دسترسی به یک منبع گازی راحت تر باشد مشکلاتی را نیز به دنبال دارد. تجدید منابع گازی نیاز به مدت زمانی طولانی دارند که هنگام تولید یک گاز باید این مسئله را نیز در نظر گرفت.

تولید هیدروژن

همان طور که گفته شد تولید گازها به طور استخراج از طبیعت کار ساده ای نیست و این مسئله در مورد گاز هیدروژن سخت تر می شود. برای تولید گاز هیدروژن، مرسوم ترین منبع آب است.

معمولا این گاز در آزمایشگاه با جداسازی مولکول های آب تولید می شود. در تولید هیدروژن از آب، هر نوع آبی را می توان مورد استفاده قرار داد. البته امروزه با توجه به محدودیت منابع آبی و کمبود آب در سطح جهان بیشتر از ترکیبات دیگری که حاوی این عنصر هستند برای تولید هیدروژن استفاده می شود.

استخراج هیدروژن

منابع طبیعی استخراج هیدروژن در زمین بسیار کم می باشند، با این حال یکی از کاربردی ترین منابع به منظور این کار برخی جلبک های به خصوص هستند که البته استخراج هیدروژن از این منابع هزینه زیادی در بر داشته و تکنولوژی های به خصوصی را نیاز دارد.

به همین منظور هنوز هم بهترین و ساده ترین روش تولید این گاز، برقکافت یا الکترولیز کردن مولکول های آب به منظور شکستن آن و تولید اکسیژن و هیدروژن می باشد.

گاز هیدروژن، در سوخت چه کاربردها و وظیفه ای بر عهده دارد؟

گاز هیدروژن، در سوخت چه کاربردها و وظیفه ای بر عهده دارد؟
گاز هیدروژن، در سوخت چه کاربردها و وظیفه ای بر عهده دارد؟

همان طور که در بخش های ابتدایی مقاله خرید کپسول گاز هیدروژن گفته شد یکی از کاربردهای این گاز به عنوان سوخت است. سوخت وسایل حمل و نقل چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم، سوخت سلول ها، سوخت فسیلی و در تولید بسیاری از سوخت ها از اکسیژن استفاده می شود.

هیدروژن به عنوان سوخت طبیعی

یکی از کاربردهای هیدروژن، استفاده از این عنصر در سوخت و ساز سلول هاست. هیدروژن، در سوخت سلول های خورشیدی نقش مهمی ایفا می کند.

به عنوان مثال خورشید برای تولید انرژی، نیاز به مصرف این عنصر به عنوان سوخت دارد یا ستارگان برای تولد باید هیدروژن را به مصرف رسانند. هیدروژن، جز عناصری است که در زمان سوخت گرمای زیادی از خود تولید می کند. علاوه بر خود عنصر هیدروژن، گرمای تولید شده از سوخت آن نیز در فعالیت سلول ها نقش دارد.

سوخت مصنوعی هیدروژن

موارد گفته شده استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت طبیعی بود اما امروزه از این گاز به شکل مصنوعی در سوخت نیز استفاده می شود.

یکی از مصارف سوخت مصنوعی گاز هیدروژن تامین نیروی خوردروها و سوخت وسایل حمل و نقل است. تولید برق و بسیاری از فعالیت های صنعتی از دیگر مصارف گاز هیدروژن به عنوان سوخت مصنوعی است.

امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته، ایستگاه هایی را برای سوختگیری از گاز هیدروژن تولید کرده اند که وسایل نقلیه با استفاده از آن انرژی لازم برای حرکت خود را تامین می کنند.

سوخت پاک هیدروژن

هیدروژن جز گازهایی است که آلودگی زیست محیطی خاصی ندارد به همین دلیل به آن سوخت پاک نیز گفته می شود. گازهای گلخانه ای و آلودگی خاصی تا کنون از این گاز گزارش نشده است. همچنین ماندگاری بالای هیدروژن موجب  می شود که این سوخت امکان ذخیره سازی به مدت طولانی را داشته باشد.

بالن های هوایی با چه صورت از گاز هیدروژن استفاده می کنند؟

بالن های هوایی با چه صورت از گاز هیدروژن استفاده می کنند؟
بالن های هوایی با چه صورت از گاز هیدروژن استفاده می کنند؟

همان طور که گفته شد هیدروژن یکی از سبک ترین گاز هاست. به همین دلیل در صنایعی که نیاز به گاز سبک دارد از این گاز استفاده های زیادی می شود. یکی از کاربردهای امروزی گاز هیدروژن بر پایه این ویژگی استفاده از این گاز در پرواز بالن های هوایی است.

تاریخچه استفاده از هیدروژن در بالن های هوایی

نخستین بار ژاک شارل، از هیدروژن برای به پرواز درآوردن بالن ها استفاده کرد. این بالن چیزی حدود 550 متر بالا رفت که این میزان به وسیله یک گاز، یک تحول عظیم در صنعت پرواز به وسیله بالن ها بوده است. این امر دلیل نامگذاری بالن های پروازی با گاز هیدروژن به نام بالن های شارلی بوده است.

دلیل پرواز بالن های شارلی با گاز هیدروژن سبک بودن گاز هیدروژن است. این مزیت در کنار بالا رفتن هوای گرم باعث می شود که بالن های هیدروژن به راحتی به آسمان بروند.

هیدروژن در سوخت بالن

برای پرواز بالن به وسیله هیدروژن این گاز به اشتعال در می آید، گرما و سبکی هیدروژن به طور همزمان موجب بالا رفتن بالن و به پرواز در آمدن آن در آسمان می شوند. برای فرود بالن گاز خاموش شده و با سرد کردن آن بالن به زمین باز می گردد.

البته چون گاز هیدروژن تمایل بالایی به اشتعال دارد و بالطبع خطراتی در برخورد با گرما برای پرواز بالن با این گاز وجود دارد علی رغم اینکه در گذشته حتی برای کشتی های هوایی و بالن های مسافری نیز از این گاز استفاده میشد، امروزه برای این صنعت هیدروژن چندان کاربردی ندارد و به عنوان عنصر جایگزین از گاز هلیوم استفاده می شود.

در صنایع، گاز هیدروژن به چه شکل کاربرد دارد؟

در صنایع، گاز هیدروژن به چه شکل کاربرد دارد؟
در صنایع، گاز هیدروژن به چه شکل کاربرد دارد؟

گاز هیدروژن، بیشترین کاربرد را در صنایع دارد. این گاز در صنعت ممکن است به عنوان یکی از اجزای اصلی تولیدات به طور مستقیم یا به عنوان یکی از ابزار کمکی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال در صنایعی مانند کود سازی، رنگسازی، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی و… از گاز هیدروژن استفاده می شود.

هیدروژن در صنایع غذایی

یکی از استفاده های گاز هیدروژن به عنوان مثال در صنایع غذایی است. شناخته شده ترین مصرف هیدروژن در صنایع غذایی استفاده از این گاز در تولید روغن های هیدروژنه است.

یکی از انواع روغن ها، روغن های مایع هستند که ممکن است از ترکیبات گیاهی تولید شده باشند. این روغن ها را می توان برای مصارف مختلف، کاربرد بیشتر، راحتی حمل و نقل و… با استفاده از هیدروژن به صورت جامد در آورد. از جمله حالت های جامد روغن های گیاهی که با هیدروژن تولید می شوند روغن های نباتی، کره و مارگارین را می توان نام برد.

 هیدروژن در پتروشیمی

از دیگر مصارف هیدروژن در صنعت می توان به مصرف این گاز در صنایع پتروشیمی اشاره کرد. به عنوان مثال هیدروژن برای تولید نفت خام در صنعت پتروشیمی کاربرد زیادی داشته و با اصلاح تولیدات نفتی، نفت خالص و کاربردی را تولید می کند. از دیگر کاربردهای هیدروژن در صنعت پتروشیمی و تولید نفت استفاده از این عنصر و گاز در استخراج نفت است.

تولید نفت خام به سایر فرآروده ها

نفت خام به طور مستقیم و خالص مورد استفاده قرار نمی گیرد. این ماده را باید به شکل بنزین، سوخت جت، نفت سفید و… تبدیل کرد تا در موارد مختلف بتوان از آن استفاده کرد. یکی از کاربردهای گاز هیدروژن در صنعت همین کار و کمک به فرآیند پالایش نفت خام به منظور تولید به فرآورده های قابل استفاده می باشد.

سایر صنایع

هیدروژن همچنین در صنایع مختلف دیگر مانند صنعت الکترونیک، صنایع گازی به عنوان کاهش دهنده و کمک به حمل گاز ها، جوشکاری و برشکاری فلزات مختلف، دی الکل کردن و جداسازی محلول های مختلف و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پیوندهای هیدروژنی به چه صورت تشکیل می شوند؟

پیوندهای هیدروژنی به چه صورت تشکیل می شوند؟
پیوندهای هیدروژنی به چه صورت تشکیل می شوند؟

تا این بخش از مقاله خرید کپسول گاز هیدروژن اطلاعات زیادی در مورد این گاز و کاربردهای آن داده شد. یکی از دلایل مهم خریداری این گاز کاربردهای مختلف آن است.

بسته به اینکه چه میزان از این گاز مورد نیاز باشد می توان حجم مناسب کپسول آن را خریداری کرد. از جمله مصارف گاز هیدروژن می توان به استفاده از آن در آزمایشگاه ها برای تولید ترکیبات مختلف اشاره کرد. ترکیباتی که حاوی عنصر هیدروژن هستند دارای پیوندی بسیار قوی هستند که به پیوند هیدروژنی معروف می باشد.

پیوند هیدروژنی، پیوندی بسیار قوی

پیوندهای مختلف میان عناصر با به اشتراک گذاری الکترون که در مدارهای اطراف هسته در گردش بوده و آزاد هستند تشکیل می شوند.

هیدروژن دارای یک الکترون است، به همین دلیل هنگامی که این عنصر در یک پیوند حضور داشته باشد، پیوند بسیار قوی خواهد شد. هیدروژن به خصوص با عناصر دارای الکترونگاتیوه بیشتر پیوندهای قوی تری تشکیل می دهد.

عامل اصلی تشکیل پیوند هیدروژنی به خصوص در عناصر الکترونگاتیو، جاذبه این اتم ها با اثر مثبت هیدروژنی است که الکترون خود را از دست می دهد. پیوند هیدروژنی همچنین به عنوان پلی میان اتم الکترونگاتیو با سایر اتم های حاضر در پیوند هیدروژنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

شناخته شده ترین نمونه پیوند هیدروژنی

شناخته شده ترین پیوند هیدروژنی که در آزمایشگاه ها برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد آب می باشد. مولکول آب از پیوند هیدروژنی میان اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است، یکی از دلایل سختی تولید هیدروژن علی رغم وفور آن، همین پیوند هیدروژنی است به همین منظور نیاز است که از کپسول گاز هیدروژن محافظت زیادی شود تا از کوچکترین نشتی آن جلوگیری شود.

نگهداری از گاز هیدروژن با چه استانداردهایی انجام می شود؟

نگهداری از گاز هیدروژن با چه استانداردهایی انجام می شود؟
نگهداری از گاز هیدروژن با چه استانداردهایی انجام می شود؟

هر چند گاز هیدروژن خطرات چندانی ندارد اما مسائلی مانند قابل اشتعال بودن این گاز به میزان بالا و برخی حساسیت ها برای انسان موجب می شود که در نگهداری آن نیاز به دقت بالایی باشد و نیاز باشد که در استفاده از این گاز هشیاری کامل داشت.

خطرات هیدروژن

هیدروژن بسیار قابل اشتعال است. قدرت آتش گیری این گاز به حدی است که در صورت وجود کوچکترین شرایط برای شعله ور شدن، انفجار رخ می دهد. به خصوص زمانی که هیدروژن با هوا ترکیب می شود قدرت اشتعال آن چند برابر می شود.

از دیگر خطرات هیدروژن می توان به ترکیب این گاز به مقدار زیاد با اکسیژن در فضاهای بسته و سرپوشیده اشاره کرد که موجب خفگی زود هنگام افراد در صورت تنفس می شود. این گاز در شکل مایع به عنوان یک خنک کننده به کار می رود، به همین دلیل برخورد مایع آن با پوست ممکن است موجب سوختگی در اثر سرمای زیاد شود.

استفاده از کپسول مناسب

همان طور که گفته شد واکنش پذیری هیدروژن بسیار بالاست. هنگامی که این گاز برای مدت طولانی در یک محفظه فلزی نگهداری شود با عناصر فلز محفظه وارد واکنش شده و موجب خوردگی و حتی انفجار آن می شود و در نهایت نشت گاز اتفاق می افتد. به منظور جلوگیری از این مسئله هیدروژن چه به صورت گازی و چه به صورت مایع باید در کپسول های مناسب با فلزاتی که میل کمتری به واکنش دارند نگهداری شود.

پوشش با کیفیت و کامل

همچنین با توجه به مسائلی مانند خنک کنندگی این گاز و خطرات آن در برخورد سریع و وسیع، بهتر است هنگام استفاده و جابجایی این گاز از پوشش مناسب به خصوص در نواحی صورت مانند چشم ها و لب ها استفاده شود. پوشش مناسب به این منظور عینک های مخصوص، ماسک یا شیلد مناسب، دستکش های مقاوم و.. می باشند.

مراقبت از نشت

با توجه به خطرات ذکر شده، بهترین نگهداری از این گاز، جلوگیری از نشت آن است. در صورتی که گاز هیدروژن در یک محفظه بسته نشت پیدا کند این محفظه باید فورا از افراد خالی شده و لوازم الکترونیکی و… به منظور جلوگیری از تولید گرما و اشتعال آن خاموش شوند و راه ورود گاز به فضای باز فورا مهیا شود.

کپسول گاز هیدروژن چیست؟

کپسول گاز هیدروژن چیست؟
کپسول گاز هیدروژن چیست؟

کپسول یا سیلندر، ظروف مخصوصی هستند که به وسیله آن می توان گازها را در آن ذخیره سازی کرد یا از طریق آن جابجایی گاز را انام داد.

کپسول گاز هیدروژن

همانند سایر گازها، هیدروژن نیز برای نگهداری و ذخیره سازی ایمن و جابجایی راحت نیاز به کپسول مخصوص دارد که به آن کپسول گاز هیدروژن گفته می شود. این کپسول ویژگی های مختلفی دارد.

به عنوان مثال باید از فلزی تهیه شده باشد که واکنش پذیری کمتری با هیدروژن داشته باشد. همچنین باید در جزئیات مانند سر سیلندر و… از سلامت کامل برخوردار باشد تا از هرگونه نشتی و خروج گاز هیدروژن از آن جلوگیری شود.

افرادی که به این گاز نیاز دارند می توانند خرید کپسول گاز هیدروژن را در اندازه های مختلف انجام دهند. اندازه های کوچکتر کپسول ها که حجم کمتری دارند معمولا برای استفاده در صنایع جز یا بالن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای کپسول گاز هیدروژن

اجزای کپسول گاز هیدروژن
اجزای کپسول گاز هیدروژن

کپسول گاز هیدروژن نیز مانند دیگر کپسول ها از بخش هایی مانند بدنه کپسول یا سیلندر، که اطلاعات کپسول مانند شرکت سازنده، سال ساخت، حجم سیلندر، شماره آن، فشار کاری و فشار تست، تاریخ تست های سیلندر، به خصوص در سیلندرهای قدیمی، کلاهک یا سر سیلندر که از تخلیه گاز جلوگیری می کند، شیر سیلندر که در استفاده گاز را از کپسول خارج می کند و… ساخته می شود.

خرید کپسول گاز هیدروژن در چند نوع می توان انجام داد؟

خرید کپسول گاز هیدروژن در چند نوع می توان انجام داد؟
خرید کپسول گاز هیدروژن در چند نوع می توان انجام داد؟

هنگامی که افراد برای خرید کپسول گاز هیدروژن به مراکز مختلف مراجعه می کنند معمولا با دو نوع از کپسول روبرو می شوند که هر نوع آن ویژگی ها و ایمنی های مختلفی دارد.

کپسول یکپارچه

یکی از انواع کپسول گاز هیدروژن، کپسول های یکپارچه هستند. این سیلندرها، که به کپسول بدون درز نیز معروف می باشند معمولا از ورقی فلزی یک تکه ساخته می شوند. دلیل نامگذاری این کپسول ها به این عنوان جوش نخوردن و نداشتن هیچگونه برش برای تولید بدنه این کپسول ها می باشد.

ظرفیت این کپسول ها بسیار بالاست و تا فشاری معادل 300 بار را به راحتی تحمل می کنند. به دلیل اینکه این کپسول ها دارای درز و جوش خوردگی نمی باشند احتمال نشتی گاز و مشکلاتی مانند ترک خوردگی سیلندر از محل جوش ها در آن بسیار کم می باشد به همین دلیل برای گازهایی مانند اکسیژن استفاده از آن ها کاربردی تر و ایمن تر می باشد.

کپسول دو پارچه

با این حال ممکن است سیلندر یکپارچه یا بدون درز برای استفاده به عنوان کپسول گاز هیدروژن موجود نباشد. در این شرایط نیاز است که از دیگر سیلندرها برای ذخیره سازی این گاز استفاده کرد.

نوع دیگر کپسول گاز هیدروژن کپسول های دوپارچه یا درز دار می باشند. برخلاف مدل قبلی، این نوع از سلیندر با جوش دادن دو ورقه فلزی به هم ساخته می شود. نسبت به کپسول یکپارچه، تحمل فشار در سیلندرهای درزدار کمتر است به همین دلیل بهترین حالت استفاده از آن برای مایعات و گازهای کم فشار است.

چه کپسول های یکپارچه و چه کپسول های درز دار، عمدتا از سه نوع فلز مختلف تولید می شوند. اولین نوع فلز تولید کننده این کپسول ها کربن استیل، دومین نوع آلومینیومی و سومین نوع استینلس استیل می باشد که هر کدام مقاومت متفاوتی داشته و برای نوعی گاز مورد استفاده قرار می گیرند.

در هنگام خرید کپسول گاز هیدروژن با توجه به مقدار مورد نظر، میزان مسافت جابجایی، نوع استفاده و مدت زمان استفاده هم باید به جنس و هم باید به درزدار یا بدون درز بودن کپسول دقت شود.

قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن به چه عواملی بستگی دارد؟
قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از پرسش های اساسی در زمان خرید کپسول گاز هیدروژن، قیمت خرید این محصول است. برای تعیین قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن عوامل مختلفی که در این امر تاثیرگذار می باشند را باید در نظر گرفت.

برند

از جمله عوامل موثر در قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن برند و شرکتی است که کپسول در آن تولید می شود. شرکت های مختلف براساس سابقه کاری، شهرت، ویژگی های خاص در کپسول های تولیدی و… قیمت های مختلفی را برای محصولات خود مشخص می کنند.

حجم کپسول

از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن می توان به حجم کپسول اشاره کرد. بسته به نیاز و میزان استفاده خرید کپسول گاز هیدروژن را می توان در حجم های مختلف انجام داد. طبیعی است که هرچقدر حجم کپسول خریداری شده بیشتر شود قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت.

درزدار یا بدون درز بودن

تفاوت در دو نوع مختلف کپسول ها که در بخش قبلی معرفی شدند از دیگر عوامل موثر در قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن می باشند. با توجه به ایمنی بیشتر کپسول های بدون درز یا یکپارچه قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن به این شکل بیشتر از کپسول های دوپارچه می باشد.

سال تولید

هر چقدر سال تولید کپسول جدیدتر باشد، مدت زمان استفاده از آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل این عامل نیز در تعیین قیمت خرید کپسول گاز هیدروژن موثر می باشد.

فلز به کار رفته

در نهایت فلزی که در تولید سیلندر و کپسول گاز هیدروژن به کار می رود نیز در قیمت خرید آن تاثیرگذار می باشد. فروشندگان مختلف این گاز، در هنگام محاسبه قیمت و هزینه خرید کپسول گاز هیدروژن، معمولا تمام موارد ذکر شده را مورد بررسی و توجه قرار می دهند.

نکات مهم ایمنی، به منظور نگهداری از کپسول گاز هیدروژن کدامند؟

نکات مهم ایمنی، به منظور نگهداری از کپسول گاز هیدروژن کدامند؟
نکات مهم ایمنی، به منظور نگهداری از کپسول گاز هیدروژن کدامند؟

بعد از خرید کپسول گاز هیدروژن، نگهداری ایمن از آن برای جلوگیری از خطراتی که این گاز با خود به همراه دارد بسیار ضروری می باشد. در نگهداری ایمن از کپسول گاز هیدروژن مسائل مختلفی را می توان مد نظر قرار داد.

سلامت بدنه

از جمله نکات مهم در نگهداری از کپسول گاز هیدروژن، اطمینان و تلاش در حفظ سلامت بدنه کپسول است. هرگونه فرورفتگی و خراش در فلز کپسول می تواند موجب نشت یا حتی انفجار آن شود به همین دلیل باید در زمان نگهداری و جابجایی به حفظ سلامت بدنه آن دقت کافی به عمل آید.

جلوگیری از ضربه

از دیگر نکات مهم در نگهداری ایمن از کپسول گاز هیدروژن جلوگیری از ضربه خوردن کپسول است. ضربه به خصوص در کپسول های دوپارچه بسیار خطرناک می باشد و آسیب های جدی به همراه دارد. همچنین ضربه ممکن است موجب جدا شدن سرسیلندر یا شیر کپسول شده و نشتی گاز را به همراه داشته باشد.

نگهداری در فضای مناسب

از دیگر نکات نگهداری کپسول گاز هیدروژن باید به نگهداری از آن در محل مناسب اشاره کرد. محلی که کپسول گاز هیدروژن در آن نگهداری می شود باید از دمای مناسب برخوردار باشد. همچنین این محل باید دارای پنجره و قابل دسترسی به فضای باز باشد و از حرارت و… دور باشد، تا از مسائلی مانند انفجار کپسول جلوگیری شود.

جابجایی با احتیاط

هنگام جابجایی کپسول گاز هیدروژن باید احتیاط و دقت کامل به عمل آید. اطمینان از بسته بودن کامل کپسول پیش از جابجایی، جابجایی با ابزار و ماشین آلات قوی و ایمن و… از جمله نکاتی هستند که در جابجایی کپسول گاز هیدروژن باعث ایمنی و کاهش خطرات می شوند.

استفاده با ایمنی کامل

در نهایت به منظور حفظ کامل ایمنی در استفاده و نگهداری از کپسول گاز هیدروژن در نظر گرفتن این نکته که به هنگام استفاده و تخلیه کپسول نیاز است که هم محیط و هم پوشش فردی که این کار را انجام می دهد مناسب و آماده باشد ضروری می باشد.

برای ذخیره سازی گاز هیدروژن چه روش هایی وجود دارد؟

برای ذخیره سازی گاز هیدروژن چه روش هایی وجود دارد؟
برای ذخیره سازی گاز هیدروژن چه روش هایی وجود دارد؟

هیدروژن را می توان به شکل های مختلفی ذخیره سازی کرد. اصلی ترین منبع ذخیره این گاز کپسول هایی هستند که در اندازه ها و حجم های مختلف وجود دارند. به منظور انجام این کار و انتقال گاز هیدروژن به کپسول ها برای ذخیره سازی معمولا از لوله های مخصوص استفاده می شود.

این لوله که از جنس فولاد بدون کربن یا کم کربن می باشند دارای دیواره ای دو جداره هستند و در برابر هیدروژن واکنش پذیری دارند. گاز هیدروژن از این لوله ها با سرعت مشخص عبور کرده و به ظروف و کپسول های معینی که برای ذخیره سازی این گاز تعبیه شده است وارد می شود.

ذخیره سازی این گاز در کپسول ها معمولا در شرایطی انجام می شود که هیدروژن در مدت زمان کم مورد استفاده قرار می گیرد. در غیر این صورت به دلیل تمایل بالای این گاز به واکنش پذیری، نیاز است که از دیگر روش های ذخیره سازی مانند ذخیره سازی هیدروژن در مخازن زیر زمینی استفاده کرد.

در هنگام خرید کپسول گاز هیدروژن چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند؟

در هنگام خرید کپسول گاز هیدروژن چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند؟
در هنگام خرید کپسول گاز هیدروژن چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند؟

در آخرین بخش از مقاله خرید کپسول گاز هیدروژن، به بیان و بررسی نکاتی که به خرید ایمن کپسول گاز هیدروژن کمک می کند خواهیم پرداخت.

بازرسی بدنه کپسول

در درجه اول نیاز است که یک نگاه اجمالی به بدنه کپسول داشت. در این بررسی باید هر گونه فرورفتگی، برآمدگی، شکاف، خط و خش عمیق و… بررسی شود. در صورت وجود هر کدام از این موارد احتمال نشت گاز یا انفجار آن وجود دارد به همین دلیل باید بررسی به طور دقیق انجام گیرد.

بررسی شیر سیلندر

از دیگر اجزای کپسول، شیر سیلندر است. در هنگام خرید کپسول گاز هیدروژن این بخش نیز باید به طور دقیق بررسی شود، در این بررسی هم باز و بسته شدن راحت آن و هم بسته شدن به طور کامل برای جلوگیری از نشت گاز باید مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی داخل سیلندر

از دیگر موارد ایمنی در هنگام خرید کپسول گاز هیدروژن، بررسی داخل سیلندر البته برای کپسول هایی است که هنوز با گاز پر نشده باشند می باشد. در این بررسی نیز باید زنگ زدگی داخل سیلندر بررسی شده و در صورت بالا بودن مقدار آن از دیگر کپسول ها استفاده شود.

بررسی سال ساخت

سال ساخت سیلندر، تاریخ انقضا و تاریخ تست سلامت آن که به تست هیدرواستاتیک معروف می باشد از دیگر مواردی است که به هنگام خرید کپسول گاز هیدروژن باید به طور دقیق بررسی کرد. در صورتی که از سال تولید سیلندر بیش از 5 سال گذشته باشد برای استفاده باید مجددا مورد تست و بررسی قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *