خرید گاز آرگون

خرید گاز آرگون


خرید گاز آرگون تنها در صورتی امکان پذیر است که در مخزن های استاندارد نگهداری شده باشد. گاز آرگون از جمله گازهای نادر است، با این حال این گاز در حالت مایع نیز مصارف زیادی دارد.

استفاده از آرگون در صنایع و مشاغل گوناگون اتفاق می افتد که از جمله آن ها می توان به صنعت روشنایی اشاره کرد که تقریبا اصلی ترین صنعت استفاده از آرگون است.

خرید گاز آرگون
خرید گاز آرگون

آرگون تنها به این صنعت محدود نشده و در صنایع پزشکی، خودروسازی، جوشکاری و. . . نیز کاربرد دارد. خرید گاز آرگون را باید تنها از مراکز معتبر انجام داد تا علاوه بر کیفیت کمترین خطر نیز در خرید گاز آرگون وجود داشته باشد.

  1. گاز چیست؟
  2. کشف گاز طبیعی به چه شکلی بود؟
  3. آرگون چیست؟
  4. تاریخچه کشف گاز آرگون به چه صورت است؟
  5. از نظر خواص فیزیکی گاز آرگون چه ویژگی هایی دارد؟
  6. از نظر خواص شیمیایی گاز آرگون چه ویژگی هایی دارد؟
  7. چند نوع از گاز آرگون موجود است؟
  8. ترکیبات گاز آرگون چیست؟
  9. نحوه تولید گاز آرگون به چه صورت است؟
  10. خطرات گاز آرگون چیست؟
  11. نکات ایمنی مربوط به گاز آرگون کدام است؟
  12. کاربردهای معمول گاز آرگون چیست؟
  13. جوش آرگون چیست؟
  14. تاثیرات زیست محیطی آرگون کدام است؟
  15. گاز آرگون در موارد آزمایشگاهی چه استفاده ای دارد؟
  16. علت استفاده از گاز آرگون در پنجره های دو جداره چیست؟
  17. منابع گاز آرگون در طبیعت کدام موارد می باشند؟
  18. الکترودهای گاز آرگون در جوشکاری چه ویژگی هایی دارند؟
  19. در هنگام پخش گاز آرگون چه ایمنی هایی باید برقرار شود؟
  20. ذخیره سازی گاز آرگون به چه صورت انجام می شود؟
  21. آرگون مایع چیست و چگونه تولید می شود؟
  22. نحوه خرید گاز آرگون به چه صورت است؟
  23. اثرات گاز آرگون بر سلامتی انسان چیست؟
  24. گاز آرگون به تفکیک در صنایع مختلف چه کاربردهایی دارد؟

گاز چیست؟

در این بخش از نوشتار خود تحت موضوع خرید گاز آرگون به بررسی و بیان مواردی در زمینه ی گاز خواهیم پرداخت.

گاز یکی از چهار حالتیست که برای ماده در طبیعت وجود دارد، گاز را در واقع می توان به عنوان مایعی دانست که قابلیت تراکم آن بالاست و نه تنها شکل ظرف را به خود می گیرد، بلکه حجم آن نیز تا زمان پر کردن کامل ظرف قابل افزایش و گسترش می باشد.

گاز چیست؟
گاز چیست؟

اتم های گاز وابستگی حرکتی کمتری دارند و با سرعت بیشتری در فضا پخش شده و از یکدیگر فاصله بیشتری می گیرند، همین فاصله زیاد است که گاز را از سایر انواع ماده متمایز کرده است.

چیزی حدود میلیون ها سال پیش، باقیمانده های گیاهان و جانوران فاسد شده در لایه های ضخیم جمع آوری شده و به اصطلاح رسوب کردند، این رسوبات ماده آلی نامیده می شد، چون زمانی زنده بود.

با گذشت زمان، گل و خاکی که سفت تر شده و به سنگ یا سنگریزه تبدیل شده بود این مواد آلی را پوشاند و آن ها را در زیر سنگ حبس کرد.

حرارت و فشاری که از سنگ ها و لایه های رسوبات به یکدیگر وارد می شد، برخی از مواد آلی را تبدیل به ذغال و برخی را به نفت و گاز تبدیل کرد، این گازها انواع مختلفی دارند، متان، کربن و. . . . در مورد پیدایش گاز طبیعی چیزی حدود 900 سال پیش از میلاد چینی ها، چاه های گاز عمیقی را تا حدود ششصد متر حفر کردند که منجر به پیدایش و استخراج گاز شد، چند سال بعد از چین ژاپن هم اقدام به استخراج گازهای طبیعی از طریق حفر چاه عمیق کرد.

جا به جایی با لوله های نی مانند

گازهای استخراج شده در آن زمان توسط لوله های نی مانند از مسیر دریا و بیابان ها عبور داده می شدند و جابجا می شدند. اولی استفاده از این گازها در معابد برای محصور نگه داشتن آتش و به عنوان شعله های جاودان بود،

همچنین ستون های آب و آتش جوشان که مانند روغن های شعله ور بودند نیز از جمله استفاده ها و شگفتی های آن زمان از گاز بودند، اما گاز به شکل و اهمیت امروزی حدود سال نهصد و سی کشف شد و چیزی حدود یک قرن بعد گاز طبیعی به عنوان منبع اصلی و مهم انرژی بشر تبدیل شد.

جا به جایی با لوله های نی مانند
جا به جایی با لوله های نی مانند

تا اینجا با مبحث گاز چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله خرید گاز آرگون با ما همراه باشید.

کشف گاز طبیعی به چه شکلی بود؟

در این بخش از نوشتار خود تحت موضوع خرید گاز آرگون به بررسی و بیان مواردی در زمینه ی چگونگی کشف گاز طبیعی خواهیم پرداخت.

کشف گاز طبیعی به یونان باستان باز می گردد. قرن ها پیش چوپانی در یکی از مناطق منسوب به یونان قدیم چیزی را دریافت که علاوه بر خارج شدن از زمین تمام موجودات آن منطقه را تحت تاثیر خود قرار می داد، هنگامی که گوسفندان به این ماده نزدیک می شدند کارهای عجیبی از خود سر می دادند و مردم نیز تحت اثر این ماده خارج شده گیج و در بیشتر مواقع بیمار می شدند.

در آن زمان یونانیان این ماده را روح یکی از خدایان دانسته که با خشم از زمین خارج شده و تمام طبیعت را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ این ماجرا به حدی جدی شد که در آن حوالی معبدی نیز ساخته شد، این ماده چیزی نبود جز گاز طبیعی.

گازهای امروزی را به سه نوع عمده می شناسند، اولین نوع گاز، گاز طبیعیست که در غالب نقاط جهان یافت می شود، ویژگی این نقاط تراکم بیشتر گاز به دلیل تغییر و دگرگونی هاییست که در پوسته زمین اتفاق می افتد. گاز طبیعی را به وسیله لوله و لوله کشی مهار می کنند و گاها از مسافت های خیلی دور برای مصارف متنوع صنعتی و شهری به مناطق شهری آورده می شود.

گاز ذغال

نوع بعدی گاز، گاز ذغال است که از پودر ذغال سنگ به وجود می آید، برای تولید این گاز ذغال سنگ در کوره های بزرگ و در بسته که راهی برای ورود هوا ندارند حرارت داده می شود و زمانی که دما به حد معینی رسید ذغال به حالت خمیری در می آید و از خود گازی آزاد می کند.

گاز تولید شده از تخمیر ذغال سنگ توسط لوله از کوره خارج شده و در ظرفی جمع آوری می شود و پس از جداسازی مواد زائد از آن به طور کامل تصفیه شده و در نهایت توسط لوله های مخصوص به انبار گاز انتقال پیدا می کند.

این گاز، سپس از محل نگهداری گاز به وسیله لوله کشی های به خصوصی به منازل و کارخانه ها آورده می شود، یا در کپسول های ویژه ای ذخیره سازی شده و به فروش می رسد.

گاز آب سومین نوع گازهای استخراج شده است، گاز آب از جداسازی مولکول های آب و جمع آوری هیدروژن و اکسیژن تهیه می شود، تنوع گازهای دریافتی از آب به اندازه سایر روش ها نیست،

ولی روش تهیه آن ساده تر و به نسبت کم هزینه تر از سایر روش های دریافت گاز است، برای انتخاب روش تهیه گاز طبیعی باید ابتدا به مصرف و هدفی که از تهیه گاز وجود دارد، توجه کرد، بعد از انتخاب هدف و مشخص کردن نوع گازهای مورد نیاز می توان روش و ماده اولیه تهیه گاز را مشخص کرد.

گاز ذغال
گاز ذغال

آرگون چیست؟

در این بخش از نوشتار خود تحت موضوع خرید گاز آرگون به بررسی و بیان مواردی در زمینه ی گاز آرگون خواهیم پرداخت.

آرگون یکی از گازهای گروه هجدهم جدول تناوبی و خانواده گازهای نجیب است، ردیف این عنصر سومین ردیف از جدول مندلیف می باشد. این گاز دارای عدد اتمی هجده و علامت اختصاری AR است. به دلیل وجود این گاز در خانواده گازهای نجیب هیچ ترکیبی از آن به صورت طبیعی وجود ندارد.

مقدار گاز آرگون در اتمسفر زمین چیزی حدود یک درصد است که بیشتر حجم این عنصر از آرگون چهل است که از هم پاشیده شدن پتاسیم چهل در جو، در اثر پرتوهای کیهانی خارج از جو زمین تولید می شود، البته فراوانی آرگون سی و شش در جهان بسیار بیشتر از آرگون چهل است، زیرا این نوع از آرگون از سنتز هسته ای ستاره ای در ستارگان تازه متولد شده به وجود می آید.

واژه ای یونانی

واژه آرگون برگرفته از واژه ای یونانیست که معنای آن تنبل یا غیر فعال می باشد.

علت نام گذاری این عنصر با چنین اسمی بی اثر بودن آن و عدم انجام واکنش های شیمیایی توسط آن است.

آرگون از نوع گاز های گرفته شده از مایعات است. این نوع گاز به جهت استفاده های صنعتی به روش تقطیر جزء به جزء از هوای مایع جداسازی شده و جمع آوری می شود.

از اصلی ترین ویژگی های گاز آرگون بی اثری، بی بو، عدم آتش گیری و غیر سمی بودن است. آرگون در شرایط استاندارد واکنش شیمیایی انجام نمی دهد و ترکیبات شیمیایی تشکیل شده از این عنصر در دمای اتاق تماما ناپایدار هستند. برای استفاده این گاز را به صورت کپسول عرضه می کنند، کپسول گاز آرگون برای تامین گاز بی خطر و بدون واکنش است و عمده استفاده از آن برای جوشکاری فلزات است.

چون طبیعت گاز آرگون بی اثر است، برای محافظت تیتانیوم و دیگر مواد واکنش پذیر مانند سیلیکون استفاده می شود، دلیل این مسئله این است که آرگون تمایلی به واکنش و اکسید شدن نداشته و از موادی که برای اکسید شدن آمادگی بالایی دارند، به خوبی محافظت می کند.

واژه ای یونانی
واژه ای یونانی

تا اینجا با مبحث آرگون چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله خرید گاز آرگون با ما همراه باشید.

تاریخچه کشف گاز آرگون به چه صورت است؟

در این بخش از نوشتار خود تحت موضوع خرید گاز آرگون به بررسی و بیان مواردی در زمینه ی تاریخچه کشف گاز آرگون خواهیم پرداخت.

مانند هر ماده دیگری آرگون نیز تاریخچه ای دارد، پس از کشف گاز و درک بشر از وجود این ماده گازهای دیگر به شکل های مختلف از طبیعت یا به دست بشر به وجود آمدند. گاز آرگون عنصریست از خانواده گازهای نجیب، ماده ای بی رنگ، بی بو، بی اثر که در ترکیب میل زیادی ندارد و به دلیل این عدم تمایل به ترکیب، واکنش پذیری زیادی نیز ندارد.

واژه آرگون به معنای یونانی غیرفعال است که به دلیل ماهیت غیرفعال بودن آن است. در اواخر قرن هفدهم میلادی دانشمندی به نام هنری کاوندیش احتمال وجود گاز آرگون در هوا را داد.

لرد رایلی و رامزی در اواخر قرن هجدهم میلادی این توانایی را به دست آوردند که با حذف نیتروژن، اکسیژن، کربن دی اکسید و آب از هوای موجود در جو آرگون را جداسازی کرده و از ترکیبات هوا مجزا کنند،

البته این تنها تلاش برای کشف آرگون نبود و آرگون در همان زمان در پی تحقیقاتی مستقل توسط نوال و هارتلی به صورت نوارهایی در طیف رنگی هوا مشاهده شد،

البته در آن زمان دانشمندان نتوانستند کشف کنند که این عنصر مشاهده شده در طیف چه گازیست، اما بعد از مشاهداتی این گاز شناسایی شد، به عبارتی آرگون را می توان اولین گاز نجیبی دانست که توسط بشر شناسایی شد.

گاز آرگون سومین گاز فراوانیست که در جو زمین وجود دارد

گاز آرگون سومین گاز فراوانیست که در جو زمین وجود دارد، کشف آرگون به همراه دیگر گازهای نجیب کاشف آن رمزی رامزی را موفق به دریافت جایزه نوبل کرد.

اولین مشاهده این گاز بعد از کشف در حدود سال دو هزار میلادی و در دانشگاه هلسینکی بود در این پژوهش آرگون فلوئورو هیدرید ساخته شد که در دمایی پایین تر از هفده کلوین پایداری خوبی داشت.

بر طبق محاسبات و مشاهدات انجام شده در آن زمان این مسئله دریافت شد که بعضی از ترکیبات شیمیایی دارای آرگون هستند که این ترکیبات در شرایط استاندارد و طبیعی پایداری دارند، اما تا این لحظه روشی برای تولید و جداسازی آرگون از ترکیبات اعلام نشده است.

گاز آرگون سومین گاز فراوانیست که در جو زمین وجود دارد
گاز آرگون سومین گاز فراوانیست که در جو زمین وجود دارد

از نظر خواص فیزیکی گاز آرگون چه ویژگی هایی دارد؟

از لحاظ فیزیکی آرگون جزء گازهاست، البته این ماده به شکل مایع نیز قابل تبدیل است. جرم اتمی این گاز حدود سی و نه است و نقطه ذوب آن منفی صد و هشتاد و نه درجه سانتیگراد هم چنین این گاز نقطه جوشی در حدود منفی صد و هشتاد و پنج درجه دارد. شعاع اتمی این گاز هفتاد و یک پی ام است.

مانند هر عنصری آرگون نیز دارای خواص فیزیکی مخصوصی است و یکی از این خواص در مورد گرمای تبخیر و گرمای ویژه است. گرمای تبخیر این گاز حدود شش کیلو ژول بر مول و گرمای ویژه آن کمتر از یک ژول است. اصلی ترین منبع تهیه گاز آرگون هواست.

برای استفاده از این گاز باید مشخصات آن را مد نظر قرار داد

برای استفاده از این گاز باید مشخصات آن را مد نظر قرار داد. برای استفاده از کپسول آرگون باید از تجهیزاتی استفاده کرد قابلیت تقلیل فشار دارند و بعد از هر بار استفاده از کپسول گاز شیر کپسول باید بسته شود و بعد از خالی شدن آن مخزن و سیلندر آن برای جلوگیری از آسیب و خطر در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب و به دور از مواد قلیایی و اسید نگهداری شود، البته این در مورد استفاده از گاز آرگون است،

در صورتی که قرار باشد، از آرگون مایع استفاده کرد باید نکاتی دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد که از جمله آن ها استفاده از پوشش کامل و عینک هنگام استفاده از گاز مایع است. در مورد کپسول ها به خاطر خواص مخصوص فیزیکی، حتما باید کلاهک کپسول وجود داشته و در محل خود به درستی ثابت شود.

کپسول گاز آرگون به دلیل خواص خاص فیزیکی تحت فشار است که در صورت رها شدن باعث خفگی و یخ زدگی می شود، بنابراین این کپسول نباید سوراخ یا در معرض آتش قرار گیرد.

ارتباط و لمس مستقیم آرگون مایع سبب سوختگی از نوع شدید می شود، اما این نکته را باید در نظر داشت که این ماده غیر سرطان زاست با این حال در صورت نشتی، منطقه ای که گاز در آن تخلیه شده تا پراکنده شدن گاز باید خالی از سکنه باشد.

برای استفاده از این گاز باید مشخصات آن را مد نظر قرار داد
برای استفاده از این گاز باید مشخصات آن را مد نظر قرار داد

تا اینجا با مبحث آرگون چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله خرید گاز آرگون با ما همراه باشید.

از نظر خواص شیمیایی گاز آرگون چه ویژگی هایی دارد؟

تا این جا در مورد خواص فیزیکی آرگون توضیح داده شد، اما این ماده نیز مانند هر عنصری دارای خواص شیمیایی زیادیست که تاثیر گذار در ویژگی ها و اثراتیست که در ترکیب با سایر عناصر و واکنش ها از خود نشان می دهد، یکی از خواص شیمیایی این عنصر در مورد بو و واکنش پذیری آن است که نسبت به سایر عنصرهای گروه های دیگر جدول تناوبی کمتر است.

ظرفیت این عنصر هشت و بی رنگ است. انرژی یونش این عنصر چیزی حدود هزار و پانصد و بیست کیلو ژول و الکترون های لایه ظرفیت آن به پی شش منتهی می شود.

دانسیته عنصر آرگون نزدیک به دو و دوره تناوبی آن دو است

دانسیته عنصر آرگون نزدیک به دو و دوره تناوبی آن دو است، سطح انرژی گاز آرگون سه، اولین انرژی دو و دومین و سومین انرژی آن هشت است، ایزوتوپ های مختلفی برای این گاز وجود دارد که از نظر پایداری عمر کوتاهی دارند. پایدارترین ایزوتوپ های این عنصر آرگون چهل است. انحلال پذیری گاز آرگون در آب تقریبا با انحلال پذیری اکسیژن در آب مساویست و نسبت به نیتروژن انحلال پذیری دو برابری دارد. آرگون تقریبا هیچ ترکیب پایداری در طبیعت ندارد.

با توجه به این که گاز آرگون گازی بی اثر است، تحت شرایطی خاص و ویژه و در دمایی کمتر از هفده درجه کلوین این گاز با گاز فلوئور و هیدروژن ترکیب شده و گاز آرگون فلوئورو هیدرید را می سازد.

این گاز هدایت گرمایی بسیار پایینی دارد و خواص الکترونی مختلفی دارد. این گاز متداول ترین گاز حاملی است که در کروموتوگرافی گازی وجود دارد.

چگالی این گاز حدود دو است و با توجه به خواص شیمیایی آن کاربردهای متفاوتی پیدا می کند، عمده ترین کاربرد گاز آرگون در صنایع است و بیشترین صنعتی که آرگون در آن مورد استفاده قرار می گیرد صنعت روشنایی و تولید لامپ هاییست که برای روشنایی از این گاز استفاده می کنند، استفاده بعدی این گاز در بیشترین حالت در صنعت جوشکاری و برای اتصال فلزات به یکدیگر است.

دانسیته عنصر آرگون نزدیک به دو و دوره تناوبی آن دو است
دانسیته عنصر آرگون نزدیک به دو و دوره تناوبی آن دو است

چند نوع از گاز آرگون موجود است؟

گاز آرگون از نظر نوع ماده دو حالت گاز و مایع دارد و از نظر ترکیبات و انواعی که در طبیعت وجود دارند، دارای سه نوع ایزوتوپ است.

سه نوع ایزوتوپ از این عنصر در طبیعت موجود است و چیزی حدود دوازده رادیواکتیو از گاز آرگون وجود دارد. اصلی ترین ایزوتوپ های آرگون که در زمین می توان آن ها را پیدا کرد آرگون 36، آرگون 38 و آرگون 40 است، ایزوتوپ پتاسیم 40 با نیمه عمری در حدود ده سال از طریق جذب و ارسال الکترون مثبت به شکل طبیعی به آرگون چهل پایدار و با ارسال کردن الکترون منفی به کلسیم چهل پایدار تبدیل می گردد.

ویژگی ها و نسبت های ذکر شده در تعیین عمر سنگ ها نقشی اساسی دارند، در خارج از جو زمین ایزوتوپ گاز آرگون 39 به وسیله فعالیت اشعه کیهانی و همراه با آرگون چهل ساخته می گردد،

اما در بخش های زیرزمینی مانند گوشته و هسته این دو ایزوتوپ از گاز آرگون به دلیل فعل و انفعالاتی که از مواد مذاب در درون زمین رخ می دهند و به وسیله جذب نوترون ساخته می شوند، این مسئله معمولا به وسیله ایزوتوپ پتاسیم سی و نه، یا ارسال آلفا به وسیله کلسیم صورت می گیرد.

ایزوتوپ آرگون سی و هفت از طریق متلاشی شدن کلسیم چهل به وجود می آید

به طور کلی می توان گفت ایزوتوپ آرگون سی و هفت از طریق متلاشی شدن کلسیم چهل به وجود می آید که نتیجه انفجاراتی است که در هسته زمین رخ می دهد و این ایزوتوپ دارای نیمه عمری در حدود سی و پنج روز است که آن را به یکی از شکل های نیمه پایدار عنصر آرگون تبدیل می کنند.

ایزوتوپ آرگون سی و نه تقریبا جزء پایدارترین ایزوتوپ های این گاز است و ایزوتوپ آرگون چهل و یک با پایداری در حد چند ساعت، کمترین نیمه عمر و پایداری را در شرایط استاندارد دارد، اما در شرایط آزمایشگاهی و به وجود آوردن وضعیت مناسب می توان کمی به نیمه عمر این ایزوتوپ ها افزود.

ایزوتوپ آرگون سی و هفت از طریق متلاشی شدن کلسیم چهل به وجود می آید
ایزوتوپ آرگون سی و هفت از طریق متلاشی شدن کلسیم چهل به وجود می آید

ترکیبات گاز آرگون چیست؟

ترکیبات گاز آرگون علی رغم تمایل کم این عنصر به واکنش پذیری متنوع می باشد. به این دلیل که آخرین لایه الکترون های آرگون یا الکترون لایه ظرفیت آن به پی 6 که ظرفیت کامل است، ختم می شود، گاز آرگون به شدت پایدار بوده و در برابر واکنش شیمیایی و شرکت در پیوند ها مقاومت می کند که این امر فرآروده سازی از آرگون را سخت می سازد.

تا اواسط قرن بیستم و پیش از به وجود آمدن ترکیبات شیمیایی از گازهای نجیب سنگین مانند هلیم و آرگون، تصور اغلب دانشمندان این بود که گازهای نجیب همانند آرگون هیچ علاقه ای به ترکیب شیمیایی نداشته و در واکنش ها شرکت نمی کنند،

البته این عقیده در سال دو هزار و با تاباندن نور فرابنفش توسط دانشمندان دانشگاه هلسینکی به عنصر آرگون منجمد شده که حاوی مقداری هیدرید فلوئور نیز بود و در مجاورت سدیم یدید انجام شد، با ساخت موفق ترکیبی از آرگون تغییر کرد و نشان داد که گازهای آرگون نیز تحت شرایط آزمایشگاهی مناسب تمایل به شرکت در واکنش ها دارند، این ترکیبات تا چهل کلوین نیز پایداری داشتند.

حدود ده سال بعد از این ماجرا و کشف این موضوع ترکیبی جدید از آرگون به وجود آمد که فرمول شیمیایی آن ASCF2 بود.

استفاده در در صنایع و آزمایشگاه ها

در صنایع و آزمایشگاه ها آرگون هم به شکل خالص و هم به شکل ترکیبی با گازهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. معروف ترین و پرکاربرد ترین ترکیبی که از گاز آرگون به وجود می آید مخلوط این گاز و گاز متان است که نام تجاری آن پی 10 می باشد.

این گاز تا حدودی پر فروش ترین گاز ترکیبی آرگون نیز می باشد، گاز پی 10 ترکیبی است، از ده درصد متان و نود درصد آرگون که در دستگاه های ایکس ری کاربرد زیادی دارد. یکی از ترکیبات معروف دیگر گاز آرگون، مخلوط این گاز با دی اکسید کربن می باشد که نام تجاری آن کورگون است. ترکیب کورگون بیشتر در صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر ترکیب مهم و شناخته شده گاز آرگون ترکیب با نیتروژن یا در اصطلاح تجاری نورگون است که در لامپ سازی و صنایع روشنایی استفاده می شود.

نحوه تولید گاز آرگون به چه صورت است؟

تا این جا در مورد آرگون و ویژگی های آن صحبت شد، اما در مورد نحوه تولید گاز آرگون به شکل طبیعی و صنعتی توضیحاتی نیاز است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، یکی از انواع تولید گاز آرگون به وسیله گیاهان می باشد، در این روش جداسازی هوا به ساخت مایع و حباب هایی از هوا و جداسازی آرگون با روش تقطیر ژنتیکی مداوم و بدون توقف منجر به تولید می شود. در این حالت در واقع آرگون به عنوان یک مایع فریزری و یخ زده بازیافت می شود.

اما برای تولید آرگون خالص راه کارهای مختلفی وجود دارد، یکی از راه ها تولید آرگون از ناخالصی هاست، آرگونی که در جو کره زمین وجود دارد، دارای بسیاری از “ناخالصی ها” مانند آب، اکسیژن، کریپتون و آرگون سی و نه می باشد که همه تمام این موارد به طور ناخوادآگاه سیگنال و ابزاری برای تولید آرگون می باشند.

هم چنین بخشی از آرگون موجود در زمین از طریق منابع زمینی و اتفاقاتی که در ایزوتوپ های آرگون اتفاق می افتد به وجود می آید.

استفاده از پایداری عناصر

یکی از دیگر روش های تولید آرگون چهل که یکی از ایزوتوپ های شناخته شده این عنصر است، استفاده از پایداری عناصر است، در این روش با استفاده از یک اصل فیزیکی بسیار ساده و این قانون که دو ایزوتوپ دارای نوسانات مختلفی می باشند، آرگون تولید می شود.

در مورد تولید این نوع از ایزوتوپ آرگون باید این نکته را در نظر داشت که آرگون 39 سرعت بیشتری نسبت به آرگون 40، زیرا دارای یک هسته کمتر در نسبت به نوع دیگر است، است.

در مورد تولید صنعتی و آزمایشگی گاز آرگون فرآیند به این صورت است که گاز آرگون در بالای ستون تزریق می شود، در این جا خازن به وسیله تغییرات آرگون را از گاز به مایع تبدیل می کند.

آرگونی که به حالت مایع در آمده است، از راه یک سری صافی هایی که در ادامه ی ستون توزیع شده است، شروع به سقوط می کند، جایی که به مرور پاک شده و قابلیت استفاده پیدا می کند.

استفاده از پایداری عناصر
استفاده از پایداری عناصر

خطرات گاز آرگون چیست؟

گاز آرگون گازی بی اثر و تقریبا بدون خطر است، با این حال بعضی موارد خاص نیز ممکن است، دچار آسیب از این گاز شوند. این عنصر بیشتر توسط تنفس به بدن انسان وارد شده و جذب می گردد.

در فضاهایی که به هر شکلی عمل تصفیه انجام نمی گیرد میزان آرگون افزایش پیدا کرده و چون سرعت انتشار گاز بسیار زیاد است، به سرعت به حالت اشباع در هوا میرسد و خطر خفگی ایجاد می شود.

در صورتی که تنفس این گاز زیاد اتفاق بیافتد فرد دچار سرگیجه، خستگی، سردرد و خفگی می شود. این گاز سرد و سرما زاست، در نتیجه نوع مایع آن در تماس با پوست باعث یخ زدگی می شود، هم چنین در صورتی که گاز آرگون وارد چشم شود، باز هم یخ زدگی رخ می دهد.

مرگ در اثر تنفس گاز آرگون

در شرایط حاد و در صورتی که فرد بعد از تنفس آرگون به حالت بیهوشی رسیده و نتواند از این حالت بیرون آمده و از خود محافظت کند دچار مرگ می شود،

به خصوص در شرایطی که اکسیژن محیط از حدی خاص کمتر شود، خیلی زود مرگ رخ می دهد. کم شدن اکسیژن هوا در اثر تراکم سریع گاز آرگون است تا حدی که پیش از مشاهده علائم خاص اکسیژن هوا تا هفتاد و پنج درصد کاهش می یابد.

به همین دلیل در فضاهایی که از گاز آرگون برای کارکرد صنایع و موارد خاص استفاده می شود، باید دقت کرد که میزان گاز آرگون از پنجاه درصد در هوای تنفسی بالاتر نرود.

این گاز بیشترین کاربرد را در صنایع جوشکاری دارد، بنابراین تماس با این گاز در صنعت جوشکاری بیشتر از هر کسب و کاریست. برخورد این گاز با چشم و دست خطرناک است که باعث یخ زدگی و سرما می شود. این سرما و یخ زدگی در صورتی که از حدی خاص تجاوز پیدا کند باعث سوختگی پوست نیز می شود.

مرگ در اثر تنفس گاز آرگون
مرگ در اثر تنفس گاز آرگون

نکات ایمنی مربوط به گاز آرگون کدام است؟

همان طور که گفته شد، گاز آرگون سرما زاست و در صورت برخورد با چشم و دست هم سوختگی و هم یخ زدگی اتفاق می افتد. هنگام کار با آرگون مایع حتما باید از دستکش های مناسب و اصولی، پیش بند و شیلد و عینک محافظ استفاده کرد تا در برابر تماس مایع با بدن جلوگیری شود.

هنگام کار با گاز یا مایع آرگون حتما باید از لباس های محافظ استفاده کرد، این لباس هم شامل یک پوشش کامل و هم شامل کفش ایمنی در هنگام حمل و نقل کپسول گاز آرگون است که در هنگام حمل و نقل از لیز خوردن و آسیب جلوگیری کند. گاز آرگون تراکم زیادی دارد، به این معنی که پر سرعت در هوا پخش می شود و جایگزین گازهای موجود در هوا می شود.

در مکان هایی که امکان تصفیه و جایگزینی هوا وجود نداشته باشد، این گاز با سرعت بیشتری در هوا پخش شده و گازهای موجود مناسب تنفسی را کاهش می دهد. گاز آرگون علاوه بر انتشار سریع قدرت زیادی در جذب توسط بدن انسان دارد و خیلی زود در بدن باعث خفگی و در شدیدترین حالت مرگ می شود.

علائم گاز گرفتگی در اثر آرگون مشخص نیست و تا زمان زیادی بروز پیدا نمی کند، معمولا اولین علامت گرفتگی توسط گاز آرگون زمانی نشان داده می شود که تا هفتاد و پنج درصد از مقدار هوای سالم کاهش پیدا کند.

اولین علائم گرفتگی در اثر گاز آرگون

اولین علائم گرفتگی در اثر گاز آرگون تنفس های شدید، سریع و کبودی صورت است. در صورتی که هوشیاری فرد کاهش پیدا کند، عضلات بدن قدرت فعالیت خود را از دست می دهند تا حدی که حواس پنج گنه از کار می افتند، ناپایداری روحی اتفاق افتاده و فرد دچار احساس خستگی و خفگی می شود. در نتیجه خستگی و احساس خفگی تهوع و استفراغ اتفاق افتاده و فرد به تشنج، کما و در نهایتا مرگ منجر می شود.

در صورت احساس علائم مصدومیت با آرگون ابتدا باید شیر انتشار این گاز را بست و تمام افراد از محیطی که گاز در آن تراکم پیدا کرده خارج شوند و کلیه گاز موجود در محیط با هوای تازه جایگزین شود.

در هنگام انتشار گاز آرگون به مقدار زیاد تنها افرادی که آموزش دیده و با نکات اصولی در مورد ایمنی این گاز آشنا هستند، باید به محیط وارد شده و پاکسازی را انجام دهند.

تاثیر گاز آرگون بر بدن به سه عامل مهم وابسته است، نخستین عامل درصد خلوص گاز، مورد دوم درصد گاز پخش شده در محیط و عامل سوم زمانی که مصدوم این گاز را تنفس می کند، می باشد.

اولین علائم گرفتگی در اثر گاز آرگون
اولین علائم گرفتگی در اثر گاز آرگون

کاربردهای معمول گاز آرگون چیست؟

آرگون از دسته گازهای بسیار کاربرد در صنایع مختلف است، این گاز را بیشتر در جوشکاری استفاده می کنند، اما در بسیاری از صنایع و کسب و کارها نیز برای پیش برد از گاز آرگون استفاده می شود.

از جمله کاربردهای معمول گاز آرگون پر کردن حباب های موجود در لامپ هاست، هم چنین حباب هایی که در پنجره های دو جداره وجود دارند، به وسیله گاز آرگون پر می شوند. فلزات مذاب به دلیل جدا شدن گازهای محلول در آن ها در اثر برخورد با هوا و محلولات دیگر با آرگون مایع شست و شو می شوند. زیرکونیم که از عناصر معدنی جدول تناوبیست و چهلمین خانه این جدول را به خود اختصاص داده است، توسط آرگون تصفیه می شود.

آرگون هم چنین در برابر رشد کریستال های ژرمانیوم و سیلیسیوم نقش یک عامل محافظتی را ایفا می کند.

مانند بسیاری از گازها، این گاز نیز دارای استفاده های پزشکیست که در بیشتر عمل های جراحی از این گاز استفاده می شود که سیستم استفاده از آن امروزه آرگون پلاسما نامیده می شود.

استفاده در در صنعت جوشکاری

در صنعت جوشکاری، آرگون محافظ قوس الکتریکیست و در محل الکترود تنگستنی محیطی خنثی ایجاد می کند. این گاز را هم چنین در انواع لیزرها و فولاد ضد زنگ برای کربن گیری استفاده می کنند.

در لامپ های الکتریکی، فلوئورسنت، عکاسی، مشتعل و. . . نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گاز آرگون را هم چنین برای تخمین سن آب های زیر زمینی استفاده می کنند. لامپ های روشنایی که حرارت بالایی دارند، مانند لامپ های پرمصرف نیز از این گاز استفاده می کنند.

دلیل کاربردهای گاز آرگون ویژگی های خاص آن است که آرگون را برای استفاده در مصارف به خصوص کاربردی می کند، گاز آرگون بی اثر است و نسبت به بسیاری از گازهای پرکاربرد مانند نیتروژن ارزان تر است.

گاز آرگون هدایت گرمایی بسیار پایینی داشته و دارای خواص یونشی است، هم چنین چون این گاز در جو زمین به مقدار زیادی وجود دارد، قابلیت حصول آن بسیار ساده است.

استفاده در در صنعت جوشکاری
استفاده در در صنعت جوشکاری

جوش آرگون چیست؟

جوش آرگون توسط گاز آرگون انجام می گیرد که برای به وجود آوردن قوس جوشکاری توسط الکترود ها از آن استفاده می گردد، الکترود تنگستن که در قوس جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد در زمان جوشکاری مورد استفاده قرار نمی گیرد. حین جوشکاری گاز خنثی آرگون هوا را فضایی که جوشکاری در آن انجام می شود، خارج کرده و از اکسیده و فاسد شدن الکترون های مورد استفاده در جوشکاری جلوگیری می کند.

در جوشکاری، جوش آرگون تنها برای ایجاد قوس به کار برده می شود و خود الکترود در جوش مورد استفاده قرار نمی گیرد در حالیکه جوش قوس بدون آرگون دچار فساد الکترودها می شود. در جوش آرگون از سیم جوش استفاده می شود که به عنوان فلزی پرکاربرد مورد استفاده قرار می گیرد و در جوش مورد استفاده قرار می گیرد.

جوش آلومنیوم

این جوش در کشور ما با عنوان جوش آلومنیوم شناخته می شود و نام های تجاری مختلفی نیز دارد، نام جدید فرآیند جوش آرگون ویگ است که ریشه ای آلمانی دارد، در صورتی که این گاز، با گاز هلیوم ترکیب شود، کاربرد آن بیشتر می شود، هلیوم در جوش آرگون و ترکیب با گاز آرگون باعث افزایش توان قوس جوشکاری شده و به همین علت کار جوشکاری در زمانی کم تر و اسرع وقت پیش رفته و همین طور بیرون رفتن گازها از ناحیه ی جوشکاری بالاتر می رود.

جوش آرگون معمولا در در مورد فلزات رنگی مانند آلومنیوم، نیکل، مس، برنج و. . . استفاده می شود، همچنین این گاز را برای جوشکاری پاس ریشه در لوله ها و مخازن مورد استفاده قرار می دهند، به علاوه جوش آرگون برای ورقه های نازک کمتر از یک میلی متر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کیفیت جوشکاری و فلز جوش با استفاده از این گاز بالاتر می رود، همچنین دقت جوشکاری در فلزات رنگین و ورقه های نازک به وسیله این گاز بالاتر است.

تاثیرات زیست محیطی آرگون کدام است؟

گاز آرگون آسیب های اکولوژی خاصی ندارد و تاکنون آسیب زیست محیطی خاصی از این گاز گزارش نشده است، با این حال در مناطقی که تصفیه سالمی در آن انجام نمی شود، آرگون به سرعت منتشر شده و جایگزین هوای سالم می شود. تاثیر گاز آرگون بر گیاهان یا جانوران آسیب زا نیست و خطری برای موجودات زنده ندارد. هم چنین اینگونه به نظر می رسد که گاز آرگون برای منابع آبی نیز آسیب زا نباشد.

تاثیرات زیست محیطی آرگون کدام است؟
تاثیرات زیست محیطی آرگون کدام است؟

گاز آرگون مواد شیمیایی مانند ازن را ندارد و جزء آلاینده های مشخص شده در دات که سازمان تشخیص آلودگی های آمریکاست نیست.

اما در صورتی که آرگون در صنایع به کار برده شود، یا با عوامل مختلف ترکیب شود، باعث آسیب و خطر در سلامتی و محیط زیست می شود؛ به عنوان مثال آرگون در صنعت جوشکاری کاربردیست و استفاده می شود، آرگونی که در صنعت جوشکاری استفاده می شود، می تواند زمینه ساز ایجاد مشکلاتی نظیر مشکلات ریوی، مشکلات حنجره و ایجاد مشکلاتی در مجاری ادراری شود،

همچنین زمانی که از جوش آرگون همراه با عنصرهایی نظیر کادمیوم، نیکل، کروم و آرسنیک به صورت ترکیبی استفاده می شود و این عناصر در دود جوشکاری با هوای تنفسی مخلوط می شود.

مشکلات مزمن تنفسی

مشکلات مزمن تنفسی که آلاینده های حاصل از این جوش ایجاد می کنند، شامل مواردی نظیر برونشیت، آسم، التهاب ریه ها، کاهش حجم ریه ها، رسوب غبار در ریه ها و قلب، مشکلات پوستی و کاهش شنوایی و مشکلات گوارشی مانند التهاب روده، معده و زحم معده می شود،

همچنین در بعضی از مناطقی که گاز جوشکاری و دود حاصل از آن در فضایی محدود پخش شود، ممکن است، باعث سقط جنین و تاخیر در بارداری در افرادی که ساکن آن منطقه هستند، می گردد.

استشمام دودهای حاوی آرگون، همچنین ممکن است، باعث ایجاد مشکلاتی در بینایی شود، این مشکلات مواردی نظیر عفونت چشمی، التهاب چشم ها و. . . را شامل می شوند.

مشکلات مزمن تنفسی
مشکلات مزمن تنفسی

گاز آرگون در موارد آزمایشگاهی چه استفاده ای دارد؟

در صنایع آزمایشگاهی از گاز آرگون برای تجزیه، تحلیل و کنترل کیفیت در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها استفاده می گردد. کاربردهای گاز آرگون در آزمایشگاه در مواردی مثل طیف سنج پخش شدن پلاسما، گاز جامع در دستگاه سنجش طیف جذب اتمی کوره گرافیت، همچنین این گاز در آشکار نمودن عناصر در طیف های رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر این گاز با متان مخلوط شود، آرگون در کنتور گایگر و در ردیاب اشعه ایکس نیز به عنوان یک گاز خنک کننده استفاده می گردد، نگهداری گاز آرگون در آزمایشگاه ها در مخزن و کپسول های ایزوتانک انجام می گیرد و در حمل و نقل آن ها از ناوگان مجهز که قابلیت حمل و نقل مایعات و گازها را دارند، استفاده می شود.

آزمایشگاه ملی کشور آمریکا

آزمایشگاه ملی کشور آمریکا در زمینه گاز آرگون و تولیدات حاصل از آن در تمام زمینه های علمی، بنیادی و کاربردی اولین آزمایشگاه بوده است. محققان در زمینه گاز آرگون در صدها شرکت، دانشگاه و آژانس در تمام جهان با این آزمایشگاه در ارتباط می باشند.

آزمایشگاه ها اولین مراکزی هستند که آرگون را خالص سازی کرده یا برای استفاده در صنایع مختلف آن را آماده ترکیب و واکنش می کنند. در آزمایشگاه ها این عنصر، همچنین برای نگهداری بعضی از فلزات و ترکیباتی که در برخورد با هوا واکنش شدید نشان می دهند استفاده می گردند.

به علاوه چون این گاز خاصیت خنک کنندگی دارد، از آن برای خنک کردن ترکیباتی که هنگام واکنش گرمای زیادی تولید می کنند، برای متعادل سازی دما استفاده می شود.

آزمایشگاه ملی کشور آمریکا
آزمایشگاه ملی کشور آمریکا

علت استفاده از گاز آرگون در پنجره های دو جداره چیست؟

تقریبا تمام پنجره های امروزی از نوع یو پی وی سی و دو جداره هستند، دلیل استفاده از پنجره دو جداره در ساختمان ها و به خصوص آپارتمان ها، عایق بندی مناسب برای جلوگیری از ورود خروج صدا و گرما است.

شیشه های دو جداره معمولا با گازی پر می شوند که رسانایی حرارتی کمی داشته و چون تمام منافذ پنجره را پر می کند، صدا و گرما را خارج نکرده و از ورود سرما به داخل خانه جلوگیری می کنند. بهترین گاز برای عایق بندی حرارتی شیشه های دو جداره آرگون می باشد.

اختلاف دمای جداره داخلی و خارجی شیشه دو جداره از دلایلی اصلی استفاده گاز آرگون در پنجره های دو جداره است. آرگون باعث می شود، هم قسمت داخلی شیشه هم دما با محیط بیرون و داخل خونه و هم قسمت خارجی شیشه سردتر از قسمت داخلی آن باشد تا از انتقال حرارت در شیشه و از طریق شیشه جلوگیری کند.

استفاده از آرگون در پنجره های دو جداره مزیت های زیادی دارد

استفاده از آرگون در پنجره های دو جداره مزیت های زیادی دارد، این گاز عضوی از گروه گازهای نجیب است، گازهای نجیب معمولا با مواد شیمیایی دیگر ترکیب نمی شوند، این گاز، گازی بدون بو، مزه است و آتش نمی گیرد.

آرگون به غیر از کاهش رسانایی گرمایی بین دو لایه شیشه دو جداره، با برخورداری از کمترین مقدار همرفت در فضای بین دو شیشه از اتلاف گرمایی نیز جلوگیری می کند. به علاوه تهیه آرگون ساده و کم بها است، بنابراین استفاده گسترده و صنعتی از آن بسیار راحت و امکان پذیر است.

قانونی در مورد شیشه های دو جداره

قانونی در مورد شیشه های دو جداره وجود دارد که غلظت گاز بین شیشه ها باید بیش از نود درصد باشد، این غلظت در طول زمان کاهش پیدا می کند، کم شدن این غلظت بسته به نوع گاز و آب و هوای منطقه چیزی در حدود 0. 5 تا 1 درصد می باشد،

اما در مورد گاز آرگون تا زمانی که غلظت گاز بین دو جداره به هفتاد و پنج درصد برسد کیفیت پنجره مناسب است. پنجره های دو جداره ای که با گاز آرگون پر می شوند تا بیست سال به خوبی قابل استفاده هستند،

البته آرگون تنها گازی نیست که در پنجره های دو جداره مورد استفاده قرار می گیرد، گاز کریپتون نیز در بعضی مواقع مورد استفاده در این صنعت است، اما نسبت به گاز آرگون گران تر و دسترسی به منابع تولید آن سخت تر می باشد. استفاده از گاز آرگون در پنجره های دو جداره خطری از نظر شکستن شیشه و پخش شدن گاز ندارد.

منابع گاز آرگون در طبیعت کدام موارد می باشند؟

منابع گاز آرگون در طبیعت هوا، مایعات، جو و اتمسفر و زیرزمین هستند. از این عنصر ایزوتوپ های مختلفی در طبیعت وجود دارند که نیمه عمر بعضی از این ایزوتوپ ها به یک ماه می رسد.

فروپاشی هسته ای پتاسیم 40

یکی از راه هایی که آرگون به طور طبیعی به وجود می آید فروپاشی هسته ای پتاسیم 40 است که باعث آزاد شدن گاز آرگون از این ایزوتوپ می شود و نوعی از ایزوتوپ آرگون را به وجود می آورد، به همین دلیل یکی از راه های دستیابی آرگون در طبیعت منابع پتاسیم است.

هم چنین گاز آرگون در طبیعت از هسته زمین نیز به دست می آید، فعل و انفعالاتی که در زمین و در هسته آن اتفاق می افتد باعث آزاد شدن گاز آرگون می شود و با جداسازی این آرگون از گازهای مشتعل شده از عمق زمین آرگون مورد نیاز را به دست می آورند. بعضی از مایعات و ترکیبات وجود دارند که گازها را از آن ها به دست می آورند،

به عبارتی هرگاه یک واکنش شیمیایی انجام می گیرد، بعضی ترکیبات و عناصر به عنوان فرآورده به وجود می آیند که این فرآورده ها شامل ترکیبات و تک عنصرها هستند، بعضی از ترکیبات مانند فلوئورو هیدرید در واکنش شیمیایی از خود آرگون ساطع می کنند.

این گاز در طبیعت از سه نوع ایزوتوپ تشکیل می شود که ممکن است، از گاز اصلی طی فعل و انفعالاتی نظیر افزایش یا کاهش الکترون ها یا از تجزیه ترکیبات مختلف به وجود می آید. از این عنصر، همچنین 12 رادیو اکتیو دیگر نیز در طبیعت شناخته شده است.

فروپاشی هسته ای پتاسیم 40
فروپاشی هسته ای پتاسیم 40

الکترودهای گاز آرگون در جوشکاری چه ویژگی هایی دارند؟

همان طور که پیشتر گفته شد، جوشکاری با گاز آرگون یکی از انواع جوشکاری هاست که به جوشکاری قوس تنگستن نیز معروف است، این جوشکاری تحت پوشش گازی محافظ از مهم ترین روش های جوش زدن در صنایع مختلف کوچک و بزرگ پتروشیمی، نظامی، دریایی، هوایی و. . . استفاده می شود.

در ایران این نوع از جوشکاری عمدتا با عنوان خلاصه شده ی جوش آرگون شناخته می شود که علت این اسم گذاری به کارگیری آرگون در عملیات انجام جوشکاری می باشد.

جوشکاری آرگون را برای جوش دادن انواع فلزات سخت و نرم و آهنی و غیر آهنی استفاده می شود، هم چنین فلزاتی که با استفاده از این گاز جوش داده می شوند، در ضخامت های مختلف قابل استفاده هستند، در روش جوشکاری آرگون قوس و حوضچه مواد ذوب شده به خوبی مشاهده می گردد.

در برابر اتمسفر قوس و حوضچه باید محافظت شود، اما این کار تا پیش از ظهور روپوش در الکترود به سختی انجام می شد، ظهور الکترودهای روپوش دار بعد از آن محافظت از قوس را ساده تر کرد.

در اوایل قرن نوزدهم میلادی جوشکاری با گاز خنثی و الکترود تنگستن انجام می شد

در اوایل قرن نوزدهم میلادی جوشکاری با گاز خنثی و الکترود تنگستن انجام می شد که این دوران آغاز روش کار جوشکاری با محافظی در برابر اتمسفر و گازهای موجود در اتمسفر بود. الکترود هایی که در جوشکاری آرگون مورد استفاده قرار می گیرند انواع مختلفی دارند که بسته به نوع فلز مشخص می شود.

الکترود تنگستن بدون ناخالصی که به رنگ سبز می باش، جهت جوشکاری آلومینیوم مورد کاربرد قرار می گیرد این اکترود در زمان عملیات جوشکاری دارای صدایی شبیه پت پت می باشد.

الکترود تنگستن توریم دار از دیگر انواع الکترودهای مورد استفاده در جوشکاری آرگون است که دارای 2 مدل می باشد، نوع الف این الکترود دارای توریم می باشد که رنگ قرمز دارد و نوع دوم که رنگ زرد دارد و بسته به نوع فلزات انتخاب می شود.

نوعی دیگر از الکترودهای مورد استفاده الکترود زیرکونیم دار است که رنگ آن سفید است. الکترود تمگستن لانتان رنگ مشکی دارد که برای فلزات سخت استفاده می شود. دیگر الکترودی که در جوشکاری آرگون استفاده می شود، الکترود سزیم دار است که رنگ طلایی دارد.

در اوایل قرن نوزدهم میلادی جوشکاری با گاز خنثی و الکترود تنگستن انجام می شد
در اوایل قرن نوزدهم میلادی جوشکاری با گاز خنثی و الکترود تنگستن انجام می شد

در هنگام پخش گاز آرگون چه ایمنی هایی باید برقرار شود؟

گاز آرگون گازی بی خطر است، این گاز برای سلامت و استفاده انسان خطر خاصی ندارد، با این حال در صورت وجود بیش از حد این گاز در یک فضا، به خصوص فضاهایی که تصفیه نشده و هوا در آن ها رد و بدل نمی شود، این گاز نیز ممکن است، خطراتی برای افراد آلوده داشته باشد.

اولین خطری که هنگام پخش شدید گاز آرگون در فضا رخ می دهد اتفاقاتی نظیر سوزش چشم ها، سرگیجه و حالت تهوع است، این گاز توانایی تراکم بالایی دارد، این تراکم به دلیل قدرت جا به جایی بالای آرگون نسبت به سایر گازهای موجود در ترکیب هواست، گاز آرگون خیلی زود جایگزین اکسیژن هوا شده و تنفس را به مشکل می اندازد.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله خرید گاز آرگون می باشید.

در ساختمان ها مایعات آرگون دار در بسیاری از فضاها استفاده می شود

در ساختمان ها مایعات آرگون دار در بسیاری از فضاها استفاده می شود، بنابراین تهویه مناسب نسبت به این حالت از آرگون به دلیل گسترش سریعتر مایعات نسبت به گاز بسیار ضروریست، همچنین در کسب و کارهایی که با آرگون چه به شکل گاز و چه به شکل مایع در ارتباط هستند، کارمندان و دست اندرکاران با این عنصر باید محافظت های خاصی را رعایت کنند، یکی از محافظت ها در چشم ها و دست هاست که بیشتر از همه با اثرات مایع و بخار این عنصر در ارتباط هستند.

یکی از تجهیزات ایمنی این گاز استفاده از عینک است، این عینک باید تمام چشم و اطراف چشم را به خوبی پوشش دهد، از دیگر موارد ایمنی در مورد گاز آرگون استفاده از دستکش حرارتیست، این دستکش می تواند از جنس چرم یا پارچه های مخصوص باشد، هم چنین پیراهن و شلوار نیز باید فیت تن بوده و بیش از حد تنگ یا گشاد نباشد که استفاده این ماده را سخت کند.

ذخیره سازی گاز آرگون به چه صورت انجام می شود؟

ذخیره سازی گاز آرگون بیشتر به شکل مایع انجام می گیرد، البته ذخیره سازی گاز آرگون نیز اتفاق می افتد، اما استفاده از منابع ذخیره شده مایع آن متداول تر است. این گاز به شکل مایع ذخیره شده و با کپسول های آرگون مایع حمل می شود و در انواع مختلف نگهدارنده ها با توجه به مقداری که مورد نیاز کاربر است، در مخازن مختلف استفاده می شود. کپسول مایع آرگون در مخزن ذخیره سازی فریز می شود.

ذخیره سازی گاز آرگون به چه صورت انجام می شود؟
ذخیره سازی گاز آرگون به چه صورت انجام می شود؟

ذخیره سازی آرگون معمولا از ظرفیت های چند لیتر تا چند هزار لیتر یا گالن اتفاق می افتد

ذخیره سازی آرگون معمولا از ظرفیت های چند لیتر تا چند هزار لیتر یا گالن اتفاق می افتد. به علاوه بسته به طراحی ظرف و حجم گاز آرگون ذخیره شده نشتی و تبخیر حرارتی که گاز آرگون داراست مقادیر متفاوتی دارد.

کپسول های ذخیره سازی آرگون به صورت دیواری دو طرفه، عمودی یا افقی، کپسول های دستی قابل جا به جایی و انواع مختلف دیگری وجود دارند. گاز آرگون گازی سرما زاست با این حال مانند هر نوع گاز دیگری قابلیت اشتعال دارد، بنابراین در نگهداری و ذخیره سازی کپسول های آرگون باید محل نگهداری از نظر دما و شرایط محیط ایمن باشد.

از دیگر شرایط ذخیره سازی این گاز، جنس کپسولیست که گاز آرگون در آن نگهداری می شود، گاز آرگون گازی فرار است و تراکم پذیری بالایی دارد،

بنابراین جنس کپسول باید به گونه ای باشد که کوچکترین نشتی در آن اتفاق نیافتد، در مورد ذخیره سازی مایع این عنصر نیز چون اثر گذاری بیشتری نسبت به نوع گازی دارد، باید ظرف ذخیره سازی به گونه ای باشد که قابلیت ترکیب آن با عنصر آرگون صفر باشد،

همچنین در حمل و نقل کپسول های ذخیره شده آرگون نکاتی نظیر وصل نکردن طناب یا زنجیر به شیر اصلی کپسول، کشیدن یا هل دادن آن روی زمین نیز نباید اتفاق بیفتاد.

ذخیره سازی آرگون معمولا از ظرفیت های چند لیتر تا چند هزار لیتر یا گالن اتفاق می افتد
ذخیره سازی آرگون معمولا از ظرفیت های چند لیتر تا چند هزار لیتر یا گالن اتفاق می افتد

آرگون مایع چیست و چگونه تولید می شود؟

تمامی محلول های مایع آرگون از نظر دما جزء مواد خنک هستند که از نظر تولید و نگهداری باید مطابق با قوانین دات هماهنگ باشند. آرگون مایع یک سرد کننده بسیار عالیست که از انواع این عنصر است که به شکل مایع جداسازی و ذخیره می شود.

آرگون مایع با تقطیر جزء به جزء هوا تولید می شود، به این شکل که ذرات هوا بعد از فشرده سازی بسیار زیاد در معرض هوا در فضایی سرد قرار گرفته و با این روش آب، هیدروکربن و کربن دی اکسید به مایعی فوق سرد تبدیل شده و با این روش آرگون مایع تبدیل می گردد.

این مایع نیز ویژگی بی اثر بودن و ترکیب نشدن با سایر عناصر را دارد و در صنایع مختلف کاربردی است.

برخورد دست با مایع آرگون

اگر دست یا هر بخشی از پوست با مایع آرگون برخورد داشته باشد، به شدت دچار سرمازدگی شده و باعث سوختگی می شود و رنگ در این محل خاکستری، قرمز یا سفید می شود.

در صورت برخورد پوست با آرگون مایع محل برخورد باید با آب ولرم خیسانده و پاکسازی شود، البته باید توجه کرد که جبران سرمازدگی با مایع آرگون نباید با آب داغ باشد، چون آب داغ اثر این مایع را به اعماق پوست نیز وارد می کند، اقدامات پزشکی نیز در مرحله بعد باید انجام گیرد.

ذخیره سازی مایع آرگون نیز مانند نوع گازی این عنصر است، آرگون مایع بسته به مقدار در محفظه ها و کپسول هایی با سایز و حجم های مختلف ذخیره می شود. بسته به آرگون تولیدی کپسول های ذخیره سازی باید از نوع کپسول مناسب مایع برودتی باشد، همچنین در صورت ذخیره این ماده در حجم زیاد نیاز به تانک های ذخیره سازی برودتیست.

محفظه های حمل مایعات باید بسته به نوع و خلوص ماده طراحی و ساخته شوند. یکی از مناسب ترین محفظه ها برای حمل و نگهداری آرگون مایع محفظه های حرارتی دو جداره هستند. که عایق حرارتی داشته و ورود و خروج مایع از آن به وسیله کلاهک مخصوص انجام می گیرد.

برخورد دست با مایع آرگون
برخورد دست با مایع آرگون

نحوه خرید گاز آرگون به چه صورت است؟

خرید گاز آرگون تنها باید از مراکز مطمئن و معتبر انجام گیرد، از این نظر که تمام کپسول ذخیره سازی از ماده مورد نظر پر شده و حجم ذکر شده مطابق با حجم مورد نظر از کپسول باشد، به عنوان کپسول هایی که حاوی گاز عنصر هستند، را می توان چند سی سی بزرگ تر انتخاب کرد تا گاز تراکم پیدا نکرده و هنگام باز شدن کپسول به طور ناگهانی خارج نشده و دچار انفجار نشود.

همچنین در خرید گاز آرگون باید به جنس و مدل کپسول توجه کرد، گاز آرگون به دلیل خنک بودن و خنک سازی محفظه نگهداری باید در کپسول های دو جداره و عایق بندی شده نگهداری شوند.

خرید گاز آرگون هم به شکل مایع و هم به شکل گاز انجام می گیرد، کپسول مناسب خرید گاز آرگون باید دارای جنس خوبی بوده و در برابر حرارت، کشش، زنگ زدگی و افتادگی و ضربه خوری مقاومت داشته باشد. در بسیاری از مراکز خرید گاز آرگون، به میزان کم و با کپسول های کوچک خریداری می شود که در این حالت باید از لباس کاملا ایمن هم در خرید گاز و هم در جا به جایی آن استفاده کرد.

هنگام پرکردن کپسول آرگون باید از دستکش و ماسک استفاده کرد تا تراکم و پخش ناگهانی این عنصر به تنفس آسیب نزند. جا به جایی این عنصر هنگام خرید گاز آرگون تنها باید توسط ماشین های مخصوص حمل بار و در شرایط مناسب از نظر دما و جا به جایی از منبع پر شدن کپسول تا ماشین اتفاق بیفتند. کپسول های این ماده از 20 لیتری تا چند هزار لیتر موجود می باشند.

نحوه خرید گاز آرگون به چه صورت است؟
نحوه خرید گاز آرگون به چه صورت است؟

شما در حال خواندن پست خرید گاز آرگون هستید.

اثرات گاز آرگون بر سلامتی انسان چیست؟

گاز آرگون جزء گازهای بی اثر است و خطری جدی برای انسان ندارد، با این حال در صورت پخش جدی و شدید آن ممکن است، آسیب هایی تا حد مرگ به وجود آورد. یکی از اثرات گاز آرگون بر سلامتی آسیب به چشم هاست.

بعد از پخش شدن گاز آرگون در صورتی که چشم با عینک مخصوص پوشانده نشده باشد و فضایی که گاز در آن پخش شده از تهویه مناسب برخوردار نباشد، دچار آسیب هایی نظیر عفونت، سوزش چشم و در شرایط خاص ایجاد اشکال در قرنیه می شود.

همچنین این گاز در صورتی که شدید و به شکل انفجار پخش شود، باعث آتش سوزی و تخریب محل پخش شده نیز می گردد. گاز آرگون خیلی زود با اکسیژن و سایر عناصر موجود در هوای تنفسی جایگزین می شود، بنابراین در صورت پخش آن فرد آلوده به گاز باید فورا از محل وجود گاز خارج شود،

در غیر این صورت وارد ریه شده و تمام اندام های تنفسی را درگیر می کند، در صورتی که اندام های داخلی با گاز آرگون پر شود، فرد آلوده دچار حالت تهوع، سرگیجه و بی حالی می شود و در صورت داشتن پیش زمینه از بیماری یا ضعف یا حضور زیاد در معرض گاز دچار کما و گاها مرگ می شود.

به علاوه در صورتی که فردی با نوع مایع آرگون ارتباط مستقیم داشته باشد، ممکن است، دچار سوختگی، سرمازدگی یا حساسیت های پوستی شود.

اثرات گاز آرگون بر سلامتی انسان چیست؟
اثرات گاز آرگون بر سلامتی انسان چیست؟

امیدواریم تا اینجا از خواندن پست خرید گاز آرگون اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

گاز آرگون به تفکیک در صنایع مختلف چه کاربردهایی دارد؟

تا این جا در مورد گاز آرگون، ماهیت این گاز، روش نگهداری و ذخیره سازی، ایمنی هایی در مورد نگهداری از این گاز، خطرات و خرید گاز آرگون آن توضیحاتی داده شد، این گاز همان طور که گفته شد، کاربردهایی در صنایع مختلف دارد.

کاربرد گاز آرگون در خودرو و صنایع خودروسازی جهت انجام جوشکاری، عملیات پلاسما و لیزر نمودن قطعه های خودرو می باشد، جوش آرگون برای حفاظت بدنه و قطعات داخلی خودرو در برابر هوا استفاده می شود، همچنین در پر کردن کیسه های هوا در خودروها نیز از گاز آرگون استفاده می شود.

گاز آرگون در صنایع غذایی باعث می شود که طول عمر مواد غذایی بالاتر رود و در برابر اتمسفر عمر طولانی تری پیدا کند.

در دنیای شیشه گری از آرگون جهت ایجاد خوردگی در رشته های تنگستن موجود در لامپ و به منظور تولید پنجره های دو جداره استفاده می شود.

در صنعت پزشکی آرگون در جراحی برای سرما دادن بافت ها، انعقاد و روشی برای غربالگری پزشکی استفاده می گردد.

خرید گاز آرگون برای صنایع مختلف در مراکز متفاوت انجام می گیرد.

در این جا مقاله ی خرید گاز آرگون به انتها رسید و امید داریم که موارد مطروحه در خصوص خرید گاز آرگون برای همه ی شما مفید واقع شده باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *