خواص گازهای مبرد

خواص گازهای مبرد


در این مقاله قصد داریم با بررسی موضوع خواص گازهای مبرد در خدمت شما خوانندگان و مخاطبین عزیز باشیم.

شاید شما هم در صنایع، نام گازهای مبرد را زیاد شنیده باشید، اما با آنها آشنایی نداشته باشید. ما در اینجا مطلبی را برای شما گرد آوری کرده ایم تا با گازهای مبرد و انواع آنها، همچنین خواص بیشماری که در صنایع خواهند داشت، آشنا شوید.

خواص گازهای مبرد
خواص گازهای مبرد

اگر شما به دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید، حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. خواص گازهای مبرد بیشمار بوده، اما در این میان سیر تغییر و تحولات باعث خواهد شد تا آنها همیشه دچار سیر نزولی و صعودیدر استفاده باشند.

ما در این مقاله مفصلا درباره این تغییر و تحولات با شما صحبت خواهیم کرد.

گاز مبرد چیست؟

انواع مبردها کدام موارد هستند؟

ترکیبات کلروفلوئوروکربن چیست؟

ترکیبات هیدروفلوئوروکربن ها چیست؟

گاز مبرد R134 چگونه گازی است؟

گاز مبرد R290 چگونه گازی است؟

گاز مبرد مخلوط چیست؟

گاز مبرد ۶۰۰R چیست؟

گاز مبرد ۴۳۶R چیست؟

گاز مبرد R410a چگونه است؟

گاز مبرد ۴۰۷R چگونه است؟

خواص گازهای مبرد چیست؟

تکامل گازهای مبرد به چه صورت است؟

در هنگام تهیه گازهای مبرد چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

جمع بندی مطلب

 

گاز مبرد چیست؟

موادی وجود دارند که با استفاده از جذب حرارت از یک ماده دیگر به‌‌ عنوان سرد کننده عمل می کنند و در یک سیستم مکانیکی استاندارد عمل جذب حرارت با تبخیر مایع و پس دادن آن در کندانسور صورت می‌گیرد، این فرآیند تغییر حالت ماده را مبرد از بخار به مایع می گویند و مایع و ماده‌ ای که آزاد میشود، گاز مبرد نامیده می شود.

گاز مبرد چیست؟
گاز مبرد چیست؟

موادی که به‌‌ عنوان ماده مبرد استفاده می‌شوند، باید دارای ویژگی هایی باشند که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

گاز مبرد چیست؟
گاز مبرد چیست؟

سمی نباشند، قابلیت انفجار نداشته باشند، اکسید کننده نباشند، قابلیت خورندگی نداشته باشند و دارای کمترین اختلاف فشار بین تبخیر و میعان باشند، قابلیت اشتعال نداشته باشند،

در صورت نشت، محل نشت آن قابل تعیین باشد و به‌ سادگی قابل‌ تشخیص باشد، قادر به عملکرد مناسب در فشار کم باشد، نقطه ذوب یا همان جوش پایینی داشته باشند،

در حالت گازی پایدار باشند، قطعاتی که مایع مبرد در داخل آن حرکت می کند، قابل رویت و روغن کاری باشند، دارای حرارت نهان باشد و نهایتا این که جابجایی نسبی آن برای تولید یک مقدار معین از برودت کم باشد.

این قابلیت ها به معنای آن است که گاز مورد نظر نباید سمی باشد، یا آسیبی به محیط زیست یا افراد بزند، گازهایی که باعث آسیب رسانی به سلامت افراد میشوند، منسوخ خواهند شد و باید به دنبال گاز دیگری برای آنها بود.

همینطور این گازها باید قابلیت انفجار یا اشتعال پذیری نداشته باشند تا در صورت بروز مشکل یا قرار گیری در کنار حرارت، مشکلی را برای افراد به وجود نیاورند.

گازهای مبرد باید قابلیت خورندگی نداشته باشند، به این معنا که نباید به دستگاه های همجوار آسیب رسانده و سبب نابودی آنها شوند.

انواع مبردها کدام موارد هستند؟

هالو کربن‌ ها: مواد شیمیایی هستند که در آن یک یا چندین اتم کربن به یک یا چند اتم هالوژن متصل می‌شود، گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که در آنها، چند اتم هیدروژن از یک آلکان با اتم‌ های هالوژن شامل فلوئور،کلر، برم و ید جایگزین خواهد شد

انواع مبردها کدام موارد هستند؟
انواع مبردها کدام موارد هستند؟

و به ترتیب فلوئور و آلکان ها، کلر و آلکان ها وخود آلکان هارا تولید می کند، نام تجاری برای گروهی از هیدروکربن‌ ها فرئون می‌باشد که به طور عمده به آن مبرد نیز می گویند. البته بیشتر کلمه فرئون به‌‌ عنوان علامت تجاری ثبت شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ترکیبات کلروفلوئوروکربن چیست؟

نام دیگر آن‌ها سی اف سی است که ترکیباتی هستند که هیچ هیدروژنی درون آن‌ها نفوذ نمی‌کند، سی اف سی ها قبلاً در صنعت به‌ صورت عمده و گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت، استفاده از آن‌ها در پروتکل‌ های مونترال به دلیل اثرات مخربی که بر لایه‌ های ازن می‌گذاشتند، ممنوع اعلام شد.

آن‌ها، همچنین گازهای گلخانه‌ ای قوی هستند و سی اف سی ها زمان نیمه عمری بین پنجاه تا صد سال خواهند داشت، دوره حضور آن‌ها در اتمسفر و واکنش آن‌ها با لایه ازن بسیار طولانی می باشد، یک مولکول سی اف سی قبل از این‌ که حذف شود، معمولاً حدود ده هزار مولکول لایه ازن را از بین می‌برد و این تعداد گاهی می‌تواند به میلیون‌ ها نیز برسد.

سی اف سی ها یک گروه از آلکیل ها هستند که هیدروژن های آن‌ها با کلروفلوئور جایگزین نخواهند شد. سی اف سی ها عمدتاً به‌‌ عنوان جانشین کلروفلوئوروکربن‌ ها استفاده میشوند که آثار زیست‌ محیطی آن‌ها بر کاهش لایه ازن حدود ده درصد کمتر از سی اف سی ها می باشد.

ترکیبات هیدروفلوئوروکربن ها چیست؟

اچ اف سی ها شامل کلر نیستند و به‌ طور کلی از هیدروژن و کربن تشکیل می شوند، این ترکیبات آثار شناخته شده‌ ای را بر روی لایه ازن ندارند و تصور می شود، تنها ترکیبات حاوی کلر برای لایه ازن مضر می باشند.

اچ اف سی به‌‌ عنوان گاز گلخانه‌ ای شناخته‌ شده است، و لایه ازن را تخریب نخواهد کرد، اما باعث گرم شدن سیاره زمین خواهد شد، دو گروه از آلکان ها و اچ اف سی ها و سی اف سی ها در پروتکل کیوتو مورد توجه واقع خواهند شد.

هیدروکربن‌ ها:

ویژگی اصلی هیدروکربن‌ ها، اشتغال‌ پذیری بالای آن‌ها است، اقدام‌ های احتیاطی برای جلوگیری از عواقبی مانند اشتغال پذیری آن‌ها در نظر گرفته می شود، هیدروکربن‌ ها در عمل، مبردهای مناسبی هستند که با روغن‌ های معدنی امتزاج‌ پذیرمی باشند و دارای دماهای بحرانی نسبتاً زیادی خواهند بود

با توجه به تأثیرات مخربی که سی اف سی ها بر لایه ازن می‌گذارند، صداهایی برای حرکت به سمت مبردهای طبیعی و استفاده از موادی که به‌ صورت کاملاً طبیعی در محیط زیست وجود دارند، بالا خواهد گرفت.

از موادی که در این گروه قرار خواهند گرفت، می توان به آمونیاک، دی اکسید کربن و هیدروکربن‌ ها اشاره داشت که اغلب اوقات نیز دارای آب خواهند بود.

آمونیاک:

مصرف آمونیاک در حال حاضر به مقدار زیاد انجام می‌شود، تنها مبرد خارج از گروه هیدروکربن ها است که اگر چه سمی نیست، اما در شرایط معین تا اندازه‌ ای قابلیت انفجار و همچنین اشتعال پذیری دارد.

مشخصات حرارتی عالی آن را مبرد ایده‌ آلی برای کارخانجات یخ‌ سازی، کارخانجات بسته‌ بندی، تاسیسات سردخانه های بزرگ و امثال آن‌ها می‌کند.

در این کاربردها معمولاً افراد عهده‌ دار، طبیعت سمی مبرد را کم‌ اهمیت می‌دانند، آمونیاک دارای حجم ویژه نسبتاً زیادی در حالت بخار است، با جابجایی کم پیستون، ظرفیت تبرید بالای آن امکان‌ پذیر می شود.

دی‌ اکسید کربن:

یکی دیگر از مبردهایی که می‌شناسید دی‌ اکسید کربن است که در هوا و نانی که مصرف می‌کنید، نیز وجود دارد. دی‌ اکسید کربن در اتمسفر وجود داشته و غیر سمی است، با وجود این‌ که به‌‌ عنوان مبرد استفاده می شود، در سیستم‌ های دریایی به جای آمونیاک به‌‌ عنوان مبرد استفاده فراوانی دارد.

گاز مبرد R134 چگونه گازی است؟

این گاز معمولاً برای محیط هایی که دارای رطوبت هستند، استفاده خواهد شد. از خواص آن می‌‌توان به بالا بودن میزان جذب رطوبت اشاره کرد

همچنین رطوبت موجود در محیط ممکن است، به وسیله تبخیر شدن جذب شده و از بین برود. این گاز فاقد اتم کلر می باشد و از مبردهای غیر تخریبی لایه ازن است و در مقایسه با R12 از ضریب حرارتی بهتری برای گرمای نهان بیشتر و توانایی انتقال حرارت زیادتری برخوردار است، همچنین از نظر زیست‌ محیطی مورد قبول می‌باشد.

گاز مبرد R134 چگونه گازی است؟
گاز مبرد R134 چگونه گازی است؟

مبرد R134 جایگزین بسیار مناسبی برای R12 انتخاب شده‌ است که از هوا سنگین‌ تر است و چنانچه از سطح زمین به‌ صورت پانزده درصداز حجم هوا، در یک مکان متمرکز شود، ضربان قلب را بالا برده و نامنظم می‌کند. ممکن است، در این شرایط موجب سرگیجه و حالت تهوع و غش یا ضعف شود،

بنابراین باید حتماً از تهویه مناسب استفاده شود، این گاز قابل اشتعال نیست، اما در صورتی‌ که با شعله مستقیم تجزیه شود، گازی سمی و خطرناک متصاعد خواهد شد.

این گاز به شدت جاذب رطوبت است و قبل از شارژ گاز از عدم وجود رطوبت در اطراف آن، باید اطمینان حاصل کرد، زیرا در مجاورت آب هیدرولیز شده و با روغن ترکیب میشود و ممکن است، اسید تولید کند که به شدت به عایق های سیم پیچ موتور صدمه خواهد زد و در نهایت باعث از بین رفتن موتور خواهد شد.

گاز مبرد R290 چگونه گازی است؟

کاربرد این نوع گازها عموماً در یخچال‌ سازی و کولر گازی بسیار زیاد است. کارایی آن‌ها در صنعت می باشد و به همراه این نوع گازها برای حذف میزان رطوبت موجود در یخچال و کولرها استفاده می شود.

همانند دیگر گازهای مبرد می‌تواند این رطوبت ها را به خود جذب کند و تبخیر نماید و یا حتی آن‌ها را از بین ببرد. کارایی این نوع گاز بسیار زیاد بوده و خواص بسیار زیادی برای یخچال‌ ها و کولرهای نسل جدید خواهد داشت.

گاز مبرد مخلوط چیست؟

در میان دسته گازهای مبرد، دسته ای وجود دارد به نام گازهای مبرد مخلوط که از ترکیب دو یا چند گاز مبرد دیگر به وجود می آیند. بعضی از این گازها ممکن است، خاصیتی تک جزئی داشته باشند که این حالت در این نوع گازها باعث فشار و دمای اشباع هر جزیی با فشار و دمای جزء دیگر می شود.

از این دسته گازها میتوان به ۵۰۰R اشاره کرد. ۵۰۰R یکی از گازهای مبرد است که با ترکیبی این چنینی شکل گرفته و ساخته میشود. این گاز از ترکیب دو گاز مبرد ۱۳۴R و ۱۲۵R تشکیل می شود.

این به این معناست که این دو گاز مبرد به صورتی کاملا یکسان و یکنواخت با هم ترکیب شده و حاصل آنها گاز مبرد ۵۰۰R می شود.

در این میان گازهای ترکیبی بسیاری نیز وجود دارند که حاصل ترکیب دو یا چند گاز مبرد دیگر می باشند که جای تعاریف آنها در این مقاله نخواهد گنجید، لذا در این مقاله سعی بر این میشود، گازهایی دارای تعاریف را معرفی کرده و در باب خواص آنها صحبت کنیم.

گاز مبرد ۶۰۰R چیست؟

این دسته از گازهای مبرد دارای نقطه جوش درجه سیلیوس می باشند، وزن مولکولی این گازهای مبرد برابر با 58 است و دارای نقطه بحرانی 152 درجه سیلیوسی می باشند،

این دسته از گازهای مبرد از دسته هیدروکربن ها هستند و به عنوان گازهای طبیعی شناخته میشوند، این قابلیت را دارند که میزان مصرف برق را تا دو مرتبه کاهش دهند و همین طور اثرات سمی آنها کمتر خواهد بود. از این نوع گازها نباید در یخچال فریزهای بالای 150 گرم که نیاز به مبرد دارند، استفاده شود.

گاز مبرد ۶۰۰R چیست؟
گاز مبرد ۶۰۰R چیست؟

این گاز در صنعت یخچال سازی به شدت مورد استقبال و استفاده قرار گرفته شده است و از آن در تولید یخچال های نسل جدید بهره گرفته میشود. فشاری که این نوع گازها دارند، بسیار کمتر از گازهای ۱۳۴R می باشد.

نسبت به گازهای مبرد دیگر سبک تر و از نظر استفاده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته میشوند. این گازها به دلیل تحمل فشار بالا بهتر است که در محیط های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند و از استفاده آنها در محیط های کوچک جدا پرهیز شود.

در سراسر دنیا از این گاز استفاده های فراوانی میشود و به صورت گسترده از آن در صنعت کولرسازی و یخچال سازی بهره برده میشود.

گاز مبرد ۴۳۶R چیست؟

این نوع گاز مبرد ترکیبی از پروبان و ایزوبوتان است، در این گاز از یک درصد از پایدار کننده ها استفاده میشود. دارای وزن مولکولی ۴۹٫۳۳ می باشند و نقطه جوش در آن منفی ۳۴٫۳ درجه سیلسیوس می باشد. درجه انجماد این نوع از گازهای مبرد، ۱۷۵٫۲ می باشد.

این دسته از گازها معمولا از هوا سنگین تر هستند و به همین دلیل به آنها گاز بلوند نیز گفته میشود. به صورت کلی این دسته از گازها که در دسته گازهای 400 می باشند، باید شارژ شوند تا از به هم خوردن میزان درصد جرمی آنها جلوگیری شود. در این دسته از گازها میزان فشار برگشت همانند گازهای ششصدR میباشد،

اما درصد بسیار کمی بالاتر میباشد. این گاز مبرد نیز دارای دمای اشتعال می باشد و دمای اشتعال آن 450 درجه سیلسیوس می باشد. کاربرد این گاز در صنعت های فراوانی است که در این مقاله درباره آنها صحبت نخواهد شد. این دسته از گازهای مبرد در صنایع بسیاری از قبیل کولرسازی و. . . . مورد استفاده قرار میگیرند.

گاز مبرد R410a چگونه است؟

این گاز مخلوطی از گازهای R32 و R125 میباشد که یک آزئوتروپ را ایجاد میکنند. این گاز امکان تقسیم شدن را تحت هیچ شرایطی ندارد و دمای گلاید آن بسیار کم است.

گاز مبرد R410A با وظیفه خنک سازی یکسان، دارای قسمت های بسیار کوچکتری در مقایسه با گازهای R22 می باشد.

گاز مبرد R410a چگونه است؟
گاز مبرد R410a چگونه است؟

کاربرد این گازها در صنایع پمپ های گرمایی و امروزی جدید با راندمان بالا بسیار زیاد است. کپسول های این گاز دارای وزنی معادل 11. 3 کیلوگرم می باشند و روغن مناسب و سازگار با آن، روغن پلی استر است.

گاز مبرد ۴۰۷R چگونه است؟

یکی دیگر از گازهای مبرد، گاز ۴۰۷R است که از ترکیب سه گاز تشکیل شده و وزن مولکولی آن ۸۶٫۲ می باشد. این گاز مبرد دارای نقطه جوش منفی ۴۳٫۶ درجه سیلسیوس می باشد.

و فشار بخار آن میزان ۰٫۹۱۷۷ در دمای 25 درجه سانتی گراد میباشد. این دسته از گازها حتما در زمان شارژ باید با مایع شارژ شده و مورد استفاده قرار بگیرند.

گاز مبرد ۴۰۷R چگونه است؟
گاز مبرد ۴۰۷R چگونه است؟

خواص گازهای مبرد چیست؟

از جمله خواص گازهای مبرد می‌‌توان به خواص ترمودینامیکی، خواص اقتصادی، ایمنی، زیست‌ محیطی و غیره اشاره کرد. هر کدام از این خواص دارای توضیحات و خصوصیاتی می‌باشند که ما در ادامه مطلب حتماً به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. این گازها معمولاً برای از بین بردن رطوبت و بخارهایی که در محیط وجود دارند، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

خواص گازهای مبرد چیست؟
خواص گازهای مبرد چیست؟

ما در این مقاله مفصلا درباره خاصیت های گازهای مبرد با شما عزیزان صحبت میکنیم. این خواص ممکن است، امروز باعث کارایی بیشتر این گازها باشند و ممکن است روزی سبب منسوخ شدن گازهای مبرد شوند، لذا جهت اطلاع کامل از گازهای مبرد باید در زمینه گاز مورد نظر بررسی های لازم را انجام داده و بعد تصمیم بگیرید.

ممکن است، گاز مورد نظر شما تمامی شرایط ایده آل را داشته باشد و تنها به یک دلیل منسوخ شده باشد، در اینجا لازم است، از گازهای مبرد جایگزین یا ترکیبی کمک بگیرید.

این کار باعث خواهد شد تا شما با آسیبی کمتر، به نتایج دلخواه خود رسیده و همینطور استفاده از گاز مبرد هیچ گونه منعی برای شما نداشته باشد.

خواص ترمودینامیکی گازهای مبرد چیست؟

به دلیل بالا بودن اندازه فشار برای ورود آلودگی هوا به داخل سیکل‌ ها، از خواص ترمودینامیکی گازهایی مبرد استفاده می‌شود.

از نکته‌ هایی که در این خواص می‌‌توان اشاره کرد، این است که هر چقدر میزان فشار سیال گازها در محیط اطراف بیشتر باشد، چگالی سیال بالاتر خواهد رفت و در یک کمپرسور سبب بالاتر رفتن میزان ظرفیت موجود خواهد شد.

خاصیت فشار دسیشارژ به معنای فشار و دمای تقطیر کمتر تانسور چیلر می باشد که هر چقدر این میزان فشار وپایین‌تر باشد، تأثیرات بهتر و مثبتی در گازهای مبرد ایجاد می‌کند.

خاصیت گرمای نهان تبخیر به این صورت خواهد بود که هر چقدر این کمیت افزایش یابد، تأثیرات مثبت و بهتری را به دنبال خواهد داشت، این عامل موجب افزایش یا کاهش میزان دبی جرمی در گازهای مبرد خواهد شد.

خواص زیستمحیطی گازهایی مبرد به چه صورت می باشد؟

از خواص زیست‌ محیطی گازهای مبرد می‌‌توان به خاصیت پتانسیل لایه ازن اشاره کرد که ازن مولکولی می باشد که ساختار آن به این شکل است که از اکسیژن تشکیل شده و تمام سطح کره زمین را پوشش می دهد،

این لایه عمدتاً در ارتفاع یازده الی چهل و هشت کیلومتری سطح زمین قرار گرفته و از جمله وظایفی که برعهده دارد این است که از ورود اشعه‌ های مضر از جمله فرا بنفش به سطح زمین جلوگیری خواهد کرد.

پتانسیل گرمایش جهانی در واقع به معنای گرم شدن سیاره زمین می باشد که نتایجی به دنبال دارد که می‌‌توان به آب شدن یخ‌ های قطبی اشاره کرد.

خواص زیست‌ محیطی گازهایی مبرد به چه صورت می باشد؟
خواص زیست‌ محیطی گازهایی مبرد به چه صورت می باشد؟

این پدیده به علت آزاد شدن گازهای گلخانه ای اتفاق می افتد که سبب گرم شدن کره زمین میشود و گازهای مبرد نقش بسیار کاربردی و مهمی را در این زمینه ایفاء می‌کنند و سبب محافظت از سطح کره زمین می شوند.

در کل برای انتخاب یک گاز مبرد، باید معیارهایی را در نظر داشته باشید که از جمله آن‌ها می‌‌توان به ترکیب شیمیایی اشاره کرد، باید به گونه‌ ای باشد که در دماهای مختلف خواص ثابتی را از خود نشان داده و در عمل از لحاظ ترکیب شیمیایی ثابت باشد، همین‌ طور از لحاظ سلامت و ایمنی باید غیر سمی و غیر قابل اشتعال باشد و اثرات مخربی بر روی هوا و محیط زندگی ما نگذارد.

از لحاظ خواص گرمایی باید دارای نقطه جوش، نقطه بحرانی و همین‌ طور ظرفیت گرمایی مناسبی باشد، دارای دمای انجماد پائین ،ویسکوزیته کم و رسانایی گرمایی زیادی باشد،

همچنین قابلیت اختلال و حل شدن در روغن را به مقدار لازم داشته باشد و در صورت نشت سیستم، به سادگی بتوان محل نشت را تشخیص داد و از بروز مشکلات جدی خودداری کرد.

تکامل گازهای مبرد به چه صورت است؟

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به سیر تکاملی گازهایی مبرد نگاهی بیندازیم، گازهای مبرد که به‌‌ عنوان گازهای برودتی نیز شناخته شده هستند، به مرور زمان دچار پیشرفت و تحولاتی شده‌ اند که در ادامه مقاله می‌خواهیم به سیر تکاملی گازها اشاره‌ ای داشته باشیم،

اولین نوع گازهای برودتی کلرومتیل بود که این نوع گاز فاقد هر گونه رنگ و اشتعال‌ پذیری بوده‌ است و بوی آن نیز شیرین بوده است، از جمله خواصی که این نوع از گازهای برودتی داشت، می‌‌توان به سمی بودن آن‌ها اشاره داشت که مهم‌ ترین عضو این دسته از گازها R40 بوده و می‌‌توان به آن اشاره کرد.

تکامل گازهای مبرد به چه صورت است؟
تکامل گازهای مبرد به چه صورت است؟

دسته‌ ای دومی که بر روی این نوع گازها به روی کار آمده‌ اند، آمونیاک ها بودند که بعد از ازمتیل به‌‌ عنوان گاز مبرد شناخته شده‌ اند، مهم‌ ترین عضو این گازها را می‌توان R717 در نظر گرفت.

این مدل از گازها در مدت زمان بسیار کوتاهی مورد استفاده قرار گرفتند، علت محدود بودن زمان استفاده آن‌ها به علت سمی بودن و پیدایش کلروفلوئورکربن بود که بعدها این گازهای مبرد در طول سال‌ های متوالی در سیستم‌ های برودتی مورد استفاده قرار گرفتند.

این گاز به علت آسیب رسانی به لایه ازن منسوخ گردید و دیگر از آن استفاده نمیشود، به علت آسیب‌ های جدی که به محیط زیست وارد شد،

هم‌ اکنون جایگزین‌ های دیگری برای این نوع از گاز معرفی شده و از آن‌ها استفاده می‌شود، بعد از این نوع گازهای مبرد می‌‌توان به هیدروکلروفلوئورکربن اشاره کرد که از جدیدترین و پرکاربرد ترین گازهای مبردی می باشد که در حال حاضر شناخته شده‌ است،

یک جایگزین پاک و سالم برای تمامی گازهای آسیب‌ رسان ما قبل خود است که از مهم‌ ترین اعضاء این نوع گازها می‌توانیم به R134 اشاره کنیم که در صنایع بسیار مختلفی از آن استفاده می‌شود.

در هنگام تهیه گازهای مبرد چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم اشاره‌ ای داشته باشیم به نکاتی که باید در هنگام خرید گازهای مبرد به آنها توجه داشته باشیم. عمدتاً اکثر شرکت‌ هایی که در بازار وجود دارند، دارای کیفیت و خلوص بالایی در حد نود الی نود و پنج درصد هستند،

از این گازهای برودتی به علت کیفیت بسیار بالایشان، در زمینه‌ هایی همچون یخچال سازی، کولر سازی و سردخانه‌ های معمولی استفاده می شود، به‌ طوری‌ که این گازهای مورد استفاده تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت و در زمان خرید این نوع گازها باید دقت نمود که سیستم مورد نظر دارای دقت درجه بالایی باشد،

از جمله سیستم‌ها می‌‌توان به دیپ فریزرها و سانتریفیو ها اشاره نمود و از آن‌ها نام برد که دارای دقت یک درجه یا حتی کمتر از آن می باشند.

 

کپسول‌ هایی که هم‌ اکنون در بازار موجود هستند، دارای وزنی حدوداً سیزده کیلوگرم می باشند که در صورت نگهداری بسیار طولانی، امکان کاهش حجم آن‌ها زیاد است

و این مسئله موجب میشود تا کپسول‌ های گاز مبرد از مراکز توزیع کننده و معتبری خریداری و تهیه شوند تا زمان تولید و نگهداری آن‌ها به حداکثر رسیده و قابلیت نگهداری آن‌ها کاهش نیابد.

جمع بندی مطلب

گازهای مبردی که کاربردهای بسیاری در صنایع امروزی دارند، بسیار مورد بحث واقع شده و میشوند. ما در این مقاله مفصلا درباره نوع و معرفی گازهای مبرد صحبت کردیم. به دلایلی استفاده از بعضی از این گازها منسوخ شده و دیگر در سرتاسر جهان از آنها استفاده نخواهد شد.

این گازها روز به روز دچار تغییر و تحولاتی میشوند و با به روز رسانی تکنولوژی و صنایع، همیشه گازهایی جدیدتر جایگزین گازهای فعلی میگردند.

جمع بندی مطلب
جمع بندی مطلب

این پدیده باید به گونه ای باشد که به محیط زیست و سلامت افراد جامعه آسیبی نرساند. به همین دلیل است که همواره باید از گازهای مبرد کم ضررتر استفاده کرد، همچنین سعی و تلاش شرکت ها و برندهای سازنده بر این است که بتوانند چنین گازهایی را با درجه خلوص بالاتر روانه بازار کنند و به صاحبان کسب و کار و صنایع معرفی نمایند.

در حال حاضر گازهای بی ضرر در صنایع یخچال سازی و کولرسازی استفاده های بیشماری دارند و آسیبی در پی استفاده از آنها گزارش نشده است. در صورت بروز هرگونه آسیب به محیط و افراد، فورا گاز مربوطه منسوخ می شود و جایگزینی ترکیبی و مناسب تر را برای آن پیدا خواهند کرد.

در این مطلب مفصلاً درباره گازهای مبرد با شما صحبت کردیم، همچنین درباره اینکه گازهای مبرد چه نوع گازهایی هستند و این گازها به‌‌ عنوان سرد کننده عمل می‌کنند.

نکته

در سیستم‌ های مکانیکی با عمل جذب حرارت و با تبخیر مایع و پس دادن آن، فرآیند تغییر حالت ماده از بخار به مایع رخ داده و ماده‌ ای که آزاد میشود، به آن گاز مبرد گفته می شود،

همچنین انواع گازهای مبرد را معرفی کردیم کهاز انواع آن‌ها می‌‌توان به اچ اف سی ها و سی اف سی ها اشاره کرد، هیدروکربن‌ ها، آمونیاک ها و دی‌ اکسید کربن‌ها از انواع بسیار پرمصرف گازهای مبرد هستند که کاربردهای بسیار فراوانی دارند،

در این‌ میان گازهایی همچون R134 ، R290 و گازهای مبرد مخلوط که از ترکیب چند گاز مبرد با یکدیگر تشکیل شده و به وجود می‌آیند، معرفی شدند.

به دیگر گازها نیز اشاره کردیم که دارای نقطه جوشدرجه 11 سیلسیوس می باشند و وزن مولکولی آن ها برابر پنجاه و هشت خواهد بود، R436 از دیگر گازهایی است که از ترکیب دو گاز دیگر بوجود می آید،

همچنین از خواص گازهای مبرد می‌‌توان به خواص ترمودینامیکی، خواص اقتصادی و زیست‌ محیطی اشاره کرد و درباره آن‌ها مفصلاً در مقاله به توضیح دادیم. خواص ترمودینامیکی باعث میشود که فشار سیال گازها در محیط اطراف بیشتر شود

و همین‌ طور چگالینیز افزایش داشته باشد، خواص زیست‌ محیطی گازهایی مبرد خواصی هستند که باعث می شوند، از لایه ازن محافظت شده و باعث جلوگیری از ورود گازهای مضر به سطح کره زمین می شوند.

توجه داشته باشید

برای انتخاب یک گاز مبرد باید معیارهایی را در نظر داشته باشید که به ترکیب شیمیایی آن‌ها اشاره کردیم، این ترکیب‌ ها باید به گونه‌ ای باشند که در دماهای مختلف خواص ثابتی را از خود بروز دهند

و از لحاظ شیمیایی ثابت باشند، همین‌ طور از لحاظ سلامت محیط و افراد باید تضمین‌ کننده باشند و در صورتی که این گازها قابل نشت باشند، باید به سرعت محل نشت را پیدا کرده و از آسیب‌ های جدی جلوگیری کرد.

در ادامه مقاله به تکامل گازهای مبرد اشاره‌ ای کردیم و گفتیم که این گازها به مرور زمان دچار تحول و تغییراتی شده‌ اند که در ابتدابه حالت کلرومتیل بوده‌ اند که فاقد هر گونه رنگ و اشتعال پذیری بوده اند و بعد به مرور زمان به آمونیاک ها تبدیل شده اند،

گاز R717

مهم‌ ترین عضو این گازها R717 شناخته می باشد و بعد از آن در مدت‌ زمان کوتاهی که از این گازها بهره برداری شد، استفاده از این گازها به خاطر سمی بودن آن‌ها به پایان رسید و این گازها منسوخ شدند.

گازهای دیگری با عنوان هیدروکلروفلوئورکربن شناخته شدند و از پرکاربردترین گازها هستند که جایگزین تمام گازهای آسیب‌ رسان به محیط زیست و افراد، شده‌ اند.

نکات دیگری درباره تهیه گازهای مبرد اشاره کردیم که باید در هنگام تهیه این گازها به میزان کیفیت و خلوص بالای آن‌ها دقت داشته باشید و به علت همین کیفیت، ممکن است که نگهداری طولانی‌ مدت از آن‌ها باعث شود که از حجم آن‌ها کاسته شود.

برای نتیجه بهتر آن‌ها را از مراکز و تولیدی‌ های معتبر خریداری کنید تا زمان بیشتری بتوانید از آن‌ها نگهداری کنید تا حجم آن‌ها کاسته نشود و موجب نشود تا آسیبی به گاز خریداری شده وارد شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *