قیمت کپسول گاز ازت

قیمت کپسول گاز ازت


در این مقاله به بررسی عواملی که در قیمت کپسول گاز ازت موثر می باشند، می پردازیم و از کاربردهای این گاز پر مصرف در صنعت و تجارت صحبت خواهیم کرد. از زمان اکتشاف گاز این ماده همواره مورد نیاز و جزء ذخایر ارزشمند بود که با کشف کاربردها رفته رفته به ارزش آن نیز افزوده شد.

قیمت کپسول گاز ازت
قیمت کپسول گاز ازت

امروزه گازهای متفاوت به خصوص گاز ازت کاربردهای متفاوتی در لوازم صنعتی دارد و نمونه های مورد استفاده از این گاز را حتی در منازل نیز می توان جستجو کرد، در قیمت کپسول گاز ازت عواملی نظیر حجم کپسول و ویژگی هایی دیگر از این دست موثر هستند که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. گاز ازت چیست؟
  2. پیدایش گاز ازت چگونه بوده است؟
  3. گاز ازت از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟
  4. دلیل نام گذاری ازت چیست؟
  5. نقش گاز ازت در طبیعت چیست؟
  6. گاز ازت چه انواعی دارد؟
  7. کاربردهای گاز ازت به چه صورت است؟
  8. مهم ترین مصارف گاز ازت در صنعت کدام است؟
  9. خواص گاز ازت کدام است؟
  10. تهیه گاز ازت به چه صورت انجام می گیرد؟
  11. کپسول گاز ازت به چه صورت تهیه و استفاده می شود؟
  12. کاربرد گاز ازت در صنایع دارویی چیست؟
  13. کاربرد گاز ازت در صنعت نفت چگونه است؟
  14. گاز ازت در صنعت فلز سازی به چه صورت مورد استفاده قرار می گیرد؟
  15. گاز ازت در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟
  16. استفاده از گاز ازت چه خطراتی دارد؟
  17. ازت مایع به چه صورت تهیه می گردد؟
  18. چه عواملی در تعیین قیمت کپسول گاز ازت موثر می باشد؟

گاز ازت چیست؟

در این بخش از نوشتار قیمت کپسول گاز ازت به آشنایی با گاز ازت می پردازیم.

گاز ازت نیتروژن یکی از مواد شیمیایی می باشد که در کنار سایر عنصرها در جدول عنصار شیمیایی جای دارد و با علامت ویژه ی N نمایش داده می شود و دارای عدد اتمی هفت است.

این عنصر گازی شکل است، نافلز و دو اتمی بی اثر است، رنگ، مزه و بو ندارد و چیزی حدود هفتاد و هشت درصد جو کره زمین را شامل می شود و یکی از عناصر اصلی موجود در بافت زنده می باشد، ترکیباتی که از این گاز تشکیل می شوند، تنوع بسیاری دارند.

این گاز بیشتر برای پروتئین های غیر فعالی که در بدن می سازد و به عنوان مایعی سرد کننده شناخته می شود. ازت بیشتر به روش تقطیر قابلیت استفاده پیدا می کند و ازت موجود در هوا نیز به وسیله تقطیر از سطح گیاهان جدا سازی می گردد، این گاز در جذب نوسان های فشار و کارکرد غشا برای تولید نیتروژن موجود در هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

این گاز بیشتر در دماهای خیلی پایین مایع می شود، در صورتی که این گاز به مایع تبدیل شود، می توان آن را به شکلی موثر حمل و نگهداری کرد.

ازت در آتش سوزی نقش چند چندانی ندارد

ازت در آتش سوزی نقش چند چندانی ندارد، اما به هیچ عنوان گاز بی خطری نیست و در استفاده از آن باید به شدت احتیاط کرد و حمل و نقل آن به شکل اصولی و با روش های مناسب انجام گیرد.

این گاز دو اتمیست و تاثیر و کاربرد آن در جو زمین بیشتر از اکسیژن است. این گاز را با نام قاتل خاموش نیز می شناسند، دلیل آن بدون علائم بودن این گاز و اثر گذارییست که بدون هیچگونه نشانی و به شکل خاموش بر بدن می گذارد،

البته این گاز صرفا پر خطر نیست و در بدن انسان کارایی های زیادی دارد، مهم ترین نقش عنصر نیتروژن یا ازت در بدن پروتئین سازی در ماهیچه ها، پوست، خون، مو و در تولید و ساختمان اسید آمینه ها است،

همچنین در ساختار دی ان ای و آر ان ای نیز وجود این عنصر بسیار پر اهمیت است. این عنصر در صنعت نیز کاربرد های مختلفی داشته و به انواع شکل های گاز و مایع قابل استفاده است که در ادامه به توضیحات آن خواهیم پرداخت.

 

پیدایش گاز ازت چگونه بوده است؟

در این بخش از نوشتار قیمت کپسول گاز ازت به آشنایی با پیدایش گاز ازت می پردازیم.

گاز طبیعی بیش از هزاران سال است که کشف شده است، مردمان سرزمین چین را تقریبا می توان جزء اولین کسانی دانست که با کمک گرفتن از نی های تو خالی گاز را به ساحل می رسانند و از این گاز برای جوشاندن آب و دریا و خارج کردن نمک از آن و تبدیل به آب آشامیدنی استفاده می کردند، مشاهدات تاریخی اینگونه بیان می کند که چاه های گاز حفر شده آن زمان تا حدود ششصد متر عمق داشته اند،

البته چین تنها کشوری نبود که در آن زمان دسترسی به گاز داشت و آن را استخراج می کرد، در ژاپن نیز چیزی حدود ششصد سال پیش از میلاد اکتشاف و حفر چاه های عمیق برای استخراج گاز گزارش شده است، پس از آن بود که تمدن های دیگر نیز اقدام به خارج کردن گاز از زمین کرده و در همین زمان بود که قابلیت اشتعال گاز کشف شده و متوجه شدند که این ماده قابل سوختن است،

معابد

اولین مکان هایی که گاز را با محصور نگه داشتن برای ساعاتی مشتعل می ساختند معابد بودند، این گازهای محصور شده را شعله های جاودان می نامیدند که برای مردم آن زمان بسیار شگفت انگیز بود،

اما در اوایل قرن نوزدهم میلادی بود که این گاز به عنوان سوخت مورد اهمیت قرار گرفت و کم کم با پیشرفت تکنولوژی گاز طبیعی به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی و مواد پرکاربرد در صنایع مورد به کارگیری قرار گرفت.

از جمله گازهای کشف شده و پر کاربرد در طبیعت گاز ازت یا نیتروژن است، ازت عنصری است که بیشترین تاثیر را در ساخت جو زمین دارد و جهت مقاصد صنعتی با اجرای عمل تقطیر قابل کاربرد می باشد، ترکیباتی که این عنصر از آن ها تشکیل شده در فضای بیرونی نیز قابل مشاهده هستند،

این عنصر نه تنها در جو اصلی، بلکه در منظومه شمسی نیز وجود دارد و به کار برده می شود، در منظومه شمسی اثر این عنصر همجوشی هسته ای در ستارگان است.

معابد
معابد

گاز ازت از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

در این بخش از نوشتار قیمت کپسول گاز ازت به آشنایی با انواع ترکیبات گاز ازت می پردازیم.

معمولا از یک عنصر و گاز می توان ترکیبات مختلفی درست کرد که بنا به نوع ترکیب و عناصری که با آن پیوند می خورند خواص مختلفی پیدا می کنند، به علاوه نوع پیوند، تعداد اتم های شرکت کننده در واکنش ترکیبی و نوع اتم یا یون در مشخص شدن نوع گاز تشکیل شده موثر می باشد، ازت نیز از این قاعده مستثنی نیست و ترکیبات متعددی را می توان از این عنصر دو اتمی واقع در گروه پانزدهم پیدا کرد.

از اساسی ترین ترکیبات گاز ازت می توان به هیدرید نیتروژن یا آمونیاک اشاره کرد، البته جز این ترکیب، ترکیب شناخته شده دیگری به نام هیدرازین نیز جزء ترکیبات مشهور و مهم تشکیل شده از گاز ازت می باشد، شرایط ادغام اتم ها در آمونیاک به مراتب ساده تر از آب است و یون ها تشکیل دهنده این ماده هستند

آمونیاک به صورت گاز و مایع است

آمونیاک به صورت گاز و مایع است که نوع مایع آن به میزانی کم، آمیفیروتیک است و به وجود آورنده آمونیاک و یون های آمینه می باشد که در نهایت به عنوان نمک های حاوی آمید و نیترید شناخته می شوند که تمام این ترکیبات قابل تجزیه در آب می باشند.

آمین ها از دیگر ترکیبات این خانواده هستند که به عنوان جایگزین آمونیاک شناخته می شوند که هم شکل مستقل داشته و هم در ترکیبات قابل کاربردند، به علاوه هیدرید های ازت یا نیتروژن تشکیل دهنده زنجیره ها و حلقه های بزرگ تری می باشند که به دلیل شکل ناپایدار چندان شناخته شده نیستند.

دیگر ترکیب مهم از گاز ازت آنیونهای نیتروژن یا آزیدین ها می باشند، این ترکیبات به شکل خطی هستند و حالتی ایزو الکتریک نسبت به کربن دی اکسید دارند. از ترکیبات دیگر این دست می توان به مونوکسید دی نیتروژن که مشهور به گازی برای خنده می باشد، اشاره نمود.

این گاز جزء اکسیدهای گوناگون است و نسبت به مونوکسید نیتروژن و دی اکسید نیتروژن شناخته شده تر است. در ساختار این دو ترکیب ناشناخته این گروه الکترون های غیر زوج نقش دارند که دی اکسید نتیروژن معمولا به دو قسمتی شدن تمایل داشته که به همین علت از اجزای موثر در آلودگی هوا نیز می باشد. اسید نیتریک، تری اکسید دی نیتروژن، نمکهای نیتراته و…. از دیگر ترکیبات ازت هستند.

آمونیاک به صورت گاز و مایع است
آمونیاک به صورت گاز و مایع است

دلیل نام گذاری ازت چیست؟

ازت یا نیتروژن عنصریست دارای دو ایزوتوپ پایدار، ان-15 و ان -14 که نوع دوم آن در طبیعت به مقدار بیشتری و چیزی حدود نود و نه درصد یافت می شود و نقش مهم تری را نیز ایفا می کند، نقش این ایزوتوپ در طبیعت در چرخه تولید ستارگان است که در صورت عدم وجود آن ستاره پیش از تشکیل از بین می رود، مابقی ایزوتوپ های موجود از نوع اول ایزوتوپ نیتروژن هستند.

پایداری این ایزوتوپ ها به معنی داشتن نیمه عمر بیشتر از سایر ایزوتوپ های گاز نیتروژن است، این دو ایزوتوپ دارای نیمه عمری حدود نه دقیقه هستند که نسبت به ایزوتوپ های چند ثانیه ای مقدار بالاتریست.

دلیل نام گذاری این عنصر، اشتباه یک شیمیدان فرانسوی بود

دلیل نام گذاری این عنصر، اشتباه یک شیمیدان فرانسوی بود، او که بار اول این گاز را به عنوان گازی مرده شناسایی کرد نام ازت به معنی مرده بر روی گاز نیتروژن قرار داد و دلیل او عدم شناسایی گاز نیتروژن در ترکیبات آن زمان بود،

در همان زمان شیمیدانی دیگر در سوئد توانست مخلوط بودن هوا از دو گاز را کشف کرد که مصادف با کشف اکسیژن توسط زیست شناسی اسکاتلندی شد، کشف اکسیژن زمینه ساز کشف نیتروژن بود که چون بی اثر بوده و قابلیت کشف آن به راحتی امکان نداشت این نام را به خود گرفت و اما امروزه ترکیبات نیتروژن را می توان در انواع غذاها، مواد آلی، کودها، سموم، مواد انفجاری و… یافت کرد.

ازت گازی بی اثر، بی رنگ، بی بوست و نقطه جوشی در حدود صد و نود و پنج درجه دارد. این گاز از واکنشی که بین آب و نیتریت آمونیوم اتفاق می افتد به وجود می آید، نیترات سدیم و پتاسیم که جزء ترکیبات دارای این عنصر هستند، از تجزیه ترکیبات آلی موجود در طبیعت به وجود می آیند که از نیترات پتاسیم بیشتر در منطقه های خشک و به عنوان کودهای ازته استفاده می گردد، این گاز ترکیبات مختلفی دارد که نامگذاری آن ها به مقدار تاثیر نیتروژن و شکل پیوند هیدروژن بستگی دارد.

دلیل نام گذاری این عنصر، اشتباه یک شیمیدان فرانسوی بود
دلیل نام گذاری این عنصر، اشتباه یک شیمیدان فرانسوی بود

نقش گاز ازت در طبیعت چیست؟

نقش عنصر نیتروژن در طبیعت بسیار مهم است تا اینجا تنها در این مورد صحبت شد که این گاز بیشترین ماده تشکیل دهنده هواست و در تشکیل ستارگان و در منظومه شمسی نیز این گاز اثرگذاری زیادی دارد، اما نقش این گاز در طبیعت تنها به این نکات منتهی نمی شود و کاربردهای زیادی داراست.

این عنصر در ساخت تمامی موجودات نقش داشته و برای بقای تمامی موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و گیاه ضروری می باشد. این نکته لازم به ذکر است که حیوانات و گیاهان نمی توانند نیتروژن آزاد در جو را استفاده می کنند و استفاده نیتروژن در آن ها وابسته به باکتری هاییست که نیتروژن را برای آن ها به ماده ای قابل استفاده تبدیل می کنند،

البته در صورتی که این گاز در ترکیباتی نظیر آمونیاک، نیتریت، نیترات و… قرار گیرد تا حدودی قابل استفاده برای تمام موجودات می گردد،

نقش گاز ازت در طبیعت چیست؟
نقش گاز ازت در طبیعت چیست؟

یکی از نقش های این گاز در طبیعت تثبیت آن از طریق انواعی خاص از باکتریهاست

یکی از نقش های این گاز در طبیعت تثبیت آن از طریق انواعی خاص از باکتریهاست، به علاوه گیاهان دریایی به عنوان دسته ای از گیاهان نیز در تثبیت این ماده نقش به سزایی دارند، فرآیندهایی نظیر رعد و برق و اشعه های فرابنفش نیز تا حدودی نیتروژن جو را تثبیت می کنند.

ترکیباتی که از نیتروژن تشکیل می شوند، طی فرآیند تثبیت این عنصر به بافت های گیاهی منتقل می شوند و توسط انسان ها یا حیوانات خورده می شوند و سپس بعد از جذب در قالب موادی همچون اوره و مواد زائد دیگر از بدن دفع شده و مجددا به چرخه طبیعت باز می گردند، باکتری های نیتریت زدا مجددا نیتروژن موجود در این مواد را دریافت نموده و بار دیگر به نیتروژن های گازی دارای دو اتم تبدیل می کنند و مجددا به جو بازگشته و مورد استفاده طبیعت قرار می گیرد. این گاز، همچنین در تثبیت خاک نیز نقش داشته و مورد استفاده بسیاری از موجوداتیست که حیات آن ها مستقیما به خاک بستگی دارد.

در واکنش های زیست شناخته پویایی نیتروژن در خاک به شدت کنترل می شود، این ماده به عنوان کود نیز در چرخه طبیعت اثرگذار است، اثرات این ماده به عنوان کود هم مفید و هم مضر است، مفید از نظر رساندن مواد غذایی به گیاهان و مضر از نظر آلوده نمودن جویبارها و آب های زیرزمینی که برای حیوانات و پستانداران مرگ بار است.

یکی از نقش های این گاز در طبیعت تثبیت آن از طریق انواعی خاص از باکتریهاست
یکی از نقش های این گاز در طبیعت تثبیت آن از طریق انواعی خاص از باکتریهاست

گاز ازت چه انواعی دارد؟

گاز ازت انواع مختلفی دارد، انواع مختلف این گاز هم در شکل و حالت آن و هم در ترکیبات مختلف آن

متفاوت است. گاز ازت از نظر حالت ماده به شکل مایع و گاز است، گاز ازت دارای دو گرید متفاوت 4 و 5 است، این گرید ها از بالاترین میزان خلوص برخوردار هستند که به دلیل خالص بودن بالا به گرید علمی یا آزمایشگاهی نیز معروف می باشند و بیشتر موارد مصرف آن ها در انجام کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی می باشد،

البته این گاز در انواع ناخالص در بعضی از ترکیبات دیگر مانند هیدروکربن ها، اکسیژن و رطوبت تاثیرگذار هستند، که البته مقدار این ماده در تمامی این ترکیبات حدود 10 پی پی ام است.

نوع گرید پنج گاز ازت را می توان به عنوان ماده تشکیل دهنده گاز حامل یا گاز پاک کن کننده پیدا کرد

نوع گرید پنج گاز ازت را می توان به عنوان ماده تشکیل دهنده گاز حامل یا گاز پاک کن کننده پیدا کرد، این ماده در گاز پاک کننده گستره وسیعی داشته و در دستگاه های تحلیلی آزمایشگاهی مانند آشکارساز یونیزاسیون، آشکار ساز هدایت حرارتی، آشکار ساز فوتومتریک و طیف سنجی مادون قرمز استفاده می گردند.

نوع دیگر گاز ازت، گاز ازت صنعتیست، گاز ازت یا نیتروژن خلوصی بیشتر از نود و نه درصد دارد، با این حال خلوص این نوع از گاز نسبت به گرید آزمایشگاهی خلوصی کمتر دارد، اما کاربرد آن بسیار گسترده تر از ازت آزمایشگاهیست.

نوع مایع ازت، در دمایی در حدود صد و نود و پنج درجه زیر صفر تغییر حالت داده و از روش تقطیر تشکیل می شود، ترکیبات اکسیژن و نیتروژن دارد، از انواع دیگر گاز ازت هستند که در لامپ ها، بسته بندی های مواد خوراکی و برای جلوگیری از اکسید شدن استفاده می شود.

عنصر نیتروژن به شکل گاز در کنترل آلودگی هوا نقش دارد، نوعی دیگر از این عنصر به عنوان کاتالیزگر استفاده می شود و در واکنش های اکسیداسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع گرید پنج گاز ازت را می توان به عنوان ماده تشکیل دهنده گاز حامل یا گاز پاک کن کننده پیدا کرد
نوع گرید پنج گاز ازت را می توان به عنوان ماده تشکیل دهنده گاز حامل یا گاز پاک کن کننده پیدا کرد

کاربردهای گاز ازت به چه صورت است؟

گاز ازت را می توان جزء پرکاربردترین گازهای کشف شده دانست، این گاز پرکاربرد صنعتی، برای پاکسازی، خنثی سازی، رفع آلودگی و انسداد خطوط لوله گاز و هیدروکربن ها استفاده می گردد، به علاوه این گاز عاملیست که از به وجود آمدن ترکیبات انفجاری جلوگیری می کند، فرآیندها توسط این ماده کاهش دما داده می شود و کاربردهایی دیگر از این دست.

به کار گیری نیتروژن در صنایع دارویی، غذایی، نفتی، فلزات، خودروسازی، خشک کردن حلال ها و… بسیار زیاد می باشد. خشک کردن حلال های زاید یکی از اساسی ترین موارد استفاده از گاز نیتروژن است که به خصوص در تحقیقات اثر زیادی دارد،

صنعت خودروسازی

همچنین در صنعت خودروسازی این گاز به عنوان ماده ای برای پر کردن باد لاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرد، این کار فواید زیادی دارد که از جمله آن می توان به بالارفتن ضریب ایمنی، کم نمودن میزان مصرف سوخت، بالا بردن دوام رینگ و لاستیک و… اشاره کرد،

به علاوه با گاز نیتروژن می توان وضعیت باد لاستیک ها را چک کرده و در این صورت نیازی به تعویض همیشگی لاستیک نیست، همچنین نیتروژن را می توان به عنوان ماده ای کاربردی در بسیاری از لوازم الکترونیکی و ساختار داخلی کامپیوترها استفاده کرد، گاز ازت در کامپیوتر برای جلوگیری از داغ شدن سی پی یو در اثر کاربرد طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد دیگر این گاز در صنعت استفاده در لحیم کاری و جوشکاری است، این گاز در محل مورد نظر برای جوشکاری کششی سطحی ایجاد کرده که باعث محکم شدن محل اتصال می گردد، این گاز را می توان در ساخت دیود ها و ترانزیستورها نیز به کار برد، همچنین با به کار بردن آن در صنعت تولید لامپ می توان آن را جایگزین لامپ های رشته ای پر مصرف کرد.

دیگر کاربرد مهم گاز نیتروژن در ردیاب های اشعه ایکس و سایر ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده در زمینه پزشکیست. این گاز را در صنعت خودرو و ماشین های مسابقه نیز به عنوان ابزاری برای افزایش قدرت موتور و سرعت وسیله نقلیه به کار می برند.

صنعت خودروسازی
صنعت خودروسازی

مهم ترین مصارف گاز ازت در صنعت کدام است؟

همان طور که گفته شد کاربردهای گاز ازت بسیار بالاست، به خصوص در صنایع این گاز را می توان در بخش های مختلفی استفاده کرد،

یکی از مواد استفاده ی بسیار اساسی گاز ازت در صنعت کشاورزیست، گیاهان برای رشد به مواد مختلفی نیاز دارند که یکی از آن ها نیتروژن است، گیاهان نیتروژن مورد نیاز خود را به وسیله ریشه های خود از خاک دریافت کرده و یا مستقیما یا با تغییر در ساختار به شاخ و برگ های خود انتقال می دهند، این عنصر، همچنین بخشی از رنگ دانه کلروفیل را تشکیل می دهد و به گیاه در جذب انرژی از نور خورشید و تبدیل این نور به انرژی کمک می کند.

نیتروژن در صنعت کشاورزی به علاوه در کودها نیز مورد استفاده قرار می گیرد که شکل آن در صنایع کشاورزی گاز، مایع و جامد است که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، تاثیر همه آن ها یکسان است، کودهای نیتروژنی با کمک به رشد بهتر گیاه باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی می گردند.

صنایع پاکسازی

در صنایع پاکسازی که جزئی از زندگی روزمره هستند، از گاز ازت به عنوان ترکیبات آمونیاکی و برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن استفاده می شود، این ماده های سمی باعث از بین رفتن و نابودی باکتری ها و قارچ ها می گردند. این گاز را در صنعت آتش نشانی نیز استفاده می کنند،

کاربرد این گاز در این صنعت در سیستم های مهاری آتش سوزی است، در موارد و حوادثی که امکان استفاده از آب و ابزار آبی برای خاموش کردن آتش نیست، یا آب در خاموش کردن آتش تاثیر خاصی ندارد، از گاز ازت و غالبا به شکل جامد و پودری برای خاموش کردن آتش استفاده می کنند، این گاز در ابزارهای پزشکی مانند دستگاه های عکس برداری نیز مورد استفاده قرار می گیرد،

همچنین در سیستم های سوخت هواپیماهای نظامی از این گاز برای جلوگیری از آتش سوزی و کم کردن آسیب احتمالی خطرات آتش سوزی استفاده می کنند.

معمولا گاز ازت در تمامی صنایع به صورت کپسول مورد استفاده قرار می گیرند، کپسول های گاز ازت، حجم های مختلفی داشته و هم به شکل کپسول مایع و هم به شکل کپسول گازی ازت موجود می باشند، قیمت کپسول گاز ازت نشات گرفته از نوع و حجم آن است.

صنایع پاکسازی
صنایع پاکسازی

خواص گاز ازت کدام است؟

بیشترین خواص گاز ازت، به خصوص خواصی فیزیکی آن نشات گرفته از روش های مدیریت ایمنی آن است، برای محاسبه خواص یک گاز معمولا از تعیین گرانش ویژه استفاده می کنند، این گرانش در واقع نسبت تراکم گاز مورد نظر به تراکم کل هواست، هرچه این نسبت نزدیک تر باشد، گرانش ویژه آن نیز بالاتر است.

در معرفی خواص یک ماده تمام خواص فیزیکی و شیمیایی آن ماده مد نظر قرار می گیرند که در مورد گاز ازت نیز این مسئله حکم فرماست،

خواص این گاز به شرح زیر است، ازت گازی است، دارای عدد اتمی هفت و جرم اتمی حدودی چهارده، این گاز نقطه ذوبی به میزان منفی دویست و ده و نقطه جوشی به میزان منفی صد و نود و پنج دارد، شعاع اتمی این عنصر هفتاد و پنج صدم است و ظرفیتی 5 واحدی دارد، این عنصر در گروه پانزده قرار دارد و ساختار الکترونی آن به پی 3 ختم می شود،

سطح انرژی کلی این گاز 2، انرژی اولیه دو و انرژی ثانویه آن پنج می باشد

سطح انرژی کلی این گاز 2، انرژی اولیه دو و انرژی ثانویه آن پنج می باشد، ایزوتوپ های این گاز فراوان است، اما تنها دارای دو ایزوتوپ پایدار است که نیمه عمر آن ها چیزی حدود نه دقیقست که چند برابر نیمه عمرهای چند ثانیه ای سایر عنصرهاست.

سایر خواص این گاز را بسته به ترکیبات و محل کاربرد آن می توان مشخص کرد و چون در هر کاربردی نوع مواد ترکیبی با این گاز تفاوت پیدا می کند، در نتیجه به بعضی از خواص آن افزوده یا از برخی از آن ها کاسته می شود، در واقع خواص کلی این عنصر که در پاراگراف قبلی گفته شد می تواند در ترکیبات و شکل گیری های مختلف تشدید شده یا به طور کامل تغییر کنند،

مثلا ازت در حالت کلی عنصری خطرناک و تا حدودی سمیست، اما این ماده با ترکیب و شکل گیری نوعی کود جذب گیاهان شده و خوراک انسان و حیوان می گردد و با بازگیری به چرخه طبیعت مجددا قابلیت استفاده پیدا کرده و در تغذیه و رشد گیاهان و ساخت های صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

سطح انرژی کلی این گاز 2، انرژی اولیه دو و انرژی ثانویه آن پنج می باشد
سطح انرژی کلی این گاز 2، انرژی اولیه دو و انرژی ثانویه آن پنج می باشد

تهیه گاز ازت به چه صورت انجام می گیرد؟

گاز ازت بیشتر از طریق گاز موجود در هوا تولید و مورد استفاده قرار می گیرد، روش تولید این گاز به شکل جداسازی اجزا تشکیل دهنده آن در هواست که به طور کل چند نوع متفاوت دارد، یکی از انواع روش های تهیه این گاز روش کولد باکس است،

در این روش ابتدا هوا از حالت گازی شکل به حالت مایع تغییر پیدا می کند و سپس از طریق فعل و انفعالات شیمی و با توجه به قانون اختلاف در نقطه شبنم اجزا تشیکل دهنده هوا جداسازی شده و ازت مورد نیاز استخراج می گردد.

روش پی اس ای از دیگر روش های کاربردی در تهیه و تولید گاز ازت است، در این روش هوایی که تماما خشک و کمپرس شده وارد فیلترهای مولکولار سیو که دارای سطحی متخلخل است، می گردد و از طریق اختلاف معمولی که در قطر تمامی مولکول ها وجود دارد، اجزا جدا سازی شده و ازت مورد نیاز تهیه می گردد،

روش سوم

روش سوم که باز هم از روش های نه چندان پرمصرف صنعتی جداسازی ازت است، روش الیاف نانوست، این روش جداسازی همانطور که از نامش پیداست با کمک تکنولوژی نانو انجام گرفته که البته بسیار پرهزینه نیز می باشد و از نظر اقتصادی به خصوص برای فعالیت های کوچک قابل توصیه نیست.

دیگر روش مهم در جداسازی ازت از ساختار هوا، روش وی پی اس ای است، این روش همانند دومین روش شرح داده شده است، اما به این دلیل که فشار هوای وارد شده در آن بسیار بسیار کم است، خروجی نیز فشاری پایین داشته و راندمان نهایی تولید گاز در آن چندان بالا نیست، به همین دلیل در مشاغلی که نیاز به تولید و تهیه از نیتروژن به مقدار زیاد است،

استفاده از این روش نیز صرفه اقتصادی چندانی ندارد و روش های دیگر کاربردی تر می باشند. شکل نهایی گاز ازت که مورد استفاده قرار می گیرد، در کپسول های گاز است، قیمت کپسول گاز ازت را پارامترهای متفاوتی مشخص می کنند.

روش سوم
روش سوم

کپسول گاز ازت به چه صورت تهیه و استفاده می شود؟

گاز کاربردهای مختلفی دارد، بعضی از انواع گاز بیشتر کاربرد خانگی داشته و به عنوان سوخت برای وسایل گرمایشی یا پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند، بعضی از انواع گاز نیز در صورت اشتعال عمر زیادی نداشته یا به شدت مخرب و خطرناک می باشند

که این نوع بیشتر در مصارف صنعتی کوچک یا بزرگ استفاده می شود، به هر حال، در هر صنعت یا خانه و برای هر نوع استفاده ای گاز را به شکل کپسول حمل و نقل کرده یا مورد استفاده قرار می دهند،

بنابراین در این بخش قصد داریم تا اندکی در مورد کپسول های گاز به خصوص کپسول گاز ازت توضیحاتی ارائه دهیم، به طور کلی به لحاظ ساخت، کپسول ها را به 2 گروه سیلندرهای پیوسته یا درزدار تقسیم می نمایند، در واقع هنگامی که یک کپسول از نوع بدون درز ساخته می شود، مانند فلزی بدون سوراخ و منفذ شکل داده می شود،

اما کپسول های درز دار در واقع از دو یا چند قسمت تشکیل می شوند که در نهایت به وسیله جوش خوردن به هم متصل می شوند، معمولا سیلندر یا کپسول های یک پارچه فشار را به میزان بیشتری تحمل کرده و ماندگاری بالاتری نسبت به کپسول های درزدار دارند،

بنابراین طبیعیست که قیمت کپسول گاز ازت در این نوع بالاتر باشد، در مورد گاز ازت به دلیل این که باید به یکی از شکل های جامد یا مایع جمع آوری شود، هم می توان نوع گازی را در کپسول ذخیره کرد و هم می توان از نوع جامد آن استفاده کرد که نیاز مصرف کننده آن را مشخص می کند.

معمولا گازهای ازت در کپسول ها بیشتر از نوع مایع هستند تا کارایی بهتر و عمر طولانی تری داشته و کمتر در معرض خطر قرار گیرند.

کپسول گاز ازت به چه صورت تهیه و استفاده می شود؟
کپسول گاز ازت به چه صورت تهیه و استفاده می شود؟

کاربرد گاز ازت در صنایع دارویی چیست؟

از نظر صنعت داروسازی و دارویی کاربرد ازت را در دو بعد می توان در نظر گرفت و بررسی کرد، بعد نخست از نظر کاربردهای این ماده در داخل بدن و زنجیره کلی ساز و کار بدن انسان است که به طور کل به این شکل است که این ماده در بدن تمامی موجودات زنده چه گیاه باشد، چه انسان یا حیوان وجود داشته و نقشی مهم و اساسی نیز دارد و برای درست انجام شدن عملکرد سیستم های مختلف بدن وجود آن حیاتیست،

این ماده را می توان در طرح اولیه اسید آمینه هایی که در ساختار پروتئن ها نقش دارند، پیدا کرد، همچنین این ماده پایه انتقال دهنده های عصبی دو رشته دی ان ای و آر ان ای را نیز تشکیل می دهد.

اما از نظر بعد شیمیایی اثر گذاری بدن که در واقع داروها و داروسازیست گاز ازت را در انجام واکنش های شیمیایی به منظور ساخت دارو و ترکیبات شیمیایی استفاده می کنند، ازت از عناصری است که در آنتی بیوتیک ها و گروه داروهای مربتط با آن ها بسیار یافت می شود،

البته نوع گازی این ماده نیز در مصارف پزشکی و دارویی کاربرد دارد که از انواع آن می توان دی نیتروژن مونوکسید را مثال زد که به عنوان بی حس کننده استفاده می شود،

همچنین در صنعت باروری پزشکی از ازت در حفظ و نگهداری اسپرم و تخمک استفاده می شود، همچنین چون این ماده معمولا در فریز کردن کاربرد زیادی دارد، برای بانک های نگهداری سلول های بنیادی و دیگر نمونه های آزمایش های بیولوژیکی که برای حفظ خاصیت نیاز به نگهداری در دمای انجماد دارند، مورد استفاده قرار می گیرد،

ازت را همچنین می توان در روش های درمان زگیل، برخی از اختلالات پوستی، کرایوتراپی یا فریز کردن نیز استفاده کرد.

کاربرد گاز ازت در صنایع دارویی چیست؟
کاربرد گاز ازت در صنایع دارویی چیست؟

کاربرد گاز ازت در صنعت نفت چگونه است؟

همان طور که گفته شد ازت در صنایع بسیار پر کاربرد است، به عنوان مثال در صنعت تولیدی و ساخت ساز از ازت برای منقبض کردن و محکم کردن اتصالات استفاده می کنند، به گونه ای که اجزا با انقباض ناشی از سرما در داخل یکدیگر جاسازی شده و بعد از برگشتن به دمای اولیه و انبساط هر کدام از اجزا دستگاه در محل مخصوص خود قرار می گیرند،

همچنین این ماده به شکل مایع را در پروژه های مختلف حفر تونل و خاک برداری نیز استفاده می کنند، این عنصر در این موارد هم نقش انفجاری و هم نقش نگهداری از محیط و ابزار را دارد، در صنعت فولاد سازی نیز از گاز ازت استفاده بسیاری می شود و به عنوان گاز خالص کننده در مراحل مختلف تولید فولاد به کار برده می شود که باعث افزایش کیفیت فولاد و مقاومت آن در برابر خوردگی نیز می شود.

اما این عنصر در صنعت نفت نیز کاربرد زیادی داشته، یکی از کاربردهای آن در حفر چاه است که به انفجار و کنترل محیط کمک می کند،

همچنین به خاطر خاصیت گندزدایی و ضد آلودگی که این عنصر داراست برای از بین بردن بخار سمی محیط در حوالی چاه های استخراج نفت از این عنصر استفاده می کنند، این عنصر به عنوان کاتالیزور نیز مورد استفاده قرار گرفته و تولید نفت را در نهایت به سرعت می اندازد و به عنوان عاملی سفید کننده نیز هم برای آرد و هم برای سوخت موشکی استفاده می شود.

در صنعت و معدن از این گاز برای پایین آوردن میزان اکسیژن هنگام آتش سوزی استفاده می شود

در صنعت و معدن از این گاز برای پایین آوردن میزان اکسیژن هنگام آتش سوزی استفاده می شود که به وسیله آن اکسیژن جذب شده و از اثرگذاری شدید آن جلوگیری می گردد. در صنعت نفت، همچنین این ماده را در کنار مواد سوختی نیز استفاده می کنند،

یکی از کاربردهای آن در صنعت نفت و مواد سوخنتی به عنوان محافظ برای جلوگیری از حریق و آتش سوزی یا کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی های احتمالیست. در واقع این ماده مانع انفجار خود به خودی مواد منفجره به خصوص مواد منفجره مایع مانند بنزین، نفت و… می شود،

همچنین در ساخت مواد منفجره با ترکیبات نفتی مانند ساخت دینامیک نیز از این ماده بسیار پر کاربرد استفاده می کنند.

در صنعت و معدن از این گاز برای پایین آوردن میزان اکسیژن هنگام آتش سوزی استفاده می شود
در صنعت و معدن از این گاز برای پایین آوردن میزان اکسیژن هنگام آتش سوزی استفاده می شود

گاز ازت در صنعت فلز سازی به چه صورت مورد استفاده قرار می گیرد؟

همانطور که گفته شد گازها در بسیاری از صنایع کاربرد دارند، این صنایع هم در بخش تولید و هم در بخش خدمات هستند و همچنین در بعضی موارد گازها در تولید مواد خوراکی نیز بی تاثیر نیستند، گاز ازت یکی از گازهای بسیار پرکاربرد است که در صنایع مربوط به فلزات و فلزسازی نیست، کاربردهای آن کم نیست.

یکی از کاربردهای گاز ازت در صنعت فلزسازی

یکی از کاربردهای گاز ازت در صنعت فلزسازی مربوط به خاصیت سرد کنندگی و انقباض دهی آن است، در سازه های فلزی که جای زیادی گرفته و قابلیت انعطاف در ساخت آن ها تعبیه شده است، برای جابجایی یا قرار گیری در یک فضای خاص از این گاز برای انقباض استفاده می کنند،

در این حالت فلز مربوط منقبض شده و امکان حمل پیدا می کند و بعد از انبساط و بازگشت به دمای عادی مجددا به شکل اولیه در آمده و قابل استفاده می گردد، کاربرد دیگر این ماده در صنعت تولیدات فلزی برای محافظت است، از این ماده برای محافظت فلز در برابر آسیب و واکنش با هوا استفاده می گردد،

به علاوه برای جوش دادن و اتصال دو وسیله فلزی معمولا این وسیله را به کار می برند. این ماده به علاوه برای انسداد و بستن فضا در عملیات های مختلف فلزی کاربرد دارد.

ازت را همچنین هم برای بی اثر کردن و به هم زدن شکل و ساختار یک فلز و هم برای برش لیزری و به نوعی حرارت دادن فلز استفاده می کنند، کاربردهای مختلف ازت در صنایع فلزسازی تنها به این موارد ختم نمی شود و هر چیزی که به نوعی مربط به صنایع فلزسازی باشد، ازت نیز در آن بی تاثیر نیست،

به عنوان مثال ازت در صنایع خودروسازی که بی ارتباط با فلزات نیز کاربرد دارد و از این طریق برای هر دو صنعت مورد نیاز می باشد.

یکی از کاربردهای گاز ازت در صنعت فلزسازی
یکی از کاربردهای گاز ازت در صنعت فلزسازی

گاز ازت در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟

در صنعت غذایی از ازت یا نیتروژن هم در زمینه داروهای خوراکی و هم در زمینه تولیدات غذایی استفاده می شود، به عبارتی هرچیزی که در نهایت به فرآیند تولید خوراک مرتبط شود و ازت در ساخت و انجام آن نقش داشته باشد، مربوط به این بخش از کارایی های ازت می باشد،

به عنوان مثال در خاک ازت را به عنوان کود ازته برای تغذیه مناسب و آماده سازی استفاده می کنند تا گیاه با جذب مواد آلی مورد نظر از خاک رشد بهتری داشته و به بهترین شکل آماده بهره برداری شود، همچنین از این ماده در صنعت غذایی برای سرد کردن یا منجمد کردن محصولات غذایی نیز استفاده می گردد،

در این مورد معمولا ماشین های حمل و نقل با استفاده از گازهای ازته دمای محیط نگهداری مواد غذایی را متعادل یا خنک نگه داشته و یا با تزریق نیتروژن مایع این عمل را به صورت غیر مستقیم انجام می دهند، ازت برای حفظ و نگهداری غذاهای دسته بندی و به حداقل رساندن رشد میکرو ارگانیسم ها استفاده می شود، همچنین خاصیت پاکسازی آن در از بین بردن انواع سموم و آلودگی های موجود در مواد غذایی نیز بی تاثیر نیست.

بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی

نقش دیگری که این گاز در بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی دارد، جا به جایی هوا و حذف اکسیژن از این طریق است، این کار در نهایت منجر می شود، اکسیژن که در صورت ماندگاری داخلی بسته بندی یکی از عوامل فساد غذاست از بین رفته و ماده غذایی ماندگاری بیشتری داشته باشد.

این گاز را معمولا در صنایع غذایی به صورت کپسول استفاده می کنند، این کپسول ها هم مانند کپسول های معمولیست و هم برای خودرو به شکل اختصاصی شکل گرفته اند که با قرار گیری در بخش فنی خودرو های حمل غذا باعث خنک نگه داشتن مواد غذایی می گردند. نوع استفاده از این وسیله، در قیمت کپسول گاز ازت تاثیر دارد.

بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی
بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی

استفاده از گاز ازت چه خطراتی دارد؟

در هر زمینه ای نقش مهمی را ایفا می کند، ایمنی دارای تعاریف مختلفیست که بسته به شرایط و نوع کاربرد آن دارد، بهترین حالت ایجاد ایمنی آشنایی با عوامل خطرزا و آسیب زننده هر چیزی است که با آن سرو کار داریم، در مورد گاز ازت برخی نکات ایمنی و آشنایی با خطرات می تواند باعث از بین بردن بی احتیاطی گردد.

در درجه اول این گاز را قاتل خاموش می نامند، به دلیل اثرگذاری بدون بو و شکل آن، بنابراین در صورتی که این ماده در یک فضا انباشته شده باید بیش از پیش مراقب ایجاد مانع تنفسی و اکسیژن رسانی به مغز توسط این ماده شد،

بنابراین باید در مناطقی که حتی احتمال وجود این ماده هست از علائم هشداری برای اطلاع رسانی به اطرافیان استفاده کرد و همچنین در صورت کار و فعالیت در فضاهایی که این گاز غالب آن هاست مجوزهای لازم و تمهیدات مورد نیاز صورت گیرند،

معمولا کار در این مناطق را با دستکش، حفاظ و لباس کار انجام می دهند. این گاز به خصوص برای تنفس بسیار خطرناک است، بنابراین در صورت مشاهده اولین علائم گاز گرفتگی باید فورا به هوای آزاد مراجعه کرده و به اورژانس اطلاع داد،

همچنین سوختگی ناشی از این ماده نیز بسیار شدید و دردناک است، به حدی که سوختگی ناشی از ماده ازت را سوختگی سرد می نامند، بنابراین هرگز نباید به لوله های یا محفظه هایی که حاوی این مادست بدون اجازه مسئول دست زد.

تنفس این گاز باعث آسیب دیدگی مجرا ها و انسداد راه های هوایی نظیر شش و نای می گردد، همچنین نیتروژن یا ازت گاهی اوقات باعث آسیب به چشم نیز می گردند.

استفاده از گاز ازت چه خطراتی دارد؟
استفاده از گاز ازت چه خطراتی دارد؟

ازت مایع به چه صورت تهیه می گردد؟

از روش های تولید و تهیه ازت روش تقطیر است، در این روش معمولا به وسیله اختلاف دما و به وجود آوردن هوای سرد ترکیبات هوا فشرده شده و با اولین حرارت دادن و بازگرداندن دما به حالت قبلی عمل تقطیر انجام می گیرد.

شکل مایع این ماده نیز مانند گاز بی رنگ و بی بوست و از نظر ظاهری شباهت خیلی زیادی به آب دارد، تقطیر و تهیه ازت مایع معمولا در دمای بیش از 196 درجه زیر صفر انجام می گیرد و خطرات آن کمتر از نوع گازی و کاربردهای آن نوع نیست، بنابراین نکات زیادی هست که برای نگهداری و تولید ازت مایع باید به آن ها توجه کرد.

نیتروژن یا ازت مایع سرمازاست و در تماس با پوست موجب منجمد شدن می شود، همچنین چون بی اثر است، به فرآیند احتراق هیچگونه کمکی نمی کند. این ماده در فشاری معادل هفتاد و هفت درجه کلوین یا منفی صد و نود و شش درجه سانتی گراد به جوش آمده و باعث تقطیر و جمع آوری شکل مایع ازت می گردد.

تنها راه حمل نیتروژن مایع کپسول های مخصوص است، کپسول های گاز ازت در اندازه های متفاوتی وجود دارند که بسته به نیاز می توان نوع مناسب آن را تهیه کرد، قیمت کپسول گاز ازت به این مورد نیز بستگی دارد.

چه عواملی در تعیین قیمت کپسول گاز ازت موثر می باشد؟

عوامل مختلفی در تعیین قیمت کپسول گاز ازت موثر می باشند، یک از این عوامل کاربرد از گاز ازت است، مسلما کاربرد این گاز در صنعت کوچک یا بزرگ قیمت بیشتری از کاربرد خانگی یا تجاری عادی این محصول دارد، بسته به حجم کپسول و یک پارچه یا درز دار بودن کپسول نیز، قیمت کپسول گاز ازت موجود کم یا زیاد می گردد،

همچنین نوع کپسول نیز در تعیین قیمت بی تاثیر نیست، به طور کلی کپسول هایی که تشکیل شده از گاز مایع هستند، به دلیل سختی روش تهیه و حساسیت بیشتر در نگهداری قیمتی بالاتر از کپسول های تشکیل شده از نوع گازی دارند،

اما چون کاربرد کپسول های حاوی مواد گازی بیشتر از کپسول های مایع می باشد، این نکته را نیز باید در زمان قیمت گذاری در نظر گرفت، قیمت کپسول گاز ازت با اندازه و حجم کپسول نیز کم و زیاد می شود و کپسول هایی که گنجایش بیشتری دارند، از قیمت بالاتری نیز برخوردار می باشند.

چه عواملی در تعیین قیمت کپسول گاز ازت موثر می باشد؟
چه عواملی در تعیین قیمت کپسول گاز ازت موثر می باشد؟

در اینجا مقاله ی قیمت کپسول گاز ازت به انتهای خود رسید و امید واریم که مطالب بیان شده در خصوص قیمت کپسول گاز ازت برای همه ی شما مفید بوده باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *