مرکز شارژ گاز هلیوم

مرکز شارژ گاز هلیوم


در این پست قصد داریم مرکز شارژ گاز هلیوم را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم :

گاز هلیوم یکی از فراوان ترین عناصر در دنیا می باشد به گونه ای که حدود 23% کل جهان را این گاز تشکیل می دهد، این گاز به دلیل سبکی از لایه های بیرونی جو عبور می کند.

مرکز شارژ گاز هلیوم
مرکز شارژ گاز هلیوم

بر همین اساس به صورت کاملا محدودی می توان به این گاز دسترسی پیدا کرد. در این مقاله می خواهیم مرکز شارژ گاز هلیوم را مورد بررسی قرار دهیم. برای اینکه با گاز هلیوم و موارد کاربرد آن بیشتر آشنا شوید تا پایان مقاله با ما همراه باشید :

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد :

  • گاز هلیوم چیست و چگونه تولید می شود ؟
  • گاز هلیوم چه کاربردهایی دارد؟
  • در هنگام خرید و استفاده از کپسول گاز هلیوم چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  • شارژ کپسول هلیوم در مراکز آن به چه صورت انجام می شود؟
  • اهمیت گاز هلیوم در سرتاسر جهان به چه صورت است ؟
  • آیا استنشاق گاز هلیوم خطرناک است ؟
  • آیا برای حل مشکل کمیاب بودن گاز هلیوم راهکاری وجود دارد؟
  • هلیوم از نظر اقتصادی در چه وضعیتی قرار دارد؟
  • آیا کشور ایران نیز با کمبود عنصر هلیوم مواجه است ؟
  • خرید کپسول های گاز هلیوم به چه عواملی بستگی دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مرکز شارژ گاز هلیوم با ما همراه باشید.

گاز هلیوم چیست و چگونه تولید می شود ؟

گاز هلیوم یک گاز با خصوصیات بی رنگ- بی بو- بی مزه- غیر سمی و کاملا خنثی و با وزن اتمی ۴٫۰۰۲۸۰۴ gr/mol می باشد ، هلیوم جزو دسته گازهای نجیب قرار دارد و عدد اتمی 2 را به آن اختصاص داده اند، کم واکنش ترین گاز بعد از نئون گاز هلیوم است.

به گونه ای که در شرایط استاندارد به صورت تک اتمی باقی خواهد ماند، گاز هلیوم در مقایسه با گازهای دی اکسید کربن و اکسیژن سبک تر می باشد لذا برای پر کردن بادکنک های رنگی  بالون مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز هلیوم چیست و چگونه تولید می شود ؟
گاز هلیوم چیست و چگونه تولید می شود ؟

منبع اصلی هلیوم در میان منابع، گاز طبیعی می باشد به گونه ای که می توان گفت هر منبع طبیعی گاز به میزان محدود در آن، هلیوم یافت می شود و حتی ممکن است برخی منابع نیز دارای هلیوم بیشتری باشند.

برای استخراج و تولید هلیوم در گازهای طبیعی می بایست میزان آن از یک حد تعیین شده بیشتر باشد که بتوان آن را استخراج کرد.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز شارژ گاز هلیوم هستید.

گاز هلیوم چه کاربردهایی دارد؟

گاز هلیوم به دلیل برخورداری خواص و ویژگی های بارزی که دارد در موارد بسیاری کاربرد دارد، از جمله ویژگی های خاص و منحصر به فرد گاز هلیوم می توان به چگالی پایین- حل شوندگی- غیر واکنش پذیری- و رسانایی گرمای بالا اشاره کرد.

گاز هلیوم چه کاربردهایی دارد؟
گاز هلیوم چه کاربردهایی دارد؟

برخی ار موارد کاربرد گاز هلیوم عبارتند از :

  • گاز هلیوم در جوشکاری
  • هلیوم در صنعت پزشکی
  • گاز هلیم در صنعت فولاد
  • گازهلیوم در صنعت پتروشیمی
  • گازهلیوم در صنعت نفت
  • هلیوم در صنایع آزمایشگاهی
  • هلیوم در صنعت هوانوردی
  • هلیوم در غواصی
  • هلیوم در هوا فضا
  • هلیوم در داروسازی
  • هلیوم در صنایع ایمنی
  • هلیوم در سرما شناسی
  • هلیوم در نشت یابی
  • هلیوم در پزشکی
  • هلیوم در آزمایشگاه
  • هلیوم در برش کاری
  • هلیوم در غواصی

که در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کاربرد گاز هلیوم در پزشکی :

یکی از مهم ترین کاربردهای کپسول هلیوم در بخش پزشکی می باشد، گاز هلیوم را برای مصارف پزشکی به صورت گاز کاملا فشرده و به حالت مایع در می آورند و آن ها را داخل کپسول های مخصوص هلیوم نگهداری می کنند و وارد بازار می کنند. کپسول های هلیوم در مصارف پزشکی معمو لا 50 لیتری بوده و فشار درون آن در حدود 200 تا 250 بار می باشد.

کاربرد گاز هلیوم در پزشکی :
کاربرد گاز هلیوم در پزشکی :

البته شایان ذکر است که گاز هلیوم به دلیل سبکی وزنی که در مقایسه با هوا دارد، برای شناور کردن کردن بادکنک ها در آسمان استفاده می شود ، همچنین از این گاز برای غواصی در قسمت های پر عمق دریا و اقیانوس ها استفاده می شود

زیرا وقتی که غواصان وارد عمق دریاها می شوند میزان نیتروژن خون آن ها نسبت به حالت عادی افزایش پیدا می کند، و جالب است که بدانید بالا رفتن میزان نیتروژن بدن در چنین شرایطی تمایل دارد که هر چه سریع تر از بدن خارج شود که در اصطلاح عامیانه به چنین حالتی می گویند خونشان جوش می زند.

لذا برای این که از چنین شرایط خطرناکی جلوگیری شود از کپسول هلیوم استفاده می کنند، از دیگر موراد مصرف این گاز در پزشکی برای درمان آسم می باشد، گاز هلیوم اصلا سمی نبوده و مقدار خیلی کمی از آن در هوا نیز وجود دارد و برای تنفس موجودات زنده هیچگونه ضرری نداشته است.

  • کاربرد گاز هلیوم در ناوبری هوایی :

به دلیل این که گاز هلیوم دارای ویژگی چگالی بسیار پایینی است بعد از جنگ جهانی اول در ناوبری های هوایی به کار برده شد، که از جمله استفاده آن در این زمینه می توان به بالا بردن بالن ها- بالون های هواشناسی – کشتی های هوایی و… اشاره کرد.

کاربرد گاز هلیوم در ناوبری هوایی :
کاربرد گاز هلیوم در ناوبری هوایی :

با وجود این که گاز هیدروژن در مقایسه با هلیوم شناورتر می باشد ولیکن هم چنان برای بالا بردن بالن ها از هلیوم استفاده می کنند، بعد از کشف و شناخته شدن این عنصر در سراسر دنیا اولین کاربرد آن در صنعت بالا بردن بالن ها و بادکنک های رنگی بود، البته ذکر این نکته نیز مهم است که بدانید می توان به جای گاز هلیوم برای بالا بردن بالن ها و بادکنک هاب رنگی از گاز هیدروژن و ترکیب آن با نیتروژن استفاده نمود.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز شارژ گاز هلیوم هستید.

  • کاربرد گاز هلیوم در جوشکاری :

گاز هلیوم در مقایسه با دیگر اتم ها از پتانسیل بالاتری برخوردار می باشد، لذا بر این اساس از آن به عنوان نوعی گاز محافظ در جوشکاری استفاده می کنند.

کاربرد گاز هلیوم در جوشکاری :
کاربرد گاز هلیوم در جوشکاری :

اتمسفر گاز هلیوم دارای ویژگی محافظتی بالایی است به گونه ای که از اکسید فلزات مایع در مکان های که جوشکاری انجام می شود، ممانعت می کند. جزو معدود گازهایی که در دماهای بالا خطرساز نبوده و همچنان دارای امنیت است، هلیوم می باشد .

  • کاربرد در تشخیص نشت :

اندازه مولکولی هلیوم کوچک است و شباهت زیادی به مولکول های تک اتمی دارد و این از ویژگی های مهم عنصر هلیوم می باشد

لذا با توجه به دارا بودن این ویژگی برای تشخیص نشت از آن استفاده می کنند زیرا هلیوم به راحتی می تواند از مکان هایی که دارای نشت هستند عبور نماید، معمولا برای انجام این عمل از طیف سنج جرمی هلیوم استفاده می کنند.

راکت ها- تبادل گرما- مخازن سوخت و خطوط گاز نمونه هایی هستند که از گاز هلیوم برای تشخیص نشت آن ها استفاده می کنند. در گذشته برای تشخیص نشت در کارخانه های غنی سازی اورانیوم از گاز هیدورژن و نیتروژن استفاده شده است، ولیکن امروزه برای این منظور از گاز هلیوم استفاده می شود.

  • کاربرد هلیوم در کروماتوگرافی گازی :

همانطور که پیشتر نیز گفتیم عنصر هلیوم از نظر شیمیایی بی اثر می باشد، لذا با توجه به این ویژگی پاکسازی در کروماتوگرافی گازی با گاز هلیوم انجام می شود.

لازم است که بدانید که واژه کروماتوگرافی در حقیقت به جداسازی ترکیبات برای تکنیک های آزمایشگاهی اشاره دارد، ضمنا برای تحلیل کیفی و کمی آزمایشگاه نیز کاربرد دارد .

  • کاربرد هلیوم در تولید مواد نیمه هادی :

به دلیل خاصیت بی اثر بودن این گاز از آن به عنوان گاز محافظ استفاده می شود، همچنین کاربرددیگر هلیوم این زمینه برای خنک کنندگی نیز می باشد زیرا این گاز به دلیل این که از گرمای بالایی برخوردار است هدایت گرمایی بالایی نیز داشته و در ساخت مواد نیمه هادی نیز نقش اساسی دارد.

  • کاربرد هلیوم در اسپری پوشش هاس فلزی :

به دلیل بالا بودن صوت و همچنین بی اثر بودن گاز هلیوم از لحاظ فیزیکی ، گاز هلیوم برای حامل پودر در اسپری های پوشش فلزی سرد و حرارتی به کار برده می شود .

  • کاربرد هلیوم در ماشین سازی :

گاز هلیوم در صنعت ماشین سازی برای ایمنی وسایل به کار برده می شود ، به عنوان مثال از هلیوم برای پر گردن ایربگ ها استفاده می شود (ایربگ برای ایمنی در خودروسازی کاربرد دارند) و یکی از لایل با اهمیت بودن هلیوم همین موضوع می باشد.

کاربرد هلیوم در ماشین سازی :
کاربرد هلیوم در ماشین سازی :
  • کاربرد هلیوم در جراحی قلب باز :

یکی دیگر از کاربردهای هلیوم که موجب شده بیش از پیش در بالا رفتن اهمیت این گار تاثیر داشته باشد، استفاده از آن در جراحی قلب باز است. در این مورد گاز اکسیژن و هلیوم را با هم ترکیب می کنند تا شرایط مناسبی را برای عمل به وجود آورند.

کاربرد هلیوم در جراحی قلب باز :
کاربرد هلیوم در جراحی قلب باز :

در هنگام خرید و استفاده از کپسول گاز هلیوم چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در هنگام خرید و استفاده از کپسول هلیم لازم است حتما نکات ذیل را مدنظر قرار دهید :

  • خلوص گاز هلیوم : حداقل میزان خلوص گاز هلیوم گرید5 و همچنین کپسول می بایست حتما از گواهی نامه معتبر برخوردار باشد.
  • فشار گاز هلیوم : فشار استاندارد برای کپسول های 50 لیتری در تابستان می بایست حداقل 200 الی 210 بار با توجه به دمای هوا و در فصل زمستان حداقل 190 بار به بالا باشد.
  • کپسول گاز هلیوم : می بایست دارای تست هیدرواستاتیک و بدون هیچگونه زنگ زدگی و رنگ آن قهوه ای باشد.

گاز هلیوم از نظر فراوانی بعد از هیدروژن در جهان رتبه دوم را دارد به گونه ای که در خورشید در هر یک ثانبه 700 میلیون تن هیدروژن به هلیوم تبدیل خواهد شد

ولیکن در جو زمین میزان بسایر کمی از این عنصر وجود دارد تقریبا در حدود 0.0005 % ، ولی در میادین گازی در حدود 0.3 الی 7 % از این گاز یافت شده که برای استخراج آن بسیار به صرفه تر می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز شارژ گاز هلیوم هستید.

گاز هلیوم را از کجا تهیه کنیم ؟

گاز هلیوم برای ایران وارداتی می باشد و این گاز در کشور تولید نمی شود   زیرا میزان درصدی که این گاز در کره زمین وجود دارد، تنها مختص برخی مناطق می باشد، مانند کشور آمریکا. لذا این گاز بعد از استخراج در سیلندرهای صنعتی دخیره شده و سپس وارد بازار می شود و در عین حال تا حدود زیادی قیمت آن بالا می باشد

گاز هلیوم را از کجا تهیه کنیم ؟
گاز هلیوم را از کجا تهیه کنیم ؟

اگر از گاز هلیوم برای بادکنک استفاده می کنید، حتما آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. و حتما در هنگام خرید به نشان اعتبار آن توجه کنید.

(ترکیب گاز هلیوم با هیدروژن بسیار خطرساز بوده و ممکن است موجب خفگی و یا انفجار شود لذا در هنگام خرید آن دقت لازم را داشته باشید)

شارژ کپسول هلیوم در مراکز آن به چه صورت انجام می شود؟

کپسول گاز هلیوم در گروه کپسول هایی است که امکان شارژ آن وجود دارد، کپسول های یک بار مصرف و دائمی برای  شارژ گاز هلیوم در بازار موجود می باشد و از نظر هزینه نیز استفاده از این کپسول ها به صرفه تر خواهد بود

افرای که برای مصرف موارد پزشکی – آزمایشگاهی و یا حتی پر کردن بادکنک های شناور از کپسول های هلیوم استفاده می کنن

د این مراکز بهتر است برای اینکه متقبل خرید کپسول های دیگری برای مصرف این گاز نشوند از نوع قابل شارژ آن استفاده کنند و تنها یک بار با خرید کپسول قابل شارژ پرداخت هزینه برای خرید کپسول در دفعات آینده از حسابشان حذف گردد.

اهمیت گاز هلیوم در سرتاسر جهان به چه صورت است ؟

برای این که بیشتر به اهمیت این موضوع پی ببرید ابتدا چند مورد از ویژگی های این گاز را بررسی کرده و سپس به روش های تهیه و تاریخچه کشف و چگونگی پیدایش گاز هلیوم خواهیم پرداخت.

هلیوم در حالت طبیعی خود به صورت گاز است و نقطه ذوب آن در مقایسه با سایر گازها بسیار کمتر بوده و دارای نقطه جوش 270.8 – درجه سلسیوس است.

هلیون در دماهای پایین به حالت مایع بوده و برای منجمد کردن آن به فشارهای بسیار بالایی نیاز می باشد مواردی که تا اینجا ذکر کردیم از دسته ویژگی های گاز هلیوم است که موجب شده این عنصر را در فناوری های جدید به کار گیرند.

اهمیت گاز هلیوم در سرتاسر جهان به چه صورت است ؟
اهمیت گاز هلیوم در سرتاسر جهان به چه صورت است ؟

گاز هلیوم پس از گاز هیدرژن رتبه دوم را دارد ، ستاره هایی که حرارت بالایی دارند به دلیل وجود فراوانی گاز هلیوم در آن ها است ،در حالت کلی تمامی ستارگانی که در کهکشان وجود دارند از میزان بالایی گاز هلیوم برخوردارند. در حقیقت عنصر هلیوم در زمانی که دانشمندان در باره ستارگان در حال مطالعه و تحقیق بودند کشف شد.

از نظر شیمیایی عنصر هلیوم کاملا بی اثر بوده و در برابر سایر عنصر ها هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد ، همچنین عنصر هلیوم با سایر عنصرها اشتراک پذیری هیچ پیوندی را ندارد.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز شارژ گاز هلیوم هستید.

چگالی گاز هلیوم در جو زمین

چگالی گاز هلیوم در جو زمین حدودا 1 در 300000 است که می توان با توجه به این نکته نتیجه گرفت که تولید و استخراج این گاز از این روش مقرون به صرفه نمی باشد.

منبع اصلی که گاز هلیوم را از آن استخراج می کنند میدان های گاز طبیعی است که مانند سایر منابع در خط تمام شدن قرار دارد ، در موقع استخراج هلیوم با مقداری آب – دی اکسید کربن و مواد سولفیدی ترکیب شده است برای خالص سازی آن فرایندهای خاصی انجام می شود .

البته به این مورد نیز توجه داشته باشید که تمامی میدان های گازطبیعی در جهان دارای هلیوم نیستند. بلکه تنها میدان های خاصی وجود دارد که می توان از آن ها هلیوم را استخراج نمود. آمریکا – کانزاس- تگزاسو کشورهایی هستند که دارای منابع گاز حاوی هلیوم اند.

تامین و تولید هلیوم یکی از مشکلات بزرگ جهانی می باشد زیرا که فناوری جدید به هلیوم وابستگی زیادی دارد و این میزان وابستگی هر روز در حال بیشتر شدن است به همین علت اکثریت دانشمندان در تلاش برای تولید هلیوم هستند. از میان تمام شیوه هایی که برای موضوع بیان کرده اند بازیافت و استفاده دوباره از هلیوم نیز ارائه شده است.

آیا استنشاق گاز هلیوم خطرناک است ؟

استنشاق گازهلیوم موجب تغییر صدا در افراد می شود ، به همین جهت گاهی در مهمانی دکه باگزار می شوئد گاز هلیوم را به صورت تفریحی برای تغییر صدا استنشاق می کنند.

البته حتما به این نکته توجه کنید که نبایستی این گاز را بیش از حد استنشاق کنید زیرا موجب خواهد شد که اکسیژن به میزان لازم به مغز نرسد و فرد دچار عوارضی مانند سردرد  و حالت تهوع شود و یا حتی در مواردی نیز ممکن است موجب مرگ مغزی در برخی افراد شود.

برخی افراد در مورد این خطرات اطلاعات ندارند وحتی نمی توانند میزان خطر پذیری آن در صورت استفاده بیش از حد را درک کنند .

هنگامی که فرد نفس می کشد اکسیژن را وارد ریه های خود می کند و دی اکسید کربن را نیز از بدن خارج خواهد کرد و هنگامی که نفس خود را در سینه حبس می کنید میزان سرعت دم و بازدم کاهش پیدا می کند.

ولی قبل از این که هر گونه دردی احساس شود این حالت از بین خواهد رفت ولی اگر درون ریه به جای اکسیژن هلیوم وارد شود وضعیت فرق کرده و این روند به گونه ای دیگر عمل خواهد کرد.

توجه داشته باشید

در این زمان اکسیژن در فرایند دم خارج شده و نسبت به همان میزان به جای اکسیژن گازهلیوم جایگزین می شود در این حالت فرد بدون هیچگونه هشداری و به سرعت هوشیاری خود را از دست خواهد داد.

ضمن این که ممکن است به دلیل از بین رفتن سریع هوشیاری فرد در همان حالتی که قرار دارد سقوط کند که موجب ایجاد صدمات جدی می شود حتی اگر فرد مجددا تنفس کشدن عادی خود را بازیابد.

استنشاق گاز هلیوم به وسیله سیستم های مخصوصی که برای پر کردن بادکنک می باشد نیز خطرناک می باشد به گونه که در مواردی نه تنها ممکن است موجب بیهوشی فرد شود حتی ممکن است باعث مرگ وی نیز شود.

عامل اصلی در این موارد به دلیل آسیب دیدن بدن در اثر واکنش های شیمیایی نمی باشد بلکه به دلیل فشاری است که داخل ریه ها ایجاد می شود ،

مطابق تحقیقاتی که در این زمینه بر روی افرادی که کشته شده اند انجام شده نشان داده که عامل اصلی در از بین رفتن آن پارگی کیسه هوا می باشد ، این حالت حتی احیای قلب یا ریه هیچگونه فایده ای ندارد.

آیا برای حل مشکل کمیاب بودن گاز هلیوم راهکاری وجود دارد؟

همانطور که گفتیم فناوری عصر جدید بسیار به این عنصر وابستگی دارد و دانشمندان در این خصوص بسیار نگران می باشند و چنین برآورد کرده اند که ممکن است تا حدود 5 سال آینده منابع استخراج هلیوم کاهش فراوانی یافته و به اتمام برسد

اما موضوع مهمی که ممکن است در این مورد بسیار تاثیرگذار باشد و تا حدود بسیاری موجب شود که با کمبود این عنصر به صورت قطع رورو شویم ریسک ژئوپلیتیکی است.

در سال های گذشته یک پروفسور شیمی در واشنگتن که بر روی آزمایش طیف های آهن ربایی هسته ای در حال تحقیق و مطالعه بود به دلیل کمبود عنصر هلیوم ادامه مراحل تحقیقات و آزمایشات خود را تعطیل نمود.

دانشمندان در حال تلاش برای تامین تجهیزاتی هستند که از طریق آن ها بتوان به راحتی گاز هلیوم را استخراج و تولید نمود. و این امر موجب شده تا سایر دانشمندانی که دارای دغدغه کمبود این عنصر بوده اند تا حدودی خیالشان آسوده شود .

نکته

تعداد فراوانی از این منابع در سال گرشته فعالیت خود در این زمینه را آغار نموده اند و پروژه را در کشور قطر در احال انجام است (در کشور قط می توان سالیانه حدود 12 میلیون متر مکعب هلیوم استخراج نمود)

و به زودی قرار است که اولین واحد در این خصوص در کشور روسیه نیز آغاز به کار کند تا ازی این طریق بتوانند گاز هلیوم را برای مدت های طولانی استخراج و نگهداری کنند تا هاز این طریق هرگز با کمبود آن مواجه نشویم.

ولیکن از نظر عقلانی نیز با وجود ریسک های ژئوپلتیکی ، نمی توان به قطر و روسیه اکتفا نموده زیرا نمی توان مطمئن بود که ما واقعا با وجوداین دو کشور دیگر با خطر کمبود هلیوم روبه رو نیستیم و همچنان خطر کمبود این عنصر تا حدودی نگران کننده می باشد.

البته موضوع کمبود عنصر هلیوم و فرار بودن آن به خارج از لایه های جوی زمین موجب شده تا دیگر از آن برای پر کردن بادکنک کمتر استفاده شود زیرا این عنصر برای موارد مهمتر و حیاتی تر می بایست مورد استفاده قرار گیرد.

هلیوم از نظر اقتصادی در چه وضعیتی قرار دارد؟

همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد گاز هلیوم در صنایع مختلفی مانند پزشکی- جوشکاری و… کاربردهای فراوانی دارد و روزانه کاربردهای آن نیز بیشتر خواهد شد.

کاربردهای فراوان این عنصر موجب شده تا قیمت آن دامدر حال رشد و تفزایش باشد به گونه ای که موجب شده تا آن را با طلا و نقره مورد مقایسه قرار دهند و آن را به عنوانی عنصری ارزشمند و پرطرفدار معرفی کنند.

در سالیان گذشته عرضه گاز هلیوم بسایر کم تر از اندازه تقاضای آن بود و این همین موضوع افزایش بسیار زیاد قیمت آن بود اگر چه از طریق شروع به کار دو واحد بزرگ استخراج کننده هلیوم در قطر دوران کمبود آن نیز به اتمام رسید ولی اندازه تقاضا به مانند قبل نشد.

علت ان نیز به کار بردن روش های مفیدی برای کاهش مصرف بود همچنین به تازگی دانشمندان از شیوه بازیافت هلیوم بعد از استفاده را به کار برده اند، و این امر موجب کاهش قیمت آن همچنان روبه افزایش باشد.

بیشترین میزان هلیوم در دنیا در کشورهای آمریکا و قطر استخراج می شود.

لذا سیاست های حاکم بر این کشور ها تاثیر فراوانی در قیمت هلیوم دارد ، جالب است که بدانید که کشور آمریکا علاوه بر عرضه هلیوم به سایر کشورها میزان زیادی از  آن را نیز دخیره و نگهداری می کند به گونه ای که حتی در مواردی هلیوم را نیز وارد می کند.

اکنون مطابق آمار تقاضای عنصر در سراسر دنیا دارای افزایش رشد 4 درصدی بوده است به گونه ای که سالانه بیش از 6 میلیارد فوت مکعب معادل با 7 میلیارد دلار مورد استفاده قرار گرفته است.

هلیوم فله ای مایع در حدود دو برابر افزایش قیمت داشته است و مطابق با آمار در این خصوص بین سال های 1996 الی 2017 میزان تقاضای هلیوم 60 درصد افزایش رشد داشته است .

شما در حال مطالعه مقاله مرکز شارژ گاز هلیوم هستید.

آیا کشور ایران نیز با کمبود عنصر هلیوم مواجه است ؟

همانطور که همه ما می دانیم میدان گاز پارس جنوبی یکی از بزرگترین تامین کنندگان منابع گازی در سراسر دنیا می باشد چگالی هلیوم در این میدان بسیار پایین می باشد . حدود 30 درصد هلیوم جهان توسط میدان میدان پارس جنوبی قابل استخراج است .

البته علاوه بر میدان گاز پارس جنوبی می بایست سایر میدان های گازی در کشور را درخصوص و امکان وجود هلیوم بررسی نمود.

حال با وجود این که کشورمان دارای یکی از بزرگترین منابع تولید هلیوم در سراسر جهان است ولیکن متاسفانه این عنصر ارزشمند را وارد می کند، مصرف سالانه ایران برای بیمارستان ها و دستگاه ام آر ای در حدود 300 هزار لیتر براورد شده است .

در سال های اخیر در حدود 8 عدد دستگاه ام آر آی به دلیل کمبود هلیوم از کار افتاده اند ، ایران با وجود برخورداری از منابع بالای هلیوم به دلیل تحریم هایی که برعلیه کشورمان وارد شده ، برای وارد کردن هلیوم مورد استفاده دستگاه های بیمارستانی به کشور می بایست هزینه بسیار بالایی را به کشور روسیه پرداخت کند.

لذا این موضوع موجب شده تا ایران نیز برای احداث واحد های تولید هلیوم اقدام کند ، ایران سالانه در حدود 2 میلیون لیتر هلیوم مصرف می کند که به صورت تقریبی برابر حدود 0.5 تن مصرف روزانه می باشد.

خرید کپسول های گاز هلیوم به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهمترین عوامل موثر در قیمت گاز هلیوم کمبود منابع استخراج آن است همانگونه که پیشتر نیز گفتیم تنها برخی از مناطق در کره زمین از این گاز وجود دارد و می توانند آن را ستخراج نمایند (آمریکا- قطر- روسیه ) این کشورها در میدان های گازی خود حدود 7درصد دارای گازهلیوم می باشند و این میزان کل نیازهای گاز هلیوم در دنیا را می بایست بتواند تامین نماید

خرید کپسول های گاز هلیوم به چه عواملی بستگی دارد؟
خرید کپسول های گاز هلیوم به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که در بخش کاربردهای گاز هلیوم در این مقاله خواندیم برخی کاربردهای این گاز بسیار حیاتی بوده و در صورت کمبود این گاز با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد .

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت گاز هلیوم حمل و نقل و جابجایی آن می باشد ، برای این که بتوان در هزینه های خرید کپسول گاز هلیوم صرفه جویی شود می توانید از کپسول های قابل شارژ استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله مرکز شارژ گاز هلیوم ما را همراهی کردید متشکریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *