گاز مبرد r404a چیست

گاز مبرد r404a چیست


در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که گاز مبرد r404a چیست و در این زمینه اطلاعات مفید و کاربردی در اختیار شما مخاطبین گرامی قرار دهیم، بنابراین از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی نمایید.

در سلسله مباحث مربوط به این موضوع به ذکر تعاریف، کاربردها و موارد استفاده، ویژگی ها و دیگر نکات مرتبط با آن خواهیم پرداخت، البته در بخش مقدماتی پیش رو سعی می کنیم، به صورت کلی شما را با اصل موضوع آشنا کنیم تا در ادامه گفتار زمینه ای در این خصوص داشته باشید، البته شما می توانید با مراجعه به سایت بالن گاز هر آن چه که به دنبالش هستید، دریافت دارید، پس توصیه می کنیم، از این سایت دیدن فرمایید.

شما احتمالا در زمان هایی که به فروشگاه های مواد غذایی مراجعه کرده اید، متوجه استفاده و به کارگیری از گاز r404a در درون یخچال های ویترینی که این مواد غذایی در آن ها نگهداری می گردند، شده اید و از نزدیک شاهد آن بوده اید.

کاربردهای فراوانی برای مصارف مختلف و متنوع دارد

با توجه به این که گاز مذکور سمی می باشد، کاربردهای فراوانی برای مصارف مختلف و متنوع دارد. قبلا از گازهایی سمی که قابلیت اشتعال هم داشتند در قسمت خنک کننده یخچال ها و هم چنین چیلرها به کار گرفته می شد. لازم است، بدانید که گازهای مبرد قدیمی نه فقط برای جان انسان یک خطر عظیم به حساب می آمد، بلکه برای محیط زیست نیز مخرب بودند.

بی خطری گاز r404a موجب گردیده است که از گاز مبرد r404a در صنعت یخچال سازی و هم چنین گولر سازی استفاده شود و بهره برداری از آن در این قبیل صنایع رایج گردد.

با این توضیحات کلی و مقدماتی به سراغ عناوین مختلف مقاله می رویم. در آغاز به ذکر سوالاتی چند و طرح موضوعاتی درباره این که گاز مبرد r404a چیست خواهیم پرداخت و در ادامه به تشریح موارد گفته شده می پردازیم، پس با ما باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

مبرد چیست و به چه صورت عمل می کند؟

مبردهای فریونی کدامند و انواع پرکاربردشان را شرح دهید؟

ویژگی ها، مشخصات و همین طور کاربردهای انواع مبردها چه می باشد؟

فاکتورهای مهم و اساسی در انتخاب گاز مبرد چیست؟

رنگ کپسول گاز مبرد به چه معنا و مفهوم می باشد؟

مشخصات فنی انواع گازهای مبرد به چه صورت می باشد؟

مشخصات گاز مبرد R404a به چه صورت می باشد؟

گروه بندی مواد تشکیل دهنده ی گاز مبرد به چه صورت می باشد؟

ایمنی گاز مبرد به چه صورت می باشد؟

گاز مبرد r404a چیست و روش شارژ آن به چه صورت می باشد؟

گاز r404a به چه صورتی شارژ می گردد؟

چه نکات و مواردی را در زمان شارژ گاز مبرد r404a بایستی رعایت نماییم؟

سخن پایانی در باب موضوع گاز مبرد r404a چیست

 

مبرد چیست و به چه صورت عمل می کند؟

مبرد چیست و به چه صورت عمل می کند؟
مبرد چیست و به چه صورت عمل می کند؟

در سوال ابتدایی مربوط به گاز مبرد r404a چیست بنا داریم تعریف مبرد را عنوان کنیم و معنی آن را توضیح دهیم.

در تعریف مبرد باید گفت که ماده ای به صورت گاز یا مایع می باشد که دارای نقطه جوش خیلی پایین است که به همراه جذب حرارت از ماده ای در محیط، تبخیر می شود و موجب خنک شده محیط می گردد.

ماده مبرد در جهت کاستن دمای سطح معینی از یک ناحیه، در عمل تبرید، سیستم های تهویه مطبوع و هم چنین برودتی فراوان به کار گرفته می شود.

سیستم تبرید به شکل تراکمی از رایج ترین سیستم ها در جهت تولید سرمایش در یخچال های خانگی، سردخانه ها و همین طور چیلرها نحسوب می گردد. چنان چه کمپرسور را به عنوان قلب سیستم قلمداد کنیم، در این صورت کندانسور و اواپراتور را نیز تحت عنوان دست و پای سیستم تبرید بایستی مدنظر قرار داد.

این ماده نیاز است که همانند خون در درون لوله های آن به گردش درآید

حالا نکته ای که این جا مطرح می باشد، این است که این ماده نیاز است که همانند خون در درون لوله های آن به گردش درآید و موجب عملکرد درست سیستم شود. به این گونه ماده که گازی شکل است و در کپسول عرضه می شود، گاز فریون یا در اصطلاح بحثمان گاز مبرد می گویند.

در رابطه با چگونه بودن مبردها همان طور که در بالا بیان شد، می توان گفت که آن ها موادی می باشند، مایع یا گازی شکل یا این که دوفازی که در مبدل های سیستم های سرمایشی مثل سردخانه ها و هم چنین چیلرها به عنوان ناقل گرما عمل می کند و سرمایش و ایجاد برودت را موجب می گردند.

برای مشخص کردن نوع مبرد در سیستم های تراکمی باید به ویژگی هایی از جمله استفاده و کاربری سیستم های سرمایشی تراکمی، شرایط محیطی، دمای کارکردی و هم چنین قانون و مقررات زیست محیطی و نیز کشوری دقت کرد که در ادامه با آن ها خواهیم پرداخت. در این ارتباط می توانید با بازدید سایت بالن گاز کسب اطلاعات لازو را داشته باشید.

مبردهای فریونی کدامند و انواع پرکاربردشان را شرح دهید؟

مبردهای فریونی کدامند و انواع پرکاربردشان را شرح دهید؟
مبردهای فریونی کدامند و انواع پرکاربردشان را شرح دهید؟

بعد از شناخت مبردها و ذکر تعاریفی در این ارتباط حالا در این بخش از موضوع گاز مبرد r404a چیست می خواهیم توضیحاتی درباره ی مبردهای فریونی و هم چنین انواع پرکاربرد آن ها بدهیم و در ضمن ویژگی ها و خواص فیزیکی و ترمودینامیکی آن ها را بیان نماییم.

در سیستم های تبرید تراکمی از نوع فریونی، به کمک هیدروکربن های هالوژنی و البته تحت عنوان تجاری فریون، برای مبرد، ناقل و هم چنین واسطه ی انتقال گرما از سویی به سوی دیگر به کار گرفته می شود.

از سوی دیگر هیدروکربن های ساده ترکیب هایی شامل کربن و ئیدروژن هستند. لازم به ذکر است که مبردهای تماما هالوژنی مواردی می باشند که در آن ها در عوض ئیدروژن ترکیبی (HC)، هالوژن به طور کامل جایگزین می گردد. چنان چه سیال مشتمل بر فلور و کلر باشد، در دسته CFC واقع می شود و در صورتی که حاوی فلور باشد، در دستهFC CFC قرار می گیرد.

پیشنهاد می کنیم از پست خواص گازهای مبرد دیدن کنید.

دسته ی HCFC مشتمل بر سیلاتی می باشند

دسته ی HCFC مشتمل بر سیلاتی می باشند که در هیدروکربن جایگزین شده ی ئیدروژن با هالوژن به طور کامل شرکت نداشته و ماده حاوی عنصرهای کربن، ئیدروژن، فلور و کلر خواهد بود. با خارج شدن کلر از ترکیبی که اخیرا گفته شد، دسته ی تازه ای با عنوان HFC به وجود خواهد آمد.

باید دانست مبردهای FC همانند R218 مواد مصنوعی بی نهایت پایداری می باشند که به آهستگی در طبیعت تجزیه می گردند که این مسئله موانع و محدودیت هایی در به کارگیری از آن ها فراهم می نماید.

در ارتباط با مبردهای HFC می توان گفت که آن ها مبردهایی دارای نقطه جوش پایین هستند و هیدروکربن های ساده ای مثل R170 و R290هستند که در بعضی جریانات سرمایشی در صنعت پتروشیمی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند. در رابطه با ویژگی های سرمایشی آن ها می توان گفت که این نوع مواد تا اندازه ای احتیاج به شناخت بیشتر دارند و مهم ترین نقطه ضعف شان قابل اشتعال بودنشان می باشد.

ویژگی ها، مشخصات و همین طور کاربردهای انواع مبردها چه می باشد؟

ویژگی ها، مشخصات و همین طور کاربردهای انواع مبردها چه می باشد؟
ویژگی ها، مشخصات و همین طور کاربردهای انواع مبردها چه می باشد؟

در این قسمت به معرفی انواع مبردها به همراه مشخصات و دیگر مطالب مرتبط می پردازیم، پس به ادامه موضوع گاز مبرد r404a چیست توجه و دقت نمایید.

مشخصات گاز R22:

قدرت تخریبی این گاز بر روی لایه ازن به نسبت مبرد R12 حدودا 95 درصد کم تر می باشد.

این نوع گاز در رده ی پر مصرف ترین گازهای خنک کننده می باشد.

این گاز به خاطر مسائل و مشکلات زیست محیطی در شرف تعویض با گازهای دیگری در زمره ی HFC مثل R404a، R407C و R410 قرار دارد.

گاز مبرد R22 پتانسیل تخریب ازن 0. 5 را دارا می باشد.

پتانسیل گرمایشی کره زمین در این مبرد که در ایجاد ترکیب CO2 دخل و تصرف دارد، 1700 می باشد.

این مبرد در سیستم های تهویه مطبوع، کولرهای از نوع گازی، چیلرها، سردخانه ها و سیستم های تبرید موجود در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات R134a:

این مبرد به لحاظ ویژگی های ترمودینامیکی خیلی به گاز R12 شباهت دارد.

مبرد R134a مهم ترین و اصلی ترین جایگزین برای گاز R12 محسوب می شود.

مبرد R134a با رنگ آبی روشن، از پتانسیل تخریب صفر در ازن برخوردار است.

این مبرد دارای پتانسیل گرمایشی 1300 در کره زمین می باشد.

این گاز مبرد وقتی در مجاورت دما و حرارت بالا مانند هیترهای برقی قرار بگیرد، تجزیه می شود و گاز کشنده ای هم چون فلورید ئیدروژن می سازد. به همین خاطر است که در مصارفی از جمله تهویه مطبوع خیلی مناسب نمی باشد.

مبرد R134a در یخچال های خانگی، کولر ماشین، کانتینرهای دارای یخچال، آب سردکن ها، چیلرهای صنعتی و تجاری و هم چنین سوپر مارکت ها با تبرید در دمایی متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات گاز R407C:

این گاز به لحاظ فیزیکی و همین طور ترمودینامیکی خیلی به گاز R22 شباهت دارد.

گاز مبرد R407C از ترکیب 3 گاز R134a، R125، R32 و به نسبت های وزنی 23، 25 و 52 به وجود می آید.

مبرد R407C در کارکردهایی با شرایط دمای تبخیر 20 الی 50 درجه فارنهایت مناسب می باشد و در یک دوره زمانی با دمای تبخیر، تقطیر، فروسرمایش و هم چنین فراگرمایش مشخص ظزفیت تبریدش با مطابقت دارد.

مبرد R407C به رنگ قهوه ای ملایم می باشد و از پتانسیل تخریب ازن صفر برخوردار است.

در مورد پتانسیل گرمایش کره زمین آن می توان گفت که 1600 می باشد.

گاز مذکور برای استفاده در اواپراتور شناور و کمپرسورهای سانتریفوژ مناسب نمی باشد.

اگر بخواهیم از این مبرد به جای R22 به کار ببریم و به اصطلاح جایگزین نماییم، احتیاجی به طراحی دوباره ی سیستم نداریم و تنها روغن کمپرسور، فیاتر درایر و هم چنین شیر انبساط بایستی تغییر کند.

با توجه به این مبرد R407C ترکیبی می باشد، در حالت گازی شرایط متغیری دارد و به همین خاطر پیشنهاد می شود، در فاز مایه شارژ شود.

هم چنین مبرد R407C در یونیت های با تهویه مطبوع، سیستم های تبرید صنعتی و نیز چیلرها استفاده می گردد.

موارد مصرف این گاز به صورت زیر می باشد:

گاز مبرد کمپرسور

گاز مبرد پیلر

گاز مبرد کولر گازی

گاز فریون یخچال

سیستم های برودتی

سیستم های تهویه مطبوع

بیشتر افراد اشتباها ماده مبرد را در بازار با نام گاز کولر ماشین یا گاز درون یخچال می شناسند. هم چنین بعضی ها آن را با گاز سرمازا و یا سرمایشی اشتباه می گیرند، ولی بر اساس تعریفی که در بالا گفته شد، مبرد به شکل مایع نیز وجود دارد.

به کمک تغییرات فازی و هم چنین ترمودینامیکی می توان مبردها را از شکل گاز به مایع و برعکس از مایع به گاز تبدیل کرد. دارا بودن این قابلیت موجب شده است که این مواد در بخش صنایع مانند سیستم ها و دستگاه های برودتی و تهویه مطبوع از کارایی فراوانی برخوردار باشند.

وسایلی از جمله چیلر تراکمی، داکت اسپلیت و هم چنین سیستم های جریان مبرد متغیر در دوره ی کاری خود از مبردها به کار می گیرند.

نسل جدید مبردها

باید دانست که مبردهای شیمیایی جایگزینی برای مبردهای مرسوم شناخته شده اند و این مبردها در میان مدت و بلند مدت جانشین مبردهایی مثل R22 و R134a می شوند که به علت مسائل زیست محیطی می بایست به کنار بروند. حتی مبردی مثل R410a هم به زودی و در سال های آینده حذف می شود.

فاکتورهای مهم و اساسی در انتخاب گاز مبرد چیست؟

فاکتورهای مهم و اساسی در انتخاب گاز مبرد چیست؟
فاکتورهای مهم و اساسی در انتخاب گاز مبرد چیست؟

لازم به توضیح است که در کار طراحی سیستم های تبریدی گزینش و انتخاب ماده مبرد قادر است، تاثیر زیادی بر روی ایمنی، طول عمر و هم چنین مصرف انرژی سیستم داشته باشد. به طور کلی فاکتورهایی که بر روی گزینش ماده مبرد تاثیرگذار است، عبارتند از:

خواص ترمودینامیکی

این خواص ترمودینامیکی شامل نقطه جوش، دمای بحرانی و همین طور ظرفیت گرمایی مبرد می بایست به صورتی باشد که سیستم قادر باشد، در دمای مورد نظر دارای بازدهی بالایی باشد.

پایداری شیمیایی

سیستم تبرید طوری طراحی شده است که قادر است، چند سالی کار کند، بنابراین مبرد نبایستی به آسانی تجزیه گردد، یا این که با دیگر مواد واکنش نشان بدهد، چرا که در این حالت سیستم قابلیت های خود را از دست می دهد.

مسائل ایمنی و تاثیر مبرد بر روی سلامتی و محیط زیست

مبردی که ایده آل می باشد، از ODP و GWP پایینی برخوردار می باشد و در ضمن سمی نبودن مبرد فاکتوری مهم به حساب می آید.

خواص فیزیکی

آن چه که تاثیر فراوانی بر روی اندازه و ابعاد مبدل های حرارتی و هم چنین ساخت و تولید سیستم های تبریدی دارد، مربوط به چگالی پایین و نیز انتقال حرارت بالای مبرد می باشد. ضمنا نبایستی مبرد به لوله ها و سایر قطعات در تماس با آن آسیبی وارد سازد و موجب خوردگی آن ها گردد.

رنگ کپسول گاز مبرد به چه معنا و مفهوم می باشد؟

رنگ کپسول گاز مبرد به چه معنا و مفهوم می باشد؟
رنگ کپسول گاز مبرد به چه معنا و مفهوم می باشد؟

در رابطه با رنگ کپسول مبردها می توان گفت که شرکت های تولید کننده غالبا کپسول های نگه دارنده ی مبردها را به رنگ های مختلف و متنوع و جداگانه برای هر گونه مبرد رنگ می نمایند که این مسئله خود مانع از مخلوط شدن اشتباهی مبردها می شود.

به این که این رنگ بندی عموما رعایت می گردد، ولی امکان دارد، بعضی از شرکت ها این نوع رنگ آمیزی را رعایت نکنند. به همین خاطر بهتر آن است که همواره قبل از به کارگیری کپسول مبرد به برچسب درج شده بر روی کپسول دقت و توجه شود. برای کسب آگاهی های بیشتر و گرفتن اطلاعات در این زمینه می توانید به سایت بالن گاز مراجعه کنید و مطالب مفیدی را در این زمینه بیاموزید.

مشخصات فنی انواع گازهای مبرد به چه صورت می باشد؟

مشخصات فنی انواع گازهای مبرد به چه صورت می باشد؟
مشخصات فنی انواع گازهای مبرد به چه صورت می باشد؟

همان طور که در مورد مبرد گفته شده به طور کلی مبرد ماده ای می باشد که با جذب کردن حرارت و دما از ماده ای به گونه ی یک عامل خنک کننده عمل می کند.

به منظور این که مبردی جهت استفاده، مناسب عمل کند باید از خواص و ویژگی های شیمیایی فیزیکی و هم چنین ترمودینامیکی خاصی برخوردار باشد تا به کار گیری از آن اقتصادی و مطمئن واقع شود.

این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که مبرد ایده آل وجود ندارد و به علت اختلاف فاحش شرایط، احتیاجات و نیز کاربردهای گوناگون مبردی نیست که قادر باشد، تمامی کاربردهای ایده آل را داشته باشد.

در نتیجه مبرد وقتی مناسب خواهد بود که این توان را داشته باشد تا شرایط و احتیاجات کاربرد خاصی را تامین کند، بنابراین در ادامه موضوع گاز مبرد r404a چیست توضیحات خلاصه ای در زمینه خاصیت های مورد نظر در مبردها خواهیم داد و بعد از آن مبردهای با کاربرد گسترده تر را جهت آشنایی شما مخاطبان عزیز معرفی می کنیم.

سمی بودن

مسئله ی سمی بودن عبارتی نسبی می باشد و فقط هم وقتی مفهوم پیدا می کند که مقدار غلظت و هم چنین مدت زمان تماس مورد نیاز برای تاثیرات مضر و زیان بار مشخص گردیده باشد. در رابطه با میزان و درجه سمی بودن مبردهای متداول و مرسوم می توان گفت که این امر به واسطه آزمایشگاه تست می گردد.

مبردهایی که زیاد سمی می باشند، در غلظت های نسبتا کم یا در زمان تماس پایین باعث آسیب های جدی و حتی مرگ می گردند، اما درجه سمی بودن بعضی دیگر از مبردها خفیف می باشد و فقط در غلظت های زیاد قادر هستند، تاثیرات زیان آور داشته باشند.

به خاطر این که تاثیرات ناشی دسته های اخیر اکثرا به علت اکسیژن کم می باشد تا زیان بار بودن مبرد، بنابراین آن ها را غیر سمی به حساب می آورند. امروزه فقط آمونیاک مبردی سمی می باشد که تا حدود زیادی هم به کار گرفته می شود، اما بهره گیری از آن به واحدهای بسته بندی، یخ سازی ها و هم چنین سردخانه هایی که اشخاص مجربی در آن فعالیت می کنند، محدود می گردد.

داشتن ایمنی

خواص ایمنی غالبا نخستین مورد و ملاحظات در گزینش مبرد قلمداد می شود و به همین علت برخی از مواد با این که مبرد مناسبی می باشند، ولی مورد استفاده کمی دارند که از مهمترین آن ها می توان به آمونیاک و برخی هیدروکربن ها ی خالص اشاره کرد.

در صورتی که یک سیال در وضعیتی خاص و در زمانی که با بخشی از هوا ترکیب می گردد، غیر قابل اشتعال، غیر قابل انفجار و هم چنین غیر سمی باشد و به کمک روغن روان کاری و سایر موادی که عموما در ساختمان تجهیزات تبرید مورد استفاده قرار می گیرد و هم چنین با رطوبت واقع در سیستم تبرید واکنش نامناسبی صورت ندهد، در این حالت می توان از آن به عنوان مبردی ایده آل بهره برداری کرد.

علاوه بر این خواص مبرد می بایست به گونه ای باشد که در صورت نشت پیدا کردن در سیستم باعث آلوده شدن مواد غذایی با دیگر مواد واقع در سردخانه نگردد.

قابلیت اشتعال و انفجار

بیشتر مبردهای به کار گرفته شده در سیستم های تبرید به طور کلی غیر قابل اشتعال و انفجار هستند، ولی همان طور که قبلا گفته شد آمونیاک و هیدروکربن های خالص در این مورد استثنا می باشند.

وقتی که آمونیاک به نسبت های خاصی در هوا ترکیب می شود، به مقدار جزئی قابلیت اشتعال و انفجار پیدا می کند، اما با در نظر گرفتن تدابیر مخصوص مواقع خطر به کار گیری از آمونیاک تحت عنوان مبرد قابل صرف نظر کردن می باشد.

ملاحظات اقتصادی

به لحاظ اقتصادی طبیعتا آن چه مورد نظر است، این است که خواص و ویژگی های فیزیکی و نیز حرارتی مبرد می بایست به صورتی باشد که در ازای ظرفیت تبرید واحد حداقل توان را جذب نماید و از ضریب عملکرد سیستمی بالایی برخوردار باشد.

مهم ترین و اساسی ترین خواص مبرد که می تواند بر روی ظرفیت و راندمان سیستم اثر بگذارد عبارتند از:

_ حرارت نهان تبخیر

_ حجم مخصوص بخار

_ نسبت تراک

_ گرمای ویژه مبرد

که این موارد در دو حالت مایع و بخار می باشند، زیرا توان مورد نیاز در ازای واحد ظرفیت تبرید در رابطه با کلیه مبردهای رایج به طور تقریبی مساوی است و راندمان و مسائل اقتصادی سیستم عموما در تصمیم گیری به منظور گزینش و انتخاب ماده مبرد دخالت ندارد.

خواص و ویژگی هایی که در کاهش اندازه، وزن و نیز هزینه اولیه تجهیزات تبرید موثر است و فعالیت خودکار یا اتوماتیک با کم ترین تعمیرات را فراهم می نماید، دارای اهمیت می باشند.

هم چنین قیمت و وفور مبرد هم عاملی مهم در انتخاب مبرد می باشد. جا دارد، در این بخش از مقاله گاز مبرد r404a چیست از سایت بالن گاز نام ببریم که سایت موفقی در ارائه خدمات مفید در زمینه های مختلف مورد بحث است.

مشخصات گاز مبرد R404a به چه صورت می باشد؟

مشخصات گاز مبرد R404a به چه صورت می باشد؟
مشخصات گاز مبرد R404a به چه صورت می باشد؟

در این بخش از نوشتار با موضوع گاز مبرد r404a چیست بنا داریم در ارتباط با مشخصات گاز مبرد R404a با شما خوبان صحبت کنیم، پس هم چنان ما را همراهی نمایید. مشخصات این مبرد عبارتند از:

این مبرد به لحاظ خواص فیزیکی و ترمودینامیکی دارای ساختاری مشابه گاز R502 می باشد.

این مبرد از ترکیب سه گاز R143a، R125 و R134a به نسبت های وزنی 44، 52 و 4 درصد به وجود می آید.

مبرد R404a به جای گازهایی مانند R22 و R502 در دماهای کم و متوسط یعنی دمای تبخیر کم تر از صفر درجه فارنهایت مورد استفاده قرار می گیرد و ظرفیت آن در این محدوده بالاتر از R22 می باشد. برای همین در سردخانه ها، دستگاه های یخ ساز، صنعت بستنی سازی، غذاهای منجمد و همین طور کانتینرهای دارای یخچال به کار گرفته می شود.

راندمان و بازدهی این نوع مبرد در دمای تبخیر بیشتردر مقایسه با R22 کاهش پیدا می کند، به همین خاطر بهتر این است که در این دامنه به عنواتن جانشین قرار نگیرد.

رنگ مبرد R4040a نارنجی است و از پتانسیل تخریب ازن صفر برخوردار می باشد.

در رابطه با پتانسیل گرمایش کره زمین آن می توان گفت که 3750 می باشد.

گروه بندی مواد تشکیل دهنده ی گاز مبرد به چه صورت می باشد؟

گروه بندی مواد تشکیل دهنده ی گاز مبرد به چه صورت می باشد؟
گروه بندی مواد تشکیل دهنده ی گاز مبرد به چه صورت می باشد؟

مواد به وجود آورنده مبرد طبق ترکیب شیمیایی به چهار گروه تقسیم می شوند که به صورت زیر می باشد:

گروه اول: این گروه شامل کلروفلوئوروکربن ها هستند که در میان مبردها معروف ترین می باشند و اصلی ترین اعضای آن R11، R12، R13، R14 و R15 هستند.

گروه دوم: این گروه شامل هیروکلروفلوئوروکربن ها هستند که اعضای آن R22 و R123 می باشند.

گروه سوم: این دسته هیدروفلئوروکربن ها می باشند که در برگیرنده R404a، R407C، R410a، R134a می باشند.

گروه چهارم: شامل گازهای مبرد طبیعی مثل آمونیاک، کربن دی اکسید و نیز پروپان هستند.

لازم به ذکر است که مواد مبرد بر روی محیط زیست تاثیر می گذارند که بر اساس نوع مبرد تاثیرات آن ها دو دسته می باشد که عبارتند از:

پتانسیل تخریب لایه اوزون

پتانسیل گرمایش زمین

حال و در ادامه موضوع گاز مبرد r404a چیست می خواهیم ببینیم کدام یک از گازهای مبرد استفاده و کاربرد بیشتری در رابطه با دستگاه های تهویه دارا می باشند.

گاز مبرد R134A

تترافلوئورواتان که به R134A معروف می باشد، ازط 2 اتم کربن، 2 اتم ئیدروژن و 4 اتم فلور به وجود آمده است و دارای فرمول شیمیایی به صورت CF3CH2F می باشد. این نوع گاز در گروه HFC ها واقع شده است و اثری بر روی لایه اوزون ایجاد نمی کند.

در ضمن از قابلیت اشتعال و انفجار برخوردار نیست و از نظر سمی بودن در اندازه استاندارد قرار گرفته است. در مورد دمای جوش آن باید گفت که 26. 1 درجه سانتیگراد است و با توجه به این که به لحاظ ترمودینامیکی تقریبا به R12 شباهت دارد، جانشین مناسبی برای گاز R12 به حساب می آید، ولی نکته این است که برای جایگزینی این 2 گاز بایستی در سیستم تبرید تغییراتی اعمال شود.

گاز سرمازا R407C

این گاز ترکیب شده ی چندین هیدروفلوئوروکربن از جمله دی فلوئورومتان و پنتافلوئورومتان می باشد و به عنوان جانشینی برای R22 محسوب می شود. به کار گیری از این نوع گاز در سیستم های تبرید جدید بیشتر متدارول شده است و این توانایی را دارد تا در دوره های دمای متوسط کار وفعالیت نماید.

گاز R404A

گاز R404A
گاز R404A

گاز مبرد و سرمازا R404A به عنوان جایگزینی خوب برای گاز مبرد R22 به حساب می آید. از جمله امتیازات گاز مذکور بازده دمای مناسب آن می باشد. از این نوع گاز مبرد می توان در سیستم هایی با دمای مابین 45- الی 15+ درجه سانتیگراد بهره برداری کرد.

این گاز با آب و هوا واکنشی به این سادگی بروز نمی دهد و هم چنین غیر قابل اشتعال و بی رنگ است، ولی در صورت تماس داشتن مستقیم با پوست مضر خواهد بود.

گاز مبرد R410A

این نوع گاز مبرد ترکیب شده چندین هیدروفلئوروکربن می باشد و به علت نبودن کلر در ترکیبش، آسیب و زیانی به لایه اوزون نمی رساند. در ضمن به کار گیری از این مبرد سرمازا راندماتن بیشتری به همراه دارد و خاطر داشتن ظرفیت تبرید و هم چنین فشار بیشتر در مقایسه با R22 انتخاب ایده آلی در جهت بهره گیری از آن در برخی از سیستم های خنک کننده محسوب می شود.

گاز مبرد طبیعی

در رابطه با قدمت گازهای مبرد طبیعی از جمله آمونیاک، کربن دی اکسید و پروپان می توان گفت که بالای 150 سال سابقه دارند و دارای عدد ODP صفر و هم چنین عدد GWP خیلی ناچیز هستند.

به کارگیری از گازهای سرمازای طبیعی بازدهی مساوی با سیکل های شامل مبرد HFC و HCFC خواهد داشت. علت اصلی و مهم استقبال از این نوع گازها به نداشتن خطر زیست محیطی آن ها مربوط می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت بالن گاز بازدید نمایید

ویژگی ها و خصوصیات یک گاز مبرد استاندارد چه می باشد؟

در این بخش از موضوع مورد بحث با عنوان گاز مبرد r404a چیست به بررسی ویژگی های گاز مبرد استاندارد و ایده آل می پردازیم. گاز مبرد استاندارد برای کولر گازی و هم چنین سیستم های تهویه مطبوع از امتیازات و مزایای به صورت زیر برخوردارند که عبارتند از:

سمی نبودن

داشتن پایداری

خورنده نبودن

دارای نقطه جوش پایین

غیر قابل اشتعال و انفجار

داشتن سازگاری با محیط

هزینه ی نگه داری و خرید پایین

داشتن قابلیت تشخیص در مواقع نشت

دارا بودن عدد ODP و GWP

ایمنی گاز مبرد به چه صورت می باشد؟

ایمنی گاز مبرد به چه صورت می باشد؟
ایمنی گاز مبرد به چه صورت می باشد؟

در این قسمت از سلسله گفتارها در مورد موضوع گاز مبرد r404a چیست به توضیحاتی در زمینه ایمنی گاز مبرد می پردازیم. همین قدر بگوییم که ایمنی گاز مبرد موجب گردیده خیلی از این گازها به علت نداشتن ایمنی کافی استفاده ی ندارند.

موادی که در مبرد به کار می رود، بایستی به لحاظ شیمیایی اثری نداشته باشند، به گونه ای که در هر وضعیت و نسبت زمانی که در ترکیب هوا قرار می گیرند، سمی و قثابلیت اشتعال نداشته باشند.

به لحاظ شیمیایی بی اثر باشد، به گونه ای که هم در وضعیت خالص و هم زمانی که با هر نسبت با هوا ترکیب شدند:

اشتعال پذیر

منفجر کننده

سمی نباشند.

در ضمن در موقع واکنش با روغن و یا موادی کع در تجهیزات تبرید مورد استفاده قرار می گیرد، نبایستی واکنش بدی از خود نشان دهند. این گاز مبرد بایستی به صورتی باشد که اگر نشتی در آن به وجود آمد، در این صورت آسیبی به مواد واقع شده در انبار نرسد و آن ها را آلوده نسازد. هم چنین با رطوبت درون سیستم های تبریدی واکنش بدی صورت ندهد.

موارد استفاده از گاز r404a

موارد استفاده از گاز r404a
موارد استفاده از گاز r404a

این گاز در بیشتر سیستم های تبرید و هم چنین تهویه مطبوع که در فضاهای تجاری و صنعتی قرار گرفته مانند چیلر، مینی چیلر، یخچال های ناوگان حمل و نقل به کار گرفته می شود و رنج دمای کاری در مورد این مبرد متوسط و پایین است.

از مزیت های گاز مذکور این است که می توان سازگاریش را با اقسام کمپرسورهای مثل کمپرسورهای سکاپ، کمپرسور دو مرحله ای بیتزر، کمپرسور اسکرال بیتزر، کمپرسور منیروپ دانفوس، کمپرسور سمی هرمتیک کوپلند و نیز سازش با اقسام اکسپنشن واو دانفوس و آلکو نام برد.

گاز مبرد r404a چیست و روش شارژ آن به چه صورت می باشد؟

گاز مبرد r404a چیست و روش شارژ آن به چه صورت می باشد؟
گاز مبرد r404a چیست و روش شارژ آن به چه صورت می باشد؟

این گاز در دسته ی گازهای Blend و یا مخلوط قرار دارد و از ترکیب شدن 3 گاز تترا فلورواتان و پنتا فلوئورواتان و تری فلورواتان به وجود می آید.

مسئله ای که در رابطه با مبردهای ترکیبی هست، در مورد شارژ آن ها می باشد که بایستی حتما به صورت مایع باشد. فشار رفت و برگشت این مبرد تقریبا 20 % بالاتر از گاز R22 می باشد.

گازهای مبرد هر کدام برای خود از راه و روش خاصی شارژ می شوند. چنان چه قصد استفاده از این گاز را داریم بایستی با راه و روش شارژ نمودن آن آشنا شویم.

گاز مبرد r404a از جمله پرکاربردترین گازهای مبرد در سطح دنیا به حساب می آید که به صورت وسیعی در صنایع تجاری و تبریدی به کار گرفته می شود. علت محبوبیت گاز مبرد r404a فقط به خاطر کاربرد وسیع آن نمی باشد، بلکه این نوع گاز موقعی که ساخته و تولید شد، جانشینی مناسب برای گازهای مبرد و مخرب لایه اوزون شد.

به همین خاطر به کارگیری از این گاز مبرد متداول گردید تا حدی که در حال حاضر به عنوان کارآمدترین گاز مبرد در سراسر جهان شناخته شده است. در ادامه مطالب روش شارژ کردن گاز r404a را برای شما مخاطبین گرامی توضیح خواهیم داد.

گاز r404a به چه صورتی شارژ می گردد؟

گاز r404a به چه صورتی شارژ می گردد؟
گاز r404a به چه صورتی شارژ می گردد؟

در قسمت های قبلی با درصدهای تشکیل دهنده این گاز مبرد آشنایی پیدا کردید. نکته ی قابل توجه در رابطه با شارژ این گاز این است که خیلی درصد ترکیبات مهم می باشد، به طوری که اگر در این مسئله تغییری صورت بگیرد، گاز مربوطه کارایی لازم را ندارد.

به همین دلیل در زمان شارژ دستگاه توسط این محصول، از گاز مایع کمک می گیرند، چرا که گاز مایع درصد نسبت معینی دارا می باشد و دچار تغییر نمی شود.

به منظور شارژ کردن محصول یا دستگاه به وسیله گاز r404a در آغاز می بایست وقتی که کمپرسور خاموش می باشدف در لاین دیس شارژ کپسول را به دستگاه متصل نماییم و سپس آن را در وضعیت شارژ قرار دهیم. بعد شیر گاز را باز کرده تا این که گاز مایع به آهستگی وارد سیستم گردد و به ان تزریق شود.

این که چه موقع و به چه نحوی متوجه شویم، کار شارژ به پایان رسیده، می باید به تغییرات کپسول دقت کنیم. چنان چه سیستم مکش در حالت کار کردن باشد، این بدان معنی است که کار شارژ به اتمام نرسیده است.

هر وقت متوجه این مسئله شدید که گازی داخل سیستم نمی گردد، در این صورت شیر کپسول را بسته و آن را از دستگاه جدا نمایید. در این حالت شارژ کامل صورت گرفته است. اطلاعات بیشتر را می توانید از سایت بالن گاز دریافت نمایید.

چه نکات و مواردی را در زمان شارژ گاز مبرد r404a بایستی رعایت نماییم؟

چه نکات و مواردی را در زمان شارژ گاز مبرد r404a بایستی رعایت نماییم؟
چه نکات و مواردی را در زمان شارژ گاز مبرد r404a بایستی رعایت نماییم؟

گاز مبرد r404a فقط با روغن پلی یول استر قدرت سازگاری دارد، بنابراین در زمان تعویض نمودن گاز سیستم و همین طور شارژ آن این مورد را در نظر داشته باشید.

چنان چه قصد دارید، گاز کمپرسورهای قدیمی را عوض نمایید، حواس تان را به این نکته جلب کنید که روغن های معدنی با گاز مذکور سازگار نیست.

سخن پایانی در باب موضوع گاز مبرد r404a چیست

سخن پایانی در باب موضوع گاز مبرد r404a چیست
سخن پایانی در باب موضوع گاز مبرد r404a چیست

همان طور که در نوشتار پیش رو با عنوان گاز مبرد r404a چیست ملاحظه کردید مطالب کاربردی و مفید در ارتباط با این مبرد به نظر شما خوبان رسید. در این گفتار نکاتی در زمینه های گوناگون از جمله کاربردها، انواع مبردها، چگونگی و نحوه شارژ آن، موارد استفاده آن در صنعت و بسیاری موارد دیگر بیان شد.

با توجه به این که این گاز مبرد دارای قدرت پایداری و هم چنین بازدهی زیادی می باشد، در رابطه با صنعت حمل و نقل و به طور کلی مواردی که احتیاج به دمای زیاد دارد، به کار گرفته می شود.

همان گونه که گفتیم، این گاز مبرد بی رنگ و بی بو می باشد که با آب و هوا نیز واکنشی نشان نمی دهد. به همین خاطر در ارتباط با مصارف خانگی خیلی خوب و مناسب است. در ضمن در اکثر یخچال ها نیز کاربرد این گاز مبرد مشهود و نمایان است و به وفور دیده می شود.

امیدواریم که مطالب گفته شده در رابطه با گاز مبرد r404a چیست توانسته باشد، نیاز شما را تامین کند و شما هم نهایت استفاده را از آن ها برده باشید و رضایت کامل تان حاصل گردد، البته لازم به ذکر است که سایت بالن گاز با کارنامه ای درخشان می تواند نکات مهمی در ارتباط با موارد گوناگون موضوع در اختیار شما خوبان قرار دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *