راهنمای جامع به منظور خرید شیلنگ گاز

در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، منازل مسکونی و بسیاری از اماکن دیگر، از شلنگ گاز با هدف‌های مختلفی استفاده می‌شود. انواع متفاوتی از این نوع شیلنگ‌ها با توجه به نوع کاربری آن‌ها تولید می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین با توجه به نوع کاربرد این شیلنگ‌ها، استفاده از یک شیلنگ نامرغوب می تواند خطرساز باشد. با توجه به این نکات، یک شیلنگ گاز استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد و شیلنگ‎های هوا گاز را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چه نوع شیلنگی را شیلنگ گاز باکیفیت می‌نامیم؟

حساسیت نوع کاربری این نوع شیلنگ‌ها، اهمیت رعایت نکات ایمنی را در استفاده از آن‌ها دوچندان کرده است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته ایمنی در مورد استفاده از یک شیلنگ گاز، کیفیت بالای شیلنگ است که می‌تواند مانع بروز بسیاری از خطرات احتمالی شود. اما ویژگی‌های یک شیلنگ گاز خوب چیست؟

یک شیلنگ گاز خوب، باید در برابر تمام عوامل بیرونی، مقاومت بالایی را از خود نشان دهد. شیلنگی که در برابر ضربات احتمالی، فشار سایر اجسام و برندگی اجسام تیز، مقاوم باشد را می‌توان یک شیلنگ ایمن نامید. به علاوه، شیلنگ گاز باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا آسیب‌پذیری آن در هنگام تنش با عوامل بیرونی، تا حد امکان کاهش یابد. همچنین گاهی استفاده بلندمدت از یک شیلنگ گاز باعث ساییدگی سطح آن می‌شود. هر چه مواد استفاده‌شده در تولید شیلنگ، مرغوب‌تر باشد، این نوع عیوب کمتر در شیلنگ ایجاد می‌شود و طول عمر آن بالاتر خواهد بود.

شیلنگ دوقلو جوشکاری و برشکاری

برشکاری و جوشکاری دو نوع فعالیت کاربردی در بسیاری از صنایع هستند. این دو فرایند، بخشی جدانشدنی از فعالیت‌های یک کارگاه کوچک تا کارخانه‌های بزرگ‌اند. بسیاری اوقات از نوعی گاز و اکسیژن برای جوشکاری یا برشکاری در این مراکز صنعتی استفاده می‌شود و در اینجاست که شیلنگ دوقلو جوشکاری یا شیلنگ دوقلو برشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شیلنگ‎های دوقلو، یکی از شیلنگ‌ها باعث انتقال گاز می‌شود و دیگری وظیفه انتقال اکسیژن را بر عهده دارد. به همین جهت، همواره هر یک از دو شیلنگ دوقلو جوشکاری و شیلنگ دوقلو برشکاری دارای رنگی متفاوت است تا جوشکار و یا برشکار، از نوع کاربری هر یک از شیلنگ‌ها مطلع باشد.

موادی که در ساخت شلنگ دوقلو جوشکاری یا برشکاری استفاده می‌شود، مقاومت و استحکام بالایی به این شیلنگ‌ بخشیده است. همچنین طراحی این شیلنگ‌ها به شکلی است که استفاده از آن‌ها را تا حد امکان آسان می‌کند.

شیلنگ‌های موجود در بازار عمدتا وارداتی هستند و از کشورهای دیگر وارد کشور شده‌اند. روش تولید انواع شیلنگ هوا گاز در کشورهای مختلف تقریبا یکسان است، با این حال با توجه به مواد اولیه استفاده‌شده در تولید آن‌ها، تفاوت‌هایی در ویژگی‌های انواع مختلف شیلنگ دوقلو برشکاری دیده می‌شود. از همین رو، از کشور سازنده شیلنگ هوا گاز، به عنوان یکی از معیارهای تشخیص کیفیت شیلنگ، نام برده می‌شود. از مهم‌ترین کشورهای صادرکننده شیلنگ هوا گاز به کشورمان، می‌توان به آلمان، کره، مالزی، چین و ترکیه اشاره کرد. اما به جز کشور سازنده، چه معیارهایی می‌توانند به ما در انتخاب یک شیلنگ دوقلو جوشکاری خوب کمک کنند؟ به طور کلی در هنگام خرید شیلنگ دوقلو برشکاری یا جوشکاری، موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  • رعایت استانداردها: استانداردهای جهانی می‎توانند به ‌عنوان یک معیار اساسی برای خرید یک شیلنگ هوا گاز به ما کمک کنند. این استانداردها یک دید کلی در مورد یک شیلنگ گاز باکیفیت در اختیار ما می‌گذارند و می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.
  • مواد اولیه استفاده‌شده در تولید شیلنگ هوا گاز: در تولید شیلنگ دوقلو برشکاری و جوشکاری، به منظور افزایش مقاومت شیلنگ از نوعی الیاف استفاده می‌شود. کیفیت الیاف استفاده‌شده رابطه مستقیمی با کیفیت کلی شیلنگ هوا گاز مورد نظر دارد.
  • مقاومت در برابر فشار: شیوه تولید شیلنگ هوا گاز و مواد استفاده‌شده در ساخت آن، میزان فشاری که شیلنگ می‌تواند تحمل کند را تعیین می‌کنند. به همین جهت، انواع مختلفی از شیلنگ دوقلو جوشکاری و برشکاری، به لحاظ میزان فشاری که می‌توانند تحمل کنند، وجود دارد. بهتر است که با توجه به نوع نیاز خود و میزان فشاری که شیلنگ باید تحمل کند، اقدام به خرید شیلنگ هوا گاز کنید.
  • میزان انعطاف‌پذیری: میزان انعطاف‌پذیری، نکته مهمی در تعیین کیفیت یک شیلنگ هوا گاز است.
  • قطر شیلنگ: این نوع شیلنگ با قطرهای متفاوتی تولید می‌شود. نوع کاربری شما از شیلنگ، مدت زمان استفاده از آن در طول روز و تعیین سایر شرایط، به شما کمک خواهند کرد تا شیلنگ دوقلو جوشکاری یا برشکاری متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

همان‌گونه که گفته شد، کشورهای مختلفی به تولید این نوع شیلنگ‌ها دست ‌زده‌اند و تعدادی از کشورهایی که بیشترین صادرات شیلنگ هوا گاز به ایران را دارند نام بردیم. یکی از بهترین انواع شیلنگ‌ها و شاید از برخی جهات، بهترین نوع، ساخت کشور کره است. به همین دلیل، در این قسمت سعی می‌کنیم شیلنگ جوشکاری کره‌ای را به طور کامل، معرفی و ویژگی‌های خاص آن را بیان کنیم.

شیلنگ جوشکاری کره‌ای، جزو بهترین انواع شیلنگ دوقلو

شیلنگ جوشکاری کره‌ای در سایزها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و قطر آن معمولا 6 میلی‌متر است و می‌تواند تا فشاری معادل bar 20 را تحمل کند. ویژگی‌هایی که شیلنگ جوشکاری کره‌ای دارا است، در برخی زمینه‌ها آن را از سایر انواع شیلنگ‌ها، متمایز کرده است. مهم‌ترین ویژگی خاص شیلنگ جوشکاری کره‌ای، الیاف استفاده‌شده در تولید این نوع شیلنگ است، به طوری که باعث مقاومت بسیار بالای آن شده است. همچنین فناوری‌های به‌کاررفته در تولید آن، باعث شده است که شیلنگ جوشکاری کره‌ای، تمام استانداردهای اروپا و جهان را به آسانی کسب نماید.

ویژگی‌های شیلنگ جوشکاری کره‌ای:

  • استفاده از pu درجه یک در تولید شیلنگ
  • قابل استفاده برای کوره‌های انتقال دما
  • قابل ‌استفاده برای لوله‌های انتقال گاز
  • قابل ‌استفاده در دستگاه‌های برش cnc

متاسفانه با توجه به کیفیت بالای شیلنگ جوشکاری کره‌ای و استقبال زیاد از آن، برخی افراد با چسباندن برچسب ساخت کره بر انواع دیگر شیلنگ‌ها، قصد کلاه‌برداری از مشتریان را دارند. این شیلنگ‌ها به لحاظ کیفی، در سطح بسیار پایینی نسبت به شیلنگ جوشکاری اورجینال قرار دارند. در هنگام خرید توجه داشته باشید که مارک شرکت تولیدکننده کره‌ای حتما به صورت برجسته بر روی شیلنگ حک شده باشد.

در هنگام خرید شیلنگ هوا گاز به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید شیلنگ دوقلو جوشکاری یا برشکاری، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • عیب عمده شیلنگ‌های گاز این است که در صورت نگهداری بلندمدت در هوای سرد، خراب و پوسیده می‌شوند. پس توجه داشته باشید که اگر دمای محلی که قصد استفاده از شیلنگ را در آن دارید، پایین است، تا حد امکان شیلنگ مرغوب‌تری تهیه فرمایید.
  • در زمان خرید، به طور کامل شیلنگ را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت وجود نقصی در آن، در همان هنگام خرید متوجه این موضوع شوید.
  • شیلنگ نباید ظاهری غیرعادی داشته باشد. برای مثال رنگ متفاوت تنها یک قسمت از شیلنگ نسبت به سایر قسمت‌ها، حالتی غیرعادی در ظاهر شیلنگ محسوب می‌شود که ممکن است بر اساس آتش‌سوزی یا مواردی دیگر به وجود آمده باشد.
  • طول شیلنگ گاز نباید از یک و نیم متر بیشتر باشد.

چه گونه طول عمر شیلنگ هوا گاز را بالا ببریم؟

در اینجا به برخی از مهم‌ترین نکات مربوط به نگهداری شیلنگ هوا گاز اشاره‌ می‌کنیم:

  • حتما از شیلنگ متناسب با نیاز خود استفاده کنید. عدم رعایت این نکته می‌تواند در درازمدت باعث خرابی شیلنگ شود.
  • لوازم جانبی متصل به شیلنگ را حتما از میان اجناس مرغوب و مناسب انتخاب کنید.
  • از بست‌های مرغوب و باکیفیت استفاده و از محکم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • برای بستن شیلنگ دوقلو برشکاری، به هیچ عنوان از سیم مفتول استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که قرار گرفتن شیلنگ در معرض حرارت می‌تواند به آن آسیب جدی وارد کند. پس تا حد امکان شیلنگ را از آتش و حرارت دور کنید.
  • شیلنگ جوشکاری
    شیلنگ جوشکاری

جمع‌بندی راهنمای جامع به منظور خرید شیلنگ گاز

متاسفانه شیلنگ‌های تقلبی در بازار به فراوانی یافت می‌شوند که اغلب نیز برچسب‌های مربوط به برند‌های باکیفیت را بر روی خود دارند. معمولا بر روی شیلنگ‌ها، مارک شرکت سازنده به صورت چاپی و یا حک‌شده  وجود دارد. در میان شیلنگ‌هایی که دارای مارک چاپی هستند، شیلنگ‌های تقلبی دیده می‌شود زیرا به هر حال چاپ یک مارک خاص بر روی شیلنگ کار ساده‌تری به نظر می‌رسد. طبیعتا این موضوع به این معنا نیست که تمام شیلنگ‌های دارای مارک چاپی تقلبی هستند؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که احتمال اینکه شیلنگی با مارک حک‌شده و برجسته تقلبی باشد، بسیار کم است. در هنگام خرید حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *