انواع شیر کپسول را بشناسید

کپسول‌ها محفظه‌هایی هستند که به منظور نگهداری انواع گازها و هوا استفاده می‌شوند. در این محفظه‌ها معمولا گاز یا هوا فشرده شده و از طریق شیر تعبیه شده در دهانه کپسول خارج می‌شود. با استفاده از این شیر شما می‌توانید فشار هوای خروجی را کنترل کرده و آن را به سمت محل موردنظر هدایت کنید. نکته مهم این است که شیر مورد استفاده برای انواع کپسول متفاوت بوده و بر اساس نوع گاز موجود در کپسول تعیین می‌شود. برای کپسول‌های مختلف بسته به اینکه آزمایشگاهی یا صنعتی باشند یا برای مصارف خانگی تولید شده باشند، باید از شیرهای مخصوص به خودشان استفاده شود. به همین دلیل در این مطلب به سراغ بررسی انواع شیر کپسول و کاربرد هریک از آن‌ها رفته‌ایم تا راهنمای شما برای انتخاب شیر مناسب در زمان خرید کپسول باشد.

  • شیر کپسول اکسیژن

بر روی همه سیلندرهای حاوی اکسیژن از شیر کپسول اکسیژن استفاده می‌شود. یکی از نمونه‌های این سیلندرها کپسول 40 لیتری است که با استفاده از این شیر با فشار مناسب اکسیژن را خارج می‌کند. شیر کپسول اکسیژن دارای دو مدل روپیچ و توپیچ است. در شیرهای توپیچ، بخش نری شیر که رگلاتور اکسیژن در آن قرار می‌گیرد در داخل حفره لوله قرار گرفت است. اما در نوع روپیچ این بخش در ناحیه بیرونی شیر قرار دارد. به دلیل استفاده راحت‌تر و کاربرد بیشتر، شیرهای روپیچ در بازار پرفروش‌تر هستند. در واقع رگلاتور اکسیژن اکثر برندهای موجود در بازار دارای مهره‌های تو رزوه است. این مهره‌ها بر سر شیرهای روپیچ بسته می‌شوند و به همین دلیل شیرهای اکسیژن توپیچ کاربرد چندانی ندارند.

از شیر کپسول اکسیژن معمولا برای خارج کردن اکسیژن از کپسول با فشار کاری 250 بار استفاده می‌شود. شیرهای موجود در بازار معمولا از جنس برنج ساخته شده و می‌تواند برای کنترل سطح خروجی گازهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته باید توجه داشته باشید که این شیر به طور استاندارد برای گاز اکسیژن ساخته شده و اگر قصد دارید از آن برای گازهای دیگر استفاده کنید باید موارد ایمنی را حتما رعایت کنید.

  • شیر کپسول دی اکسید کربن

معمولا از کپسول 10 لیتری برای نگهداری گاز دی اکسید کربن استفاده می‌شود. شیر کپسول دی اکسید کربن بر روی این نوع کپسول و همه سیلندرهای دیگری که برای نگهداری این گاز استفاده می‌شوند قابل نصب است. اصلی‌ترین تفاوت شیر کپسول دی اکسید کربن و شیر اکسیژن در وجود سوپاپ اطمینان است. شیرهایی که برای کپسول‌های حاوی دی اکسید کربن استفاده می‌شوند، به سوپاپ اطمینان مجهز شده‌اند تا جلوی ایجاد برخی خطرات احتمالی را بگیرند. از آن جایی که گاز دی اکسید کربن گازی خطرناک است، سوپاپ اطمینان در زمانی که فشار گاز بیش از اندازه بالا رود عمل کرده و مسیر خروجی شیر را می‌بندد.

از شیر کپسول دی اکسید کربن می‌توان برای کپسول‌هایی با فشار کاری 170 بار استفاده کرد. این شیرها نیز معمولا از جنس برنج ساخته می‌شوند. توجه کنید که این شیرها تنها بر روی کپسول‌ها یا سیلندرهای حاوی دی اکسید کربن قابل استفاده است و نباید برای خارج کردن گازهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

  • شیر کپسول سوپاپدار

سوپاپ معمولا به منظور ایجاد ایمنی بیشتر استفاده می‌شود. در مورد کپسول‌ها نیز از شیر کپسول سوپاپ‌دار به منظور حفظ ایمنی کاربر هنگام استفاده از کپسول و جلوگیری از بالا رفتن فشار گاز استفاده می‌شود. این نوع شیر معمولا بر روی کپسول‌های حاوی گازهای خطرناک نظیر دی اکسید کربن استفاده شده و باعث کنترل فشار گاز خروجی می‌شود. در صورتی که فشار گاز از حد مجاز بالاتر رود، سوپاپ عمل کرده و فشار گاز خروجی را کاهش داده یا آن را به طور کامل قطع می‌کند.

  • شیر کپسول ایرانی

از انواع شیر کپسول ایرانی می‌توان برای باز و بسته کردن سیلندر گاز و خروج گاز با فشار مناسب استفاده کرد. این شیرها معمولا از فولاد و استیل ساخته شده و بر روی انواع کپسول‌ها قابل استفاده‌اند. البته توجه کنید که نوع شیر بسته به نوع کپسول متفاوت بوده و جنس آن نیز بر اساس گاز موجود در کپسول انتخاب می‌شود. همچنین در برخی موارد برای حفظ ایمنی بیشتر می‌توان شیر کپسول ایرانی سوپاپدار را نیز تهیه کرد.

  • شیر کپسول ژاپنی

همچون دیگر محصولات ژاپنی شیر کپسول ژاپنی نیز دارای کیفیت بالایی بوده و از مواد اولیه مرغوبی ساخته شده است. جنس این شیر معمولا برنج فورج بوده و در انواع سوپاپدار و بدون سوپاپ روانه بازار می‌شوند. برای گازهای خنثی که خطر انفجار ندارند می‌توان از انواع بدون سوپاپ این شیرها استفاده کرد و برای گازهای خطرناک که فشار بالای آن‌ها ممکن است باعث ایجاد انفجار شود باید از انواع سوپاپدار شیر کپسول اصل ژاپنی استفاده کرد.

  • شیر کپسول لهستانی

همچون شیرهای ژاپنی شیر کپسول لهستانی نیز معمولا از فولاد یا استیل ساخته می‌شود. این شیرها نیز دارای انواع سوپاپدار و بدون سوپاپ بوده و بسته به نوع گاز موجود در کپسول متفاوت هستند. علاوه بر این‌ها شیر کپسول لهستانی را می‌توان به دسته‌های راست‌گرد و چپ‌گرد تقسیم‌بندی کرد. انواع راست‌گرد این شیرها برای گازهای خنثی و بی‌خطر و انواع چپ‌گرد آن‌ها برای گازهای پرخطر و قابل انفجار به کار می‌روند. به علاوه شیر کپسول لهستانی دارای انواع روپیچ و توپیچ نیز هست. شیرهای لهستانی توپیچ را می‌توان برای کپسول‌های هلیومی و نوع روپیچ آن‌ها را برای کپسول‌های آرگون و نیتروژن استفاده کرد. این شیرها همگی دارای کیفیت ساخت خیلی خوبی بوده و کاربرد زیادی دارند.

  • شیر پنوماتیک

با اعمال نیرو به شیر پنوماتیک می‌توان مسیر هوا را تغییر داد یا جریان هوا را قطع و وصل کرد. این شیرها در انواع دستی و برقی موجود هستند که نوع دستی آن‌ها دارای کاربرد بیشتری است. در انواع دست اپراتور با استفاده از نیروی دست جریان هوا را کنترل کرده و مسیر آن را تعیین می‌کند. اما در نوع برقی این جریان الکتریکی است که برای کنترل و تحریک شیر پنوماتیک استفاده می‌شود.

  • شیر کامپوزیت

شیر کامپوزیت از شیرهای جدید موجود در بازار بوده و معمولا در تاسیسات و صنعت کاربرد دارد. صنایع مختلف نظیر صنعت آب و فاضلاب، نفت، گاز و پتروشیمی از این شیرها برای کنترل سیال استفاده می‌کنند.

  • شیر BBB

شیر BBB از شیرهای ساخت کشور ژاپن است و به همین دلیل دارای کیفیت بالایی است. بدنه این شیرها از برنج ساخته شده و فلکه آن‌ها آلومینیومی است. مغزی‌ها و شافت شیر BBB معمولا به شکل چهارگوش ساخته می‌شوند. علاوه بر انواع ژاپنی نمونه‌های ایرانی این شیر نیز در بازار موجود است. شیر BBB ایرانی معمولا از جنس فولاد یا استیل ساخته می‌شود و بیشتر بر روی سیلندرهای گاز مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • شیر استیل

بر خلاف دیگر شیرهایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، شیر استیل را می‌توان به منظور کنترل فشار و میزان ورود و خروج مایعات استفاده کرد. این شیرها را می‌توان در خانه یا صنعت استفاده کرد. شیر استیل همان‌طور که از نامش پیدا است از جنس استیل بوده و دارای انواع مختلفی همچون شیر فلکه‌ای، اهرمی، زیردوشی و… است.

سخن پایانی

شیر کپسول در انواع مختلف و با جنس‌های متفاوت تولید و روانه بازار می‌شود. جنس و نوع این شیرها تعیین می‌کند که شما برای چه کاربردی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در هنگام خرید انواع شیر کپسول حتما به نوع کاربرد، نوع ورودی و خروجی شیر، میزان فشار قابل تحمل، جنس شیر، نوع گاز سازگار با شیر و مواردی از این قبیل توجه کنید تا در زمان استفاده از شیر دچار مشکل نشوید. همچنین باید ایمنی کار را کاملا در نظر بگیرید و اگر با گازهای قابل انفجار سر و کار دارید حتما از شیرهای سوپاپدار استفاده کنید. این شیرها ایمنی شما را تا حد قابل توجهی بالا می‌برند.

شیر کلر

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *