از کجا بفهمم زگیل تناسلی دارم

از کجا بفهمم زگیل تناسلی دارم


از کجا بفهمم زگیل تناسلی دارم؟

از کجا بفهمم زگیل تناسلی دارم؟ متأسفانه، اکثر افرادی که دارای یک نوع پرخطر HPV هستند، هرگز هیچ نشانه ای از عفونت را نشان نمی دهند تا زمانی که از قبل مشکلات سلامتی جدی ایجاد کند. به همین دلیل است که معاینات منظم بسیار مهم است و آزمایش تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا در معرض خطر ابتلا به سرطان ناشی از HPV هستید یا خیر. آزمایش می‌تواند HPV و تغییرات غیرطبیعی سلولی را قبل از ایجاد مشکل پیدا کند، بنابراین می‌توانید برای سالم ماندن درمان کنید. در بیشتر موارد، اگر پزشک علائم هشدار دهنده را زود تشخیص دهد، سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است. 

تست پاپ اسمیر برای تشخیص زگیل تناسلی

تست پاپ، که گاهی پاپ اسمیر نامیده می شود، سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم ناشی از HPV را پیدا می کند – اما به طور مستقیم سرطان یا HPV را آزمایش نمی کند. اگر تست پاپ سلول‌های غیرطبیعی روی دهانه رحم شما پیدا کند، پزشک می‌تواند آنها را تحت نظر یا درمان کند تا به چیزی جدی‌تر تبدیل نشوند. آزمایش HPV انواع پرخطر HPV را در دهانه رحم شما پیدا می کند که احتمالاً می تواند منجر به سرطان شود. پزشک می تواند به شما بگوید که به کدام آزمایش نیاز دارید و هر چند وقت یکبار باید آنها را انجام دهید.  هیچ آزمایشی برای HPV پرخطر در فرج، آلت تناسلی، مقعد یا گلو وجود ندارد و HPV خود هیچ علامتی ندارد. اگر تبدیل به سرطان شود، ممکن است علائمی وجود داشته باشد.

تفاوت بین HPV و زگیل تناسلی چیست؟ 

زگیل تناسلی زائده های بی ضرری روی پوست فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد شما هستند. بیشتر زگیل‌های تناسلی توسط دو نوع HPV ایجاد می‌شوند – انواع 6 و 11. زگیل‌های تناسلی شبیه برجستگی‌های گوشتی و نرم هستند که گاهی شبیه گل کلم مینیاتوری هستند. آنها معمولاً بدون درد هستند و می‌توان آن‌ها را درست مانند زگیل‌هایی که ممکن است روی دست‌ها یا پاهای خود ایجاد کنید، درمان و حذف کرد. 

از آنجایی که زگیل تناسلی می تواند مانند سایر مشکلات رایج پوستی ناهموار باشد، فقط پرستار یا پزشک شما می تواند زگیل تناسلی شما را تشخیص داده و درمان کند. خوشبختانه، زگیل خطرناک نیست و منجر به سرطان نمی شود – به همین دلیل است که انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند “کم خطر” نامیده می شوند. با این حال، ممکن است باعث تحریک و ناراحتی شوند و شما می توانید HPV را که باعث ایجاد آنها شده است به افراد دیگر منتقل کنید. اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، مهم است که فورا معاینه شوید.

نحوه درمان زگیل تناسلی

یکی از راه‌های درمانی بسیار موثر استفاده از اسپری کرایو نیتروکسی پن می‌باشد. در کرایو تراپی از نیتروس اکساید در دستگاه کرایو استفاده می‌کنند. زمانی که این گاز بر روی ضایعه پوستی اسپری می‌شود به دلیل داشتن دمای منفی ۶۰ درجه سانتیگراد به سرعت زگیل را فریز می‌کند و باعث مرگ سلول‌های آن می‌شود. بسیاری از افراد به جای مراجعه به متخصصین ترجیح می‌دهند که در خانه از این اسپری‌ها استفاده کنند. شاید جالب باشد که بدانید استفاده از این اسپری‌های در خانه نیز امکان‌پذیر است. تنها کافیست با نحوه کارکرد و استفاده از آن آشنا شوید. با این محصول می‌توانید ژل‌های ضد یخ و آنتی باکتریال همراه آن را هم دریافت کنید تا از انتشار ویروس در محیط اطراف جلوگیری نمایید.

نحوه تشخیص HPV در خانه

اگر زگیل تناسلی یا زگیل در قسمت های دیگر بدن خود دارید، این نشانه HPV است. آنها می توانند برجسته، صاف، صورتی، گوشتی، کوچک یا بزرگ باشند. زگیل تناسلی ناشی از HPV ممکن است در بسیاری از نواحی مختلف مانند مقعد، کشاله ران، ران یا آلت تناسلی شما رشد کند و هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از رابطه جنسی با فردی که حامل ویروس HPV است ظاهر شود. (اعتبار عکس: دکتر هاروت تانیلیان/منبع علم) اگر از نظر جنسی فعال بوده اید، احتمال زیادی وجود دارد که قبلاً در معرض HPV قرار گرفته باشید. بسته به نوع HPV شما ممکن است علائمی داشته باشید یا نداشته باشید.

بسیاری از مردم این کار را نمی کنند. سیستم ایمنی معمولاً در عرض 1 تا 2 سال، قبل از مشاهده هر گونه نشانه ای از عفونت، از شر ویروس خلاص می شود.  اگر زگیل تناسلی یا زگیل در قسمت های دیگر بدن خود دارید، این نشانه HPV است.  HPV و زگیل تناسلی این توده ها همه یکسان به نظر نمی رسند. آنها می توانند برجسته، صاف، صورتی یا گوشتی باشند. آنها حتی ممکن است به شکل گل کلم باشند. ممکن است یک یا چند زگیل کوچک یا بزرگ داشته باشید.

آزمایش HPV چیست

آزمایش HPV اغلب همزمان با آزمایش پاپ انجام می شود. تست پاپ به بررسی سرطان در سلول های دهانه رحم می پردازد. تست HPV را می توان با استفاده از نمونه تست پاپ انجام داد. یا متخصص مراقبت های بهداشتی شما می تواند نمونه دوم را از کانال دهانه رحم دریافت کند. تماشا کردن. اگر سن شما بالای 30 سال است، اگر تست HPV شما منفی است، تست پاپ و HPV را تا 5 سال دیگر تکرار کنید، تست پاپ شما مشکلی ندارد و قبلا تست مثبت نداده اید. اگر قبلاً نتایج مثبتی دریافت کرده اید، ممکن است یک یا سه سال دیگر به آزمایشات بعدی نیاز داشته باشید.

کولپوسکوپی در این روش پیگیری، متخصص مراقبت های بهداشتی شما از یک لنز مخصوص به نام کولپوسکوپ برای مشاهده دقیق دهانه رحم استفاده می کند. بیوپسی در این روش که اغلب با کولپوسکوپی انجام می شود، متخصص مراقبت های بهداشتی شما نمونه ای از سلول های دهانه رحم را می گیرد تا زیر میکروسکوپ بررسی شود. بیرون آوردن سلول های دهانه رحم که به شدت غیر طبیعی هستند. برای جلوگیری از تبدیل این سلول ها به سرطان، ممکن است روشی برای برداشتن بافتی که آن سلول ها را دارد انجام دهید. تغییرات خفیف تر می تواند خطر ابتلا به سرطان را کم کند و ممکن است بدون درمان بهبود یابد.

سخن پایانی

اگر نتایج تست پاپ یا HPV شما مثبت باشد، متخصص مراقبت های بهداشتی شما احتمالا شما را به یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده در زمینه کولپوسکوپی ارجاع می دهد. اگر نتایج آزمایش نشان دهد که شما ممکن است سرطان داشته باشید، ممکن است برای درمان به یک متخصص در درمان سرطان های دستگاه تناسلی زنان، به نام انکولوژیست زنان، فرستاده شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *