قیمت هر لیتر ازت مایع

ازت مایع مثل گاز نیتروژن بی بو, بی رنگ (بسیار شبیه به آب) است، و عمدتا” از تقطیر جز به جزء هوا به دست می آید. این مایع که در واقع همان گاز نیتروژن به شکل مایع می‌ باشد، یکی از پرکاربردترین مایعات کرایوژنیک (مایعاتی که نقطه جوش کمتر  160- درجه سانتی گراد یا 238- درجه فارنهایت دارند) حساب می شود که همواره به عنوان یک گاز مایع باید در درجه حرارت بسیار کم نگهداری شود.  این مایع، یکی از مایعات برودتی است که غالبا در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کاربرد دارد. در واقع این محصول یک ماده سردکننده به حساب می آید. بخار حاصل از آن هم می‌تواند به سرعت به بافت پوست و چشم نفوذ کند و حتی باعث سرمازدگی و آسیب دائمی به چشم هم شود.

در ادامه مطالب در رابطه با قیمت هر لیتر ازت مایع سخن خواهیم گفت. از  ازت مایع، به منظور نگهداری نطفه ، کیسه های خون ، تخمک ، اعضای داخلی بدن ، خنک کردن ماشین آلات صنعتی و حتی خشک کردن قسمت هایی از پوست بدن استفاده می شود. نیتروژن ماده‌ای است که به دو شکل مایع و گاز در دسترس است. مایع آن زمانی که تبخیر می‌شود 694 برابر حجم خود افزایش می ‌یابد. در عین حال هیچ علامت هشداردهنده ‌ای مثل بو یا رنگ هم ندارد. این مایع در عین حال که بسیار پر کاربرد است، خطراتی نیز دارد؛ به این شکل که اگر به طور کامل تبخیر شود و مقدار اکسیژن محیط 19.5 درصد کمتر شود، باعث بیهوشی می‌شود.

حتی اگر مقدار اکسیژن از این مقدار هم کمتر شود، خطر مرگ را نیز به دنبال دارد. حال شاید شما بپرسید قیمت هر لیتر ازت مایع که در عین پرکاربرد بودن مقداری خطرناک است چقدر است؟ در پاسخ سوالتان باید بگوییم قیمت هر لیتر ازت مایع مانند مابقی محصولات همواره در نوسان است.

قیمت تانک ازت 6 لیتری
قیمت تانک ازت 6 لیتری

نحوه استفاده از هر لیتر ازت مایع

برای مقابله با خطر خفگی و مرگ در زمان رو به رویی با ازت مایع، باید از سیستم تهویه مناسب برای اتاق استفاده شود. زمانی که ازت مایع بخار می‌شود، اکسیژن موجود در هوای اطراف آن می‌تواند در نیتروژن حل شود. زمانی که نیتروژن به دمای محیط می‌رسد، یک فضای پر از اکسیژن دوباره ساخته می‌شود. نقطه جوش نیتروژن از اکسیژن بسیار کمتر است؛ به همین دلیل اکسیژن مایع دیرتر از ازت مایع تبخیر می شود.برای استفاده از ازت مایع، استفاده سیستم تهویه هوا و یا دستگاه‌های کاهش فشار بسیار لازم و ضروری است. در غیر این صورت فشارهای زیادی بر روی تبخیر کرایوژن ایم گاز بوجود می‌آید. همچنین باید مطمئن شوید که ازت مایع در سیستم بسته قرار نگیرد.

در غیر این صورت خطر انفجار و مرگ را به دنبال دارد. مخزن کاهش فشار و یا درب تهویه خطر انفجار ازت مایع را صفر می‌کند. در هنگام خرید ازت مایع، باتوجه به قیمت هر لیتر ازت مایع می توانید سفارش خود را در مجموعه ما ثبت کنید.

توصیه‌های ایمنی برای استفاده از ازت مایع

هنگام  استفاده از ازت مایع موارد احتیاطی زیر را حتما رعایت کنید تا خطرات ناشی از استفاده این ماده به صفر برسد و پس از اطلاع از قیمت هر لیتر ازت مایع، متناسب با نیازتان آن را خریداری کنید.

  • زمانی که ازت مایع را برای تبدیل به گاز گرم می‌کنید، باید این کار با دمای بسیار پایین انجام دهید. همچنین پاشیدن این ماده هم باید به آرامی انجام شود.
  • برای اینکه اشیاء غوطه‌ور در این ماه را بیرون بکشید، حتما از انبر استفاده کنید و به طور مستقیم دست خود را در آن فرو نبرید.
  • ازت مایع باید در دوئرهای دهانه‌ گشاد با نوارهای ایمنی نگهداری شود. ریختن ازت مایع در ظروف‌ غیراستاندارد خطرناک است. همچنین ظروف باید در برابر ضربه هم مقاوم باشند. پلاستیک و لاستیک و فولاد کربنی، آیتم های خوبی برای نگهداری این ماده نیستند.
  • درب ظرف را اصلا” نبندید. اگر درب ظرف بسته شود، با به جوش آمدن ازت مایع، میزان فشار زیاد می‌شود که خطر انفجار را به بار می آورد.
  • ظرفی که ازت مایع در آن نگهداری می‌شود، باید دارای عایق باشد. در غیر این صورت از لمس آن خودداری کنید؛ چرا که دست به ظرف می‌چسبد و خطرناک است.
  • ازت مایع نباید برای مدت طولانی در ظروف بدون درپوش نگهداری شود. فقط در زمان جوشش باید درب ظرف را بردارید.
  • مخزن ازت مایع نباید بیش از 75 درصد ظرفیت آن پر شود. زیرا با انبساط گاز در زمان گرم شدن، فشار بیش از حد می‌شود و خطر انفجار محیط و شما را تهدید می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : مخزن کرایو

کاربردهای ازت مایع چیست؟

فلاسک نگهدارنده ازت
فلاسک نگهدارنده ازت

ازت مایع به دلایل مختلفی خریداری می‌شود. جوشکاری فلزات ، انجام آزمایشات علمی ، حفظ مواد بیوشیمیایی و حتی برای پخت و پز خانگی ازت  مایع کاربرد دارد. از دیگر صنایعی ای که ماده در آن کاربرد دارد؛ می‌توان به استفاده از آن برای صنایع هوا و فضا اشاره کنیم. به شکلی که در کوره‌های حرارتی و اتوکلاوها از آن استفاده می‌کنند. ازت مایع به عنوان یک روکش قوی برای جلوگیری از نرسیدن هوا به فرآیندهای حساس و قطعات نیز بسیار کاربرد دارد. از ازت مایع برای تمیز کردن لوله‌ های انتقال و تجهیزات محیط هم استفاده می‌کنند. یکی از مهم ترین کاربردهای آن جلوگیری از ورود آلاینده‌های لوله‌ها به داخل محیط است. شما عزیزان می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت هر لیتر ازت مایع با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لازم به ذکر است که بدانید؛ یکی از کاربردهای ازت مایع استفاده در سرمایش و خنک کردن موادغذایی است.  صنایع غدایی، برای نگهداری بسیاری از مواد غذایی مثل:  انواع گوشت و فراورده‌های گوشتی به ازت مایع نیاز دارند . همچنین ازت مایع ، نگهداری نمونه‌های بیولوژیکی ، برای نگهداری و انجماد خون در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و منجمد کردن بافت‌های پوستی نیز بسیار پر کاربرد است .از دیگر صنایع مورد استفاده از آن می‌توان به صنعت فولاد برای جلوگیری از اکسیده شدن فلز نام ببریم. نفت و گاز و صنعت داروسازی هم به ازت مایع نیاز دارند.

پیشنهاد مطالعه : تانک ازت 6 لیتری

کلام پایانی

قیمت هر لیتر ازت مایع  نسبت به کارایی که در اکثر صنایع دارد بسیار مناسب است و آنچه در این متن ذکر کردیم؛ در جهت کمک به کسانی بود که قصد خرید ازت مایع را دارند. فراموش نکنید قبل از خرید با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید، و نکات ایمنی را هنگام استفاده رعایت فرمایید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!