خرید کپسول گاز ازت

خرید کپسول گاز ازت


در این نوشتار به بررسی موضوع خرید کپسول گاز ازت خواهیم پرداخت.

خرید کپسول گاز ازت
خرید کپسول گاز ازت

تکنولوژی و دنیای امروزه به علم شیمی بسیار مدیون است. بسیاری از زمینه ها و صنایع از علم شیمی استفاده های بسیار زیادی می برند. علم شیمی باعث شده است، محصولات زیادی با کاربردهای فراوان و ویژه تولید شود، به پیشرفت و تکنولوژی کمک بسیار زیادی کند.

خرید کپسول گاز ازت
خرید کپسول گاز ازت

در هر زمینه و صنایعی که فکرش را بکنید علم شیمی به کار رفته است. از صنعت تولید مواد آرایشی، صنایع کشاورزی، صنایع غذایی تا صنایع پلاستیک جات و خیلی صنایع دیگر. هر چیزی که اطرافتان می بینید یا علم شیمی به طور مستقیم در آنها به کار رفته است، یا برای تولید مواد اولیه آنها از علم شیمی کمک گرفته شده است.

یکی از محصولاتی که خیلی پر کاربرد می باشد، کپسول گاز ازت است.

در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی در مورد کپسول گاز ازت، کاربردهای آن و خرید کپسول گاز ازت و اینکه اصلا گاز ازت چیست بپردازیم.

  1. گاز ازت چیست و چه خواصی دارد؟
  2. مشخصات فرمولی گاز نیتروژن چیست؟
  3. منابع طبیعی گاز نیتروژن و انواع ترکیبات آن
  4. روش های تولید گاز نیتروژن
  5. اطلاعات فنی و ایمنی گاز نیتروژن
  6. تاثیر گاز نیتروژن روی سلامتی انسانها
  7. کاربردهای گاز نیتروژن در صنایع و آزمایشگاه ها
  8. نحوه تشخیص کپسول ازت از اکسیژن به چه صورت است؟
  9. اطلاعات ایمنی در رابطه با استفاده کپسول های گاز
  10. نکات ایمنی برای حمل و نقل و جابجایی کپسول های گاز

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید کپسول گاز ازت با ما همراه باشید.

گاز ازت چیست و چه خواصی دارد؟

در این قسمت از مقاله ی خرید کپسول گاز ازت به بررسی و بیان مواردی در خصوص گاز ازت خواهیم پرداخت.

گاز ازت همان نیتروژن است که مانند بسیاری از عناصر شیمیایی از واژه های یونانی به نام nitron گرفته شده است. این کلمه در زبان یونانی، به معنی جوش شیرین محلی می باشد.

گاز ازت چیست و چه خواصی دارد؟
گاز ازت چیست و چه خواصی دارد؟

گاز ازت در قرن هفدهم میلادی توسط یک شیمیدان انگلیسی به نام دانیل رادرفورد کشف گردید در آن زمان نام آن هوای ثابت گذاشته شد، ولی بعدها که گاز نیتروژن به طور کامل توسط دانشمند فرانسوی آنتونی لاوازیه کشف شد، نام آن را ازت گذاشت.

لاوازیه نام ازت را به خاطر بی اثر بودن و خنثی بودن این گاز روی گاز نیتروژن نهاد. ازت به معنی بدون زندگی می باشد. این گاز در اثر همجوشی ستارگان تولید می شود.

عناصر شیمیایی در جدولی به نام جدول تناوبی یا جدول مندلیف قرار داده می شوند. گاز نیتروژن در گروه غیر فلزات، گروه پانزدهم جدول قرار دارد و به عنوان کوچکترین عضو این گروه می باشد.

شکل ظاهری نیتروژن در دما و فشار استاندارد، گازی می باشد

شکل ظاهری نیتروژن در دما و فشار استاندارد، گازی می باشد. این عنصر دو اتمی است. از مشخصات خاص آن می توان بی اثر بودن، بی رنگ بودن و بی بو بودن را نام برد.

شکل ظاهری نیتروژن در دما و فشار استاندارد، گازی می باشد
شکل ظاهری نیتروژن در دما و فشار استاندارد، گازی می باشد

می دانید که 78 درصد جو زمین از نیتروژن تشکیل شده است و به عنوان عنصر اصلی سلولهای زنده شناخته می شود. بیشترین بخش ضایعات حیوانی مانند چلغوز، فضله پرندگان یا کودها، را گاز ازت تشکیل می دهد و به شکل اوره، اسید اوریک و ترکیبات دیگری از نیتروژن می توان آنها را مشاهده کرد.

گاز نیتروژن از مواد ضروری و حیاتی برای ادامه زندگی محسوب می شود و دلیل آن هم این است که نیتروژن عنصر اصلی اسید های آمینه که ساختار اصلی پروتئین های هستند و اسیدهای هسته ای بدن می باشد.

به عنوان مثال لوبیا مشابه بیشتر گیاهان که دانه های سبوسی دارند، نیتروژن را به شکل مستقیم از هوا دریافت می کنند. ریشه های این گیاهان برآمدگی هایی دارند که این برآمدگی ها جایگاه مناسبی برای نگهداری میکروب های مبدل آمونیاک به نیتروژن می باشند.

مراحل تبدیل آمونیاک به نیتروژن طی فرآیندی به نام تثبیت نیتروژن در گیاهان انجام می شود. گیاهان حاوی دانه های سبوسی، آمونیاک موجود در خاک را به اکسیدهای نیتروژن و اسید آمینه تبدیل می کنند. و از اسیدهای آمینه به دست آمده پروتئین تولید می کنند.

شکل ظاهری نیتروژن در دما و فشار استاندارد، گازی می باشد
شکل ظاهری نیتروژن در دما و فشار استاندارد، گازی می باشد

مشخصات فرمولی گاز نیتروژن چیست؟

در این قسمت از مقاله ی خرید کپسول گاز ازت به بررسی و بیان مواردی در خصوص مشخصات فرمولی گاز نیتروژن خواهیم پرداخت.

علامت اختصاری گاز نیتروژن N و عدد اتمی آن 7 و بار الکترونی آن منفی سه می باشد. فرمول مولکولی گاز نیتروژن N2 است. وزن مولکولی گاز نیتروژن 28. 014 گرم بر مول می باشد. نقطه جوش گاز نیتروژن در فشار اتمسفر 8 بار، منفی 195 درجه سلسیوس تعیین شده است.

نام گاز نیتروژن
نام شیمیایی N2
وزن ملکولی 28 g/mole
چگالی گاز 1. 18 Kg/m3
چگالی نسبی، گاز 0. 97 ( =هوا 1)
نقطه جوش -196 ºC
دمای بحرانی -147 ºC
فشار بحرانی 34 bar
CAS No. 7727-37-9

 

نیتروژن در لایه اتمی اش دارای 5 الکترون می باشد، به همین دلیل معمولا در ترکیبات به صورت سه ظرفیتی شرکت می کند. گاز نیتروژن در 63 K به حالت انجماد و در 77 K به شکل مایع ظاهر می شود. نیتروژن در حالت مایع بسیار سرمازا می باشد و در حالت مایع به ماده سرمایشی معروف Cryogen شناخته می شود.

گاز نیتروژن دارای دو ایزوتوپ پایدار به شکل N14 و N15 می باشد. از بین این دو ایزوتوپ، N14به میزان 99. 634 درصد، بسیار مهم بوده و در چرخه CNO یا همان همجوشی ستارگان تولید می گردد. ایزوتوپ N15 به مقدار بسیار کمتر وجود دارد.

این ایزوتوپ از ده نوع ایزوتوپی است که به شکل مصنوعی هم تولید می شوند و نیمه عمر آن نه دقیقه می باشد، ولی ایزوتوپ های دیگر دارای نیمه عمری در حد چند ثانیه هستند.

مشخصات فرمولی گاز نیتروژن چیست؟
مشخصات فرمولی گاز نیتروژن چیست؟

منابع طبیعی گاز نیتروژن و انواع ترکیبات آن:

در این قسمت از مقاله ی خرید کپسول گاز ازت به بررسی و بیان مواردی در خصوص منابع طبیعی گاز نیتروژن و انواع ترکیبات خواهیم پرداخت.

بیشترین میزان گاز نیتروژن را می توان در اتمسفر یافت و اتمسفر مهمترین منبع گاز نیتروژن محسوب می شود، البته نیتروژن به میزان خیلی کم و به شکل نیترات در پوسته زمین هم دیده می شود. از دیگر منابعی که می توان نیتروژن یا گاز ازت را در آن دید گیاهان مرده و زنده هستند،

البته نیتروژن در گیاهان به شکل مواد آلی می باشد. یکی از مشهورترین و معروف ترین و پرکاربردترین ترکیبات نیتروژن می توان آمونیاک را نام برد. نیتروژن به شکل ماده معدنی در آمونیاک یافت می شود. آمونیاک به عنوان هیدرید نیتروژن با فرمول NH3 هم نامیده می شود.

آمونیاک در کشاورزی برای حاصلخیزی خاک بسیار حائز اهمیت می باشد. خاک حاوی نیترات نسبت به خاک حاوی آمونیوم خیلی بهتر و سریعتر جذب می شود. نیتروژن در همه اکوسیستم های حیاتی و همه ترکیبات زیستی مشاهده می شود.

منابع طبیعی گاز نیتروژن و انواع ترکیبات آن:
منابع طبیعی گاز نیتروژن و انواع ترکیبات آن:

یکی از روش ها و فرآیندهای اساسی برای تولید آمونیاک، فرآیند هابر می باشد. گاز متان در طبیعت وجود دارد. در اثر واکنش گاز دی اکسید کربن موجود در طبیعت با گاز هیدروژن، طی دو مرحله گاز متان تولید می شود.

در فرآیند هابر از ترکیب هیدروژن گازی و نیتروژن گازی، آمونیاک به دست می آید. از مشخصات گاز آمونیاک می توان بی رنگ بودن و داشتن بوی تیز را نام برد. از خاصیت مهم گاز آمونیاک این است که این گاز به راحتی به شکل مایع در می آید.

ترکیبات گاز نیتروژن به شکل زیر می باشند:

بیشترین ترکیبات نیتروژن به شکل هیدرید می باشد. شناخته شده ترین ترکیب هیدرید نیتروژن، آمونیاک است. یکی دیگر از هیدرید های نیتروژن که نسبتا معروف هم هست، هیدرازین با فرمول مولکولی N2H4 می باشد.

علاوه بر این هیدرید های نیتروژن، زنجیره ها، حلقه ها و ساختار های بزرگتری از هیدرید های نیتروژن هم وجود دارند و کشف شده اند، اما این ساختارهای بزرگ هیدریدی بسیار ناپایدار می باشند و به زودی با ترکیبات دیگر واکنش داده و ترکیبات جدیدی تولید می کنند.

انواع ترکیبات نیتروژن را در غذاها، مواد آلی، کودها، مواد سمی و مواد منفجره می توان مشاهده کرد.

نیتروژن را می توان در ترکیباتی مانند نیترات سدیم و نیترات پتاسیم یافت. این ترکیبات از تجزیه ترکیبات آلی به دست می آیند. نیترات پتاسیم در مناطق خشک برای کودهای ازتی به کار برده می شود. ترکیبات آلی نیتروژن شامل: اسید نیتریک، آمونیاک، سیانیدها و اکسید های نیتروژن می باشند.

ترکیبات گاز نیتروژن به شکل زیر می باشند:
ترکیبات گاز نیتروژن به شکل زیر می باشند:

روش های تولید گاز نیتروژن:

در این قسمت از مقاله ی خرید کپسول گاز ازت به بررسی و بیان مواردی در خصوص روش های تولید گاز نیتروژن خواهیم پرداخت.

با توجه به اینکه گاز نیتروژن به شکل ترکیبات متفاوتی در طبیعت وجود دارد، روش های مختلفی هم برای تهیه گاز نیتروژن وجود دارد. از آنجائی که این گاز در زمینه های زیادی بسیار حائز اهمیت و کاربردی می باشد، دانشمندان برای تولید آن راههای بسیاری را کشف کرده اند.

روش تولید گاز ازت روی قیمت کپسول گاز ازت بسیار موثر می باشد. اگر روش تولید گاز نیتروژن پر هزینه نباشد و نیاز به تجهیزات زیادی نداشته باشد، قطعا قیمت کپسول گاز ازت که از این روش تولید می شود، هم پایین تر خواهد بود.

بعضی از این روش ها گاز نیتروژن را از طبیعت تولید می کنند و در بعضی از روش ها هم نیتروژن از ترکیبات ویژه در آزمایشگاه تولید می شود. در ادامه روش های متداول تولید گاز نیتروژن را بررسی می کنیم و توضیح می دهیم.

روش های تولید گاز نیتروژن:
روش های تولید گاز نیتروژن:

رایج ترین روش تولید گاز نیتروژن، روش جدا سازی اجزاء تشکیل دهنده هوا است. برای انجام این کار دو روش متداول تر را در زیر توضیح می دهیم.

روش کلد باکس (Cold Box):

در این روش نیتروژن گازی را می توان از جو با روش های مایع شدن و سپس تقطیر جزء به جزء تولید کرد. یعنی ابتدا هوا را به شکل مایع تبدیل می کنند و در مرحله بعدی از طریق اختلاف در نقطه تقطیر یا نقطه شبنم اجزاء تشکیل دهنده را به صورت جزء به جزء جدا می کنند.

در این فرآیند از اختلاف نقاط جوش نیتروژن و اکسیژن استفاده می شود. بعد از اینکه هوا را به شکل مایع تبدیل کردند، این مایع حاوی اکسیژن مایع و نیتروژن مایع می باشد.

چون نقطه جوش نیتروژن مایع از نقطه جوش اکسیژن مایع پایین تر است، ابتدا نیتروژن به شکل بخار در می آید و از اکسیژن جدا می شود و در مخزنی جمع آوری می گردد و سپس اکسیژن را در مخزنی دیگر جمع آوری می کنند.

روش کلد باکس (Cold Box):
روش کلد باکس (Cold Box):

روش PSA (Pressure Swing Absorption):

در روش دوم از خاصیت جذب نوسانات فشار تولید گاز نیتروژن استفاده می شود. در این روش هوا کاملا خشک و فشرده می شود و در مرحله بعدی هوای خشک شده و فشرده شده را به فیلترهای مولکولارسیو وارد می کنند. فیلترهای مولکولارسیو دارای سطوح متخلخل می باشند.

مولکول ها که وارد این فیلتر های می شوند، دارای قطر های مختلف هستند. در نتیجه مولکول ها در فیلتر مولکولارسیو با استفاده از روش تفاوتی که در قطر مولکول ها وجود دارد، جدا می شوند و نتیجه جداسازی، تولید گاز نیتروژن می باشد.

روش سوم:

در روش سوم گاز نیتروژن را از انجام واکنش شیمیایی نیتریت آمونیوم و آب به دست می آورند.

روش چهارم:

در این روش از فرآیندهای طبیعی استفاده می شود. چرخه نیتروژن از مهمترین فرآیندها برای ارگانیسم های زنده می باشد.

در این چرخه باکتری های نیتروژن دار در اثر فرآیندهای طبیعی به نیتروژن گازی تبدیل می شود. نیتروژن و ترکیبات پروتئینی که حاوی اسیدهای آمینه با منبع نیتروژن هستند، نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در حیات و زندگی انسان ها دارند.

روش دیگری که برای تولید نیتروژن استفاده می شود، روش فن آوری های غشایی می باشد، اما از آنجائی که این روش هزینه بالایی دارد، روشی پر هزینه محسوب می شود و مقرون به صرفه نیست، خیلی به کار برده نمی شود.

نیتروژن به چه شکل در بازار عرضه می شود؟

در این قسمت از مقاله ی خرید کپسول گاز ازت به بررسی و بیان مواردی در خصوص این که نیتروژن به چه شکل در بازار عرضه می شود خواهیم پرداخت.

نیتروژن به شکل های زیر در بازار قابل عرضه است: سیلندر گاز نیتروژن، کپسول گاز نیتروژن، مخزن گاز نیتروژن، تانک نیتروژن مایع برای مصارف با حجم های بالا گاز نیتروژن، فلاسک نیتروژن مایع، خط لوله نیتروژن و مبدل نیتروژن.

اما بیشترین میزان مصرف گاز نیتروژن به شکل کپسول می باشد. قیمت کپسول گاز ازت در فروشگاه های مختلف، متفاوت می باشد. کپسول های گاز نیتروژن دارای ظرفیتها و گنجایش های مختلفی است.

ظرفیتهای متداول کپسول گاز نیتروژن دو، پنج، د، بیست، چهل و پنجاه لیتری می باشد و این کپسول ها در فشار های صد و پنجاه بار تا دویست بار قابل ارائه است.

معمولا کپسول های پنجاه لیتری وارداتی هستند و در ایران کپسول ها تا گنجایش چهل لیتر تولید می شوند. کپسول های پنجاه لیتری گاز نیتروژن با فشار دویست بار و کپسول های دو، پنج، ده، بیست و چهل با فشار 150 بار قابل عرضه هستند.

قیمت کپسول گاز نیتروژن به عوامل زیادی بستگی دارد

قیمت کپسول گاز نیتروژن به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله عواملی که بر روی قیمت کپسول گاز ازت تاثیر گذار است، گنجایش کپسول مورد استفاده است. طبیعاتا کپسول ها با گنجایش های متفاوت دارای قیمت های متفاوتی نیز هستند.

قیمت کپسول گاز نیتروژن به عوامل زیادی بستگی دارد
قیمت کپسول گاز نیتروژن به عوامل زیادی بستگی دارد

برای گاز های مختلف، کپسول های مختلف با رنگ بندی خاص در نظر گرفته می شود. رنگ کپسول نشان دهنده نوع گاز داخل آن است.

رنگ بدنه کپسول حاوی گاز نیتروژن، طوسی با گلویی سیاه می باشد. بر روی همه کپسول های گاز نیتروژن برچسب حاوی مشخصات گاز و نکات ایمنی لازم برای استفاده از آن زده شده است.

کپسول های پلمپ می باشند تا از نشت گاز نیتروژن حین حمل و نقل خودداری شود. ضمنا حمل و نقل آنها طبق استانداردهای لازم انجام می شود.

از آنجائی که گاز نیتروژن موجود در کپسول ها خنثی و بدون اثر می باشند، روی کپسول هایی که از این گاز پر می شوند، شیر راست گرد تعبیه می شود.

معمولا شیر سیلندر های حاوی نیتروژن DIN6 یا BS3 می باشند.

گاز نیتروژن را می توان با درجه خلوص های متفاوت و گریدهای مختلفی در بازار پیدا کرد. و مشتریان با توجه به نیاز و نوع فعالیت یا نوع کاربردشان از گاز نیتروژن با درجه خلوص های متفاوت استفاده می کنند.

درجه خلوص گاز نیتروژن

یکی دیگر از عواملی که روی قیمت کپسول گاز ازت بسیار مهم می باشد، درجه خلوص گاز نیتروژن مورد نیاز است. مسلما هر چه درجه خلوص گاز ازت بالاتر باشد، قیمت کپسول گاز ازت هم بیشتر خواهد بود. بیشترین میزان استفاده گاز نیتروژن در صنایع می باشد. گاز نیتروژنی که برای این نوع کاربرد تولید می شود، دارای خلوص حدود 99. 99 درصد می باشند.

در گرید 5 گاز نیتروژن با درجه خلوص 99. 999 درصد تولید می شود.

در گرید 5. 5 گاز نیتروژن با درجه خلوص 99. 9995 درصد قابل عرضه در بازار می باشد.

و در نهایت گرید 6 می باشد که در این گرید درجه خلوص در نظر گرفته شده 99. 9999 درصد است.

گاز نیتروژن گرید های آخر یعنی گرید 4 و 5 که دارای خلوص بالاتری نسبت به گریدهای قبل است، به عنوان گاز نیتروژن گرید علمی یا آزمایشگاهی شناخته می شود. و از این نوع گاز نیتروژن معمولا برای انجام کارهای خاص تحقیقاتی یا آزمایشگاهی که نیاز به درجه خلوص بالایی دارد، استفاده می شود.

گاز نیتروژن معمولا با ناخالصی هایی همراه است

گاز نیتروژن معمولا با ناخالصی هایی همراه است، اما مقدار ناخالصی بسیار کم و ناچیز می باشد. از نمونه های این ناخالصی ها می توان گاز مونوکسیدکربن، هیدروکربن ها، گاز اکسیژن و رطوبت را نام برد، اما میزان همه این ناخالصی ها با هم کمتر از 10 ppm می باشد.

گاز نیتروژن با گرید 5 که بسیار خالص می باشد، در دستگاه های با حساسیت بالا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. گاز نیتروژن با گرید پنج با عنوان گاز پاک کننده در طیف وسیعی از دستگاه های تحلیلی و تحقیقاتی کاربرد دارد.

برای مثال تعدادی از دستگاه هایی که از گاز نیتروژن با گرید 5 و درجه خلوص بالا استفاده می کنند، می توان دستگاه های زیر را نام برد:

دستگاه آشکار ساز یونیزاسیون شعله، دستگاه آشکار ساز هدایت حرارتی، دستگاه آشکار ساز فوتومتریک شعله و دستگاه طیف سنجی مادون قرمز.

در مواردی که گاز نیتروژن برای مصارف آزمایشگاهی به کار برده می شود، از گاز نیتروژن با درجه خلوص بالایی باید استفاده شود. اگر چه بیشترین مصرف گاز نیتروژن در صنایع است و به دلیل اینکه در صنایع نیاز به گاز نیتروژن با درجه خلوص پایین تر می باشد، قیمت تمام شده آن هم کمتر است.

از مزایای گاز نیتروژن این است که این گاز به هیچ وجه منفجر نمی شود، در نتیجه خطر ناشی از انفجار در زمان استفاده از کپسول گاز نیتروژن وجود ندارد، اما باز هم باید احتیاط های لازم صورت بگیرد. مخصوصا در مورد نگهداری کپسول ها و حمل و نقل آنها.

اطلاعات فنی و ایمنی گاز نیتروژن:

همانطورکه در بالا به آن اشاره شد، گاز نیتروژن در لایه آخر دارای 5 الکترون می باشد و به همین دلیل یک گاز بی اثر و خنثی می باشد،

اما این گاز بسیار تمایل به انجام واکنش و تبدیل شدن به ترکیبات گوناگونی دارد. مقدار مولکول های گاز نیتروژن در هوا بسیار زیاد است و همانطور که گفته شد، 78 درصد هوا را نیتروژن تشکیل می دهد، ولی این گاز نیتروژن به خودی خود مضر نیست و تاثیر منفی رو بدن انسان ندارد.

نیتروژنی که در آب و خاک وجود دارد و همینطور بخارات حاصله از اکسید های نیتروژن در محیط زیست به نیترات و نیتریت تبدیل می گردد و این ترکیبات به راحتی با هموگلوبین خون واکنش نشان می دهد. هموگلوبین خون مسئول انتقال اکسیژن به همه قسمتهای بدن می باشد.

نتیجه واکنش ترکیبات نیترات و نیتریت با هموگلوبین خون این است که توانایی انتقال اکسیژن به شدت کاهش می یابد و از دیگر نتایج آن کاهش عملکرد غده تیروئید می باشد و همچنین باعث کمبود ویتامین A در بدن می شود. ضمنا لازم به ذکر است که نیترات و نیتریت تولید شده در مراحل فوق از عوامل اصلی ایجاد کننده سرطان در بدن محسوب می شود.

انسان ها با اعمال تغییراتی در مواد شیمیایی مانند نیترات و نیتریت طبیعی، خصوصیات آنها را تغییر می دهند. این اتفاقات و تغییرات مخصوصا در کودهای شیمیایی گاز ازت دار بسیار رایج است.

شرکتهای تولید کننده مواد صنعتی از راه نیتروژنی که تولید می کنند، اندازه نیترات و نیتریت موجود در خاک و آب را تغییر می دهند. و این تغییرات دلیلی بر افزایش غلظت نیترات در آب آشامیدنی است.

کودهای نیتراتی که در خاک وجود دارد

کودهای نیتراتی که در خاک وجود دارد، منبع مهم و اصلی وارد شدن نیترات به رودها و آبهای زیر زمینی و آلودگی آنهاست. سیانو از ترکیبات نیتروژن دار می باشد. این ترکیب دارای ترکیباتی می باشد که بسیار سمی بوده و خطرات زیادی برای حیوانات و همه موجودات علی الخصوص پستانداران دارد و کشنده است.

هنگام استفاده از نیتروژن مایع باید بسیار احتیاط کرد. چون نیتروژن مایع دمای بسیار پایین دارد و دارای انبساط زیاد می باشد، در صورت برخورد با بخشی از بدن بسیار خطرناک بوده و عوارض و آسیب های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

کودهای نیتراتی که در خاک وجود دارد
کودهای نیتراتی که در خاک وجود دارد

طبق مطالب گفته شده در بالا حدود78 درصد از هوای اطرافمان را گاز نیتروژن و حدود 21 درصد را اکسیژن تشکیل می دهد. در نتیجه اگر در مکانی میزان اکسیژن کاهش یابد، گاز نیتروژن می تواند جایگزین آن شود و حجم بالای نیتروژن در یک فضا باعث خفگی در فرد می شود.

چون انسان ها برای تنفس و برای فعالیت مغز نیاز به اکسیژن دارد، در صورت کمبود اکسیژن و نرسیدن آن به مغز، در فعالیت مغز اختلال ایجاد می شود و فعالیت آن کاهش می یابد.

از آنجائی که گاز نیتروژن بدون بو و بی رنگ و بی مزه می باشد، در نتیجه در زمان انتشار آن هیچ علائمی وجود ندارد که افراد نشت آن را متوجه شوند. استنشاق میزان بالا از گاز نیتروژن باعث به وجود آمدن عوارضی از قبیل سرگیجه، تهوع، استفراغ، از بین رفتن هوشیاری و حتی مرگ می شود.

زمانی که میزان اکسیژن کم باشد

زمانی که میزان اکسیژن کم باشد و نیتروژن به میزان زیاد استنشاق شود، مرگ بدون هشدار و در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

کسانی که در محیط های بسته کار می کنند، میزان اکسیژن در آن محیط نباید از 19. 5 درصد کمتر باشد. در صورت کاهش اکسیژن از این مقدار باید از دستگاه تنفس جداگانه یا دستگاه تنفس هوایی استفاده گردد.

شاید بارها در فیلم ها دیده باشید که زمانی که هواپیما در ارتفاعات بالا دچار مشکل می شود، از مسافران خواسته می شود، از ماسک اکسیژن برای جبران کمبود اکسیژن و جلوگیری از بیهوشی یا مرگ استفاده کنند.

زمانی که میزان اکسیژن کم باشد
زمانی که میزان اکسیژن کم باشد

افرادی که از کپسول های گاز نیتروژن برای کاربردهایشان استفاده می کنند، باید حتما از تجهیزات کاهنده فشار استفاده کنند. و حتما بعد از استفاده از کپسول گاز نیتروژن، شیر آن را ببندند.

افراد به یاد داشته باشند که کپسول گاز نیتروژن را باید در مکان های خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنند.

کاربر کپسول گاز نیتروژن زمان استفاده از کپسول باید از لباس های مناسب این کار و عینک و لوازم استاندارد استفاده کنند. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی لازم ممکن است، مشکلات و آسیب های جدی به کاربر وارد شود.

سیلندرها یا کپسول ها باید در قسمت بالای کپسول دارای کلاهک باشند و در مکانی که نگهداری می شوند، باید محکم بسته و مهار شوند و در جای خود ثابت نگه داشته شوند.

تاثیر گاز نیتروژن روی سلامتی انسانها:

نیتروژن در ترکیبات نیترات و نیتریت بر سلامتی انسان ها تاثیر نامطلوبی دارند. از این گونه عوارض می توان موارد زیر را نام برد:

  • نیترات ها یا نیتریت ها می توانند با هموگلوبین خون که عامل انتقال اکسیژن به تمام نقاط بدن هستند، ترکیب شوند و توانایی آنها را برای نقل و انتقال اکسیژن کم کنند.
  • نیترات ها و نیتریت ها روی عملکرد غده تیروئید اثر گذاشته و کارایی آن را کم می کنند.
  • ترکیب نیتریت یکی از عوامل کمبود ویتامین A هم می باشد.
تاثیر گاز نیتروژن روی سلامتی انسانها:
تاثیر گاز نیتروژن روی سلامتی انسانها:

عوارض برخورد نیتروژن مایع یا گاز نیتروژن با چشم:

زمانی که گاز ازت به شکل مایع در می آید در هنگام خروج از کپسول باعث یخ زدن لوازم اطرافش می شود. اگر این مایع با چشم تماس داشته باشد، باعث ایجاد یخ زدگی در بافت های چشم می شود و هر چه مقدار و محدوده آلودگی بیشتر باشد، میزان یخ زدگی هم بیشتر می شود.

عوارض برخورد گاز نیتروژن یا نیتروژن مایع با پوست انسان:

همانطور که گفته شد، نیتروژن در حالت مایع دارای دمای بسیار پایینی می باشد. زمانی نیتروژن مایع با پوست انسان برخورد می کند، نیتروژن سریعا انبساط را آغاز می کند و از محیط دمای زیادی می گیرد. این کار باعث کاهش شدید دمای اطراف محل برخورد می شود و در آن ناحیه یخ زدگی را موجب می شود. رنگ پوست در محل برخورد نیتروژن مایع با پوست تغییر می کند.

عوارض برخورد گاز نیتروژن یا نیتروژن مایع با پوست انسان:
عوارض برخورد گاز نیتروژن یا نیتروژن مایع با پوست انسان:

عوارض خوردن نیتروژن مایع:

از خواص نیتروژن مایع این است که در مدت زمان کوتاهی بعد از خروج از سیلندر، تغییر حالت داده و به شکل گاز در می آید. در نتیجه با توجه به این خاصیت گاز نیتروژن عملا نمی توان آن را خورد یا بلعید، اما اگر به طور اتفاقی و در اثر حادثه با مخاط دهان، زبان و مجاری گوارشی برخورد کند باعث یخ زدگی آن ناحیه می شود.

عوارض تنفس کردن در محیطی که گاز نیتروژن به میزان زیاد در هوا وجود دارد:

گاز نیتروژن به میزان زیادی در هوا وجود دارد و استنشاق آن در هوای معمولی و در حضور میزان کافی از اکسیژن مشکلی به وجود نمی آورد، اما همانطور که قبلا هم گفته شد، اگر در محیطی قرار بگیرید که میزان اکسیژن کم باشد، گاز نیتروژن جایگزین اکسیژن می شود و عوارضی را برای شخصی که در آن محل قرار دارد، به وجود می آورد.

اگر فرد در محیطی قرار بگیرد که میزان اکسیژن در آن محیط 12 تا 16 درصد باشد

اگر فرد در محیطی قرار بگیرد که میزان اکسیژن در آن محیط 12 تا 16 درصد باشد، اسنتشاق گاز نیتروژن در این شرایط باعث افزایش دفعات دم و بازدم می شود، یا به قولی شخص تند تند نفس می کشد و بین رفتارهای عضلانی اش نمی تواند تعادل برقرار کند،

اما اگر به مرور میزان اکسیژن از این میزان هم کمتر شو و به 10 درصد تا 14 درصد برسد شخص قرار گرفته در این محیط، تعادل روانی اش را از دست می دهد و احساس خستگی های غیر عادی می کند و دچار اختلال شدید در تنفس می گردد.

و اگر میزان اکسیژن از این هم کمتر شود و به مقدار 6 درصد تا 10 درصد برسد، شخص دچار حالت تهوع و استفراغ می گردد و کم کم هوشیاری اش کم می شود، یا به طور کامل هوشیاری اش را از دست می دهد.

و اگر باز هم میزان اکسیژن محیط از این هم کمتر شود و به مقدار کمتر از 6 درصد برسد، به شخص حالت تشنج دست می دهد و اگر به موقع به اکسیژن دسترسی پیدا نکند دچار خفگی و مرگ می شود.

از علائمی که فرد در اثر کمبود اکسیژن به دچار می شود، مانند سردرد، زنگ زدن گوشها، سرگیجه، کسالت و در نهایت بیهوشی و تهوع و غیره می توان فهمید که در محیط موجود اکسیژن کاهش یافته و میزان نیتروژن بالاست و باید سریعا از آن محیط خارج شوید. در صورت تعلل در خارج شدن از محیط دچار خفگی می شوید.

اگر فرد در محیطی قرار بگیرد که میزان اکسیژن در آن محیط 12 تا 16 درصد باشد
اگر فرد در محیطی قرار بگیرد که میزان اکسیژن در آن محیط 12 تا 16 درصد باشد

خطرات آتش گرفتن گاز نیتروژن:

خوشبختانه گاز نیتروژن خود به خود آتش نمی گیرد و قابلیت اشتعال ندارد، اما اگر در شرایطی قرار بگیرد که دمای بالا و آتش به کپسول ها یا مخازن یا لوله های انتقال آن برسد، می تواند منجر به ترکیدگی کپسول ها و مخارن یا لوله های انتقال گاز نیتروژن شود.

لازم به ذکر است که اگر گاز نیتروژن در معرض میزان بالای اکسیژن و دمای بالا قرار بگیرد، ترکیباتی از اکسیدهای نیتروژن تولید می شود که بسیار خطرناک می باشند.

از مخلوط گاز نیتروژن و اکسیژن برای کپسول های غواصی به عنوان منبع گاز تنفسی غواصان استفاده می شود، اما باید مراقب بود که از این کپسول ها فقط در اعماق کم استفاده گردد،

زیرا در اعماق زیاد زیر آب به علت وارد آمدن فشار بالا به کپسول، گاز نیتروژن خاصیت تخدیری پیدا می کند و موجب خواب آلودگی غواص می شود، بنابراین استفاده از کپسول حاوی گاز نیتروژن و گاز اکسیژن در اعماق زیاد خطرناک می باشد.

کاربردهای گاز نیتروژن در صنایع و آزمایشگاه ها:

به نظر می رسد طیف کاربردی گاز نیتروژن بی پایان باشد. گاز نیتروژن به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و خاصی که حالت های گازی و مایع دارد، در سطح گسترده ای در صنایع به کار برده می شود. نوع کاربرد گاز نیتروژن هم یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت کپسول گاز ازت است.

در ادامه قصد داریم به توضیح مختصری در مورد اصلی ترین و مهمترین صنایعی که از گاز نیتروژن استفاده می کنند، بپردازیم:

صنایع شیمیایی:

گاز نیتروژن به عنوان پوشش و محافظ در ذخیره کردن مواد اولیه به کار می رود، همچنین گاز نیتروژن در احیا و بازسازی آلومینا و غربال مولکول ها هم بسیار کاربردی می باشد. ضمنا در آماده ساختن کاتالیست ها و جا به جا کردن پودرهای پلیمری هم از گاز نیتروژن استفاده می شود.

نیتروژن به عنوان واسطه ای برای خروج گرمای تولید شده از مایعات و کنترل کردن دمای راکتورها هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع دارویی:

نیتروژن در علم پزشکی و دارویی هم کاربردهای فراوانی دارد. شرکت های دارویی از پر مصرف ترین صنایع استفاده از گاز نیتروژن تصفیه شده می باشند.

این عنصر برای شرکت های دارویی عنصری حیاتی و ضروری می باشد. از کاربردهای بی نهایت گاز نیتروژن در صنایع دارویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به عنوان مثال از نیتروژن برای خنثی کردن، منجمد کردن پلاسمای خون، انجام سایش انجمادی، غلیظ کردن انجمادی مواد تولید شده و همین طور ذخیره کردن و نگهداری آنها استفاده فراوانی می شود.

صنایع غذایی:

از نیتروژن در حالت مایع برای خنک نگه داشتن و منجمد کردن مواد غذایی زیاد استفاده می شود. و گاز نیتروژن هم با درجه خلوص بالا و گرید های بالا یا به شکل ترکیب با دی اکسید کربن معمولا برای پیشگیری از اکسید شدن و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. گاز نیتروژن یکی از گازهای بسیار مفید در فرآیند بسته بندی مواد غذایی محسوب می شود.

گاز ازت می تواند به خارج نمودن اکسیژن از مخزن بسته بندی مواد غذایی کمک زیادی کند. خروج گاز اکسیژن از بسته های مواد غذایی باعث می شود که روند فاسد شدن مواد غذایی بسیار کاهش یابد.

صنایع شیشه، چسب و سیمان:

گاز نیتروژن به عنوان یک گاز خنثی برای شناور شدن شیشه در قلع بسیار موثر است و این خاصیت در اثر ترکیب گاز نیتروژن با هیدوژن به دست می آید.

سلامتی و پزشکی:

گاز نیتروژن در علم پزشکی برای محافظت و نگهداری بافت ها و سلول های زنده به کار برده می شود، البته به دلیل قابلیت بالای نیتروژن در تولید سرما در حالت مایع، در علم پزشکی نیتروژن بیشتر به شکل مایع مورد استفاده قرار می گیرد. کار بردهای نیتروژن در حالت گازی و مایع به شکل زیر است:

به عنوان مثال برای زنده نگهداشتن سلولهای تناسلی مانند اسپرم و تخم مرغ و همچنین برای سالم نگه داشتن اجساد از نیتروژن استفاده می شود و جراحی انجمادی از دیگر کاربردهای نیتروژن به شکل مایع در علم پزشکی می باشد.

سلامتی و پزشکی:
سلامتی و پزشکی:

تجزیه و تحلیل مواد آزمایشگاهی و بیمارستانی:

گاز نیتروژن در کروماتوگرافی و تجزیه و تحلیل و تضمین کیفیت مواد صنعتی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد. ضمنا گاز نیتروژن به عنوان گاز مرجع در کالیبراسیون سنسورها و دتکتورهای محیطی و صنعتی ترکیبات گازی استفاده می شود. گاز نیتروژن در پرجینگ و پاک کردن مخازن و لوله های خطوط انتقال هم کاربرد دارد.

جوشکاری، برشکاری و پوشش دهی:

گاز نیتروژن در لیزر Co2 به عنوان یکی از اجزاء اصلی به کار می رود

نگهداری مواد نفتی، گازی و پتروشیمی:

گاز نیتروژن به منظور حفظ کیفیت محصولات پتروشمی و صنایع نفتی و همچنین برای افزایش ایمنی قطعات مورد استفاده در این صنایع بسیار کاربردی می باشد.

گاز نیتروژن در صنت نفت می توان به عنوان یک عامل مهم در جداسازی گازها از مخازن عظیم و آماده کردن آنها برای ذخیره کردن نفت نقش بسیار مهمی را ایفا کند. این مسئله به این دلیل است که گاز نیتروژن با نفت واکنش نمی دهد و در نتیجه به آسانی می تواند نفت را مخازن مورد نظر ذخیره کند.

صنایع الکترونیک:

گاز نیتروژن در لحیم کاری مدارات به عنوان گاز حامل برای محافظت کلی در مقابل ناخالصی ها و اکسیداسیون و همچنین عایقی برای مواد نیمه هادی مورد استفاده قرار می گیرد.

نیتروژن به شکل مایع که بسیار سرد می باشد، به عنوان یک ماده هادی خنک کننده در آزمایشات محیطی دستگاه های الکترونیکی به کار می رود، همچنین از گاز ازت برای ساخت قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور، دیود و مدار یکپارچه هم استفاده می شود.

صنایع خودرو سازی و صنعت حمل و نقل:

در صنعت خودرو سازی درکارخانجات از گاز نیتروژن به جای هوا برای پر کردن لاستیک خودروهای سواری استفاده می شود. استفاده از گاز نیتروژن برای پر کردن لاستیک ها باعث افزایش عمر مفید لاستیک ها می شود، همچنین استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک ها مزایای دیگری هم دارد.

به عنوان مثال می تواند باعث افزایش ایمنی، کاهش سوخت، افزایش دوام رینگ ها و موارد دیگری شود. و استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک ها باعث می شود که راننده تا چند ماه نیازی به چک کردن باد داشتن یا نداشتن لاستیک ها نداشته باشد. ضمنا در صنایع تزریقی هم گاز نیتروژن برای قالب گیری مواد و قطعات بسیار کاربردی می باشد.

صنایع خودرو سازی و صنعت حمل و نقل:
صنایع خودرو سازی و صنعت حمل و نقل:

صنایع شیمیایی:

بیشترین و متداول ترین کاربرد گاز نیتروژن در صنایع شیمیایی برای تولید گاز آمونیاک می باشد. آمونیاک فرم معدنی گاز نیتروژن می باشد. آمونیاک در صنایع مختلفی کاربرد دارد. گاز نیتروژن برای تولید اسید نیتریک و کودهای شیمیایی هم بسیار کاربردی می باشد.

گاز نیتروژن برای تهیه کاتالیزورها و حمل و نقل پودر پلیمر مورد استفاده قرار می گیرد.

تهیه و تولید برخی فلزات:

بعضی از فلزات نمی توانند در محیط دارای اکسیژن تولید شوند، به همین دلیل فضای تولیدی این نوع فلزات باید عاری از هر گونه اکسیژن باشد تا اکسیداسیون و تشکیل فلزات متنوع جلوگیری به عمل آید. استفاده از گاز نیتروژن برای بیرون راندن اکسیژن و پر کردن فضا با گاز نیتروژن بسیار موثر می تواند عمل کند. به قولی گاز نیتروژن در تولید فلزات ضد زنگ به کار برده می شود.

کپسول نیتروژن می تواند به عنوان یک ماده پر کننده خنثی برای نگهداری مایعاتی که قابلیت انفجار دارند، در مخازن بزرگ به کار برده شود.

به طور کلی می توان گفت گاز نیتروژن برای صنایع کشاورزی، هوا و فضا و صنعت موشک سازی، پنوماتیک، پر کردن بالن، ساخت و ساز، انرژی و بیو انرژی، غذا و نوشیدنی، فولاد، تولید بستنی، انرژی های قابل تجدید، محیط زیست، تیر اندازی و تولید کپسول های اطفاء حریق یا خاموش کردن آتش کاربرد فراوانی دارد.

تهیه و تولید برخی فلزات:
تهیه و تولید برخی فلزات:

نحوه تشخیص کپسول ازت از اکسیژن به چه صورت است؟

افرادی که در صنایع برودتی کار می کنند، هم از کپسول اکسیژن استفاده می کنند، هم از کپسول گاز ازت. کپسول اکسیژن برای جوشکاری و کپسول ازت برای نشت یابی و شستشوی سیستم به کار برده می شود،

اما گاهی ممکن است، دچار اشتباه شوید و نتوانید این دو کپسول را از هم تشخیص دهید، اما کافیه فقط یک بار این دو را با هم اشتباه بگیرید.

این اشتباه از بزرگترین اشتباهات زندگی شخص می باشد. پس بهتر است، روش تشخیص و شناسایی این دو را از هم یاد بگیرید. حتما روزی به کارتان می آید.

زمانی که یک کپسول اکسیژن یا ازت را می خرید حتی در صورت مطمئن شدن فروشنده از نوع گاز داخل کپسول باز هم این تست را انجام دهید. با دقت زیاد و نه طرف دهانه شیر سیلندر، سیگاری را روشن و از سمت فیلتر آن مقابل خروجی کپسول قرار دهید. اگر سیگار خاموش شد، متوجه می شوید که گاز ازت می باشد، چنانچه شعله سیگار بیشتر شد، متوجه می شوید که اکسیژن می باشد.

اطلاعات ایمنی در رابطه با استفاده کپسول های گاز:

قبل از اینکه به بررسی خرید کپسول گاز ازت بپردازید، ابتدا نکات ایمنی برای استفاده از آن را یاد بگیرید. برای استفاده از تمام کپسول ها و سیلندر ها، کاربر باید نکات زیادی را برای حفظ ایمنی رعایت کند.

در زیر فهرستی از نکات ایمنی برای تمام کپسول ها آورده شده است که شامل کپسول گاز ازت هم می شود. در مرحله اول نکات لازم برای استفاده از کپسول ها آورده می شود. رعایت کردن این مسائل باعث می شود که احتمال اتفاق افتاد حوادث تا حد ممکن کاهش یابد.

در مکان هایی که از کپسول های دارای گاز های قابل انفجار استفاده می شود، به یاد داشته باشید که کپسول آتش نشانی هم در آن مکان قرار داده شود.

درج اطلاعات کلی در مورد کپسول و گاز حاوی آن از جمله وزن، حجم، سال ساخت و شماره سریال روی بدنه کپسول بسیار ضروری می باشد. اگر کپسولی این موارد روی آن ذکر نشده بود نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

اطلاعات ایمنی در رابطه با استفاده کپسول های گاز:
اطلاعات ایمنی در رابطه با استفاده کپسول های گاز:

قبل از اینکه رگلاتور را به سیلندر وصل کنید باید با باز کردن سیلندر به مقدار کم گرد و خاک موجود در لوله های عبوری و شیر را خارج کنید و بعد سریعا آن را ببندید.

این عمل را باید در جایی انجام دهید که جرقه و شعله ای وجود نداشته باشد

این عمل را باید در جایی انجام دهید که جرقه و شعله ای وجود نداشته باشد. و به هیچ وجه رو به رو یا کنار شیر فشار سنج نباید قرار بگیرید. ضمنا به یاد داشته باشید که عمل فوق برای خارج کردن گرد و خاک و تمیز کردن مسیر عبوری فقط برای کپسول حاوی گازهای خنثی و بی اثر مورد استفاده قرار بگیرد،

زیرا اگر این عمل برای کپسول های هیدروژن و گازهای دیگر که سمی و آتش زا هستند، انجام شود، ممکن است، باعث اشتعال و انفجار شود.

لوله هایی که گاز از آنها عبور می کنند، باید ثابت و محکم و بی حرکت باشند، زیرا در اثر لرزش زیاد ممکن است، گاز درون آن نشت کند و خسارات زیادی را به عمل آورد.

به هیچ عنوان برای باز و بسته کردن شیر کپسول گاز ازت از انبردست یا ابزار دیگر استفاده نکنید، زیرا استفاده از این ابزار باعث وارد آمدن آسیب به شیر می شود.

به یاد داشته باشید که شیر کپسول ها را به طور ناگهانی و یکدفعه و با سرعت باز نکنید، زیرا این کار باعث می شود که گاز موجود در کپسول با فشار بیرون بیاید و فشار ناشی از خروج گاز هم به رگلاتور آسیب بزند.

زمانی که می خواهید محیط کار را ترک کنید باید شیر سیلندر گاز ازت را به طور کامل ببندید.

اگر شیر سیلندر حاوی گازی که تحت فشار است خراب شد

اگر شیر سیلندر حاوی گازی که تحت فشار است، خراب شد، نباید به طور سرخود تعمیر شود، زیرا تعمیر آن به صورت سرخود بسیار خطرناک می باشد.

اگر شیر کپسول گاز ازت دچار نشتی گردید، باید کپسول را به فضای باز یا مکانی که دارای تهویه مناسب باشد، منتقل کنید و به هیچ وجه اطراف کپسول جرقه یا منبع گرمایی وجود نداشته باشد، سپس از گروه کارشناسان ایمنی کپسول یا اگر گاز خطرناک و قابل انفجار بود از گروه آتش نشانی کمک بخواهید.

تحت هیچ شرایطی از اکسیژن و سایر گازهای تحت فشار به منظور یافتن نشتی، تمیز کاری و بقیه موارد استفاده نشود، زیرا استفاده از این گازها در این شرایط احتمال انفجار بسیار زیاد است.

هرگز از شعله یا آب جوش برای گرم کردن یا حرارت دادن شیرهای یخ زده کپسول ها استفاده نکنید.

حتما شیر کپسول های خالی را هم ببندید. بعضی افراد با این تصور که کپسول خالی می باشد، پس نیازی به بستن شیر سیلندر نیست باعث می شوند که هوا و رطوبت به داخل سیلندر وارد شود و در نتیجه بدنه سیلندر خورده شود و نهایتا باعث وارد شدن ناخالصی ها به گاز شود.

به هیچ وجه کپسول ها را به میز کار یا سایر لوازم و محل هایی که ممکن است، وارد مدار الکتریکی شوند، متصل نکنید.

سیلندر های خالی هم دارای فشاری برابر با فشار محیط در حد یک بار می باشند

سیلندر های خالی هم دارای فشاری برابر با فشار محیط در حد یک بار می باشند. پس تصور اینکه کپسول های خالی بدون گاز هستند، تصوری اشتباه است.

رگلاتور و گیج فشار سنج را پس از اینکه کارتان با کپسول به پایان رسید از سیلندر جدا کنید درپوش سیلندر را حتما روی آن قرار دهید.

قبل از اینکه رگلاتور و گیج فشار سنج را از کپسول جدا کنید، حتما شیر سیلندر را ببندید و گاز موجود در مسیر عبوری را خالی کنید و سپس رگلاتور و گیج فشار سنج را جدا نمایید.

کاربر کپسول های گاز باید در رابطه با گازها و همچنین خواص آنها اطلاع داشته باشد و اصلا بدون آگاهی از خواص گازها آنها را با هم ترکیب نکنید.

برای شناخت گاز موجود در کپسول ها تنها به رنگ یا نوشته های روی بدنه کپسول اکتفا نکنید و از نوع محتویات سیلندرها از راه های گوناگون و مطمئن دیگر مانند استعلام از فروشگاه خریداری شده یا برگه های خرید آگاه شوید.

برای هرگونه تعمیر بخشی از سیلندر باید از تعمیرکار ماهر و متخصص بهره مند شوید.

اگر هر عیب یا مشکلی روی بدنه و شیر کپسول مشاهده کردید از کارشناس فنی بخواهید قبل از شارژ کپسول حتما عیوب یا مشکل را برطرف کند.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست خرید کپسول گاز ازت هستید.

شوخی هایبی جا

اتفاقات بسیار و حوادث ناگواری مانند آسیب دیدن اعضای داخلی بدن یا از حدقه درآمدن چشم به خاطر شوخی های بی جایی که بعضی کاربران کپسول ها با همکاران خود داشته اند، گزارش شده است.

آنها برای خنده از فشار گاز برای شوخی کردن با همکاران خود استفاده کرده اند، اما این شوخی ها منجر به آسیب های جبران ناپذیری شده است.

شلنگ هایی که برای عبور گازها استفاده می شوند، باید حتما به کرات تست شوند و اگر آسیب دیدگی یا مشکلی در آنها مشاهده شد، دیگر مورد استفاده قرار نگیرند و شلنگ ها و وسایل سالم جایگزین آنها شوند.

قبل از باز کردن کپسول های گاز، مسیر شلنگ ها را چک کنید و اگر در قسمتی حلقه شده بود یا گره خورده بود، آن را کاملا باز کنید و سپس شیر گاز را باز کنید، زیرا اگر بخشی از شلنگ ها حلقه شده باشد، یا گره خورده باشد، باعث وارد آمدن فشار زیاد در آن ناحیه می شود و در نتیجه منجر به نشتی یا انفجار می گردد.

درست است که باید بعد از پایان استفاده از کپسول ها، شیر سیلندرها را ببندید، اما نباید شیر سیلندر را خیلی محکم ببندید.

زمانی که می خواهید کپسول ها را مجددا شارژ کنید مقداری فشار داخل سیلندر باقی بگذارید. این کار باعث می شود که رطوبت هوا و محیط از منافذ سیلندر وارد کپسول نشود و در نتیجه خلوص و کیفیت گاز در سطح بالا باقی بماند.

کپسول ها را در فضای بسته و محیط کاری خالی نکنید.

نکات ایمنی برای حمل و نقل و جا به جایی کپسول های گاز:

کاربران و سایر افرادی که از کپسول های گاز استفاده می کنند، باید به نکاتی اساسی در مورد جا به جایی سیلندر ها توجه کنند. در زیر لیستی از این نکات آورده شده است.

کاربر کپسول گاز باید از کفش ایمنی استفاده کند، زیرا در صورت افتادن کپسول روی انگشتان پای کاربر، کفش ایمنی از وارد آمدن صدمات جدی به انگشتان جلوگیری می کند.

برای حمل کردن کپسول ها و سیلندر های گاز باید توسط گاری یا چرخ دستی های خاص این کار استفاده شود و در زمان جا به جایی باید کپسول ها با زنجیر به جایی محکم و ثابت شود و اطمینان حاصل کنید که جایشان ثابت است و سقوط نمی کنند یا با هم برخورد نمی کنند.

نکات ایمنی برای حمل و نقل و جا به جایی کپسول های گاز:
نکات ایمنی برای حمل و نقل و جا به جایی کپسول های گاز:

زمانی که می خواهید کپسول ها را جا بهجا کنید به هیچ وجه از شیر یا درپوش آن برای نگه داشتن سیلندر ها استفاده نکنید.

به منظور جا به جا کردن کپسول ها هرگز آنها را روی زمین نیندازید و غلط ندهید. یا سیلندر را روی زمین نکشید.

از برخورد سیلندر ها یا کپسول های حاوی گاز چه با زمین و چه با سیلندر دیگر جدا خودداری شود.

شما در حال مطالعه مقاله خرید کپسول گاز ازت هستید..

جا به جایی

زمانی که می خواهید کپسول را جا به جا کنید باید شلنگ ها و متعلقات آن را جدا کنید و وسایل متصل به سیلندر آن را حمل نکنید مگر اینکه وسیله مناسب و مطمئنی برای حمل درست آن داشته باشید. در زمان جا به جایی کپسول ابتدا شیر آن را ببندید و شلنگ ها و متعلقات سیلندر را جدا و جمع کنید و بعد آن را جا به جا کنید.

اگر اکسیژن با چربی یا روغن تماس داشته باشد، بسیار خطرناک می باشد و احتمال انفجار وجود دارد. پس زمانی که با کپسول اکسیژن کار می کنید، باید دست هایتان از هر گونه آلودگی به روغن یا چربی عاری باشد و دستکش یا پارچه مورد استفاده هم نباید به روغن یا چربی آغشته باشد.

امیدواریم تا اینجا از خواندن مقاله خرید کپسول گاز ازت اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

اگر از گاز داخل سیلندر اطلاع نداشتید به هیچ وجه به آن دست نزنید

اگر از گاز داخل سیلندر اطلاع نداشتید به هیچ وجه به آن دست نزنید و با فروشنده آن تماس بگیرید و نوع گاز داخل کپسول را جویا شوید، زیرا بارگیری، پایین آوردن کپسول، جابجایی سیلندر و حتی کنار هم گذاشتن کپسول ها با توجه به نوع آنها متفاوت است. و عدم اطلاع از نوع گاز داخل کپسول حوادث ناگواری را باعث می شود.

اگر از گاز داخل سیلندر اطلاع نداشتید به هیچ وجه به آن دست نزنید
اگر از گاز داخل سیلندر اطلاع نداشتید به هیچ وجه به آن دست نزنید

برای خرید کپسول گاز ازت از فروشگاه ها معتبر اقدام کنید. بعضی ها عنوان می کنند، قیمت کپسول گاز ازت در بعضی فروشگاه ها بالاست، اما به این نکته توجه داشته باشید که اطمینان از کیفیت کپسول گاز ازت خیلی مهم تر از خرید کپسول گاز ازت می باشد. پس برای حفظ امنیت خود از معتبر بودن فروشگاهی که آن کپسول خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

در این جا نوشتار ما تحت عنوان خرید کپسول گاز ازت به انتهای خود رسید. امیدواریم موضوعات مطرح شده در خصوص خرید کپسول گاز ازت برای شما مفید بوده باشند.

11 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *