خرید کپسول گاز پروپیلن

خرید کپسول گاز پروپیلن


برای خرید کپسول گاز پروپیلن در درجه اول باید با این گاز و عواملی که در کیفیت و قیمت آن موثر می باشند، در حد نیاز آشنایی داشت، گاز از جمله مهم ترین موادیست که در صنایع مختلف کاربرد داشته و حتی مصارف خانگی نیز دارد.

خرید کپسول گاز پروپیلن
خرید کپسول گاز پروپیلن

مانند هر ماده دیگری گازها نیز دارای انواع گسترده ای هستند که براساس ترکیبات و روش تولید تقسیم بندی می شوند، در مورد خرید کپسول گاز پروپیلن باید با انواع کپسول های مناسب این گاز و روش های خرید و کاربرد این گاز آشنایی داشت.

معمولا مهم ترین مسئله در مورد خرید هر محصولی حتی خرید کپسول گاز پروپیلن قیمت و عواملیست که در تعیین قیمت آن موثر هستند، در این مقاله تلاش شده که در مورد انواع گازها و گاز پروپیلن به طور کامل توضیح دهیم،

همچنین در مورد خرید کپسول گاز پروپیلن و روش هایی که برای خرید آن وجود دارد، نیز صحبت کنیم و به پرسش هایی که در ادامه آمده نیز پاسخ خواهیم داد.

  1. گاز چیست؟
  2. گاز صنعتی چیست؟
  3. کدام عناصر بیشتر در ساخت گاز به روش مصنوعی تاثیرگذار می باشند؟
  4. گازهای خالص با صنعتی چه تفاوتی دارند؟
  5. گازهای خالص خاص چیست؟
  6. گازهای خاص ترکیبی کدام موارد می باشند؟
  7. تولید گاز مصنوعی به روش سبز به چه شکلی انجام می گیرد؟
  8. به طور کلی از گاز در چه صنایعی استفاده می شود؟
  9. گاز پروپیلن چیست؟
  10. کاربردهای گاز پروپیلن چه چیزهایی هستند؟
  11. مشخصات فنی گاز پروپیلن چیست؟
  12. عرضه گاز پروپیلن در جهان به چه شکلی انجام می گیرد؟
  13. تکنولوژی های تولید گاز پروپیلن کدام موارد می باشند؟
  14. مناسب ترین تکنولوژی ها در ایران برای تولید پروپیلن کدام موارد می باشند؟
  15. نکات ایمنی در استفاده از گاز پروپیلن کدام موارد می باشند؟
  16. کپسول گاز چیست؟
  17. در خرید کپسول گاز پروپیلن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

گاز چیست؟

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز پروپیلن به بررسی و بیان مطالبی در خصوص گاز خواهیم پرداخت.

گاز یکی از حالت های چندگانه ماده است. گاز را ذرات بسیار ریزی تشکیل می دهند که این ذرات به طور آزادانه در محیط حرکت می کنند. حرکت این ذارت تا آخرین حد ممکن انجام می گیرد و قدرت پراکندگی این ماده نسبت به دو نوع دیگر جامد و مایع بسیار بیشتر است. به طور کل نمی توان شکل خاصی به این ماده نسبت داد و اگر گاز را در ظرفی محبوس کنیم، در همه جای ظرف پراکنده شده و همه فضای ظرف را پر می کند.

گاز چیست؟
گاز چیست؟

حرکت ذرات گاز در داخل ظرف به شکل رفت و برگشتی است، در واقع هنگامی که گاز در ظرفی پخش می شود، ذرات گاز به دیواره های ظرف برخورد کرده و به اطرا پخش می شوند، ذرات گاز قابل شمارش نیستند و در یک ظرف چند لیتری ممکن است تا تریلیون ها ذره گاز وجود داشته باشد که دائما در حال حرکت و رفت و برگشت هستند.

گاز نیز مانند هر ماده ای فشاری دارد

گاز نیز مانند هر ماده ای فشاری دارد، فشار گاز از فشاری که ذرات هنگام برخورد به جداره به ظرف وارد کرده و هنگام برگشت به محل خود به یکدیگر وارد می کنند، محاسبه می شود. فشردگی این ذرات به ظرفی که در آن قرار می گیرند، بستگی دارد، هر چه نسبت به ظرف میزان بیشتری گاز را وارد ظرف کنیم، فشردگی این ماده بیشتر می شود.

در صورتی که فشار گاز بالا باشد، قدرت مانور و میدان حرکت ذرات کمتر می شود. در واقع، در صورتی که حجم کاهش پیدا کند فشار افزایش می یابد.

در صورت حرارت دادن این ماده سرعت ذرات بالاتر رفته و در نتیجه فشار به یکدیگر و دیواره ها نیز افزایش پیدا می کند.

گاز نیز مانند هر ماده ای فشاری دارد
گاز نیز مانند هر ماده ای فشاری دارد

همچنین در صورتی که دما کاهش پیدا کند سرعت ذرات گاز نیز کاهش پیدا می کند. برای تبدیل گاز به مایع معمولا دمای این ماده را تا حدی که ذرات به وسیله یکدیگر جمع شده و در یک نقطه تجمع پیدا کنند، کاهش می دهند. گاز نیز مانند هر ماده ای انواع مختلفی دارد.

یکی از معروف ترین انواع گاز هواست. هوا مخلوطی از گازهای متفاوت است که بیشتر اکسیژن و نیتروژن داشته و در مکان های خاص عنصر های دیگر نیز به آن افزوده می شوند.

هوای تنفسی ما شامل گازهایی نظیر کربنیک و آمونیاک علاوه بر اکسیژن نیز هست که در صورت کاهش خلوص هوا و افزایش عناصر مضر در آن هوا آلوده شده و به شکل سمی در می آید.

گاز صنعتی چیست؟

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز پروپیلن به بررسی و بیان مطالبی در خصوص گاز صنعتی خواهیم پرداخت.

گاز انواع مختلفی دارد، گاز ساختگی، سنتز، شهری، شیرین، طبیعی و….

گاز سنتز گازیست بی بو و رنگ و سمی که در صورتی که هوا و دما به میزان مشخصی برسد مشتعل شده و آتش می گیرد.

گاز صنعتی چیست؟
گاز صنعتی چیست؟

درصد هیدروژن و مونوکسید کربن موجود در گازهای سنتز، وزن این گازها را مشخص می کنند، به علاوه گازهای سنتز را می توان منبع تولید سایر گازها دانست که از انواع آن می توان هیدروژن، آمونیاک و متان را مثال زد. این مدل از گاز به عنوان سوخت استفاده می شود و از انواع گازهای طبیعی، مواد سنگین و زغال سنگ استخراج می شود.

گاز شهری

گاز شهری گازیست که از طریق خطوط لوله از یک کارخانه یا مجتمع صنعتی تولید گاز برای مصرف کننده ارسال می شود. این مدل از گاز با استفاده از زغال سنگ یا نفت و در مناطقی خاص تولید و استفاده می شود. تولید این گاز از زغال سنگ بیشتر در مناطقی انجام می گیرد که امکان دسترسی به گاز طبیعی در آن مکان وجود نداشته باشد یا استفاده از زغال سنگ نسبت به حفر چاه و استخراج گاز طبیعی ارزان تر تمام شود.

بیشترین ترکیب گاز شهری از هیدروژن و متان ساخته شده است و درصد کمی از آن را نیتروژن و دی اکسید کربن تشکیل می دهد.

گاز شهری که از زغال سنگ تولید شده باشد را گاز سنتز نیز می نامند. در ایران بیشتر گاز شهری از گازهای طبیعیست که از طریق خطوط گاز به سراسر کشور ارسال می شود.

گاز شهری
گاز شهری

گازهای شیرین

از دیگر مدل گازها، گازهای شیرین هستند، گاز شیرین ترکیبیست از هیدروژن سولفید و کربن دی اکسید که معمولا برای تنفس خطرزاست.

گازهای طبیعی از دیگر انواع گازها هستند که به طور مستقیم از حفر چاه و از اعماق زمین به دست می آیند.

دسته بندی بعدی گازها، گازهای مصنوعی یا صنعتی هستند، گازهای مصنوعی مجموعه از ترکیبات شیمیایی می باشند که کاربرد آن ها بیشتر در صنایع است. اکسیژن، نیتروژن، پروپیلن و سایر گازها از عناصر تشکیل دهنده گازهای مصنوعی به شمار می روند.

گازهای مصنوعی کاربردی وسیع در صنایع مختلف دارند و عمدتا به شکل انبوه تولید و جا به جا می شوند.

اصلی ترین هدف از تولید گاز به شکل مصنوعی به وجود آوردن فناوری در تولید و تامین تجهیزات و قطعات مختلف می باشد.

گازهای شیرین
گازهای شیرین

کدام عناصر بیشتر در ساخت گاز به روش مصنوعی تاثیرگذار می باشند؟

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز پروپیلن به بررسی و بیان مطالبی در خصوص عناصری که بیشتر در ساخت گاز به روش مصنوعی تاثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت.

کدام عناصر بیشتر در ساخت گاز به روش مصنوعی تاثیرگذار می باشند؟
کدام عناصر بیشتر در ساخت گاز به روش مصنوعی تاثیرگذار می باشند؟

همان طور که گفته شد، گازهای مصنوعی کاربردی وسیع در انواع صنایع و تولیدات کارخانه ای دارند. به همین دلیل گازهای صنعتی را بیشتر در حجم وسیع تولید می کنند. علاوه بر کاربرد در صنایع گازهای مصنوعی کاربردهای دیگری نیز دارند که از اصلی ترین آن ها می توان به ایجاد فناوری های جدید در تولید تجهیزات اشاره کرد.

گازهای مصنوعی در عصر امروزی کاربرد گسترده تری دارند، در صنایع مختلف پتروشیمی، داروسازی، ساخت فولاد، هوا فضا، ساخت قطعات خودرو و هواپیما و… از این گازها استفاده می شود.

با این حال بیشتر کاربرد گازهای مصنوعی در صنایع جوشکاری، برشکاری و غذایی می باشد. در تولید گازهای مصنوعی عناصر مختلفی نقش داشته که با ترکیب هر کدام از آن ها نوع خاصی از گازها تولید می شوند.

اصلی ترین عنصر در تولید گاز مصنوعی عنصر اکسیژن است

اصلی ترین عنصر در تولید گاز مصنوعی عنصر اکسیژن است، این گاز موجود در هواست و از ترکیبات هوا جداسازی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. گاز دیگری که در ترکیبات هوا وجود داشته و بدین وسیله تولید و مورد استفاده قرار می گیرد، گاز نیتروژن است، همچنین گاز آرگون نیز جزء گازهای موجود در هواست که برای مصارف صنعتی و تولید گازهای مصنوعی از ترکیب هوا جدا می گردد.

در ترکیبات گازهای مصنوعی از عناصر گروه گازهای نجیب نیز استفاده می کنند، یکی از این عناصر رادون است، کاربرد رادون برای بعضی از صنایع خاص است و وجود آن در ترکیبات، زیاد رایج نیست.

گازهای کریپتون و نئون از دیگر گازهای مصنوعی و خانواده نجیب هستند که به خصوص در صنایع روشنایی کاربرد زیادی دارند. هلیوم، زنون و سایر گازهای نجیب نیز با ترکیب با سایر عناصر می توانند گازهای مصنوعی را به وجود آورند.

هیدروژن یکی از عناصریست که علاوه بر جو آن را از مایعات نیز دریافت می کنند. این عنصر به همراه کلر و فلوئور از مواد مختلف جداسازی شده و در صنایع مختلف کاربرد دارد، به عنوان مثال کلر در تولید محصولات پاکسازی و تمیزکاری کاربرد زیادی دارد.

پیشرفت تکنولوژی در پیشرفت تولیدات گازهای مصنوعی در صنایع مختلف بی تاثیر نیست و امروزه در بیشتر مجتمع های صنعتی که از نظر دما و ایمنی نکات لازم را فراهم کرده باشند، می توان انواع مختلف گاز را تولید کرد.

گازهای صنعتی چون از ترکیب چند مدل گاز به وجود می آیند درصد خلوص پایینی داشته و به عنوان گازهای خانگی زیاد مرسوم نیستند.

اصلی ترین عنصر در تولید گاز مصنوعی عنصر اکسیژن است
اصلی ترین عنصر در تولید گاز مصنوعی عنصر اکسیژن است

گازهای خالص با گازهای صنعتی چه تفاوتی دارند؟

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز پروپیلن به بررسی و بیان مطالبی در خصوص فرق گازهای خالص با گازهای صنعتی خواهیم پرداخت.

گازهای صنعتی از ترکیب چند عنصر مختلف به وجود می آیند به همین دلیل بیشتر به شکل ناخالص یافت می شوند و نوع خالص آن ها یا با درصد ناخالصی کم، بسیار کمیاب است، اما گازهای خالص اغلب از ترکیب یک نوع عنصر و یا چند عنصر با درصد بیشتر یک مدل به وجود آمده اند.

بیشتر گازهای صنعتی از نوع گازهای فشرده هستند که در انواع صنایع و تولیدات به کار برده می شوند، در مورد استانداردها و مسائل ایمنی مربوط به تولیدات گازهای صنعتی توسط انجمن گازهای فشرده تعیین و ارزش گذاری می شوند.

گازهای خالص با گازهای صنعتی چه تفاوتی دارند؟
گازهای خالص با گازهای صنعتی چه تفاوتی دارند؟

هدف اصلی تشکیل این انجمن توسعه استانداردهای ایمنی و روش های ایمن و سالم در تولید گازهای مصنوعی می باشد.

بعضی از معیارها تعیین کننده تفاوت میان گازهای خالص و صنعتی هستند که از جمله آن ها می توان خلوص گاز، پیچیدگی ترکیبات تشکیل دهنده گاز و نوع عناصری که در ساخت گاز به کار رفته اند را مثال زد.

گازهای صنعتی را میتوان در 5 دسته کلی تقسیم کرد

گازهای صنعتی را میتوان در 5 دسته کلی تقسیم کرد که جو، سوخت فسیلی، گازهای خنک کننده مانند آرگون، گازهای سمی مانند منوکسید کربن و گازهایی که از نظر ویژگی های ظاهری و شیمیایی شباهتی با سایر عناصر گروهی که در آن قرار گرفته اند ندارند.

این که گازها در کدام دسته قرار گیرند، به نوعی قرارداد بستگی دارد و براساس محل پدیدآوری گاز، کاربرد آن ها و ساختار شیمیایی آن ها بستگی دارد. گازهای خاص به نوعی می توانند در هر کدام از پنج دسته بالا قرار گیرند.

واژه خاص در فرهنگ لغات به معنای غیر معمولی، دارای علائم متفاوت یا برتر و کیفیت متمایز از سایرین است. با توجه به این معنی گازهای خاص نسبت به گازهای فشرده و صنعتی کاربرد بیشتری داشته و کیفیت بالاتری نیز دارند. کاربرد و کیفیت این مدل از گازها را می توان به وسیله تحلیل و مطالعات آزمایشگاهی مشخص کرد.

به این نکته توجه نمایید که هرگاز با عنایت به درصد خلوصی که دارد و این که از چه ترکیباتی به وجود آمده است، غلظت متفاوتی دارد و در نوع مایع یا به شکل گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

گازهای خالص خاص چیست؟

در این بخش از نوشتار خرید کپسول گاز پروپیلن به بررسی و بیان مطالبی در خصوص گازهای خالص خاص خواهیم پرداخت.

گازهای خالص زمانی خاص در نظر گرفته می شوند که در کاربردهای عمومی به شکلی خاص مورد استفاده قرار گیرند، به عبارت دیگر زمانی که گازهای از نوع خالص را به عنوان مثال گازهای پشتیبان، برای ابزار و لوازم آزمایشگاهی نظیر کروماتوگرافی یا به عنوان طیف سنج جرمی و یا برای انواع آنالیز و آشکارسازی ها مانند مشخص کردن یک طیف خاص در انتشار نور بکار می رود، گازهای خالص را در دست گازهای خاص در نظر می گیرند.

گازهای خالص خاص چیست؟
گازهای خالص خاص چیست؟

به این دلیل که گازهای مورد استفاده در این دسته بیشتر از گازهای فشرده می باشند. با توجه به نوع صنعت و نوع ابزاری که در انجام آن بکار می رود، در صورت خلوص گاز را مشخص می کنند.

به عنوان مثال گاز هلیوم، هنگامی که در درصد خلوص بالا باشد و از هرگونه رطوبت و آبی عاری باشد، به عنوان گاز حامل در ابزارآلات به کار گرفته می شود، در این زمان به محض مشاهده هر گونه ناخالصی در ترکیب گازها عملکرد ابزارآلات و دستگاه های صنعتی با مشکل جدی مواجه می گردد، یا به مرحله ای می رسد که دستگاه و ابزارآلات به خود آسیب بزنند.

قاعده کلی برای مشخص کردن میزان خلوص گازهای خاص

قاعده کلی برای مشخص کردن میزان خلوص گازهای خاص به این شکل است که خلوص گاز مورد نظر باید چیزی در حدود 9999999/99 درصد و بالاتر باشد و در مورد بعضی از گازها حتی اگر این میزان درصد ناچیزی کاهش پیدا کند گاز به عنوان فشرده یا خالص معمولی در نظر گرفته می شوند.

از جمله مصارف گازهای خالص خاص می توان به تولید مواد نیمه هادی و کاربردهای مشابه اشاره کرد، این گازها، همچنین برای ارزیابی و بررسی سلامت و اطمینان خاطر از گازهای خالصی که ترکیب نامشخص داشته و به صورت فله ای عرضه می شوند، نیز مناسب هستند.

به عنوان مثال دی اکسید کربن در صورتی که خلوص و کیفیت مناسبی داشته باشد، قابل مصرف و نوشیدن است، به حدی که در تولید بیشتر نوشیدنی های گازدار از این گاز استفاده می شود، این گاز در مقدار انبوه تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد، با این وجود در صورتی که خلوص این گاز از حدی بیشتر یا کمتر شود، ممکن است، سلامتی را به مخاطره بیندازد.

کربن دی اکسیدی که در کالیبره کردن ابزار مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، نیز باید تمام ناخالصی های آن در نظر گرفته شود و میزان خالصی مشخصی داشته باشد تا در دسته گازهای خالص خاص قرار بگیرد.

قاعده کلی برای مشخص کردن میزان خلوص گازهای خاص
قاعده کلی برای مشخص کردن میزان خلوص گازهای خاص

گازهای خاص ترکیبی کدام موارد می باشند؟

گازهای خاص را می توان جزء گازهای ترکیبی دانست. زمانی که در مورد قسمت های تشکیل شده نوعی ازگازهای خاص صحبت می گردد، دایره انتخاب به شدت محدود می گردد،گازهای خاص ترکیبی عموما با انواع گوناگون آنالیزرها برای کنترل فرایند و تطابق با قوانین مورد استفاده قرار میگیرند.

گازهای خاص فقط در نوع خالص وجود ندارند و بعضی از انواع آن به شکل ترکیبی نیز یافت می شوند که استانداردهای لازم را نیز دارا هستند که از انواع آن می توان به اکسید نیتریک اشاره کرد.

گازهای ترکیبی مانند نیتریک اسید و دی اکسید سولفور که برای کاربردهای شرکتی استفاده می شوند و در کالیبره کردن سیستم انتشار گازهای گلخانه ای نقش دارند، از سه یا چهار جزء تشکیل شده اند،

گازهای خاص ترکیبی کدام موارد می باشند؟
گازهای خاص ترکیبی کدام موارد می باشند؟

اما گازهای دیگر دارای بیش از بیست جزء در ساختار خود هستند که نمی توان آن ها را در دسته خاص جای داد. استاندارد اندازه گیری خلوص و کیفیت گازها توسط موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی مشخص شده و ترکیبهایی را در دسته بندی گازهای خاص قرار می دهد که مولفه های مشخص و محدودی در ترکیبات آن به کار رفته باشد.

یکی از جدی ترین کارها برای تشخیص میزان ناخالصی و اجزای تشکیل دهنده گازها

یکی از جدی ترین کارها برای تشخیص میزان ناخالصی و اجزای تشکیل دهنده گازها تجزیه و تحلیل گاز در آزمایشگاه هاست که چون برای تشخیص اینکه یک گاز در دسته گازهای خاص قرار می گیرد، یا خیر، این تست مورد نیاز است، باید با دقت و حساسیت بالا انجام گیرد. گازی که در دسته گازهای خاص ترکیبی یا خاص خالص قرار گیرد، یک گواهی از معتبر بودن ترکیبات دریافت می کند.

گازهای خاص به اندازه گازهای صنعتی در مقدارهای زیاد به کار نمیروند و در سیلندرهای فولادی یا آلومینیومی با فشار بالای هزار و سیصد و شصت و دو کیلوگرم در هر سانتیمتر مربع عرضه میشوند،

بنابراین به دلیل محدودیت میزان مصرف این نوع از گازها به آن ها گازهای کپسولی نیز می گویند، در این شرایط در محاسبه قیمت نهایی تنها قیمت گاز به احتساب آمده و پس از اتمام کپسول باید به فروشنده یا کارخانه برگردانده شود.

جهت اطمینان تا زمان بازگردانی کپسول گاز مبلغی ماهیانه به عنوان اجاره کپسول پرداخت می گردد. این کپسول ها در انواع ثابت، قابل حمل و کوچک و… وجود دارند، همچنین در آزمایشگاه ها ممکن است، این گازها را در بطری های مخصوص نیز نگهداری کنند.

یکی از جدی ترین کارها برای تشخیص میزان ناخالصی و اجزای تشکیل دهنده گازها
یکی از جدی ترین کارها برای تشخیص میزان ناخالصی و اجزای تشکیل دهنده گازها

تولید گاز مصنوعی به روش سبز به چه شکلی انجام می گیرد؟

گاز طبیعی گازیست که به طور مستقیم از اعماق زمین به دست آمده و توسط حفر چاه های عمیق استخراج می شود، اما گاز مصنوعی انواعی از گازها هستند که به صورت مستقیم توسط حفر چاه استخراج نشده و با هر عمل شیمیایی که روی مواد طبیعی صورت می گیرد، تولید می شوند، یکی از روش های تولید گاز صنعتی سنتز است، سنتز توسط طبیعت انجام می گیرد که در تولید آن گیاهان نقش اساسی را دارند.

برگ درختان را می توان به کارخانه ای کوچک و حرفه ای تبدیل کرد که نور خورشید را به عنوان داده دریافت کرده و با انجام فعل و انفعالاتی آن را به صورت مواد دیگر به طبیعت تحویل می دهند.

برگ های مصنوعی برای تولید انرژی تجدید پذیر انتخاب بسیار مناسبی هستند، حتی با فرآوری و استفاده گسترده از این محصول می توان آن ها را به سوختی قابل استفاده نیز تبدیل کرد.

محققان در کشورهای صنعتی به این توانایی دست پیدا کرده اند که از برگ مصنوعی بدون تولید کربن دی اکسید گاز مصنوعی تولید کنند.

گازهای مصنوعی از هیدروژن و… ساخته می شوند. گازهای تولید شده از برگ مصنوعی را می توان در تولید برق یا به عنوان سوخت چراغ های گازی و گرمایشی استفاده کرد یا به عنوان واسطه ای در صنایع نظیر پلاستیک و کود استفاده کرد.

دانشگاه کمبریج موفق به تولید گاز سنتز از برگ های مصنوعی از راه فتوسنتز شده است

دانشگاه کمبریج موفق به تولید گاز سنتز از برگ های مصنوعی از راه فتوسنتز شده است که برخلاف سایر انواع، این گازها دی اکسید کربن آزاد نکرده و ضرری برای محیط ندارند.

دستگاهی که در این دانشگاه برای تولید گاز سبز مورد استفاده قرار می گیرد، دو جاذب برای نور خورشید دارد که با گذاشتن برگ داخل آب طرف آزاد تولید اکسیژن و طرف داخل آب تولید دی اکسید کربن و مونوکسید و هیدروژن می کند، ولی با میزان کمتر. با این حال می توان از این گازها در سنتز استفاده کرد.

محققان امروزه به این دانش در مورد گازهای مصنوعی تولید شده به روش سنتز سبز از گیاهان رسیده اند که این فناوری در شرایطی جوی که نور کم دارد مانند روزهایی که هوا ابری یا بارانی است نیزکارآمد است. پروسکایت ها جاذب مناسبی برای جذب نور هستند،

به همین دلیل در تولید این گاز مورد استفاده قرار گرفته و همچنین در ساخت پنل های خورشیدی نیز استفاده می شوند. همچنین این دستگاه از نظر قیمتی نیز مناسب تر است و کبالتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت چندان بالایی ندارد.

دانشگاه کمبریج موفق به تولید گاز سنتز از برگ های مصنوعی از راه فتوسنتز شده است
دانشگاه کمبریج موفق به تولید گاز سنتز از برگ های مصنوعی از راه فتوسنتز شده است

به طور کلی از گاز در چه صنایعی استفاده می شود؟

کاربردهای گاز نسبت به سایر انواع ماده بیشتر است، گاز را به شکل ها و انواع مختلف می توان در صنایع مورد استفاده قرار داد.

از مهمترین و اصلی ترین کاربردهای گازها می توان به مورد استفاده قرار دادن در صنایع شیمیایی اشاره کرد. به عنوان مثال اکسیژن در صنعت شیمی برای سنتز ترکیبات آلی مختلف نظیر اکریلیک اسید از پروپیلن استفاده می شود که بیشتر برای ساخت پلاستیک کاربرد دارند.

در زمینه مراقبت های پزشکی نیز انواع مختلف گازها مورداستفاده قرار می گیرند، گازهایی از نوع هوای فشرده برای هوارسانی (به عنوان مثال در کپسول های اکسیژن بیماران تنفسی) مورد استفاده قرار می گیرند.

در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی گازها و هوای فشرده برای کالیبره کردن و راه اندازی تجهیزات منتشر کننده مواد زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرند، در صنایع زیست محیطی بعضی از دستگاه های نظارتی بر بهداشت صنعتی و ردیابی ناخالصی ها استفاده می گردند.

هوا و گازهای فشرده در صنایع زیست محیطی به عنوان اکسید کننده احتراق و بالانس و کالیبره کردن بسیاری از مخلوط ها مورد استفاده قرا می گیرند.

هم چنین از گازها در صنایع فلزی نیز استفاده می شود. در این صنایع گازها در کوره های ذوب آهن برای حرارت دادن و تولید فلزات مایع استفاده می شوند.

گازهای فشرده در صنعت نفت و گاز نیز کاربرد دارند و در تبدیل گوگرد به دی اکسید گوگرد نقش مهمی دارند. گازهای فشرده، همچنین به عنوان منبع انرژی استفاده می شوند، به خصوص برای ساخت و راه اندازی ابزار و تجهیزات مختلف.

صنعت هوانوردی

در صنعت هوانوردی از برخی گازهای خاص مانند آرگون برای بالا آمدن بالن های هوایی و پر کردن سوخت مورد نیاز ابزار حمل و نقل هوایی استفاده می شود.

یا در صنعت خودروسازی بعضی از گازها برای جوشکاری قطعات، لیزر، مقاوم کردن قطعات استفاده شده در داخل و بیرون خودرو در برابر اکسیده شدن و… استفاده می گردند.

بعضی از گازها مانند آرگون، نئون، هلیوم را در صنایع الکتریکی و تولید لوازم روشنایی نیز مورد استفاده قرار می دهند. بعضی از گازها در تصفیه مواد مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان مثال از گاز کلر برای ضد عفونی کردن آب در استخر ها یا آکواریوم ها استفاده می شود.

در صنایع شیشه سازی نیز از گازهایی مانند نیتروژن یا آرگون در تولید پنجره های دو جداره استفاده می شود، همچنین هیدروژن را قبل از شکل گیری شیشه های توخالی و الیاف نوری مورد استفاده قرار می دهند.

از متداول و مرسوم ترین کاربردهای گاز همچنین می توان به استفاده از گاز شهری اشاره کرد این گاز برای انواع وسایل گرمایشی و تولید آب گرم مورد استفاده قرار می گیرد،

همچنین برای به کار انداختن اجاق گاز و پخت و پز نیز از گاز شهری استفاده می کنند. استفاده از سوخت گازی نسبت به انواع سوخت ها به صرفه تر است و دلیل آن آلودگی کمتر این سوخت است، به عنوان مثال روشن کردن آتش با گاز، دودهای سمی کمتری نسبت به آتش با هیزم تولید می کند، بنابراین در مناطقی که امکان استفاده از گاز طبیعی وجود دارد، باید آن را جایگزی انواع دیگر سوخت ها کرد.

صنعت هوانوردی
صنعت هوانوردی

گاز پروپیلن چیست؟

پروپیلن یکی از انواع عنصرهاست که به شکل های مختلف جامد، مایع و گاز تولید می شود، این ماده را از برش های سبک از تولیدات نفتی به سادگی استخراج می کنند.

پروپیلن و ترکیبات آن را می توان همچنین از پروپان کراکینگ به وسیله برش های سنگین به دست آورد، نکته مهمی که در این میان وجود دارد این نکته است که پروپیلن نیازمند توجهی ویژه است و دلیل آن تقاضای بیشتریست که بخاطر کارایی این گاز وجود دارد، تولید کنندگان گاز اتیلن توجه زیادی به تولید پروپیلن کرده اند که دلیل آن مزایای این گاز در ساخت و کاربرد نسبت به انواع تقریبا هم ترکیب آن است. پروپیلن را می توان یکی از اصلی ترین محصولات در صنعت پتروشیمی دانست که مصارف مختلفی دارد.

استفاده جهت تولید پلیمرهای مختلف

یکی از مصارف مهم آن در صنعت پتروشیمی استفاده جهت تولید پلیمرهای مختلف است. همچنین مشتقات و ترکیبات حاصل از پروپیلن نظیر فنل، اکسو الکل، اسید آکریلیک، پلی پروپیلن و… نیز در صنایع مختلف نظیر خودروسازی، الکتریک، ساختمان سازی و… کاربرد بالایی دارند.

برای تولید این گاز روش های مختلفی وجود دارد که از جمله آن می توان به تولید گاز به عنوان محصول جانبی تولیدات دیگر یا کراکینگ بخار. بازیافت جریانهای تولیدی در پالایشگاه ها و دیگر روش های اشاره کرد.

پروپیلن را بیشتر به وسیله کاتالیزگری خاص به نام زیگلرناتا شناخته و به وسیله همین کاتالیزگر نیز پلیمر شده و فشرده سازی می گردد.

پلی پروپیلن واکنش های مختلف شیمیایی را ساخته یا به عنوان واسطه گر در ساخت آن ها نقش دارد، مانند پلی پروپیلن همچنین از نظر ایمنی نیز این گاز را می توان در دسته گازهای کم خطر داد، این گاز برای پوست و چشم خطر خاصی نداشته، اما در صورتی که به شکل مایع تبدیل شود، ممکن است، ایجاد سرما زدگی کرده و در نتیجه این سرمازدگی موجب سوختن پوست شود.

استفاده جهت تولید پلیمرهای مختلف
استفاده جهت تولید پلیمرهای مختلف

کاربردهای گاز پروپیلن چه چیزهایی هستند؟

گاز پروپیلن کاربردهای مختلفی در صنایع دارد، نه تنها حالتی گازی این ماده، بلکه انواع مایع و جامد آن نیز در صنایع کاربردهای مختلفی دارند.

این ماده غیرسمی و بدون بوست و هنگامی که وارد فرآیند سوختن قرار می گیرد، بویی مانند واکس از خود تولید می کند. این گاز همان طور که گفته شد، به سادگی از برش های نفتی ساده به دست می آید و می توان آن را از ترکیبات خاص پروپان نیز تهیه کرد، پروپیلن در شمار مهم ترین و ضروری ترین محصولات پایه در پتروشیمی به حساب می آید.

پلی پروپیلن به شکل ماده ای جامد است و بیشتر در صنایع پلاستیک سازی کاربرد دارد، مهم ترین موادی که از گاز پروپلین به دست می آیند شامل:

آکریلونیتریل، پروپیلن اکسید، فنول، کسوالکل، اسید آکریلیک، ایزوپروپیل الکل، الیگومرها و دیگر ماده های مختلفی که در تولید نهایی به صورت مواد مورد نیاز صنایع الکتریکی و خودروسازی، ساختمان سازی، بسته بندی و مواردی از این دست مورد استفاده قرار می گیرند، می باشند.

این گاز معمولا به عنوان جایگزینی برای گاز استیلن در جوش و برش استفاده می شود

این گاز معمولا به عنوان جایگزینی برای گاز استیلن در جوش و برش استفاده می شود و تفاوتی که با استیلن دارد، سرعت برش بالاتر و کیفیت و جوش هم رده و گاها با کیفیت تر پروپلین می باشد، با جایگزین کردن گاز پروپلین تا نیمی از هزینه استفاده از استیلن را می توان صرفه جویی کرد.

این گاز در تولید بنزین و گاز مایع، متانول و… نیز با ارزش است. این ماده را همچنین می توان در هیدروژن زایی نیز استفاده کرد به خصوص هیدروژن زایی موادی نظیر پروپان، همچنین این ماده توانایی تبدیل ترکیباتی نظیر متانول به مواد مصرفی مانند اوفلین را نیز داراست.

این ماده به صورت گاز برای چشم، پوست، صورت کاملا بی خطر است، اما در صورتی که به شکل مایع در آمده و هر کدام از قسمت های بدن با نوع مایع این ماده برخورد داشته باشند، باعث انجماد شدید و در بسیاری از موارد سوختگی شده که البته می توان با شستشوی چندین باره از مشکلات ناشی از تماس با پروپلین جلوگیری کرد.

با این حال در صورت شدید بودن سوختگی باید به پزشک مراجعه کرد در غیر این صورت ممکن است، به بافت های درونی پوست نفوذ کرده و باعث عفونت گردد.

این گاز معمولا به عنوان جایگزینی برای گاز استیلن در جوش و برش استفاده می شود
این گاز معمولا به عنوان جایگزینی برای گاز استیلن در جوش و برش استفاده می شود

مشخصات فنی گاز پروپیلن چیست؟

گازپروپیلن یکی از تمیز ترین گازهای سوختنیست که ترکیبی بسیار ساده دارد، به همین دلیل این گاز را به عنوان ایمن ترین سوخت نیز می شناسند.

گاز پروپیلن سوختنی، بدون رنگ و در بیشتر مواقع بدون بو یا دارای بویی تند و طبیعیست.

این گاز به شدت آتش گیر و اشتعال زاست و به هیچ عنوان سمی نیست، به همین دلیل استشمام آن تاثیر آسیب زایی برای بدن ندارد، از نظر نیمه عمر این ماده پایداری خوبی نداشته و جزء مواد ناپایدار به حساب می آید. گاز پروپیلن در پروسه تصفیه بنزین و اتیلن به دست می آید، همچنین می توان این گاز را از تجزیه انواع مخلوط های هیدروکربن نیز جمع آوری کرد.

خلوص گاز پروپیلن چیزی حدود نود و نه درصد و در خیلی از مواقع بیشتر از این عدد است و ناخالصی آن نسبت به اکسیژن برابر، نیتروژن بیشتر، کربن دی اکسید بسیار کم و در هیدروکربن های دیگر بالاتر است.

این ماده در سازمان های بین المللی در زمینه آنالیز و بررسی مورد تحلیل قرار گرفته از نظر آنالیز دارای گواهینامه تایید این موضوع است.

گاز ساده و سبک

این گاز به دلیل ساده و سبک بودن در صنایعی مانند صنعت شیمی و تولید پلاستیک کاربرد دارد، همچنین به دلیل خاصیت خنک کنندگی از این گاز در صنعت خودروسازی و جوشکاری و لحیم کاری نیز استفاده می کنند.

این گاز ترکیبات خاصی نداشته و رنگ به خصوصی ندارد، بنابراین از حرارت تولید شده توسط آن در صنایع لحیم کاری نقره جات استفاده شده و برای انواع برش ها با کیفیت و مناسب هستند. در محلول هایی که نیاز به کالیبراسیون دارند، نیز این گاز به عنوان یک واسطه عمل می کند.

این گاز بی خطر است، اما در صورت نشت و عدم خروج آن از یک فضا جایگزین اکسیژن شده و باعث خفگی می شود، همچنین گاز پروپیلن نسبت به هوا سنگین تر است، بنابراین در فضاهایی که سایر شرایط مانند دما فراهم باشد، این گاز باعث خطر انفجار می شود.

عرضه گاز پروپیلن در جهان به چه شکلی انجام می گیرد؟

پروپیلن با لحاظ کردن خلوص معمولاً در3 درجه گوناگون تولید می شود، درجه اول تولید این ماده در گرید پلیمری با درجه خلوص نزدیک به 6% می باشد، گرید شیمیایی با درجه خلوص حدودا نود تا نود و شش درصد و گرید پالایشگاهی با درجه خلوص پنجاه تا هفتاد درصد.

تقاضای جهانی گاز پروپیلن در اواخر قرن نوزدهم میلادی، در بیست سال آخر رشدی دو برابری داشت و از شانزده ملیون تن در سال هشتاد به سی ملیون در سال نود رسید.

این رشد چیزی حدود شش درصد بود. ده سال بعد و در ابتدای سال دو هزار میلادی تقاضا برای این ماده به پنجاه ملیون تن رسید و پیش بینی شد که در سال های دو هزار تا دو هزار و ده تقاضای این ماده با نزدیک پنج درصد رشد به هشتاد و دو ملیون تن در سال برسد.

با رشد تقاضای گاز پروپیلن در دنیا بالا رفتن مشتقات این گاز همچون پلی پروپیلن نیز بالا رفت

با رشد تقاضای گاز پروپیلن در دنیا بالا رفتن مشتقات این گاز همچون پلی پروپیلن نیز بالا رفت که دلیل آن تقاضای بالا برای محصولاتی بود که از این ماده ساخته می شدند در همان سال های پیش بینی شده تقاضا برای پلی پروپیلن در کنار گاز پروپیلن حدود هشت درصد زیاد شد که رقمی قابل توجه تا آن زمان بود.

از این رو بیشتر کارشناسان در آن زمان معتقد بودند که با نیازی که بازار به پروپیلن دارد، رشد سریع و پیشرفت های چشم گیر این ماده دور از عقل نیست و در کمترین زمان اتفاق می افتد.

رشد تقاضا و نیاز به این ماده در صنایع مختلف به حدی بالا رفته که بیست و پنج درصد طرح های جدید کراکینگ و پتروشیمی در جهان در ده سال اخیر این ماده را برای بهره برداری های خود مورد استفاده قرار می دهند، در نتیجه افزایش تقاضا برای پروپیلن و مشتقات آن نظیر پلی پروپیلن فروش این ماده بالاتر رفته و خرید کپسول گاز پروپیلن سخت تر شد.

پروپیلن دارای ساختاری منسجم است

پروپیلن دارای ساختاری منسجم است و از نظر مصرف و نوع تولید بسیار مورد توجه شرکت های مختلف قرار دارد، به خصوص در کشورهای نیمه صنعتی این گاز به خاطر هزینه مناسبی که در تولید دارد، بسیار مورد توجه است، به حدی که بسیاری از کارخانجات امروزه تمرکز خود را بر ساخت و ارائه روش های جدید برای تولید گاز پروپلین داده اند.

پروپیلن دارای ساختاری منسجم است
پروپیلن دارای ساختاری منسجم است

تکنولوژی های تولید گاز پروپیلن کدام موارد می باشند؟

عمر تولید و شناسایی گاز پروپیلن طولانی نیست و مدت زمان زیادی از اکتشاف این ماده و کاربردهای آن در صنایع مختلف نمی گذرد با این حال از زمان اطلاع از فواید این گاز تکنولوژی های مختلفی برای تولید این گاز بوجود آمده است که هر کدام ویژگی ها و امکانات به خصوصی دارند.

یکی از تکنولوژی های معمول در تولید گاز پروپیلن که بازدهی پایینی دارد و در حال حاضر عمومی ترین روش برای تولید گاز پروپیلن به حساب می آید، کراکینگ بخار و بازیافت کردن جریان های پالایشگاهیست، در این روش گاز پروپیلن به عنوان یکی از محصولات جانبی از تولید اتیلن به روش کراکینگ به دست می آید.

هنگام استفاده از این روش برای تولید پروپیلن باید دو نکته مهم را در نظر داشت، در درجه اول انتخاب خوراک مناسب برای بوجود آمدن این گاز و نکته بعدی دشواری فرآیندیست که منجر به تولید این گاز می گردد.

چون اتیلن توسط بازار اشباع شده و تولید آن زیاد گسترده نیست، تولید کنندگان گاز پروپیلن لازم است تا وضعیت خوراک و عملکرد را فورا مشخص کنند.

گاز پروپیلن را از کراکینگ گرمایی پروپان نیز استخراج می کنند

گاز پروپیلن را همچنین از کراکینگ گرمایی پروپان نیز استخراج می کنند، نحوه انجام این کار به این صورت است که پروپیلن به شکل جریانی رقیق از فعل و انفعالات پالایش پروپان حاصل می شود و نسبت پروپیلن تولید شده در این واکنش بستگی به وضعیت انجام واکنش دارد.

به طور کل تولید پروپیلن از طریق این عمل نسبتا کم است و تنها مناسب صنایعی است که در کنار تولید پروپیلن خود مصرف کننده آن نیز هستند، در واقع برای حذف واسطه در تهیه پروپیلن این کار به صرفه است، در غیراینصورت به عنوان یک روش تولیدی برای ساخت و صادرات چندان به صرفه نیست.

در تولید پروپیلن تکنولوژی های روز و جدید از نظر بازدهی نتیجه مناسب تری دارند. تولید پروپیلن در گذشته بیشتر از طریق مازاد محصولات انجام می شد.

در واقع در بعضی از ترکیب ها و واکنش های شیمیایی این ماده به عنوان ماده جانبی به وجود می آمد که جمع آوری و مورد استفاده می شد، نظیر آن تولید پروپیلن به عنوان محصول مازاد واکنش های اتیلن است.

به همین دلیل بسیاری از شرکت ها روش های نوینی را برای تولیدات این ماده به وجود آورده اند که از جمله آن ها می توان به هیدروژن زدایی از پروپان اشاره کرد.

امروزه در کشورهای خاورمیانه بسیار به صرفه است

در این روش که امروزه در کشورهای خاورمیانه بسیار به صرفه است، می توان در مدتی کوتاه پروپیلن را تولید کرد در واقع با حذف اکسیژن از پروپان و ایجاد تغییراتی در آن می توان اقدام به تولیدی پروپیلن کرد، البته برای انجام و استفاده از این روش نیز نکات مختلفی را باید در نظر گرفت که صرفه اقتصادی داشته باشد،

امروزه در کشورهای خاورمیانه بسیار به صرفه است
امروزه در کشورهای خاورمیانه بسیار به صرفه است

به عنوان مثال هزینه حاصل شدن پروپیلن یکی از نکات مهم برای استفاده از این روش است. در تولید نه تنها گاز پروپیلن بلکه بسیاری از گازها یکی از مشکلات اساسی فاصله زیاد تجهیزات و کارخانجات تولیدی با شهر و نظارت بر این تولیدات است. در گذشته در جریان روند تولید گاز باید افراد از نزدیک حضور پیدا می کردند که خطرات زیادی نظیر گاز گرفتگی، انفجار و… را به همراه داشت،

اما امروزه پیشرفت تکنولوژی های هوش مصنوعی در این زمینه نیز بی تاثیر نیست. در کشورهای صنعتی با تکیه بر همین تکنولوژی ها ساخت و انتقال گاز را به کاری امن و راحت بدل کرده اند، به همین دلیل است که این کشورها بیشترین تولید گاز در جهان را دارا هستند.

انواع تکنولوژی ها در مورد خدمات تولید گازی:

تکنولوژی ها در زمینه خدمات تولید گازی به سه دسته تقسیم می شوند، در واقع در سه مرحله تولیدات پیشرفت تکنولوژی اثر گذار بوده است.

یک مرحله آن در بخش نظارت و تشخیص، یک بخش در مرحله تحلیل و پردازش ماده تولیدی و بخش دیگر در مرحله انتقال ماده تولیدی از کارخانه به سایر نقاطیست که قرار است، گاز مورد استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال در مرحله نظارت بر خلاف گذشته که نیاز به پرسنلی بود که لوله ها و تاسیسات را دائما بررسی کرده و در صورت خرابی اقدام به گزارش و نظارت بر تعمیر آن کنند، امروزه با استفاده از ربات و پهباد به کارگیری نیروی انسانی در این زمینه کاهش داده شده است که این مسئله خطرات احتمالی را نیز کمتر کرده و در حفظ جان نیروها بسیار کمک کننده بوده است.

انواع تکنولوژی ها در مورد خدمات تولید گازی:
انواع تکنولوژی ها در مورد خدمات تولید گازی:

این ابزار توانایی بررسی مناطقی را دارند که از نظر دسترسی برای انسان خطرناک یا غیر قابل دسترس است. پهبادهایی که برای نظارت مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا علاوه بر دوربین دارای سنسور تغییرات دما نیز هستند،

کوچکترین اشکال در خط تولید گاز را به اطلاع ناظر پهباد می رسانند

بنابراین کوچکترین اشکال در خط تولید گاز را به اطلاع ناظر پهباد می رسانند. ربات های ناظر نه تنها لوله ها را از خارج، بلکه از داخل نیز بررسی می کنند، در این صورت اگر در هر نقطه از لوله نشتی یا فرورفتگی به وجود آمده باشد که مسیر انتقال گاز را دچار اختلال کند فورا برطرف می گردد.

در مرحله پردازش نیز دستگاه های هوشمند، ماده ی تولید شده را از نظر درصد ترکیبات مورد بررسی قرار می دهد و در صورت اندکی مغایرت با نتیجه ای که مد نظر بوده آن را اطلاع می دهد که این امر نیز در تولید گاز با کیفیت تر و استفاده مناسب تر بسیار کاربردیست،

در نهایت برای انتقال گازها نیز تکنولوژی بی تاثیر نبوده و علاوه بر یافتن بهترین راه و روش برای انتقال گاز از طریق ربات و دستگاه ها می توان مسیر انتقال گاز را بررسی کرد که در صورت وجود داشتن هر گونه اختلالی در مسیر جا به جایی پیش از وقوع حادثه این اختلال بر طرف گردد، سایر نقش های تکنولوژی در این مورد مانند تسریع تولیدات و… نیز از جمله دلایلییست که باید از آن در کارخانجات و پالایشگاه ها استفاده کرد.

کوچکترین اشکال در خط تولید گاز را به اطلاع ناظر پهباد می رسانند
کوچکترین اشکال در خط تولید گاز را به اطلاع ناظر پهباد می رسانند

مناسب ترین تکنولوژی ها در ایران برای تولید پروپیلن کدام است؟

همان طور که گفته شد، پروپیلن یکی از مهم ترین گازهای استفاده شده در صنایع است، نه تنها شکل گازی این ماده، بلکه اشکال جامد و مایع آن را نیز امروزه در بسیاری از صنایع و تولیدات مورد استفاده قرار می دهند، بنابراین دستیابی به تکنولوژی ساخت مناسب برای این ماده در داخل کشور از ضروریت زیادی برخوردار است.

یکی از مزایای داشتن تکنولوژی ساخت عدم نیاز به واردات و کم کردن هزینه خرید از خارج کشور و عدم خروج ارز از کشور است. دلیل دیگر آن توانمندی های بعدیست که در نتیجه ساخت پروپیلن در داخل کشور برای ساخت و استفاده از مشتقات آن به وجود می آید.

در ایران تکنولوژی های مختلفی برای ساخت به صرفه پروپیلن به وجود آمده است

در ایران از گذشته تاکنون تکنولوژی های مختلفی برای ساخت به صرفه پروپیلن به وجود آمده است که بعضی از آن ها توانسته اند تا حدودی پاسخگو نیازهای تقاضای این گاز باشند. گاز پروپیلن ماده ایست با هشت هیدروژن که هنگام تبدیل به نوع جامد دو هیدروژن آن کاسته می شوند. استفاده این ماده چه به صورت گاز چه مایع و جامد در صنایع مختلف بسیار زیاد و متنوع است،

همچنین از این ماده مواد جانبی زیادی تولید می شوند که از جمله آن می توان به پلی پروپیلن، آکریلونیتریل، اکسید پروپیلن، فنل و… اشاره کرد که در میان آن ها مصرف پلی پروپیلن با چیزی حدود شصت و پنج درصد از سایر تولیدات جانبی این گاز بیشتر و مصرف الیگومرها با حدود یک درصد از همه کمتر است. همچنین از این ماده گازهایی نظیر نونین، دسین، آکرولئین و… نیز تولید می شود

این ماده را می توان درانواع مختلف صنایع به کار برد که از جمله آن می توان به کاربرد در صنعت خودروسازی اشاره کرد. در صنعت خودروسازی برای ساخت درب ها، تزئینات اتاق داخلی خودرو، کفپوش، جعبه باطری و… از پروپیلن استفاده می شود، همچنین در ساخت بیشتر نی های نوشیدنی پلاستیکی نیز از این ماده استفاده می گردد.

کاربردهای پروپیلن در تولید اسباب بازی و ساک های کودک و ظروف بسته بندی مواد غذایی:

پروپیلن به دلیل کم خطر بودن در ساخت محصولاتی نظیر اسباب بازی و ساک های کودک نیز بسیار کاربردیست و استفاده از آن در ساخت ظروف بسته بندی مواد غذایی نیز بسیار مرسوم است. احتمالا شما نیز بسیاری از حصیرها، روکش های سیم، گونی یا فرش هایی که الیاف مشابه پلاستیک را دارند، دیده اید.

این الیاف نیز با استفاده از پروپیلن ساخته می گردند. به طور عمده مصرف پروپیلن را می توان در شش گروه تزئینات، تزریقی، قالب سازی، لوله و روکش های محافظ و الیاف تقسیم بندی کرد که در ادامه به طور مختصر در مورد هر کدام از آن ها توضیحاتی خواهیم داد.

به عنوان مثال از گاز پروپیلن در صنایع تولیدی قالب های تزریقی که بیشترین کاربرد را دارد، برای تولید وسایل الکترونیکی استفاده می گردد.

چمدان، وسایل خانگی، اسباب بازی و… را نیز به وسیله پروپیلن می سازند

همچنین در این صنایع وسایل دیگری نظیر چمدان، وسایل خانگی، اسباب بازی و… را نیز به وسیله پروپیلن می سازند. در تولید الیاف برای بافتن فرش و زیلو پروپیلن را جایگزین نخ می کنند، این الیاف به دلیل متریال خاصی که دارند، ضد سرما و گرما هستند و در بعضی مناطق به عنوان پارچه لباس نیز به کار گرفته می شوند.

برای ساخت زرورق های شکلات، شیرینی، سیگار، چیپس و پفک و… از این ماده استفاده می گردد.

همچنین چون این ماده از خود گرما تولید می کنند، برای تولید بطری و قوطی به منظور باد دادن به مایع اولیه و شکل دهی آن ها نیز استفاده می گردد. لوله های فاضلاب نیز در ساخت خود دارای پروپیلن می باشند.

روش های تولید پروپیلن بسیار زیاد است. این ماده حدود صد و بیست میلیون تن در دنیا را شامل شده که سهم تولید آن در کشورهای صنعتی تنها حدود نود میلیون است و ایران علی رغم آشنایی با مزایای این ماده و کاربردهای زیاد تنها یک درصد و کمتر از سهم تولیدات جهانی این ماده را به خود اختصاص داده است.

تجزیه سازی شکل مایع گازها در کوره های با حرارت بالا

یکی از روش های تولید پروپیلن از طریق تجزیه سازی شکل مایع گازها در کوره های با حرارت بالا و زمان مناسب است.

همچنین تکنولوژی های تولید تبدیل متان به متانول در تولید پروپیلن نیز به کار برده می شوند. به علاوه پروپیلن را می توان از فرآیند کاتالیزیپروپان به دست آورد. که دو روش آخر رقابت بالایی در زمینه تولید این محصول پرکاربرد با یکدیگر دارند.

از نظر مواد اولیه ساخت پروپیلن کشور ما غنی است و تمام ظرفیت لازم برای به کارگیری مواد اولیه را دارد، اما هزینه اجرا، ساخت و نگهداری در تکنولوژی های مختلف باعث شده که بیشتر نیاز به این ماده از طریق واردات برطرف گردد.

در کشور ایران بیشتر تولیدات گاز پروپیلن برای تبدیل به انواع قابل مصرف آن به کشورهای دیگر صادر می شوند که انجام این کار از تولید حتی ده واحد مواد مشتق از پروپیلن به صرفه تر است و این در حالیست که اگر این گاز به محصولات نهایی تبدیل شود، سود حاصل از صادرات آن به چیزی حدود ده برابر می رسد،

اما هزینه بالای این تولیدات باعث شده است که بسیاری از کارخانجات علاقه ای برای ورود به تولیدات این گاز نداشته باشند.

تجزیه سازی شکل مایع گازها در کوره های با حرارت بالا
تجزیه سازی شکل مایع گازها در کوره های با حرارت بالا

نکات ایمنی در استفاده از گاز پروپیلن کدام است؟

همانند هر گاز دیگری در استفاده از این ماده نیز باید نکات مختلفی را در نظر داشته و رعایت کرد.

یکی از نکات مهم در زمینی ایمنی استفاده از گاز پروپیلن عدم تنفس آن به مدت طولانیست، این گاز سمی نبوده و از این نظر خطری را انسان را تهدید نمی کند،

اما چون خیلی زود جایگزین اکسیژن هوای تنفسی شده و وارد ریه شده و حجم آن را پر می کند، ممکن است، باعث عوارضی نظیر خفگی، تنگی نفس، حالت تهوع و سرگیجه گردد که در مواردی که فرد بیهوش شده یا به کما رفته است باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

نوع مایع این گاز نیز به شدت خطرناک است

نوع مایع این گاز نیز به شدت خطرناک است و می تواند فرد را به سوختگی و انجماد دچار کند از این نظر در زمان استفاده از هر مدل از این ماده حتما باید از دستکش مخصوص لباس که شامل پوشش کامل بدن مانند گان، ماسک و شیلد برای چشم ها و عینک مخصوص استفاده کرد،

همچنین حتما باید دستکش نیز به دست داشت. به علاوه بخاطر قدرت اشتعال فوق العاده بالای پروپیلن باید استفاده یا جابجایی آن را تنها در محیط هایی که تهویه مناسب داشته و خطر آتش سوزی در آن جا کم است، انجام داد،

بنابراین در استفاده از این گاز باید تمام نکات یاد شده مد نظر قرار گرفته و به طور کامل رعایت گردند، همچنین این گاز را باید با کپسول های مناسب از نظر حجم، جنس و کشش حمل کرد.

از دیگر نکات ایمنی مهم در مورد تولید این گاز است. تولید گاز پروپیلن به دلیل اشتعال زایی باید در دمای مناسب انجام شود و در مورد دستگاه های تولیدی حتما دقت شود که به طور کامل محافظت شده و هیچگونه نشتی نداشته باشند.

در مورد دستگاه های تولید پروپیلن به علاوه این نکته نیز باید لحاظ شود که این دستگاه متصل به خنک کننده باشد، به این دلیل که یکی از مواردی که در مثلث آتش وجود دارد، گرماست و در صورت استفاده بدون احتیاط و گرما دیدن زیاد دستگاه ها ممکن است، دچار انفجار شوند.

کپسول گاز چیست؟

ظروفی که گاز در آن ها نگهداری شده و حمل و نقل توسط آن ها صورت می گیرد، با عنوان کپسول یا سیلندر شناخته می شوند. کپسول ها را از لحاظ ساختار و نحوه تولید می توان به دو دسته متفاوت تقسیم کرد.

نوع اول کپسول ها از یک ورقه تولید شده و برشی نمی خورند که به آن ها کپسول بدون درز یا یکپارچه می گویند و در مقابل در نوع دوم کپسول از اتصال دو یا چند ورقه و جوش خورد آن تولید می شود که به کپسول درزدار معروف می باشد.

از کپسول های گاز یکپارچه معمولا برای نگهداری ترکیبات گازی و با فشار بالا استفاده می گردد و در حجم های مختلف دو، ده، پنج، بیست، چهل و پنجاه موجود هستند، که البته تنها کپسول های پنجاه لیتری توانایی نگهداری فشار تا سیصد بار را دارا می باشند.

دسته دیگر کپسول های گاز کپسول های درزدار یا دو پارچه می باشند، این کپسول ها از دو قطعه یا بیشتر تولید شده که محل اتصال دو قطعه با جوش و برش به هم متصل شده است، به دلیل دوپارچه بودن و دارا بودن درز، سیلندرهای دوپارچه نمی توانند فشار زیادی را تحمل کنند. از این کپسول ها بیشتر در موادی مانند هیدروکربن های سنگین، دی اکسید گوگرد و کربن و… استفاده می گردد.

کپسول های یک پارچه و بدون درز قابلیت شارژ مجدد دارند، به خصوص در مورد گازهای مایع مانند آرگون، دی اکسید کربن، پروپان و گوگرد دی اکسید می توان به طور مجدد این گازها را در سیلندر یکپارچه شارژ کرد در صورتی که برای ایمنی بیشتر این گازها را در سیلندرهای درزدار مجدد شارژ نمی کنند.

تقسیم بندی کپسول ها به لحاظ متریال به کار رفته در ساخت:

همچنین کپسول ها را از نظر فلزی که در ساخت آن ها به کار رفته نیز به سه دسته تقسیم می کنند. دسته اول سیلندر های کربن استیل می باشند که پر کاربرد بوده و برای گازهای بی اثر مورد استفاده هستند و قیمت تقریبا مناسبی نسبت به سایر جاها دارد.

کپسول یا سیلندرهای آلومینیومی از دیگر جنس های کپسول های گاز هستند که سبک بوده و به سادگی قابل جابجایی هستند و زنگ زدن به مقدار زیاد در آن ها مطرح نیست و اتفاق نمی افتد.

و دسته آخر کپسول های استینلس استیل می باشند. این کپسول ها مخصوص گازهای شهری فاقد امکان استفاده برای پخت خوراکی می باشند.

هر کپسول اجزای مختلفی دارد که مهمترین ابزار در کپسول های حمل گاز و مشتقات گازی، کلاهک و واشریست که مانع ورود و خروج هوا و گاز می شود.

کلاهک کپسول گاز از اصلی ترین بخش ها برای محافظت از شیر کپسول است. اهمیت این بخش به حدی است که توصیه می شود، کپسول هایی که فاقد کلاهک هستند، به هیچ عنوان جا به جا نشده و پر نشوند و از بلند کردن یا ضربه دیدن آن به شدت جلوگیری کرد.

تفاوتی بین این که کپسول پر یا خالیست وجود ندارد و در هر حالت کپسول گاز باید دارای کلاهک باشد. از دیگر بخش های کپسول گاز واشر آن است که برای عدم نشتی و ایمنی بیشتر کپسول به کار می گیرد، وجود این قطعه ضروریست،

اما در صورت عدم وجود با رعایت سایر نکات ایمنی و خالی کردن کپسول در اولین فرصت می توان بدون وجود واشر نیز از کپسول استفاده نمود.

تقسیم بندی کپسول ها به لحاظ متریال به کار رفته در ساخت:
تقسیم بندی کپسول ها به لحاظ متریال به کار رفته در ساخت:

شما در حال خواندن پست خرید کپسول گاز پروپیلن هستید.

در خرید کپسول گاز پروپیلن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

رعایت نکات ایمنی در زمینه برخورد با این مدل از گازها بسیار ضروریست. به خصوص هنگامی که صحبت از خرید کپسول گاز پروپیلن بیشتر افراد انتخاب جای مناسب را شرط اول خرید کپسول گاز پروپیلن می دانند، در خرید کپسول گاز پروپیلن باید دقت کرد که مکان فروش از هر نظر مطمئن بوده و تمام نکات ایمنی مرتبط با این محصول را در هنگام فروش رعایت می کند،

به عنوان مثال فروشنده از دستکش، کلاه و لباس مخصوص استفاده کرده و همچنین در هنگام جابه جایی کپسول ها از کشیدن یا بلند کردن آن با زنجیر ضامن خودداری کند، به علاوه خرید کپسول گاز پروپیلن باید از مراکزی انجام شود که هزینه در آن ها منصفانه است و گازی که در نهایت خریداری می شود، خلوص خوبی داشته باشد.

هنگام خرید کپسول گاز پروپیلن نکات ایمنی مهم دیگری وجود دارد که به آن ها نیز باید توجه کرد، به عنوان مثال کپسول گاز باید همیشه در حالت ایستاده قرار داده شود و با زنجیر یا تسمه به دیوار یا بخشی دیگر ثابت شود.

امیدواریم تا اینجااز مطالعه مقاله خرید کپسول گاز پروپیلن اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

رای هر مدل گاز باید محل نگهداری مخصوصی وجود داشته باشد

اگر در یک کارخانه یا تولیدی، انواع مختلف گاز فرآوری می شوند، برای هر مدل گاز باید محل نگهداری مخصوصی وجود داشته باشد. به عبارتی کپسول های هرگاز را باید در شرایط مجزا مناسب آن نگهداری کرد. در صورتی که کپسول گاز برای زمان طولانی به حالت افقی قرار گرفته باشد، نباید آن را مورد استفاده قرار داد و تا بیست و چهار ساعت باید از استفاده آن خودداری کرد.

کپسول های گاز را باید در محیط های خشک و سرد با تهویه کامل نگهداری کرد و مواد اشتعال زا را تا آخرین حد ممکن از آن ها دور نگه داشت. همچنین کپسول گاز را باید در برابر عواملی نظیر آب و هوای نامساعد، رطوبت زمین و زنگ زدن محافظت کرد.

کپسول های گاز را نباید در فضاهای کاملا بسته مانند زیرزمین نگهداری کرد، چون موج حاصل از انفجار احتمالی در این محیط ها بیشتر و مخرب تر است و همچنین خطر نگهداری از کپسول نیز در این مناطق بالاتر است. کپسول های خالی باید از کپسول های پر جدا نگهداری شده و در آن ها مقداری گاز وجود داشته باشد تا هوا و رطوبت را به داخل خود نکشیده و از احتمال آتشگیری هنگام پر کردن جلوگیری شود.

رای هر مدل گاز باید محل نگهداری مخصوصی وجود داشته باشد
رای هر مدل گاز باید محل نگهداری مخصوصی وجود داشته باشد

در این جا نوشتار ما با عنوان خرید کپسول گاز پروپیلن به انتها رسید و امیدوار هستیم که مطالب ارائه شده د زمینه ی خرید کپسول گاز پروپیلن برای شما مفید بوده باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *