قیمت گاز sf6

قیمت گاز sf6


اگر به دنبال خرید یا اطلاع از قیمت گاز SF6 هستید، در این مقاله ما قصد داریم تا به این موضوع پرداخته و به طور کامل این گاز، کاربرد ها و مواردی از این دست را شرح دهیم.

استفاده از گاز های شیمیایی و مواد شیمیایی مختلف، برای کاربری های مختلف امری عادی تلقی میشود. بسیاری از کارخانه جات و شرکت ها هستند که در خط تولید، مواد اولیه و گاها در مواد مصرفی خود از گاز ها و ترکیبات شیمیایی خام استفاده میکنند.

قیمت گاز sf6
قیمت گاز sf6

این ترکیبات شیمیایی در زندگی ما وجود دارد و در تمام فرآورده های مختلف پلاستیکی و نفتی و حتی فلزی به کار میرود. شاید بتوان گفت که بیشتر خط تولید ها به نوعی از گاز های شیمیایی یا مواردی از این دست استفاده میکنند.

هر کدام از ترکیبات و گاز های شیمیایی هم کاربرد مشخصی دارند که بر اساس آن هم مورد استفاده قرار میگیرند. برخی گاز ها مانند گاز فریون، کاربردهای صنعتی داشته و برخی از گاز ها هم مانند گاز شهری، کاربرد مصرفی.

در این مقاله ما قصد داریم، ضمن بررسی کامل این گاز شیمیایی و کاربردهای مختلف آن، قیمت، عوامل موثر در قیمت، راه تشخیص بهترین برند ها و… به شما بگوییم که:

در ادامه به مطالب زیر خواهیم پرداخت:

  1. _گاز های شیمیایی
  2. _دسته بندی های گاز های شیمیایی
  3. _کاربرد های گاز های شیمیایی
  4. _کاربرد گازهای شیمیایی در صنعت
  5. _گاز های شیمیایی چگونه تولید میشوند
  6. _گاز شیمیایی sf6 چیست
  7. _ گاز شیمیایی SF6 در چه مواردی استفاده میشود.
  8. _راه های دستیابی به گاز SF6
  9. _آیا گاز SF6 مضر است؟
  10. _رعایت موارد ایمنی مرتبط با گاز SF6
  11. _قیمت گاز SF6
  12. _عوامل موثر بر قیمت گاز SF6
  13. _راه های تشخیص بهترین گاز SF6
  14. _هنگام خرید گاز SF6 به چه مواردی توجه کنیم

گاز های شیمیایی

در این بخش از نوشتار قیمت گاز SF6 به بررسی و بیان مواردی در خصوص گاز های شیمیایی خواهیم پرداخت.

حتما برای شما این سوال ایجاد شده است که بوی اسپند و عطر و… که در فضای خانه میپیچد از کجا منشا میگیرد؟ پاسخ به این مسئله ساده است. مولکول های ریز گاز در فضا.

گاز های شیمیایی
گاز های شیمیایی

در گذشته بسیاری از گاز ها ناشناخته باقی مانده بود، اما با گذشت علم و تکمیل شدن جدول تناوبی، امروزه گاز های شیمیایی بسیاری شناخته شده اند و این گازها هر کدام نقشی در زندگی و تکامل ما داشته اند. گاز اکسیژن برای ما حکم حیات دارد و اگر نباشد تنفس ما غیرممکن است. به همین ترتیب هم بسیاری از گاز های مختلف و ترکیبات شیمیایی درجهان ما هستند که با زندگی و حیات ما ارتباط مستقیم دارند.

درختان با گازهای شیمیایی تنفس میکنند، جانوران اکسیژن استفاده میکنند، لایه اوزون با ترکیباتی از گاز های شیمیایی ساخته شده است و از ما در برابر اشعه خورشید حفاظت میکند و…

گاز های شیمیایی نقشی حیاتی دارند

همه این ها نشان دهنده این است که در جهان پیرامون ما، گاز هایش شیمیایی نقشی حیاتی دارند، همچنین گاز ها در افزایش دما نیز کاربرد دارند و معمولا گازهای مختلفی به جهت ایجاد گرمایش استفاده میشوند. معمولا اینکار با افزایش جنبش مولکولی گاز ها انجام میشود و با افزایش دادن تحرکات مولکول های گاز، میزان حرارت و دما نیز افزایش میابد. این از خاصیت گازهاست که در شرایط مختلف واکنش های مختلف نشان داده و برای امور مختلفی مورد استفاده قرار میگرند.

اما گازها از کجا آمده اند،و در اصل چه ماهیتی دارند؟ ملیون ها سال قبل، گیاهان و جانورانی که اجساد و بقایای آن ها فاسد شده بود، باعث شکل گیری لایه هایی با قُطر زیادی شدند. این لایه ها در طول زمان تبدیل به خاک و مشتقات آن شدند و باعث شدند که مواد آلی باقی مانده از بقایای جانداران و گیاهان، زیر سنگ ها محبوس شوند.

با توجه به شرایطی مانند حرارت، فشار و… برخی از مواد آلی به گاز و برخی به نفت و ذغال سنگ تغییر شکل دادند. با این مسئله باعث میشد که محصولی به نام گاز طبیعی متشکل از یک اتم کربن و چهار هیدروژن که به آن متان گفته میشود شکل بگیرد.

استفاده از گازها در طول تاریخ قدمت بسیار زیادی داشته است

استفاده از گازها در طول تاریخ قدمت بسیار زیادی داشته است، به طوریکه در برخی از تمدن های گذشته استفاده از گازها تا 600 سال قبل از میلاد نیز گزارش شده است و مردم در تمدن های پیشین متوجه خروج گاز ها از زمین بوده و از آن استفاده میکردند.

از سال 1930 استفاده از گاز های طبیعی برای مصارف مهم تر رونق گرفت. پس از اینکه مشخص شد گاز طبیعی میتواند در صنعت و انرژی استفاده شود، کشور های مدرن به دنبال استخراج گاز بوده و از این ماده حیاتی مصارف بسیاری در صنعت و انرژی خود داشته اند.

همچنین در بسیاری از مناطق که پیشرفت کمتری نسبت به دیگر مناطق جهان داشت، استخراج نفت و گاز باعث ایجاد ثروت برای ساکنین این مناطق شد.

به طور کلی ما سه دسته گاز داریم که به گاز های طبیعی، ذغال سنگی و گاز آب تقسیم میشوند که هر کدام خواص و کارایی مخصوص به خود را دارند. همچنین، در جدول تناوبی نیز گاز هایی با دسته بندی های متفاوت نیز وجود دارد.

استفاده از گازها در طول تاریخ قدمت بسیار زیادی داشته است
استفاده از گازها در طول تاریخ قدمت بسیار زیادی داشته است

دسته بندی های گاز های شیمیایی

در این بخش از نوشتار قیمت گاز SF6 به بررسی و بیان مواردی در خصوص دسته بندی های گاز های شیمیایی خواهیم پرداخت.

گاز به دسته های مختلفی تقسیم میشود، اما گازهایی که در صنعت از آن ها استفاده میشود و یا در بخش انرژی موثرهستند، دسته بندی های متفاوتی دارند. به طور کلی برخی گاز ها در طبقه بندی هایی به لحاظ میزان اشتعال، خوراکی بودن، سمی بودن و.. تقسیم میشوند.

گاز های شیمیایی در اصل به این دلیل طبقه بندی شده اند که بدانیم در چه حالاتی میتوان از آن ها استفاده کرد و در صنایع مختلف، از چه نوع گاز هایی میشود استفاده بهینه داشت.

در یک طبقه بندی، گاز های قابل اشتعال وجود دارند. این گاز ها همانطور که از نامشان پیداست، قابلیت مشتعل شدن و ایجاد آتش سوزی را دارند. معمولا این گاز ها را در شرایط ایمنی بسیار زیادی نگهداری میکنند تا با افزایش دما و حرارت، واکنش انفجاری رخ ندهد.

این گاز ها به دو دسته کوچکتر گاز های آتشگیر و غیر آتشگیر تقسیم میشوند.

دسته بندی، گاز هایی هستند که به لحاظ درجه خلوص طبقه بندی میشوند. این گاز ها معمولا شامل گاز های صنعتی با درجه خلوص پایین، گاز هایی با درجه خلوص بالا و گاز های فوق خالص میشوند. کاربرد این طبقه از گاز ها در صنعت و انرژی به مراتب بیشتر است، نسبت به گاز های مصرفی و یا خوراکی.

دسته بعدی، گاز هایی هستند که به لحاظ ماهیت شیمیایی و واکنش پذیری طبقه بندی شده اند. این گازها شامل گازهای خنثی، گاز های خوراکی، گاز های سمی و گاز های اکسید شده هستند. کاربرد های این گازها، گاها بی خطر و در برخی مواقع، مانند گاز های سمی و شیمیایی، پرخطر است.

در آخرین طبقه بندی هم، گازهایی وجود دارند که از نظر کاربری طبقه بندی میشوند. این طبقه از گازها، به گاز های صنعتی، آزمایشگاهی و طبی تقسیم میشوند. به طور کلی کار با هر یک از گازها نیازمند دانش بسیار است و از طرفی لازم است که حتما از تجهیزات مخصوص به هر گاز در کار استفاده شود.

امکان وجود دسته بندی های ریزتر

به دلیل کاربرد های مختلفی که گازها دارند، شاید دسته بندی ها و طبقه بندی های ریزتر و زیر شاخه های بیشتری نیز وجود داشته باشد که در این مقاله نمیتوان در رابطه با این دسته بندی ها به طور کامل توضیح داد، اما در این مقاله ما قصد داریم به بررسی و قیمت گاز SF6 بپردازیم.

این گاز در دسته بندی گازهای گلخانه ای قرار دارد. گازهای گلخانه ای، دسته ای از گازها هستند که در جو یک سیاره وجود دارند.

گاز های گلخانه ای که در جو زمین وجود دارند، معمولا به صورت کاملا طبیعی و از ابتدا شروع به شکل گیری در جو زمین کرده اند. به همین دلیل، هم این گاز ها عموما از گازهای طبیعی تشکیل شده اند، مانند بخارات آب، کربن دی اکسید ها، متان، اوزون و…

البته این گازها پس از مدتی تحت اثر فعالیت های انسانی قرار گرفته اند و امروزه با افزایش فعالیت های انسانی، گاز های گلخانه ای تولید شده اند که موجب افزایش میزان اثر گلخانه ای در زمین میشود.

امروزه سازمان ها و نهاد های بسیاری شکل گرفته اند تا حد زیادی از آسیب رساندن گازهای گلخانه ای به جو زمین و تغییرات آب و هوایی خطرناکی که پیامد این اتفاق هستند، جلوگیری کنند.

امکان وجود دسته بندی های ریزتر
امکان وجود دسته بندی های ریزتر

انواع کاربرد گاز های شیمیایی

در این بخش از نوشتار قیمت گاز SF6 به بررسی و بیان مواردی در خصوص انواع کاربرد گاز های شیمیایی خواهیم پرداخت.

تا اینجا توضیحات بسیاری در رابطه با گازها داده شده است، اما به راستی چرا بشر به گازها و به خصوص گازهای شیمیایی محتاج است؟ در ابتدا گفتیم که برخی از گازها حضورشان به طور مستقیم با حیات بشر مرتبط است و از طرفی هم به دلیل پیوستگی که میان اجزای مختلف جهان هستی وجود دارد، هر ماده ای، وظیفه ای در جهان دارد.

اگر ما از گازهایی مانند گاز کربنیک، اکسیژن، متان و… که جزء گازهای حیاتی برای بشر محسوب میشوند فاکتور بگیریم، همچنین اگر گازهایی که در بخش انرژی مورد استفاده قرار میگیرد تا خانه های ما گرم باشد، را هم در نظر نگیریم، دسته ای از گازهای شیمیایی نیز وجود دارند که در کاربری های مختلف در طول حیات ما مورد استفاده قرار میگیرند.

بسیاری از گازهای شیمیایی در ترکیباتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند

بسیاری از گازهای شیمیایی در ترکیباتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال در صنایع یخچال سازی از گازهای شیمیایی استفاده زیادی میشود، همچنین در لوازم پیشرفته تر، صنایع هوافضا، صنایع مرتب با علوم پزشکی و تولیدی ها هم از گازها استفاده میشود.

به همین دلیل هم میتوان گفت گازها در کاربری های مختلف استفاده های بسیار زیادی دارند و نمیتوان تنها به چند مورد بسنده کرد. امروزه نمیتوان حتی خانه ای را بدون گاز و لوازم گرمایشی که با سوخت گاز کار میکنند تصور کرد.

همچنین در صنایعی مانند تولیدات، مانند قطعات یدکی و… استفاده از گازهای شیمیایی کاربرد بسیار زیادی دارد. دستگاه های جوش بسیاری هستند که با استفاده از حرارت ناشی از ترکیب گازهای شیمیایی اقدام به جوش و یا برش دادن قطعات فلزی میکنند.

استفاده در صنایع مرتبط با فولاد و یا خودروسازی

این دستگاه ها معمولا در صنایع مرتبط با فولاد و یا خودروسازی کاربرد دارد، همچنین این مدل جوش دادن در صنعت ساختمان سازی نیز استفاده میشود که در عین حال که کاری بسیار پر ریسک است، سرعت عمل انجام برش و دقت کار را هم افزایش میدهد.

با همه این اوصاف، درمیابیم که استفاده از گازهای مختلف شیمیایی میتواند ما را در صنایع مختلف به سرعت و توسعه بیشتری برساند.

با این اوصاف، برای خرید و استفاده از برخی گازها لازم است که حتما نوع کاربرد گاز مورد نظر را دانسته و از طرفی هم نسبت به شرایط و امکانات استفاده از هر گاز را نیز بشناسید.

اگر به بحث فعالیت گازها در صنعت انرژی بپردازیم، به بخش عمده ای از کاربرد گازها میرسیم. در صنایعی مانند صنایع انرژی و نفت و گاز، کاربرد بسیار مهم و حیاتی ای از گازهای شیمیایی دیده میشود.

امروزه مناطق بسیاری از دنیا با کمک گازهایی مانند متان و ترکیبات دیگری به عنوان گاز شهری گرم میماند. پُخت و پز تمامی خانه ها با کمک گاز شهری انجام میشود و این مسئله ای حیاتی برای جهان امروز است که حفظ این انرژی برای نسل های آینده ضروری است.

به همین دلیل هم جهانی بدون وجود گازهای شیمیایی را نمیتوان جهانی مناسب برای انسان مدرن تصور کرد.

استفاده در صنایع مرتبط با فولاد و یا خودروسازی
استفاده در صنایع مرتبط با فولاد و یا خودروسازی

کاربرد گازهای شیمیایی در صنعت

در این بخش از نوشتار قیمت گاز SF6 به بررسی و بیان مواردی در خصوص کاربرد گازهای شیمیایی در صنعت خواهیم پرداخت.

گازهای شیمیایی همانطور که گفته شد در صنعت هم کاربردهای بسیار زیادی دارند. در صنایع شیمیایی، از گاز اکسیژن یا همان هوا، به عنوان عاملی برای سنتز ترکیبات آلی استفاده میکنند. معمولا این مسئله در تولید مشتقات پلاستیکی بیشتر دیده میشود.

همچنین در علوم پزشکی، در بخش های دارویی از هوای فشرده برای ساخت کپسول های اکسیژن و دستگاه های هوای فشرده برای بیماران استفاده میشود. در بخش های آزمایشگاهی و تحقیقاتی هم از هوای فشرده برای کالیبره کردن و آماده سازی تجهیزات نظارتی، دستگاه های نظارت بر بهداشت، ردیاب های آنالیز ناخالصی ها و… استفاده میشود.

کاربرد گازهای شیمیایی در صنعت
کاربرد گازهای شیمیایی در صنعت

به طور کلی معمولا گاز ها در آزمایشگاه به عنوان ابزاری برای کالیبره کردن و سنجش دقت ابزار و لوازم آزمایشگاه شناخته میشود.

همچنین در مراقبت های پزشکی از گاز آرگون برای ایجاد سرمای شدید برای از بین بردن بافت ها استفاده میکنند. درکنار این مورد، آرگون برای منعقد نمودن پلاسما نیز مورد کاربرد قرار می گیرد که نوعی روش جداسازی پزشکی است که برای کنترل خونریزی ها استفاده میشود.

فشرده کردن هوای داغ

گاها از گازها برای فشرده کردن هوای داغ و فرستادن آن به درون کوره های ذوب آهن نیز استفاده میکنند که از کاربرد های گازها در صنایع ذوب فلزات است.

در صنعت هوانوردی، از گاز آرگون برای انجام عملیات های جوشکاری به کار گرفته میشود. این گاز قابلیت مشتعل شدن را دارد و مانند برخی از گاز های دیگر برای ایجاد حرارت بالا و انجام جوشکاری ها و برشکاری های دقیق، به خصوص در صنعت هوا نوردی، مورد استفاده قرار میگیرد.

همچنین، از گاز آرگون برای جوشکاری لیزری و یا پلاسما نیز استفاده میشود که باعث میشود جوش در برابر هوا محافظت شود. در صنایعی مانند خودروسازی هم آرگون به عنوان عنصری گازی برای پُر کردن کیسه های هوای خودرو استفاده میشود.

آرگون در قطعات الکترونیکی نیز اسفاده میشود

آرگون، همچنین در قطعات الکترونیکی نیز اسفاده میشود. معمولا از آرگون برای انتقال مولکولهای یک واکنش به منطقه ای که قرار است، واکنش شیمیایی در آن رخ بدهد استفاده میکنند. در واقع در طی این مسئله یک فضای بدون هوا برای رشد بلورهای سلیکون ایجاد میشود. به طور کلی آرگون در فرآیند های مربوط به بورد های الکترونیکی و سلیکونی بسیار کاربردی است.

حتما بارها با واژه سی ان جی برخورد کرده اید. میدانیم که سوخت سی ان جی، به عنوان سوختی پاک و جایگزین بنزین استفاده میشود. سوخت سی ان جی، از گاز طبیعی کمپرس شده ای به نام متان تولید شده و امروزه هم از همین سوخت در وسائط نقلیه استفاده میشود. به همین دلیل هم میتوان گفت که این سوخت سبب کاهش منتشر شدن گازهای گلخانه ای و در نهایت، بهبود کیفیت هوا می گردد که از کاربرد های گازها در صنایع امروزی است.

همچنین، گاز های متان در کوره های بلند و کارخانجات، برای کم کردن میزان آهن و همچنین، خنک کردن دهانه لوله ها استفاده میشود.

آرگون در قطعات الکترونیکی نیز اسفاده میشود
آرگون در قطعات الکترونیکی نیز اسفاده میشود

گاز کربنیک

گاز گاز کربنیک را همه ما میشناسیم و نام آن را بارها شنیده ایم. گاز کربنیک یک گاز محافظ است که برای جوش و قوس دادن در صنعت هوا نوردی استفاده میشود، همچنین مخلوص کردن گاز کربنیک و نیتروژن، ترکیبی ایجاد میکند که برای کالیبره کردن تجهیزات اندازه گیری برای تست انتشار موتور استفاده میشود.

حتما هنگام نوشیدن نوشابه، توجه شما به گازهای درون نوشابه جلب شده است. بهتر است، بدانید که این گاز، همان گاز کربنیک است که برای نوشیدنی هایی مانند نوشابه ها استفاده میشود. توجه داشته باشید که این گاز در استخراج کافئین از قهوه و همچنین تولید یخ خشک نیز کاربرد دارد و این ها تنها بخشی از کاربرد گاز گاز کربنیک در صنایع غذایی است.

گاز های دیگری نیز در صنایع هوا نوردی، تولید قطعات الکترونیکی، برشکاری و جوشکاری فلزات، سلامت و پزشکی، صنایع غذایی و خودروسازی وجود دارند که شامل گازهای استیلن، اتیلن، پروپان، هیدروژن، آمونیاک، نیتروژن، اکسیژن، هلیوم، زنون، کریپتون، مونوکسید کربن و گازهای گلخانه ای مانند هگزا فلوئورید گوگرد یا همان SF6، می باشند. در ادامه بیشتر به گاز هگزا فلوئورید گوگرد و همچنین موارد مربوط به قیمت گاز SF6 میپردازیم.

گاز کربنیک
گاز کربنیک

گاز های شیمیایی چگونه تولید میشوند

در این بخش از نوشتار قیمت گاز SF6 به بررسی و بیان مواردی در خصوص این که گاز های شیمیایی چگونه تولید میشوند خواهیم پرداخت.

به هرحال گازهای شیمیایی که برای فروش به صنایع و کارخانجات آماده میشوند، به نوعی استخراج شده و به فرآیند آماده سازی و فروش وارد میشوند. در اصل، گاز های اکسیژن، نیتروژن، آرگون، گاز کربنیک، استیلن، هیدروژن و هلیوم، از جمله مخلوط های گازی هستند که در صنایع از آن ها استفاده میشوند. این محصولات به نوعی محصولات پر مصرف گازی هستند و به صورت گسترده ای تولید و استخراج میشوند.

اکسیژن، نیتروژن، آرگون، زنون و کریپتون معمولا از طریق هوا استخراج میشوند، اما گاز کربنیک اندکی متفاوت بوده و پس از طی شدن مراحل مختلف صنعتی در نهایت به عنوان خروجی فرآیند های صنعتی تولید میشود.

برخی مواقع هم گاز کربنیک را از طریق منابع زیرزمینی نیز به دست میاورند که این مسئله به دسترسی کارخانه به منابع زیر زمینی و شرایط منطقه ای وابسته است. درکنار این ها، هیدروژن و استیلن را هم از طریق برخی فرآیند ها و طی کردن مراحل شیمیایی تولید و عرضه میکنند.

ما گفتیم که برخی از گازهای شیمیایی از هوایی که تنفس میکنیم گرفته میشوند، اما این هوا چگونه منجر به استخراج گاز میشود؟ ببینید هوایی که از آن صحبت میشود، مخلوطی از چند گاز مختلف است که در اتمسفر سیاره زمین وجود دارد.این گاز ها عمدتا نیتروژن و اکسیژن هستند و در میان آن هم درصد بسیار کمی از آرگون و گازهای دیگر وجود دارد.

جداسازی اجزا مختلف هوا

معمولا زمانی که میخواهند هوای محیطی را گرفته و گازهای مختلف را از آن استخراج کنند، به وسیله دستگاه های مختلف و فرآیند های فیزیکی در برج هایی که گاها به ارتفاع شصت متر ساخته میشوند، اقدام به جداسازی اجزا مختلف هوا میکنند. ابتدا هوا وارد برج میشود و پس از طی کردن فیلتر ورودی، به صورت سردسازی اولیه در می آید.

پس از این مرحله، هوا خشک شده و گاز کربنیک آن توسط یک سری فیلترهای مخصوص خارج میشود. پس از آن هم با سرد کردن هوا تا دمای بسیار پایینی، اکسیژن و نیتروژن آن جدا میشود و در مراحل بعدی هم آرگون موجود در هوا جداسازی میشود.

پس از آن، بخش های جدا سازی شده از هوا در مخازن مختلف جمع آوری شده و طی یک سری فرآیند های تولیدی به فروش میرسد.

ذخیره کردن در سیلندرهای گاز

معمولا پس از انجام جداسازی ها و فرآیند های مختلف، گازها به صورت فشرده شده در مقیاس های کوچک، در سیلندرهای گاز ذخیره میشوند،

اما ممکن است، برخی از صنایع و کارخانجات نیازمند مقدار بیشتری از این گازها باشند. به همین دلیل هم، لازم است تا گازها در همان مخازن اولیه که ذخیره شده است، برای فروش آماده شود که معمولا گاز های اکسیژن، نیتروژن، آرگون و گاز کربنیک از این مخازن استفاده میکنند.

پس از این هم مرحله، محصول آماده شده و توسط وسایل حمل و نقل مخصوص میعانات گازی به مقصد ارسال میشود. صنایعی از صنایع فولاد، صنایع شیمیایی از جمله صنایعی هستند که از گاز های شیمیایی و صنعتی تولید شده در کارخانجات مربوطه استفاده میکنند.

در این بین هم گاز های گاز کربنیک، نیتروژن، هیدروژن، اکسیژن، آرگون و هلیوم از جمله گازهایی هستند که در حجم زیاد توسط کارخانجات خریداری شده و استفاده میشود. گاز مهم دیگری که توسط صنایع استفاده میشود، گاز SF6 میباشد. در ادامه ضمن بررسی این گاز، به قیمت گاز SF6 نیز میپردازیم.

ذخیره کردن در سیلندرهای گاز
ذخیره کردن در سیلندرهای گاز

گاز شیمیایی sf6 چیست

در این بخش از نوشتار قیمت گاز SF6 به بررسی و بیان مواردی در خصوص این که گاز شیمیایی sf6 چیست خواهیم پرداخت.

گوگرد هگزا فلوئورید که با نام گاز شیمیایی SF6 شناخته میشود. یک ترکیب بی رنگ و بی بو است که معمولا اشتعال ناپذیر است. این گاز بسیار سنگین تر از هواست و در صورت وجود با غلطت بالا در محیط، ایجاد خفگی میکند. این گاز در دسته گازهای گلخانه ای میباشد.

این گاز معمولا از هندسه و شمایل ملکولی شش وجهی تشکیل شده است که شامل شش اتم فلوئور و یک اتم گوگرد است.

این گاز هم مانند دیگر گازهای غیرقطبی است، به این معنا که این گاز به سختی در آب حل میشود و تنها میتوان آن را در حلال های آلی غیرقطبی به کار برد.

روش حمل و نقل و جا به جایی تولیدات و محصولات این گاز به صورت گاز فشرده مایع شده است. معمولا این گاز را در صنایع برق و دیگر صنایع که امکان جرقه زنی در محیط وجود دارد، استفاده میکنند. این گاز معمولا به میتواند به عنوان یک عامل عایقی و بازدارنده برای ایجاد جرقه عمل میکند.

گاز شیمیایی sf6 چیست
گاز شیمیایی sf6 چیست

میزان تولید این گاز درطول هر سال به اندازه هشت هزار تن است

میزان تولید این گاز درطول هر سال به اندازه هشت هزار تن است که بیشتر در صنایع برق استفاده میشود، همچنین در ریختگری، ساختمان سازی، درب و پنجره سازی و شیشه بری نیز کاربرد دارد.

این گاز به عنوان قوی ترین گاز گلخانه ای انتخاب شده است که و میتواند گرمای جهانی را به میزان 22800 برابر از گاز کربنیک بیشتر کند. این گاز برای استفاده بسیار خطرناک است و لازم است که حتما تمامی تمهیدات لازم برای جلوگیری از استنشاق این گاز درمحیط های کاری رعایت شود.

معمولا در صنایعی که از گاز هگزا فلئورید گوگرد استفاده میکند، افرادی که متخصص کار با گازهای شیمیایی هستند و همچینی افرادی که آشنایی کافی نسبت به کار با تجهیزات مرتبط با گازها را دارند، در شرایطی بسیار محتاطانه و با درجه ایمنی بالا، با این گاز کار میکنند، چرا که این گاز درصورت استنشاق به دلیل سنگینی پنج برابری که نسبت به هوا دارد و غلطت بسیار بالا، منجر به خفگی و مرگ میشود.

چگالی بسیار بالا

این گاز برخلاف بسیاری از گازهای رایج در صنایع، از چگالی بسیار بالایی نسبت به دما و فشار اتاق برخوردار است. جرم مولکولی این گاز بسیار زیاد بوده و در مقایسه با جرم مولی هلیوم که 4 گرم بر مول است، این گاز از جرم مولی بسیار بالایی به میزان 146 گرم بر مول تشکیل شده است.

این گاز در خلوص مختلف تولید میشود. گرید سه این گاز خلوص 99.9 درصد دارد. و نوع گرید 4.5 آن با خلوص 99.995 درصدی تولید میشود،

همچنین گرید 4.8 با خلوص 99.9998 درصد و گرید 5 با خلوص 99.9999 تولید میشود که برای کاربردهای مختلف و در صنایع متفاوتی از آن استفاده میشود. باید سعی شود، از ورود این گاز به اتمسفر و جو کره زمین جلوگیری شود.

معمولا تجزیه گاز گاز کربنیک در اتمسفر، 200 سال زمان میبرد، ولی این گاز به دلیل اثر بسیار بیشتری که دارد، چیزی معدل 3200 سال زمان میبرد تا به تجزیه و بازیافت برسد.

گاز SF6 بسته به حجم و خلوصی که لازم است، قیمت های متفاوتی دارد که در ادامه این مقاله به قیمت گاز SF6 میپردازیم.

چگالی بسیار بالا
چگالی بسیار بالا

گاز شیمیایی SF6 در چه مواردی استفاده میشود

همانطور که گفته شد، این گاز در صنایع مختلفی استفاده میشود که عمدتا استفاده آن در صنعت برق است. به همین دلیل هم بهتر است، توجه شود که کاربرد این گاز در صنعت برق چیست.

در اصل این گاز به عنوان یک دی الکتریک در محیط، باعث عایق شدن قطعات، مدار ها و پست های برق و حتی چرخ دنده ها در صنایع میشود.

این گاز حکم یک عایق را دارد که در این موارد، به خصوص زمانی که ولتاژ برق بالاست، باعث عایق شدن مدارها میشود که از برخورد و ایجاد اتصال در این بین جلوگیری کند،

همچنین این گاز به عنوان یک دی الکتریک در خاموش کردن قوس ها نیز استفاده میشود و در کلید های پست های برق نیز به وفور استفاده میشود.

امروزه تجهیزات بسیاری که در گذشته به صورت روغنی عایق کاری میشده است، با کمک گاز SF6 عایق بندی میشود. در فرآیند عایق کاری این گاز آمده است که در یک شرایط ایده آل، معمولا زمانی که عمل تخلیه در کلید های پست برق رخ میدهد، اتم های فلوئور گاز SF6، یک الکترون دریافت میکند و آن را از اتم گوگرد جدا میکند.

هنگام پایان این عملیات، با از دست دادن الکترون و ترکیب شدن با اتم های گوگرد، مجددا گاز SF6 تشکیل میشود. به همین دلیل نوعی خودسازی ایجاد میشود و پس از انجام فرآیند هم عملیات خود بازاریابی شکل میگیرد.

این واکنش معمولا در وسائل برقی فشار قوی کاربرد دارد و زمانی که ذرات دیگر مانند اکسیژن، آب خالص، کربن، مس، تنگستن و آلومینیوم با ذرات حاصل از تجزیه گاز SF6 برخورد کرده و ترکیب شوند، این واکنش شکل میگیرد.

Sf6 در چه تجهیزاتی به کار می رود

معمولا این گاز در تجهیزاتی که به کار میرود، میزان تعمیر و نگهداری از این تجهیزات را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد و در نتیجه باعث بالا رفتن عمر مفید تجهیزات میشود و در نتیجه بسیار آسان و کم دردسر است.

از طرفی این گاز تا حد زیادی استفاده از تجهیزات روغنی و روغن های مختلف برای ایجاد عایق در کلید ها و پست های برق را کاهش میدهد و به همین دلیل هم به نوعی دستورالعمل برای بسیاری از کارخانجات فعال در صنعت برق تبدیل شده است که تا حد ممکن از گاز SF6 به عنوان عایق برای کلید های برق و پست های ولتاژ بالا استفاده کنند

از طرفی هم به دلیل حساسیت بالایی که کلید های پست برق دارد، لازم است که در نگهداری و تعمیر تجهیزات پست برق تا حد امکان سعی شود و همچنین، تجهیزاتی هم برای مانیتورینگ کلید های برق تعبیه شود تا روند کار کلید را به صورت شبانه روزی کنترل کند.

چنین تجهیزاتی قطعا هزینه های بسیار سنگینی برای صنعت برق خواهد داشت و به همین دلیل هم استفاده از گاز هگزا فلوئورید گوگرد به دلیل عایق بندی مناسب و تاثیری که در طول عمر تجهیزات برقی دارد، به صرفه تر خواهد بود.

گاز SF6، استحکام الکترونیکی بسیار بالایی دارد

همچنین گاز SF6، استحکام الکترونیکی بسیار بالایی دارد که با توجه به خواصی که در ترکیبات این گاز وجود دارد، میتواند در بخش های گسترده ای در برق فشار قوی به صورت یک عایق مستحکم عمل کند، چرا که استحکام الکتریکی این گاز در فشار یک اتمسفر در شرایط مساوی، بسیار بیشتر از استحکام الکتریکی هواست.

گاز SF6، استحکام الکترونیکی بسیار بالایی دارد
گاز SF6، استحکام الکترونیکی بسیار بالایی دارد

یکی از کاربرد های گازSF6، خاصیت خنک کننده بودن آن است که در صنایع برق فشار قوی از این خاصیت برای خاموش کردن حریق و همچنین برای خنک کردن ترانسفورماتورها، خازن ها و ژنراتورها استفاده میشود.

به این علت هم بسیاری از کارخانجات ترانسفورماتور سازی و ژنراتور سازی، از این گاز برای سیستم خنک کنندگی ترانسفورماتور های تولیدی خود استفاده میکنند.

از دیگر کاربردهایی که گاز SF6 دارد، استفاده در حوزه سلامت و پزشکی است. شاید بتوان گفت که کاربرد این گاز در این حوزه ها کمتر باشد، اما بازهم بی کاربرد نبوده و مشتریان بسیاری در حوزه های سلامت از کارخانجات تولید کننده گاز هگزا فلوئورید گوگرد خرید میکنند.

جراحی های مربوط به چشم پزشکی

از کاربرد های این گاز در حوزه سلامت و علوم پزشکی میتوان به کاربرد آن در جراحی های مربوط به چشم پزشکی نام برد. عموما جراحی های چشم پزشکی از جمله جراحی هایی است که از حساسیت و دقت بسیار بالایی برخوردار است.

از گاز SF6 در این جراحی ها برای جدا کردن شبکیه چشم و به عنوان نوعی تامپوناد استفاده میشود.

همچنین، در سونوگرافی و عکس بردراری های مربوط به عروق خونی، از این گاز استفاده میشود، چرا که وجود این گاز در محیط میتواند باعث وضوح تصویر برداری از عروق خونی و سونوگرافی شود.

در موارد دیگری مانند پیدا کردن نشتی گاز، ردیابی کردن و مطالعات مربوط به گازها، بلندگوهای پرقدرت و در لیزر ها، از گاز SF6 استفاده میشود.

جراحی های مربوط به چشم پزشکی
جراحی های مربوط به چشم پزشکی

راه های دستیابی به گاز SF6

برای تولید گاز SF6 فرآیند های مختلفی وجود دارد که این گاز به وسیله این فرآیند ها از دو روش کلی تولید میشود. این دو روش، به نام روش مستقیم و روش الکترولیز شناخته میشود که در روش بی واسطه این گاز از واکنش مستقیم گوگرد و فلوئور تولید میشود. همچنین، در روش الکترولیز از واکنش اسید هیدرو فلوئوریک در مجاورت گوگرد، به گاز SF6 دست پیدا میکنند.

در روش الکترولیز، از یک سل الکترولیز حاوی اسید هیدروفلوئوریک در مجاورت گوگرد استفاده میشود و جهت تولید گاز در برخی شرکت ها، روش الکترولیز به عنوان بهترین روش شناخته میشود.

در واقع سعی شده است که با کمک مواد اولیه و حل کردن آن ها در محلول الکترولیت در فواصل زمانی مختلف، کم کم این مواد در محلول الکترولیت حل بشود. گوگرد با خلوص بالا به صورت پودر به محفظه آندی آن نیز تزریق میشود و پس از آماده شدن الکترولیت و بررسی میزان اسیدی بودن آن، جهت گرم کردن و ذوب نمک، از آب با میزان دمای بسیار بالا استفاده میشود.

پس از آغاز شدن فرآیند الکترولیت، افزایش جریان به صورت پلکانی انجام میشود و در نهایت، جریان حاصل شده با انجام فرآیند های الکترولیزی و واکنش های شیمیایی مختلف، گاز SF6 را تشکیل میدهد.

در نهایت گاز حاصل شده برای غبارگیری و حذف HF و سایر ناخالصی ها وارد برج شستشوی حاوی محلول سود پانزده درصد میشود. پس از ورود، گاز از پایین وارد برج شده و محلول سود نیز همزمان با ورود گاز از پایین، از سمت بالای برج بر روی گاز ریخته میشود. پس از آن هم برای حذف رطوبت گاز از بستر آلومینا عبور داده میشود. در نهایت محصول به وسیله یک کمپرسور درون سیلندرها ذخیره میشود.

راه های دستیابی به گاز SF6
راه های دستیابی به گاز SF6

آیا گاز SF6 مضر است؟

گاز های شیمیایی خطرات بسیاری دارند و از طرفی هم دسته از گازهای شیمیایی وجود دارند که خطرات کمتری دارند و حتی گاها به عنوان گازهای خوراکی مانند گاز گاز کربنیک در نوشابه استفاده میشود.

گاز های شیمیایی بسیاری هستند که از دسته گاز های سمی هستند که این گازها را در لاتین نیز به نام گاز های Toxic Gas میشناسند. این دسته از گاز ها معمولا کاربردهای صنعتی دارند و بسیار با احتیاط در محیط های ایزوله استفاده میکنند.

دسته دیگری از این گازها هستند که در سلاح های شیمیایی استفاده میشوند مانند گاز کلر و ساردین و… که استفاده از این گاز ها در معاهده های مختلف منع شده است.

گاز هگزا فلوئورید گوگرد

گاز هگزا فلوئورید گوگرد از دسته گازهایی هست که به تنهایی سمی نیست، اما در غلظت های بالا و یا در صورت ترکیب شدن با گازهای مختلف و مواد ترکیبی گوناگون، ممکن است، فرد را درگیر خفگی و یا حتی مرگ کند. به همین دلیل هم عموما برای استفاده از این گاز تا حد امکان نکات ایمنی را رعایت میکنند.

از آنجایی که معمولا منشا گاز هنگام نشت در همان ابتدا مشخص نیست و از طرفی هم بعضی گاز ها بدون رنگ و بو هستند، ممکن است، نشت گاز منجر به خطرات بسیاری شود که گاز فلوئورید گوگرد از این دسته گازهاست.

گاز هگزا فلوئورید گوگرد
گاز هگزا فلوئورید گوگرد

این گاز بسیار سنگین تر از هواست و قطعا بودن به صورت مداوم در معرض منبع انتشار گاز، ممکن است، خطراتی برای فرد داشته باشد. به همین دلیل هم نمیتوانیم با قاطعیت بگوییم که این گاز سمی است، یا نه، چرا که تا حد زیادی به غلظت گاز، مواد ترکیب شده با آن و در نهایت هم به منشا انتشار گاز بستگی دارد.

گاز هایی مانند SF6 از دسته گاز های گلخانه ای هستند. شاید مضر بودن این گاز بیشتر به دلیل گلخانه ای بودن آن است. در حقیقت این گاز میتواند تاثیر بسیار بدی بر اتمسفر و جو سیاره زمین داشته باشد و حتی میتواند در گرمایش جهانی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. ورود این گاز به اتمسفر باعث میشود که در آینده تاثیرات بسیار عمیقی بر روی جو زمین گذاشته شود.

به همین دلیل هم در استفاده از این گاز توصیه شده تا در حد امکان از ورود آن به هوا و جو جلوگیری شود. هم از این جهت که ممکن است، برای افراد در معرض مضر باشد، هم به این دلیل که ممکن است، آلودگی های محیطی را افزایش داده یا برای جو و اتمسفر زمین مضر باشد.

 رعایت موارد ایمنی مرتبط با گاز SF6

هنگام انجام هر کاری در صنایع مختلف، به خصوص زمانی که قرار است، با گاز های شیمیایی مختلف کار کنید، رعایت ایمنی یکی از اصول اساسی است. ایمنی کار میتواند تا مرز حفظ سلامتی و جان شما پیش برود، پس توجه کردن به آن میتواند در حتی یک لحظه غفلت جان شما را نجات بدهد.

 رعایت موارد ایمنی مرتبط با گاز SF6
رعایت موارد ایمنی مرتبط با گاز SF6

معمولا گاز های SF6 در سیلندر ها و کپسسول ها و حتی در مخازن بسیار بزرگ گاز مایع تولید میشود. به همین دلیل هم معمولا کپسول ها و سیلندرهای این گاز نیاز به شارژ شدن دارد.

معمولا پروتکل ها و دستورالعمل های بسیاری هنگام شارژ سیلندر های SF6 وجود دارد که باید حتما به این موارد توجه بسیاری کرد، همچنین برخی از دستورالعمل ها هنگام کار با گاز SF6 وجود دارد که به آن میپردازیم.

اول اینکه تا حد امکان سعی کنید، گاز SF6 را حتما در دمای کمتر از 45 درجه سانتیگراد حمل و نگهداری کنید. علت این کار هم کاملا مشخص است.

حرارت و دما

حرارت و دما ممکن است، به سیلندرها حرارت بسیاری را منتقل کند و داغ شدن سیلندرهای گاز هم ممکن است، باعث واکنش های خطرناکی در هنگام حمل و نقل گاز بشود، بنابراین توجه به شرایط دمایی انتقال و حمل گاز بسیار مهم است.

بهتر است، در محیط های خنک از این گاز نگهداری شود و یا تا حد امکان، تهویه مناسب برای محیطی که گاز در آن قرار دارد، تعبیه شود. درصورت بروز نشتی در هر کدام از سیلندرها و کپسولهای نگهداری گاز SF6، وجود یک تهویه قوی، میتواند هوای محیط را تا حد زیادی تهویه کرده و از غیظ تر شدن محیط با گاز فلوئورید گوگرد جلوگیری کند.

حرارت و دما
حرارت و دما

پیشتر گفتیم که حرارت بالا ممکن است، برای سیلندرها خطر آفرین باشد و گاز درون سیلندر را دچار مشکلات خطرناکی کند و گاها منجر به انفجار کپسول شود.

سیلندر ها را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند

به همین دلیل هم لازم است که به این مورد توجه داشته باشید که سیلندر ها را نباید تحت هیچ شرایطی در معرض نور مستقیم خورشید، به خصوص در فصول گرم سال و دمای بالا، نگهداری کرد. از طرفی هم وجود آتش در نزدیکی سیلندرها بسیار خطرناک است. سعی کنید تا حد امکان عوامل حرارت زا را از سیلندرها و کپسول های نگهداری گاز SF6 دور کنید.

ضربه هایی که به بدنه های سیلندرها و کپسول ها وارد میشود بسیار خطرآفرین است. پس هنگام جا به جایی و حمل و نقل کپسولها، حتما مراقب برخورد کردن اشیا با کپسول ها باشید و از وارد آمدن ضربه به بدنه سیلندر خود داری کنید.

به طورکلی، موارد ایمنی بسیاری در هنگام حمل و نقل میعانات گازی در فواصل بین شهری وجود دارد که این موارد ایمنی مانند دیگر موارد ایمنی کار با گازها، لازم است که حتما توسط عواملی که در کار با گاز دخیل هستند، رعایت شود. این پروتکل ها معمولا برای همه گاز ها یکی است و تنها بسته به میزان خطر آفرین بودن گازها، رعایت این دستورالعمل ها هم حساس تر میشود.

سیلندر ها را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند
سیلندر ها را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند

قیمت گاز SF6

قیمت محصولات مختلف با توجه به شرایط بازاری کنونی چندان قابل پیش بینی نیست. همانطور که دیده شد فرآیند تولید گاز SF6 فرآیند بسیار مشکل و گاها پرهزینه بوده است. به همین دلیل هم معمولا قیمت های متفاوتی برای گاز های SF6 ارائه میشود.

معمولا این قیمت ها شامل قیمت شارژ کپسول و یا خرید سیلندر های گاز میباشد. قیمت شارژ کپسول معمولا کمتر از قیمت خرید خود کپسول خواهد بود. شما هنگام خرید اولیه گاز SF6، لازم است که حتما سیلندرهای کپسول گاز را خریداری کنید.

تهیه و تولید سیلندرهای گاز هزینه بر است و با توجه به هزینه هایی که برای سخت آن میشود، معمولا هنگام خرید اولیه گاز SF6 قیمت بیشتری باید پرداخت شود.

پس از آن، هنگام شارژ کپسول قیمت های کمتری پرداخت میشود و این قیمت تنها هزینه خود گاز SF6 خواهد بود. به همین دلیل، اگر قصد دارید که کپسول گاز SF6 خود را شارژ کنید، میتوانید روی قیمت های کمتری نسبت به قیمت اولیه حساب کنید.

قیمت ها فاکتورهای بسیاری دارند

معمولا قیمت ها فاکتورهای بسیاری دارند که هر کدام تاثیر بسیاری میتواند بر روی قیمت لحظه ای محصول داشته باشد و به همین دلیل هم نمیتوان با قاطعیت گفت که قیمت نهایی این محصول چه اندازه خواهد بود.

شما میتوانید با برقراری تماس با شرکت های عاملیت فروش محصولات، با قیمت های لحظه ای خرید گاز SF6 آشنا شوید، اما معمولا شرکت ها و کارخانه هایی که به صورت مداوم از این گازها استفاده میکنند، مخازنی را در کارخانه تعبیه کرده و پس از آن تنها هزینه شارژ مخزن را پرداخت میکنند.

معمولا تولید کنندگان و صنایعی که با این گاز ها کار میکنند، به دلیل خریده های عمده و با حجم بالایی که انجام میدهند، هزینه های کمتری پرداخت میکنند و این مسئله باعث میشود که خرید گاز برای مخازن بزرگتر به صرفه تر از خرید گاز در سیلندرهای کوچکتر است.

به هر حال میزان حجم خرید گاز sf6 صنعتی که قرار است، این گاز در آن استفاده شود، مرتبط است و معمولا برای صنایع کوچکتر از مخازن کوچکتر استفاده میشود.

قیمت ها فاکتورهای بسیاری دارند
قیمت ها فاکتورهای بسیاری دارند

عوامل موثر بر قیمت گاز SF6

همواره هنگام خرید هر محصول، عوامل بسیاری وجود دارد که بر قیمت آن محصول تاثیرگذار است. نمیتوان با قاطعیت امروزه قیمت محصولی را بیان کرد، چرا که شرایط اقتصادی و وضعیت تورم در هر کشور باعث میشود که قیمت محصولات به صورت لحظه ای در حال تغییر باشد و امروزه با توجه به شرایط فعلی، حتی قیمت حدودی هم نمیتوان برای محصولی بیان کرد.

در تولید گاز های شیمیایی و به خصوص گاز SF6 نیز همین مسئله وجود دارد. عوامل بسیاری دخیل هستند که این عوامل در مرحل اول، حجم خرید شماست.

همانطور که در عنوان پیش از این گفتیم، حجم خرید بالاتر شاید نیازمند نقدینگی بیشتری باشد، ولی در نهایت صرفه اقتصادی بسیار بیشتری به نسبت خرید های جزئی و در سیلندر های کوچک است. مسئله مهم بعدی که در قیمت گاز SF6 تاثیر میگذارد، مسئله خلوص گاز است. شما هر چه گاز با خلوص بالاتری را بخواهید، به مراتب هزینه بیشتری هم باید پرداخت کنید.

تجهیزات بسیار دقیق

تجهیزاتی که برای خالص سازی این گاز ها استفاده میشود، تجهیزات بسیار دقیقی هستند که گاها هم فرآیند تولید پیچیده تری دارند، هم استهلاک بیشتری میطلبند.

به همین دلیل هم خالص سازی گازها معمولا فرآیندی پرهزینه است. با این حال شما لازم است، اول به میزان خلوصی که برای کار خود احتیاج دارید، توجه کنید و بدانید که چه میزان خلوصی برای کار شما مناسب است و پس از آن اقدام به خرید گاز با خلوص مورد نظر کنید.

به دلیل اینکه این گاز ها معمولا در صنعت استفاده میشود، توجه به جزئیات محصول اهمیت ویژه ای دارد و از هزینه های دوباره و تحمیل شدن مواردی از این دست بر کارخانه جلوگیری میکند.

تجهیزات بسیار دقیق
تجهیزات بسیار دقیق

هزینه مهم بعدی که در این کار دخیل است، هزینه حمل و نقل محصول است. با افزایش یا کاهش قیمت حامل های سوخت و انرژی، قطعا هزینه محصولات هم برای مصرف کننده بیشتر خواهد شد،

چرا که عموما این محصولات در کارخانجات خارج از محدوده شهری تولید میشود و در ماشین های حمل و نقل میعانات گازی به دست مصرف کننده میرسد. به همین دلیل هم، لازم است که حتما به مواردی مانند قیمت حمل و نقل کالا توجه داشته باشید.

قیمت های متفاوت

معمولا برندهای مختلف و شرکت هایی که به تولید این دست گازها میپردازند، قیمت های متفاوتی برای محصولات خود دارند که گاها بر اساس کیفیت، خلوص، کارایی و حمل و نقل تعیین قیمت میشوند. به همین دلیل هم لازم است تمامی فاکتورهای گفته شده را برای برآورد قیمت گاز SF6 لحاظ کنید.

نمیتوان گفت که قیمت در کیفیت یک محصول تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل هم به قطعیت نمیتوان گفت که هر محصولی که کیفیت بیشتری دارد، قیمت بالاتری هم دارد،

اما محصولاتی که قیمت هایی نامتعارف دارند، به لحاظ کیفیت ممکن است، مشکلاتی هم داشته باشند. در برخی موارد ممکن است، محصولات بی کیفیت تر با قیمت های بسیار پایینی به مشتری عرضه شود و از آنجایی که این گازها در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد و استفاده از آن حساسیت بسیار بالایی دارد و ممکن است، خطر آفرین باشد،

توجه به کیفیت محصول میتواند ارتباط مستقیمی با سلامتی افراد داشته باشد. به همین دلیل هم لازم است که عوامل کیفی را در انتخاب محصول در نظر بگیرید. در ادامه بیشتر به این موضوع میپردازیم.

قیمت های متفاوت
قیمت های متفاوت

راه های تشخیص بهترین گاز SF6

معمولا گازهایی که از کارخانجات برای صنایع مختلف تهیه میشود، تحت آزمایش و تست قرار میگیرد. معمولا این آزمایش ها به صورت تصادفی بر روی سیلندرهای مختلف انجام میشود. علل بسیار زیادی پشت این قضیه است که اولین مسئله، افزایش ایمنی کارکنان است.

قطعا در شرایطی که گاز از خلوص لازم برخوردار نباشد و یا مشکلی در فرآیند تولید وجود داشته باشد، ممکن است، محصولی بی کیفیت تولید شود و با توجه به نقشی که این گاز در عایق کاری در کلید ها و پست های فشار قوی دارد، هر نوع ناخالصی ممکن است، خطرآفرین باشد، همچنین کیفیت پایین برخی کپسول ها و سیلندرها هم میتواند باعث حوادث بسیاری شود که این مسئله از خطرآفرین ترین مشکلات این عرصه است.

مسئله بعدی، کاهش اثراتی است که ممکن است، بر محیط زیست بگذارد. ما میدانیم که گاز SF6 یک گاز بسیار مضر برای اتمسفر است و از طرفی، استفاده از آن در صنعت هم لازم است.

به همین دلیل، دستورالعمل هایی وجود دارد که با رعایت این دستورالعمل ها، از نشت این گاز در طبیعت و در نهایت ورود آن به اتمسفر جلوگیری میشود. به همین دلیل هم لازم است که بر طبق این دستورالعمل ها، گاز سنجیده شده و بعد برای مصرف استفاده شود.

اگر از یک گاز SF6 ناخالص و بی کیفیت استفاده کنید

از یک طرف هم صرفه جوئی در هزینه و زمان هم مطرح است. شما در صورتی که از یک گاز SF6 ناخالص و بی کیفیت استفاده کنید، ممکن است، به تجهیزات خود به خصوص در پست های فشار قوی آسیب وارد کنید.

در نتیجه این مسئله هم جدای از خطرات جانی که ممکن است، برای کارکنان پُست برق داشته باشد، نیازمند هزینه هایی برای تعمیر پست برق نیز میباشد که همین هزینه ها میتواند برای کارخانجات مختلف و شرکت های کوچکی که در این صنایع فعالیت میکنند سنگین باشد.

به طور کلی استفاده از این گاز به دلیل بهبود روش های قدیمی است. به همین دلیل سنجش و تست کردن گاز مورد استفاده در صنعت هم لازم است،

چرا که بعضا باعث میشود که در روند بهبودی روش های قدیمی و توسعه صنعت اختلال ایجاد شود. به همین دلیل هم استفاده از دستورالعمل ها، ابزارهای سنجی دقیق، تست های مختلف مربوط به گازها و کیفیت ساخت سیلندرها، از روش های تعیین بهترین گاز SF6 میباشد.

اگر از یک گاز SF6 ناخالص و بی کیفیت استفاده کنید
اگر از یک گاز SF6 ناخالص و بی کیفیت استفاده کنید

هنگام خرید گاز SF6 به چه مواردی توجه کنیم

آنچه پیش از هر چیز مهم است، این است که موارد خواسته شده توسط شما کاملا از سوی کارخانه رعایت شده باشد. به این معنا که ممکن است، شما محصولی با درصد خلوص مشخصی را از کارخانه بخواهید، در حالی که محصولی که دریافت میکنید این میزان خلوص را نداشته باشد.

به همین دلیل هم بسیار مهم است که تست های مربوط به خالص بودن محصول به صورت کامل بر روی محصول دریافت شده انجام شود.

سعی کنید تا حد امکان از شرایط حمل و نقل محصول از کارخانه تا مکان مورد نظر شما آگاه باشید. همانطور که گفته شده، انتقال گازها در دمای بالای 45 درجه و یا در شرایطی که ممکن است، در هنگام جا به جائی به آن ها ضربه وارد شود، ممنوع است.

در نتیجه، شرایط حمل و نقل آن برای مصرف کننده بسیار مهم و لازم است که به دلایلی مانند ایمنی و یا نبود نشتی در سیلندر ها، حتما از شرایط حمل و نقل و سلامت تمامی سیلندرها اطمینان حاصل کنید.

هزینه ها و مواردی مانند قیمت های پیشنهادی از سوی کارخانه را بسنجید

حتما هنگام خرید هزینه ها و مواردی مانند قیمت های پیشنهادی از سوی کارخانه را بسنجید و بعد اقدام به خرید کنید. گاها ممکن است، هزینه های اضافه بر خرید را در نظر نگرفته باشید.

این مسئله باعث میشود که در نهایت هنگامی که محصول به دست شما میرسد، با هزینه نهایی متفاوت تری نسبت به آنچه پیش بینی میکرده اید رو به رو شوید. پس لازم است، تمامی فاکتورهای موثر بر هزینه را از کارخانه بخواهید و قیمت تمام شده را جویا شوید.

حتما نکات ایمنی که کارخانه به شما میگوید را در نظر بگیرید و تا حد امکان سعی کنید، از افرادی که در این زمینه سر رشته دارند، بخواهید تا هنگام دریافت و تست محصول بر روند انجام کار نظارت داشته باشند.

حتما هنگام خرید به کیفیت سیلندرها و کپسول های گاز SF6 توجه کنید، چرا که پایین بودن کیفیت محفظه های نگهدارنده ممکن است، به قیمت جان کارکنان تمام شود.

باتوجه به موارد گفته شده، حتما شرایط مناسب برای نگهداری و ذخیره سازی و همچنین، ایمنی هنگام کار با گاز ها را بر طبق پروتکل های ایمنی گفته شده رعایت کنید.

در این جا مقاله ی قیمت گاز SF6 به پایان می رسد. امید داریم که موارد ارائه شده در مورد قیمت گاز SF6 برای شما مفید بوده باشند.

5 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *