قیمت گاز so2

قیمت گاز so2


در این مقاله به موضوع قیمت گاز SO2 می پردازیم.

قیمت گاز so2
قیمت گاز so2

در این مقاله سعی داریم در مورد قیمت گاز SO2 و کاربردی های آن در صنعت های مختلف توضیحات کاملی را برای شما ارائه دهیم، همچنین در مورد استفاده از گوگرد و کاربردهای آن در صنایع متعدد به شما توضیح می دهیم.

so2 مخفف چیست

گوگرد دی اکسید ترکیب شیمیایی ست که به شکل گاز در دمای فضای اتاق با ساختار شیمیایی so2 است.

این ماده به دست فعالیت های صنعتی و همچنین فعالیت های اتشفشان ها ساخته می شود.

مولکول گوگرد دی اکسید مولکولی ست که دارای ساختار رزونانسی هستند.

گوگرد دی اکسید با مواد قلیایی کاملا راحت واکنش نشان میدهد و نمک های سولفیت را می سازد .

so2 مخفف چیست
so2 مخفف چیست

گاز دی اکسید گوگرد یا همان so2 در سلامتی افراد و محیط زیست تاثیر گذاشته و از ترکیب این گاز با آب و هوا فرآیند باران اسیدی را ایجاد می کنند.

  1. گوگرد چیست؟
  2. ویژگی های عنصر گوگرد چیست؟
  3. کاربردهای عنصر نافلز گوگرد در چه مواردی است؟
  4. گاز SO2 چیست؟
  5. برای تهیه گاز دی اکسید گوگرد از چه مواد دیگری استفاده می کنند؟
  6. کاربردهای گاز SO2 در چیست؟
  7. آیا گاز So2 بر سلامتی انسان نقش دارد؟
  8. کلمات ایمنی که برای گازSO2 به کار برده میشود چیست؟
  9. گاز SO2 از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟
  10. فروش گاز SO2 به چه صورت انجام می شود؟
  11. استاندارد رنگ سیلندرها به چه صورت است؟
  12. کاربرد گاز so2 در مواد غذایی به چه منظور انجام می گیرد؟
  13. نقش نگهدارندگی گاز so2 در مواد غذایی چیست؟
  14. گاز so2 در بیولوژیک چیست؟
  15. آیا برای تولید رنگهای صنعتی از گاز so2 استفاده می شود؟
  16. چه اقداماتی را برای مدیریت گاز so2 انجام می دهند؟
  17. اثر گذاری گاز so2 بر روی محیط زیست به چه صورت است؟
  18. کپسول و یا سیلندر گاز دی اکسید گوگرد به چه شیوه های ارائه می شود؟
  19. اجزائی تشکیل دهنده کپسول و یا سیلندر های گاز را نام ببرید؟
  20. استفاده از عنصر گوگرد در تولید رنگهای صنعتی به چه صورت است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت گاز so2 با ما همراه باشید.

قیمت گاز so2
قیمت گاز so2

گوگرد

گوگرد یا همان سولفور که دارای نماد شیمیایی S بوده است و همچنین دارای عدد اتمی شانزده است که شیمیدانان آن را به عنوان یک عنصر شیمیایی می دانند که در جدول تناوبی عنصرها در گروه شانزدهم و ردیف سوم قرار داده اند.

گوگرد به عنوان یک نافلز شناخته شده که دارای بوی تند و زنند و همچنین بدمزه بوده است و دارای ساختار چند ظرفیتی بوده که بخش اعظم آن در کانی های سولفید و سولفات دیده می شود و به شکل ظاهری بلورهای زرد رنگ موجود است که این عنصر شیمیایی نقش مهمی برای همه ی موجودات زنده بر عهده دارد.

به طور مثال از گوگرد در ساختار اسید آمینوها و همچنین پروتئین ها به کار گرفته شده است و همچنین این عنصر در کودهای شیمیایی نقش اصلی را برعهده دارد.

بخش وسیعی از گوگرد در 1)باروت ها 2) ملین ها 3) کبریت ها 4) حشره کش ها مورد استفاده قرار می گیرد. این عنصر شیمیایی در زمان های عصر باستان کشف شده است که اسم لاتین این عنصر به نام Sulphur نامگذاری شده است.

شیمیدانان و کیمیاگران برای عنصر گوگرد از یک نماد مثلثی که در راستای یک خط قرار دارد، به کار گرفته اند، زیرا آنها با توجه به تحقیقاتی که گردآوری کرده اند، به این نتیجه رسیده اند، عنصر جیوه با گوگرد ترکیب شده و واکنش شیمیایی نشان داده است.

در اواخر سال هزار و هفتصد و هفتاد میلادی شخصی به نام آنتوان لاوازیه با اثبات تحقیقات خود توانست سایر دانشمندان را متقاعد کند که گوگرد یا سولفور (S )کشف شده به عنوان یک عنصر شناخته شده است.

گوگرد
گوگرد

ویژگی عنصر گوگرد

عنصر نافلز گوگرد از نظر ظاهری به رنگ زرد کمرنگ است که دارای وزن سبک و نرم بوده است. گوگرد در اثر واکنش با هیدروژن بوی شبیه به یک تخم مرغ فاسد را از خود منتشر می کند. عنصر گوگرد در اثر سوختن به رنگ آبی در می آید و یک بوی نامطلوبی را از خود ایجاد می کند.

بهتر است، بدانید که عنصر گوگرد به تنهایی در محلول آب حل نمی شود. این عنصر شیمیایی در سه حالت جامد، مایع و گاز به شکل های مختلفی تبدیل شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

گوگرد های که به صورت کریستالی هستند، S8 به صورت حلقه ی قابل مشاهده هستند. عنصر نافلز گوگرد به دو شیوه ی کریستالی تولید می شود که گوگرد هشت وجهی یا

( اورتورومبیک ) و شیوه ی دوم که به شکل بلور مونوکلینیک است که گوگرد هشت وجهی در دمای معمولی پایدارتر است. از نظر ترکیبات آلی این عنصر می توان به این مورد اشاره کرد که سم های که در جنگ جهانی دوم در کشور آلمان به صورت فسفاته آلی گسترش وسیعی پیدا کرد که این سم به عنوان یک گاز سمی شناخته شده است.

ساختار شیمیایی پنی سیلین از گوگرد یا سولفور تشکیل شده است

بهتر است، بدانید که در ساختار شیمیایی پنی سیلین از گوگرد یا سولفور تشکیل شده است. گیاهان گوگردی، گوگرد را با کمک ریشه خاک جذب می کنند که به شکل سولفات است، این سولفات به سولفید کاهش یافته و بالاخره در سیستئین و سایر ترکیب های آلی گوگرددار قرار می گیرد.

عنصر نافلز گوگرد در سراسر گیتی به فرم بدون ناخالصی بوده و یا به شکل حالات ترکیبی سولفید و سولفات با سایر عنصرها که به حالت فلزی و یا نافلز هستند، دیده می شود که این عنصر به صورت سرد و خالص بوده و به رنگ زرد کمرنگ است که بر اثر حرارت زیاد از رنگ زرد تغییر رنگ میدهد.

عنصر شیمیایی نافلز گوگرد با سایر عنصرهای دیگر در کانی های گوناگون کشف می شود که مهمترین این عناصر به این ترتیب هستند، 1) پیریت، 2) مارکاسیت، 3) پیروتیت، 4) کالکوپیریت، 5) کالکوسیت، 6) کویت، 7) بورنیت، 8)اسفالریت، 9) انیدریت، 10) ژیپس هستند.

ساختار شیمیایی پنی سیلین از گوگرد یا سولفور تشکیل شده است
ساختار شیمیایی پنی سیلین از گوگرد یا سولفور تشکیل شده است

ذخایر گوگرد

امروز یکی از ذخایر گوگرد در جهان گازهای طبیعی و نفت به حساب می آیند. این عنصر نافلز به حالت کمپلکس آلی در ماسه های قیری و نفتی وجود دارد که در هنگام فرآوری بر روی آنها گوگرد به دست می آید.

علاوه بر این موارد از سوختن ذغال سنگ و نفت که دی اکسید گوگرد را تولید می کنند، مقدار کمی عنصر گوگرد به دست می آید. طبق آماری که دانشمندان در سال دوهزارو یک میلادی به دست آورده اند کشورهای نظیر کانادا، هلند، اسپانیا، چین و همچنین آمریکا به عنوان بزرگترین ذخایر گوگرد در دنیا شناخته شده اند.

در کشور ما از اصلی ترین کانسارهای گوگرد می توان به غرب بندرلنگه که دارای ذخایر پانصد هزار تنی هستند و شمال غرب بندر خمیر که دارای ذخایر چهارصد هزار تنی، پایانه غربی جزیره قشم که ذخایر بیست و پنج هزار تنی دارند، غرب بندر عباس کانسار لاتیدان که ذخایر گوگرد شش هزار تنی را به همراه دارد، غرب بندر عباس که دارای صد و بیست هزار تن ذخیره ی گوگرد و همچنین جنوب شرق سمنان که در کانسار دلازیان است، دارای ذخایر یک میلیون تنی گوگرد است، اشاره کرد

که با توجه به این ذخایر نشان دهنده ی این است که کشور ایران ذخایر گوگرد بالایی را به خود اختصاص داده است که این ذخایر بر قیمت گاز SO2 تاثیر می گذارد.

ذخایر گوگرد
ذخایر گوگرد

کاربرد گوگرد (S )

طبق آمار به دست آمده در مورد بیشترین مصرف گوگرد در صنعت کشاورزی به دست آمده است که از طریق این عنصر شیمیایی توانسته اند به تهیه و تولید کودهای فسفاتی کمک کنند. از موارد دیگری که از این عنصر استفاده می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تهیه باروت، کبریت و همچنین سایر وسایل آتش بازی یکی از عنصرهای اصلی در تولید گوگرد است.
  • برای جوشکاری لاستیک از این عنصر نافلز گوگرد استفاده می کنند.
  • از عنصر گوگرد به عنوان یک ضدعفونی کننده در صنعت شیمیایی استفاده می کنند.
  • برای تولید اسید سولفوریک از این عنصر نافلز (گوگرد )استفاده می کنند.
  • برای تهیه و تولید خمیر کاغذ و کاغذهای مخصوص از نافلز گوگرد استفاده می کنند.
  • از عنصر گوگرد برای تولید مواد سفید کننده به کار می برند.
  • یکی از کاربردهای دیگری که عنصر نافلز گوگرد دارد، این است که برای عایق الکتریکی در مصارف صنعتی برق استفاده می کنند.

تمامی مواردی که ذکر شد با استفاده از عنصر گوگرد در تهیه و تولید در مصارف صنعتی مختلف به کار گرفته می شود.

گاز SO2

گاز SO2 یا همان گاز دی اکسید گوگرد، گازی خالص و بی رنگی است که با بوی گوگرد در حال سوختن همراه است. این گاز در دمای منفی ده درجه ی سانتیگراد به صورت مایع بی رنگ است.

گاز SO2
گاز SO2

گاز SO2 در محلول آب حل می شود و یک ماده ی خطرناک به نام اسید سولفورو را تولید می کند. گاز CO2 یا همان گاز دی اکسید گوگرد به دو روش تهیه می شود، روش اول از طریق فرآورده های نظیر سوختن ذغال سنگ و در روش دوم از طریق نیروگاه های برق و همچنین صنایع ذوب مس تولید می شود. این گاز بی رنگ در طبیعت از نتیجه ی فرآیندهای آتش نشانی نیز تولید می شود.

گاز دی اکسید گوگرد اسامی دیگری به نام های 1) اکسید سولفورو 2)انیدرید سولفورو 3) اسید سولفورو انیدرید 4) بی سولفیت نیز دارد.

گاز SO2
گاز SO2

باید گفت که گاز دی اکسید گوگرد از نظر فرم و ساختمان، رزونانسی است که اجزای تشکیل دهنده ی هیبرید آن دارای خاصیت های هر پنج جزء رزونانسی می باشد.

این گاز در آب حل می شود و (H2so3 ) که همان محلول سولفورو اسید را تولید می کند، این گاز پایدار نبوده و این قابلیت را ندارد که به صورت خالص تفکیک شود، زیرا مولکولهای تشکیل دهنده در این گاز از H2so3 و so2 به صورت یکنواخت قرار گرفته اند.

گوگرد، پیریت و سولفید هیدروژن

گوگرد، پیریت و سولفید هیدروژن از موادی هستند که در ساختار اولیه گاز دی اکسید گوگرد تشکیل شده است. این گاز از سوختن روغنهای که قابل احتراق هستند و یا ذغالها، گاز طبیعی و همچنین گازوئیل به دست آمده است که با انجام فرآیندهای لازم بر روی این گاز و ترکیب آن با یک حلال مناسب می توانیم ساختار گاز SO2 را تثبیت کنیم.

بهتر است، بدانید که گازهای آتش نشانی مقادیر زیادی گاز دی اکسید گوگرد را دارند که در هنگام سرازیر شدن از آتش نشان از خود تولید می کنند.

گوگرد، پیریت و سولفید هیدروژن
گوگرد، پیریت و سولفید هیدروژن

برای تهیه گاز so2 از گوگرد

در کوره های دوار برای تهیه این گاز، گوگرد را با هوا مخلوط کرده تا از این طریق گاز گوگرد تولید شود. کورهای دوار بخش خارجی آن از ورقه های فولادی و بخش داخلی آن از مواد نسوز تشکیل شده است، که

می تواند به تولید گاز دی اکسید گوگرد کمک کند. کوره های دوار بر مبنای عملکردشان متفاوت هستند و هر کوره یک عملکرد مخصوص به خود را انجام میدهد،

مثلا بعضی از این کوره ها با تزریق گوگرد سوخته در تهیه این گاز کمک کرده و یا از طریق ترکیب گوگرد با هوا در تهیه گاز دی اکسید گوگرد کمک می کنند. این کوره ها به دلیل کلاهکی که دارند، کار را به طور پیوسته انجام می دهند و در تولید این گاز به طور مستمر کمک

می کنند. با تولید گاز دی اکسید گوگرد با این روش بر قیمت گاز SO2 نیز تاثیر گذاشته است.

تهیه گاز so2 از سولفیدهای آهن

سولفیدهای آهن که بخش اعظمی از گاز دی اکسید گوگرد را تشکیل می دهند، از پیریت ها (fes2 ) تشکیل شده اند، اما در ترکیب این گاز از بلاندروی ناچیزی در تهیه دی اکسید گوگرد به کار گرفته شده است.

تهیه گاز co2 از سولفید هیدروژن

زمانی که از گاز طبیعی H2O به دست می آید، با بخشی اعظمی از هوا این گاز سوخته می شود و به تولید گاز SO2 کمک می کند. این گاز تولید شده برای شرایط جوی نامناسب بوده و جزئی از آلاینده های جوی محسوب می شود.

روش آزمایشگاهی برای تهیه گاز SO2

با اضافه کردن اسید به سولفات یا یک سولفیت اسیدی گاز دی اکسید گوگرد آزاد می شود که این روش یکی از راحت ترین روشهای تولید گاز دی اکسید گوگرد در آزمایشگاه ها است که این شیوه تولید گاز بر قیمت گاز SO2 اثر گذاشته است.

این چهار روشی که در بالا توضیح دادیم روشهای تولید گاز دی اکسید گوگرد است که به شیوه های گوناگون تولید می شود.

روش آزمایشگاهی برای تهیه گاز SO2
روش آزمایشگاهی برای تهیه گاز SO2

کاربرد گاز SO2

  • یکی از کاربردهایی که گاز دی اکسید گوگرد دارد، این است که در کوتاهترین زمان به حالت مایع در آمده و برای انواع سرد کننده ها به کار گرفته می شود و دارای نام تجاری R-764 است.
  • از این گاز برای تهیه ی اسید سولفوریک نیز استفاده می شود.
  • یکی از کاربردهایی که گاز SO2 دارد، استفاده آن در صنایع شیشه سازی است.
  • گاز دی اکسید گوگرد نقش یک ضدعفونی کننده را به همراه دارد و در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در تکنولوژی مواد غذایی گاز دی اکسید گوگرد نقش یک رنگ بر را در مواد غذایی بر عهده دارد و همچنین برای خشک کردن میوه هایی که به صورت خشک فرآوری می شوند، از این گاز استفاد می کنند.
  • یکی از موارد کاربرد دیگر گاز دی اکسید گوگرد به کار بردن در صنایع نساجی و کاغذسازی است.
  • برای تهیه ی گاز H2so4، گاز H2so3 و همچنین گاز NaHSO3 از گاز SO2 استفاده می کنند.
  • کاربردی دیگری که گاز SO2 دارد، استفاده در صنعت لامپ سازی است که در تولید لامپ های کم مصرف از این گاز استفاده می کنند.

مواردی که ذکر شد به عنوان موارد کاربرد دی اکسید گوگرد است که برای مصارف مختلف استفاده می شود که این گاز از لحاظ هزینه در هر بخش بر قیمت گاز SO2 اثر گذاشته است.

کاربرد گاز SO2
کاربرد گاز SO2

تاثیر گاز So2 بر سلامتی انسان

افراد باید به این نکته توجه کنند که در صورت استنشاق این گاز( گاز دی اکسید گوگرد)، دچار مرگ می شوند. اگر گاز دی اکسید گوگرد به چشم، دستگاه تنفسی و یا ریه ها وارد شود، آسیب جدی را وارد می کند که هر کدام از این عوارض با کمی تاخیر در سیستم بدن افراد به وجود می آید.

گاز دی اکسید گوگرد در حالت مایع موجب انجماد می شود و بهتر است، بدانید که این گاز آتشگیر نبوده و در اثر برخورد با پوست انسان این گاز باعث انجماد و همچنین سوختگی می شود.

در فضاهای که مرطوب هستند، گاز SO2 به اسید سولفورو تبدیل می شود و همین امر سبب سوزش و آزردگی در پوست افراد می شود. گاز دی اکسید گوگرد در حالت گازی با غلظت تقریبا ( ppm5) سبب می شود که برای چشم آسیب جدی را همراه نداشته باشد،

اما اگر این غلظت مقدار کمی بالاتر باشد، یعنی (ppm 8 ) آسیب به چشم خیلی بیشتر و جدیدتر صورت می گیرد، بنابراین اگر این گاز به صورت مایع به چشم انسان وارد شود، سبب سوزش در چشم می شود و ممکن است که بر روی بینایی فرد اثر دائمی داشته باشد.

در صورتی که افراد بخار گاز so2 را استنشاق کنند، این بخار به گلو آسیب رسانده و بر روی مخاط سینه و همچنین قسمت بالایی دستگاه تنفسی اثر می گذارد و برای فرد ناراحتی ایجاد می کند.

گاز دی اکسید گوگرد با غلظت ppm 5

اگر گاز دی اکسید گوگرد دارای غلظت ppm 5 بر روی ریه اثر گذاشته و در نهایت منجر به مرگ انسان می شود که از نشانه های اثر این گاز بر روی ریه ها می توان به سرفه و تنگی نفس اشاره کرد.

طبق آماری که به دست آمده است، حدود ده تا پانزده درصد از افراد بعد از استشمام گاز so2 نشانه های شدید و بدی را در بدن خود احساس می کنند که بهتر است، افرادی که دچار آسم هستند، از قرار گرفتن در معرض این گاز خودداری کنند.

اگر گاز دی اکسید گوگرد به طور مستمر با فرد در تماس باشد، باعث ناراحتی لثه، پوسیدگی و همچنین خراب شدن دندانها می شود، علاوه بر این موارد به مرور زمان باعث خوردگی بافت پوست در بدن انسان می شود. این موارد از مواردی است که گاز دی اکسید گوگرد بر روی بدن انسان تاثیر می گذارد. افرادی که در اثر گاز SO2 دچار مصدومیت می شوند، باید از خوردن آب بپرهیزند،

زیرا اسید با SO2 ترکیب شده و عوارض جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد می کند. این گاز خاصیت اکسندگی دارد و به همین دلیل است که باید در نگهداری این کپسول ها دقت زیادی داشته باشیم و در فضای خنک نگهداری کنیم، زیرا اگر محیط آنها گرم باشد، باعث جرقه و یا منفجر شدن کپسول گازی می شود. بهتر است که در زمان جابجایی این کپسول ها احتیاط کامل را انجام داد تا مشکلی به وجود نیاید.

گاز دی اکسید گوگرد با غلظت ppm 5
گاز دی اکسید گوگرد با غلظت ppm 5

عبارات و شماره های حک شده بر روی سیلندر گاز CO2

شماره های که برای ایمن بودن گاز SO2 بر روی کپسول ها حک شده است، نشان دهنده ی این است، که:

عبارت و شماره ی S1 به این معنا است که کپسول این گاز باید در بسته نگهداری شود.

عبارت و شماره ی S2 به این معنا است که این سیلندرها باید دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

عبارت و شماره ی S9 به این معنی است که باید در فضای نگهداری شود که از یک تهویه مناسب برخوردار باشد.

عبارت S26 که بر روی این کپسولهای نوشته شده است، به این معنی است که در صورت برخورد با چشم باید با مقدار زیادی آب چشم را شستشو دهیم تا مشکل جدی برای چشم ایجاد نشود.

عبارت S36 که بر روی کپسول نوشته شده است، به این معناست که باید در زمان استفاده از این گاز حتما از لباس های که ایمنی کامل را دارند، استفاده شود.

عبارت S37

عبارت S37 که بر روی کپسول گاز دی اکسید گوگرد حک شده به این معنا است که در صورت استفاده از این گاز حتما باید از دستکش استفاده شود تا در اثر برخورد با پوست دست باعث سوزش و خوردگی بافت پوستی نشود.

عبارت S39 به این معنی است که در صورت استفاده از این گاز باید از عینک و ماسک برای محافظت و ایمنی صورت از آن استفاده شود.

عبارت S45 که بر روی کپسول های دی اکسید گوگرد حک شده است، نشان دهنده ی آن است که در صورت بروز ناراحتی جدی بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه صورت بگیرد.

هر کدام از این عبارت ها که بر روی کپسول ها ذکر شده است، نشانه ی آن است که در صورت استفاده از این گاز باید به چه مواردی توجه کنیم و اصول ایمنی را هم رعایت کنیم. بر اساس سایز و اندازه ی که این کپسول ها دارند و مورد استفاده در مصارف مختلف قرار می گیرند، سبب می شود که بر روی قیمت گاز SO2 اثر بگذارد.

ترکیبات گاز SO2

گاز دی اکسید گوگرد هم به صورت خالص در صنعت به کار برده می شود و هم به صورت ترکیبی از گازهای دیگر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از گازهایی که در ترکیب SO2 به کار گرفته شده است، نمک های سولفیت است که در اثر واکنش با این گاز مواد قلیایی ایجاد می کند. یکی دیگر از ترکیباتی که در گازهای SO2 به کار برده می شود، نمک های هالیدی است که در اثر واکنش با این گاز بی رنگ هالوژن ایجاد می کنند.

فروش گاز SO2

این گاز وارداتی بوده است و بیشتر در کپسول های صد و بیست و هفت لیتری و پنجاه لیتری نگهداری و به فروش می رسد. این گاز فشار نداشته و بر حسب کیلوگرم محاسبه شده و به فروش میرسد. بهتر است، بدانید که گاز SO2 دارای خلوص 99. 98 % و همچنین گرید 3. 8 در اختیار مصارف صنعتی قرار گرفته و به فروش می رسد. این خلوص گاز که در کپسول های تعیین شده وجود دارد، بر روی قیمت گاز SO2 اثر می گذارد.

فروش گاز SO2
فروش گاز SO2

استاندارد رنگ سیلندر CO2

سیلندرهایی که دارای گاز دی اکسید گوگرد هستند، از حجم پنجاه لیتری، چهل لیتری، بیست لیتری، ده لیتری، پنج لیتری و همچنین دو لیتری شروع شده که بدنه ی این گازها سبز بوده و دارای گلوئی زرد هستند که گلوئی زرد نشان دهنده ی سمیت گاز SO2 است.

در سیلندرهای صد و بیست و هفت کیلویی که دارای گاز SO2 هستند، رنگ بدنه ی این کپسول ها طوسی شفاف و گلوئی زرد است که مورد استفاده در مصارف صنعتی قرار گرفته و به فروش می رسد.

بهتر است، بدانید که گاز بی رنگ SO2 در تن تانک ها به رنگ طوسی بوده است که در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

این سیلندرها دارای یک شیر راستگرد است که از این طریق می توان از محتوی گاز در سیلندر استفاده کرد که شیر این سیلندرها از DINY و یا DIN6 تشکیل شده است. گاز دی اکسید گوگرد که در این سیلندرها با شیرهای مخصوص نگهداری می شود، بر روی قیمت گاز SO2 تاثیر می گذارد.

گاز so2 در صنایع مواد غذایی

گاز دی اکسید گوگرد به عنوان یکی از موارد تاثیرگذار در حفظ مواد غذایی برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در بسیاری از کارخانجات برای خشک کردن بعضی از محصولات خود از گاز so2 استفاده می کنند که این گاز به مرغوبیت محصول و ماندگاری آن کمک می کند.

دی اکسید گوگرد از دیواره ی سلولی محصول عبور کرده و این امر سبب شده که تاثیر زیادی بر روی انواع باکتری ها و کپک ها داشته و تاثیرگذاری آن بر روی مخمر ها نیز کمتر بوده است.

همین امر باعث شده که در بعضی از فعالیت های تخمیری از این گاز بی رنگ استفاده کنند تا از این طریق از رشد و تکثیر باکتری های نامطلوب جلوگیری شود که بیشتر در تولید شراب از این گاز استفاده می کنند.

دی اکسید گوگرد SO2

یکی از تاثیرگذار ترین عواملی که از قهوه ای شدن میلارد جلوگیری می کند گاز دی اکسید گوگرد است که بر اثر واکنش بی سولفیت با گروه های فعال کربونیل ایجاد می شود و از تغییر رنگ میلارد جلوگیری می کند.

گاز so2 با قندهای احیاء کننده در مواد غذایی به صورت قابل برگشت با سایر آلدهیدهای واسطه به یکدیگر وصل شده و از این طریق از به وجود آمدن رنگدانه های ملانوئیدین که باعث تغییر رنگ در مواد غذایی می شود، پیشگیری می کند، بنابراین گاز so2 بر روی بعضی از آنزیم ها که باعث قهوه ای شدن محصولات غذایی می شود، جلوگیری می کند.

این گاز بی رنگ از جمع شدن کینونها که از ترکیب فنلی ایجاد شده است و سبب می شود که رنگ دانه های داخل مواد غذایی به صورت قهوه ای شوند، جلوگیری می کند. در بعضی از مصارف صنعتی از این گاز به منظور آنتی اکسیدان استفاده می کنند.

در صنعت مواد غذایی از این گاز بی رنگ برای تثبیت رنگ قرمز گوشت استفاده می شود

در صنعت مواد غذایی از این گاز بی رنگ برای تثبیت رنگ قرمز گوشت استفاده می شود که در برخی از کشورها از این گاز استفاده نمی کنند و دلیل استفاده آنها از این گاز این بوده است که فاسد شدن گوشت را پنهان کرده و افراد در زمان استفاده از این فرآورده های گوشتی متوجه نامرغوب بودن محصول نمی شوند.

یکی از موارد دیگری که از گاز دی اکسید گوگرد استفاده می شود، درآردهای سفید است که این امر باعث می شود که پیوندهای دی سولفید پروتئین زمان تکه کردن نان از هم قابل برگشت بوده و همچنین در پخت نان با این آردها اثر بخشی بهتری بر روی کیفیت نان به همراه دارد.

در بعضی از موارد برای خشک کردن مواد گیاهی از گاز so2 استفاده می کنند که این امر سبب می شود، از قهوه ای شدن این محصولات جلوگیری کرده که در بعضی از اوقات ممکن است، این محصول بی رنگ شده که در مجموع برای بعضی از محصولات کاربردی تر و مفید تر است.

استفاده از گاز دی اکسید گوگرد در این بخش از مواد غذایی سبب شده که بر قیمت گاز SO2 در این فرآیند های غذایی تاثیر داشته باشد.

در صنعت مواد غذایی از این گاز بی رنگ برای تثبیت رنگ قرمز گوشت استفاده می شود
در صنعت مواد غذایی از این گاز بی رنگ برای تثبیت رنگ قرمز گوشت استفاده می شود

نگهداری گاز so2

همانطور که توضیح دادیم گاز دی اکسید گوگرد خاصیت ضد میکروبی داشته و به همین دلیل است که در کارخانجات مواد غذایی برای خشک کردن انواع میوه ها نظیر انجیر، زردآلو و آلو از این گاز استفاده می کنند که نقش این گاز بر روی مواد غذایی به این شکل است که ظاهر میوه را به طور کامل حفظ کرده و از پوسیدگی و خراب شدن میوه جلوگیری می کند.

در زمان های گذشته از گاز دی اکسید گوگرد برای استفاده در صنعت شراب سازی به کار می گرفتند که این امر سبب می شد یک محصول مرغوب و با کیفیت تولید شود.

امروزه از این گاز در تولید و ساخت شراب هم استفاده می کنند، دلیل استفاده از این گاز در صنعت شراب سازی به این دلیل بوده است که گاز دی اکسید گوگرد نقش یک آنتی اکسیدان و آنتی بیوتیک را در شراب داشته و از فاسد شدن این محصول که توسط باکتری ها و یا اکسید شدن این محلول مایع صورت می گیرد، جلوگیری می کند.

واکنش های ضد میکروبی

واکنش های ضد میکروبی که بر روی این محلول انجام می شود، به کاهش اسیدیته فرار کمک کرده است. این گاز نقش یک کاهنده را در محصولات غذایی نیز دارد که به این صورت عمل می کند:

گاز بی رنگ so2 به عنوان یک کاهنده ی خوب در مواد غذایی به کار می رود که در اثر واکنش با آب به بی رنگ کردن مواد می پردازد.

از ویژگی های دیگر این گاز می توان به این مورد اشاره کرد که به عنوان یک ماده ی سفید کننده ی کاهنده ی بسیار مفید برای کاغذها و همچنین در مواد ظریف دیگری مثل لباس و پارچه به کاربرده می شود که تاثیر سفید کنندگی آن بر روی این مواد پایدار نبوده، زیرا گاز اکسیژنی که در هوا موجود است، این رنگ ها را که بر روی آنها احیاء شده است، را مجددا اکسید می کند که این امر باعث برگشت رنگ بر روی موادی که از این گاز استفاده شده است، می شود.

این گاز به راحتی کندانس می شود و همچنین گرمای تبخیری آن بالا بوده است، به همین دلیل است که گاز دی اکسید گوگرد گزینه ی خوبی برای مردهاست.

در گذشته از این گاز به عنوان سرد کننده در گاز یخچال فریزرهای خانگی استفاده می کردند. بهتر است، بدانید که این گاز به عنوان یک حلال خنثی کننده چند منظوره است که کاربردهای وسیعی را برای تجزیه نمک های اکسیدی دارد. علاوه بر این موارد از این گاز در سنتز مواد آلی در گروه های سولفونیل به کار گرفته می شود.

واکنش های ضد میکروبی
واکنش های ضد میکروبی

گاز so2 در بیولوژیکی

این گاز بی رنگ در مقدار های بالا سمی بوده است، اما گاز دی اکسید گوگرد در مقادیر کم در بدن بعضی از موجودات زنده موجود است. این گاز در بدن پستانداران یافت شده است که محققان و دانشمندان با انجام تحقیقات گسترده ی که انجام داده اند، نتوانسته اند دلیل این گاز در ساختار بدن آنها کشف کنند.

طبق تحقیقاتی که دانشمندان به دست آورده اند، به این نتیجه رسیده اند که گاز دی اکسید گوگرد داخلی در میزان کاهش آسیب دیدگی به ریه که بر اثر اسید اولئیک ایجاد میشود اثرگذارتر بوده است.

این گاز از نظر تنظیم عملکرد عروق خونی و قلبی نقش فیزیولوژیک زیادی داشته و کاهش این گاز هم باعث بیماری قلبی در افراد می شود.

در کودکانی که به دلیل مادرزادی دچار بیماری قلبی هستند، سطح هموسیستئین از حد uhnd هم بالاتر رفته و همچنین گاز so2 کمتر از حد استاندار بوده است که باعث بروز مشکل در بیماران می شود. استفاده از این گاز تاثیرات گسترده ی را به همراه دارد که می تواند به عنوان یکی از عناصر مهم در بیولوژیک بدن افراد به حساب می آید.

گاز so2 در محیط زیست

برای اینکه گاز دی اکسید گوگرد از منتشر شدن آن بر روی جو زمین جلوگیری شود، بر عهده ی محیط زیست است. صنعت معدن با ساخت کارخانه های اسید سولفوریک با کمک شیوه های پیرومتالورژی بهره می برند که تولید آنها بر روی قیمت گاز so2 اثرگذار است.

گاز so2 در محیط زیست
گاز so2 در محیط زیست

یکی از موادی که در تولید کودهای شیمیایی بسیار پرکاربرد بوده و مورد استفاده قرار می گیرد، اسید سولفوریک است. در مجموع کارخانجاتی که به تولید H2SO4 می پردازند به سه بخش دسته بندی می شوند که عبارتند از:

1)کارخانه هایی که برگرفته از سوزاندن سولفور می باشند.

2) کارخانه هایی که به بازیافت اسید می پردازند.

3) کارخانه هایی که برگرفته از بازیافت گازهای تولیدی که در اثر فرآیند ذوب به شیوه ی پیرومتالورژی به دست آمده است. که این سه کارخانه در هر یک از واکنش های شیمیایی خود از گاز دی اکسید گوگرد استفاده می کنند که هر مرحله از نظر هزینه تاثیر به سزایی در قیمت گاز SO2 دارد.

گاز so2 در محیط زیست
گاز so2 در محیط زیست

در شیوه ی صنعتی گوگرد را با خلوص بالا یعنی 99/99 % با گرم کردن به شیوه های غیرمستقیم به حالت مایع در آورده و سپس گوگردی که به حالت مایع در آمده است، را به داخل کوره های احتراق منتقل می کنند و گازی که از طریق احتراق ایجاد شده است، طی این فرآیندها به اسید سولفوریک تبدیل می کنند.

کارخانه های بازیافت اسید

کارخانه های بازیافت اسید با کمک روش های تفکیک شده اسید سولفوریک را به SO2 و H2O برای فرآوری اسید جدید استفاده می کنند که در مشاهده این کارخانجات گازهای سولفیدی را طی فرآیندهای شیمیایی به اسید تبدیل می کنند.

با کمک گاز دی اکسید گوگرد که به شیوه ی پیرومتالورژی ذوب می شوند، می توان اسید سولفوریک را تولید کرد که با کمک فلزاتی نظیر مس، روی، آهن، مولیبدن و هم چنین نیکل که جزء فلزات معدنی محسوب می شوند، با کمک فرآیندهای شیمیایی از طریق ذوب این فلزات به تولید دی اکسید گوگرد که تمامی کارخانه جات اسید سولفوریک به آن نیاز دارند، را فراهم کرد.

گاز دی اکسید گوگرد که طی فرآیندهای شیمیایی به اسید سولفوریک تغییر پیدا نموده است ، در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد بوده است، مثلا 1) در تولید کودهای شیمیایی، 2) استخراج انواع فلزات، 3) به کارگیری در واکنش های شیمیایی 4) تصفیه پساب و همچنین پالایشگاه های نفتی از مواردی است که از گاز دی اکسید گوگرد استفاده می شود،

بنابراین در هر بخش از این موارد که از گاز دی اکسید گوگرد استفاده می شود، بر هزینه ی قیمت گاز SO2 تاثیر می گذارد.

بهتر است، بدانید که بیشترین غلظت گاز so2 در مناطق پالایشگاه های بنزین، تولید مواد شیمیایی، کارخانجاتی که مواد معدنی را فرآوری می کنند و همچنین نیروگاه ها مناطقی هستند که گاز دی اکسید گوگرد بیشتر در آنها یافت میشود.

اقدامات لازم برای گاز so2

به دلیل اینکه گاز so2 تاثیر نامطلوبی را به همراه دارد، برای کنترل و کمتر تولید کردن گاز دی اکسید گوگرد اقدامات زیر را انجام میدهند:

  • اجرایی کردن استانداردهای لازم جهت کیفیت و مرغوبیت سوخت ملی.
  • اجرای تمامی اصول و استاندارد های لازم برای حمل و نقل خودرو های اعم از سواری و سنگین.
  • به کارگیری و گسترش سوختهای جایگزین.

با این اقدامات از انتشار گاز دی اکسید گوگرد را در جو کاهش داده و با پیشگیری های انجام شده در قسمت حمل و نقل از تولید این گاز بی رنگ که بوی تند و زننده ی دارد، را کاهش می دهند.

اقدامات لازم برای گاز so2
اقدامات لازم برای گاز so2

گاز دی اکسید گوگرد بی رنگ اگر در شرایط نامطلوب نگهداری و گرم شود، انفجار صورت می گیرد که سوختگی زیادی را به همراه نخواهد داشت و فقط یک گاز سمی را از خود تولید می کنند که بسیار خطرناک است که در صورت استنشاق این گاز به دستگاه تنفسی آسیب رسانده و باعث مرگ شخص می شود، همچنین این گاز سمی به پوست و چشم آسیب جدی می رساند.

واکنش پذیری گاز دی اکسید گوگرد

از نظر شیمیایی گاز so2 پایدار بوده است و باید این گاز را از آب و رطوبت دور نگه داری کنیم. گاز دی اکسید گوگرد با گاز کلر به شدت واکنش نشان داده و از موادی هستند که با این گاز سازگار نبوده اند و همچنین این گاز در برابر آب خوردگی از خود نشان می دهد و محلولی به نام اسید سولفوروس را تولید می کند که محققان این تجزیه را بسیار خطرناک می دانند.

یکی از روشهای که محققان برای حذف گاز دی اکسید گوگرد که در کاتالیزور هیدروژن سولفور زدایی در نظر گرفته اند این است که عنصر گوگرد یا سولفور را در این فرآیند شیمیایی حذف کنند که این گاز ممکن است، قبل از سوختن و یا در حال سوختن به دست آید، زیرا گاز تولید شده در این واکنش شیمیایی برای محیط زیست و انسان خطرناک است.

تاثیرات گاز دی اکسید گوگرد در محیط

همانطور که میدانید مجتمع مس سرچشمه در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در کشور ماست که با تولید مس بخش اعظمی از گاز دی اکسید گوگرد را وارد جو می کند که برای ایجاد آلودگی توسط گاز so2 در هوا باید مالیات و هزینه های را بر مبنای خسارت های که به محیط زیست وارد کرده است، را جبران کنند.

گاز دی اکسید گوگرد بی رنگ در محیط با آب و هوا ترکیب شده است و از این ترکیبات اسید سولفوریک را به وجود می آورند که از این ترکیب باران اسیدی تشکیل می شود.

بارانهای اسیدی سبب شده که جنگل زدایی ایجاد شده و همچنین این بارانها به زندگی جانوران آبزی آسیب رسانده است، علاوه بر این در مورد بارانهای اسیدی به رنگ مصالح ساختمانی آسیب رسانده و سبب می شود که کیفیت و مرغوبیتی که مصالح ساختمانی داشته اند را از دست بدهند.

در کشور کوئینزلند به دلیل انتشار گاز so2 باران های اسیدی بیشتر در این کشور رخ می دهد. کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین کاهش گوگرد در بخش حمل و نقل سبب شده که بارانهای اسیدی کمتر ایجاد شود.

استانداردهایی را برای کیفیت شرایط آب و هوایی در نظر گرفته می شود

از این رو استانداردهایی را برای کیفیت شرایط آب و هوایی در نظر گرفته می شود که این استانداردها برای گاز so2 در نظر گرفته شده است، شامل:

استانداردی که برای یک ساعت قرار گرفتن در گاز دی اکسید گوگرد بیان شده است، حدود 0. 20 قسمت در میلیون (ppm ) است.

استانداری که برای بیست و چهار ساعت در مجاورت گاز so2 در نظر گرفته شده است، ppm 0. 08

استانداردی که برای یک دوره ی یکساله بیان شده ppm 0. 02

استانداردهایی که برای گاز دی اکسید گوگرد بیان شده برای حفاظت از افرادی که به آسم دچار هستند و همچنین کودکان در نظر گرفته شده است.

غلظت های گاز دی اکسید گوگرد در کشور کوئینزلند در مجاور منابع صنعتی بزرگ اندازه گیری ها صورت گرفته و استانداردهای لازم برای کیفیت هوا عنوان می شود.

این استانداردها با توجه به کیفیت شرایط آب و هوای توسط محققان صورت گرفته است. طبق آماری که محققان به دست آورده اند، بیشترین انتشار گاز دی اکسید گوگرد از طریق سیستم گرمایشی منزل ایجاد می شود، زیرا این وسایل برای تولید سوخت به هوای کافی نیاز دارند که سبب شده این گاز باعث آلودگی هوا در جو زمین شود.

استانداردهایی را برای کیفیت شرایط آب و هوایی در نظر گرفته می شود
استانداردهایی را برای کیفیت شرایط آب و هوایی در نظر گرفته می شود

کپسول و یا سیلندر گاز co2

ظروفی که گازها در آن نگهداری می شوند، به کپسول و یا سیلندر گازی شهرت دارند که این کپسول ها از نظر ساختمانی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1)گروه اول کپسول های یکپارچه یا بدون درز هستند که از یک ورق یک تکه تشکیل شده اند که بر روی بدنه ی این کپسول ها جوش و یا برشی دیده نمی شود،

به همین دلیل است که این سیلندرها را یکپارچه نامگذاری کرده اند. از نظر قابلیت بار فشار تا دویست بار و همچنین فشار تست تا حدود سیصد بار در این کپسول ها گنجایش دارد.

این سیلندرها برای گازهای طبیعی که دارای فشار بالایی هستند، مورد کاربرد قرار می گیرد که این سیلندر ها دارای گنجایش های 50، 40، 20، ده، پنج لیتری و همچنین دولیتری هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.

کپسول های دو پارچه یا درزدار

2) گروه دوم کپسول های دو پارچه یا درزدار هستند که این کپسولها از قطعه ی فلزی به کار گرفته شده است، همانطور که از نام سیلندرها مشخص است، هر کپسول از بیش از دو قطعه فلزی تشکیل شده است و بدنه ی این کپسول ها دارای جوش و برش است و به خاطر شکل ظاهری این کپسول ها تحمل فشار بالای گازی را این سیلندرها ندارند.

این سیلندرها برای گازهایی استفاده می شود که به صورت مایع هستند و فشار زیادی را به همراه دارند، مورد استفاده قرار می گیرد که گاز دی اکسید گوگرد یکی از مواردی است که از این کپسول ها استفاده می شود.

علاوه بر گاز دی اکسید گوگرد از گازهای دیگری مثل هیدروکربن های سنگین، 2) دی اکسیدکربن 3) فریون ها از این کپسول ها و یا سیلندرهای درزدار استفاده می کنند.

کپسول های دو پارچه یا درزدار
کپسول های دو پارچه یا درزدار

نکته قابل توجه این است که در گازهای مایع شونده مثل دی اکسید گوگرد که در سیلندرهای یکپارچه استفاده می شوند، این سیلندرها قابل شارژ بوده و مورد استفاده قرار میگیرد.

کپسول ها و یا سیلندرها از نظر ساختار فلزی که در آنها به کار گرفته شده است، به سه بخش تقسیم می شوند:

کپسول هایی که جنس ساختاری آنها از کربن استیل است که این سیلندرها کاربرد بسیار زیادی را دارند، این کپسول ها برای گازهای نظیر اینورت که بی اثر و واکنش ناپذیر هستند، مورد بهره وری قرار می گیرند و از نظر هزینه این کپسول ها دارای قیمت مناسبی هستند که در اختیار موارد صنعتی و مصرفی قرار می گیرد.

کپسول و یا سیلندرهایی که جنس ساختاری آنها از آلومینیوم است. از اصلی ترین ویژگی این کپسول ها می توان به سبک بودن آنها اشاره کرد که در حجم های کم گاز در آنها نگهداری می شود و این کپسول ها را با نام سیلندرهای پرتابل که به راحتی قابل انتقال بوده و حمل آنها به آسانی انجام می شود

و نسبت به سیلندرهای کربنی پایدارتر بوده و این کپسول ها به هیچ عنوان زنگ نمی زنند. این کپسول ها به توجه به میزان گازی که در آنها نگهداری می شود، سبب شده که بر روی قیمت گاز SO2 تاثیر بگذارد.

کپسول های استنلس استیل (s. s ) که مختص به نگهداری گازهایی است که دارای ویژگی های خورندگی و واکنش پذیری بسیار بالا هستند، استفاده می شود.

هر کدام از این سیلندرها با توجه به شکل ظاهری و قابلیتی که دارد و همچنین محتوی گاز درون آن بر روی قیمت گاز SO2 تاثیر می گذارد.

کپسول ها و یا سیلندرها از نظر ساختار فلزی که در آنها به کار گرفته شده است، به سه بخش تقسیم می شوند:
کپسول ها و یا سیلندرها از نظر ساختار فلزی که در آنها به کار گرفته شده است، به سه بخش تقسیم می شوند:

اجزای تشکیل دهنده ی کپسول

1)بدنه ی سیلندر و یا کپسول است که شامل تنه سیلندر و گلوئی آنها می باشد که بر روی گلوئی این سیلندرها مشخصات زیربیان شده است:

– شماره سیلندر – سال ساخت کپسول که بر مبنای سال و ماه میلادی عنوان شده است.

– کشوری که این کپسول ها را تولید کرده است. – W. P ( فشار کاری سیلندر)

– T. P (فشار تست سیلندر) – در صورتی که کپسول قدیمی باشد، باید روی آنها تاریخ تست هیدرواستاتیک که بر مبنای سال و ماه میلادی است، حک شده باشد.

تمامی این موارد از اجزای اصلی کپسول است که تمامی موارد بر روی آنها به طور کامل و دقیق حک شده است.

2) کلاهک کپسول گازی که یکی از اجزای مهم در این کپسول ها است. همانطور که میدانید کلاهک نقش اصلی در محافظت از شیر سیلندرهای گازی را برعهده دارد و همچنین از ایجاد خطرات غیرمترقبه که ممکن است، به وجود بیاید جلوگیری و پیشگیری می کند.

کلاهک

یکی از بخش های مهمی که باید تمامی کپسول ها داشته باشند، کلاهک آنهاست که برای جابجایی و انتقال کپسول ها الزامی است که یکی از استانداردهای که باید برای تمامی کنسول ها رعایت شود، کلاهک آنها است تا امکان بارگیری این کپسول ها صورت بگیرد.

کلاهک
کلاهک

3) یکی از اجزای دیگر کپسول ها شیر سیلندر است که بر مبنای گازی که داخل این کپسول ها نگهداری می شود، از شیر راست گرد و یا چپ گرد استفاده شده است.

که سیلندرهای که دارای شیر راست سیلندر هستند، مختص به گازهای اینرت و خنثی هستند و همچنین سیلندرهای که دارای شیر چپ گرد هستند، مختص به گازهای آتش زا و بسیار خطرناک هستند که گاز در این کپسول ها نگهداری می شود که بر اساس گاز داخل سیلندرها و شیری که برای آنها نصب شده است، بر قیمت گاز SO2 اثر میگذارد. بیشتر گازهای دی اکسید گوگرد در سیلندرهای نگهداری می شوند که دارای شیر راست گرد هستند.

شیر سیلندرها هم بر مبنای گاز داخل آنها نیز به دو بخش تقسیم می شوند:

1) شیر سیلندرهای برنجی که مختص به گازهای که خورنده هستند، به کار گرفته می شود که بنا به نیاز مشتری برای شیراین کپسول ها می توانند از روکش کروم نیز استفاده کنند.

2) شیر سیلندرهایی که از جنس استنلس استیل به کار گرفته می شود که مختص به گازهایی است که خورندگی دارند، مانند گاز هیدروژن سولفید که از نظر قیمتی هم از شیرهای برنجی بالاتر بوده است.

بر اساس نوع شیری که برای سیلندرهای گازی در نظر گرفته شده است، سبب می شود که بر قیمت گاز SO2 تاثیر بگذارد.

شیر سیلندرها هم بر مبنای گاز داخل آنها نیز به دو بخش تقسیم می شوند:
شیر سیلندرها هم بر مبنای گاز داخل آنها نیز به دو بخش تقسیم می شوند:

عنصر نافلز گوگرد در تولید رنگهای صنعتی

همانطور که در بالا توضیح دادیم عنصر گوگرد به رنگ زرد کمرنگ است که از رنگدانه های این عنصر در صنعت رنگ سازی مورد استفاده قرار می گیرد و در مجموع به دو بخش رنگهای سولفور سفید و سیاه در این صنعت مورد بهره وری قرار می گیرد.

گوگرد یا همان سولفور یکی از عنصرهای جامد است که در پوسته ی زمین یافت می شود و از نظر ظاهری این عنصر به صورت کلوخه و یا پرک است که در اختیار افراد برای استفاده در مصارف گوناگون قرار می گیرد.

عنصر نافلز گوگرد به صورت پودری هم مورد استفاده قرار می گیرد که این حالت از گوگرد برای استفاده در صنایع شیمیایی و تولید رنگ در صنعت رنگ سازی و همچنین پوشش به کار گرفته می شود.

در حالت کلی این عنصر به صورت جامد و بدون بو است که معمولا گوگرد در کانی های معدنی به صورت ترکیبات سولفات و یا سولفید یافت می شود.

عنصر گوگرد به دو صورت در صنعت رنگ سازی و پوشش مورد استفاده قرار می گیرد

عنصر گوگرد به دو صورت در صنعت رنگ سازی و پوشش مورد استفاده قرار می گیرد، این ماده 1) به صورت عنصر 2) به صورت ترکیبات سولفید مورد بهره وری قرار می گیرد. در مجموع رنگدانه های گوگرد در صنعت رنگسازی به دو صورت رنگ های گوگردی سیاه و سفید قرار می گیرند.

گوگرد با واکنش های شیمیایی که بر روی آن انجام می شود، به رنگ پیگمنت های زرد نیز تبدیل شده و در صنعت رنگسازی تولید می شود. بهتر است، بدانید که برای تولید رنگهای سولفور از سولفیت سدیم و همچنین مواد آلی در صنعت رنگ سازی استفاده می شود که با کمک حلال مناسب در دمای زیاد حرارت داده شده و در نتیجه یک رنگ گوگردی مناسب و کارآمد را در این صنعت تولید می شود،

بنابراین از به دست آمدن این رنگ گوگردی که بسیار حائز اهمیت است، در صنعت نساجی استفاده می کنند و اساسی ترین بخشی که از این رنگ به کار گرفته می شود، استفاده در رنگرزی الیاف پشمی است.

در مجموع از ترکیبات آلی گوگرددار و حالات ترکیبی معدنی سولفور برای بهره برداری رنگ در صنعت رنگ سازی و استفاده ی این رنگ در نساجی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که از گاز دی اکسید گوگرد در موارد مختلف استفاده می شود، از عنصر گوگرد هم به تنهایی در رنگ سازی استفاده می شود که به کارگیری از این عنصر بر روی قیمت گاز SO2 نیز تاثیر داشته است.

عنصر گوگرد به دو صورت در صنعت رنگ سازی و پوشش مورد استفاده قرار می گیرد
عنصر گوگرد به دو صورت در صنعت رنگ سازی و پوشش مورد استفاده قرار می گیرد

رنگدانه های سفید صنعتی

با انجام واکنش های شیمیایی بر روی نمک های گوگرد معدنی می توانیم به تولید رنگ دانه های سفید صنعتی کمک کنیم که نام دیگر این رنگدانه ها دی اکسید تیتانیوم است.

همانطور که می دانید رنگدانه های سفید صنعتی یا همان دی اکسید تیتانیوم از اصلی ترین مواد اولیه برای تولید و بهره برداری در انواع مختلف رنگها و پوشش ها در صنعت رنگ سازی مورد استفاده قرار میگیرد که برای تولید رنگدانه های صنعتی از ترکیبات آلی که در آنها از عنصر گوگرد تشکیل شده است، استفاده می شود.

اسید سولفوریک یکی از عنصرهای است که در سنتز رنگدانه های سفید صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد که اسید سولفوریک با تیتانیوم واکنش شیمیایی نشان داده و از این واکنش اکسید تیتانیوم تولید می شود که نشان دهنده ی نقش عنصر گوگرد در تولید صنعت رنگ سازی است.

 رنگ های صنعتی همان مواد شیمیایی هستند

به طور کلی رنگ های صنعتی همان مواد شیمیایی هستند که این رنگها از ترکیباتی تشکیل شده است که نقش پوششی و محافظ برروی سطوح مختلف دارند که استفاده از این رنگها در مصارف مختلف سبب می شود که یک جلوه ی زیبایی را به سطح ما دهد و این رنگهای صنعتی از صدمه دیدن سطح در برابر عوامل محیطی محافظت کرده و از خراب شدن سطح در برابر بارانهای اسیدی که حاصل واکنش گوگرد با آب و رطوبت است، جلوگیری می کند.

از اصلی ترین اجزای که در ترکیبات رنگهای صنعتی استفاده می شود، می توان به:1) رزین، 2) حلال ها 3) روغن 4) چسب 5) پیگمنت گوگردی اشاره کرد که در تولید رنگدانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگهای صنعتی تولید شده را با کمک قلم مو و یا تفنگ های اسپری و همچنین غلطک و یا برس مخصوص رنگ بر روی سطح به خاطر زیباتر شدن سطح استفاده می کنند. روغنی که برای تولید رنگ استفاده می شود، به دلیل برق و جلا روی سطوح استفاده می شود

و همچنین از رنگدانه های ( پیگمنت گوگردی زرد، قرمز اخرایی ، زرد سولفید آرسنیک که از نمک معدنی گوگرد دار به دست می آید و همچنین سفید گچی، سبز ماشی) که تمامی این رنگ ها را در صنعت رنگسازی با هم ترکیب کرده تا رنگ مورد نظر برای مصارف متنوع به وجود بیاید و در اختیار مشتریان و یا مصارف صنعتی قرار بگیرد.

بخش های اصلی رنگدانه های صنعتی

1)رنگدانه ها که به عنوان عامل اصلی در تولید رنگهای صنعتی است که رنگزاهای گوگردی و یا سولفور بخشی از مواد تشکیل دهنده در این ترکیبات است.

2) یکی از عنصرهای اصلی در تولید رنگهای صنعتی حلال ها هستند. کارخانجات رنگسازی فرآیندهای شیمیایی که انجام میدهند را باید حتما با حلالها به کار ببرند، زیرا حلال ها سبب می شوند که رنگ تولید شده خیلی باکیفیت تر و راحت تر تولید و فرآوری شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

3) یکی از اجزای اصلی در رنگدانه ها رزین هاست که اضافه شدن آنها به مواد اولیه رنگ سبب شده که خشک شدن رنگ بر روی سطوح بهتر انجام شود.

مواد افزودنی

4)یکی از ترکیبات دیگری که در تولید رنگدانه ها استفاده میشود مواد افزودنی است که استفاده از این مواد سبب شده که مقاومت و استحکام این رنگها در برابر خوردگی و یا رطوبتهای بسیار زیاد که بر اثر بارندگی های بیش از حد به وجود می آید را پیشگیری کند.

تمامی این موارد از اجزای تشکیل دهنده در صنعت رنگسازی است که در آنها از عنصر گوگرد استفاده شده است و به کارگیری از این عنصر در صنعت رنگسازی سبب شده که بر قیمت گاز SO2 تاثیرگذار باشد.

بهتر است، بدانید که برای رنگ آمیزی منسوجات و یا الیاف سلولزی از ترکیبات رنگدانه های گوگردی استفاده می شود و دلیل استفاده از این رنگها پایین بودن بهای رنگدانه های گوگردی است که در این مصارف مورد استفاده قرار می گیرد.

صنعت نساجی با قیمت های گزاف آب و تصفیه ی پساب همراه هستند، علاوه بر این هزینه محیط زیست از قوانین و دستورالعمل های خاصی برای این صنعت در نظر گرفته است که این بخش باید به تمامی اصول بهداشتی و محیطی پایبند باشد. به همین دلیل است که در تصفیه آب و پساب برای صرفه جویی در هزینه ها از رنگدانه های گوگردی و یا سولفور استفاده می کنند.

مواد افزودنی
مواد افزودنی

نتیجه گیری

گاز دی اکسید گوگرد یک گاز بیرنگ بوده که دارای بوی تند و زننده است که ممکن است، افرادی که حساسیت داشته و یا به بیماریهای آسم دچار هستند، با استنشاق این گاز دچار مشکل شده و به سلامتی آنها آسیب برسد.

این گاز در صنعت مواد غذایی برای خشک کردن کشمش، زردآلو، آلو، انجیر و سایر میوه های دیگر استفاده می شود تا این میوه ها رنگ ظاهری خود را حفظ کرده و از پوسیدگی آنها جلوگیری شود. این گاز در صنعت شیشه سازی و لامپ سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این گاز در اثر ترکیب با آب و هوا ایجاد اسید سولفوریک کرده که این اسید سبب ایجاد باران های اسیدی می شود که این باران ها باعث جنگل زدایی میشود. برای گاز دی اکسید گوگرد باید از کپسول های مخصوص این گاز استفاده شود تا نگهداری این گازها و حمل و نقل آنها نیز به راحتی انجام شود.

یکی از مواردی که از گاز SO2 استفاده می شود، در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است که این گاز بر اساس درجه بندی در صنعت پتروشیمی و تاثیر آن گاز بر محیط زیست و همچنین در صنعت بهداشتی و غذایی مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهند و در بعضی از موارد برای انجام واکنش های شیمیایی و تجزیه ی ناخالصی ها از این گاز استفاده می کنند.

از گاز SO2 برای کاهش شناورسازی سولفید در سنگ های معدنی مورد استفاده قرار می گیرند. با کمک عنصرگوگرد و یا سولفور می توانیم در صنعت رنگ سازی استفاده کنیم که با کمک رنگدانه های این عنصر میتوانیم رنگ مورد نظر را به دست آوریم.

سوالات متداول

چه افرادی بیشتر در معرض خطر گاز دی اکسید گوگرد هستند؟

باید گفت که افرادی که حساس هستند، بیشتر در معرض این گاز قرار می گیرند، مثلا:

1)افرادی که به بیماری های ریوی مبتلا هستند، مثل آسم.

2) افرادی که به برونشیت مزمن دچار هستند.

3) و افراد دیگری که به آمفیزم دچار هستند، از این گاز آسیب جدی دیده و سلامتی آنها بیشتر به خطر می افتد.

4) بیشترین گروهی که دچار آسیب میشوند کودکان هستند، به دلیل اینکه پزشکان تشخیص میدهند که ریه های آنها به تدریج رشد می کند ممکن است، بیشتر به آسم دچار شوند که در مجاورت این گاز بی رنگ و دارای بوی تند و زنند دچار آسیب شده و بیشترین صدمه را می بینند.

5)افراد میانسالی که به بیماری های ریوی و قلبی و عروقی دچار هستند، با قرار گرفتن در معرض این گاز دچار آسیب میشوند.

6) به طور کلی افرادی که بیشتر کارهای خود را در بیرون از منزل انجام می دهند و یا به ورزش و پیاده روی در بیرون از منزل می پردازند بیشتر در معرض این گاز قرار می گیرند.

چرا گاز so2 دو برابر است؟

گاز دی اکسید گوگرد، یک گاز مایع با بوی تند و قوی که باعث خفگی می شود، این گاز با آب به راحتی واکنش نشان داده و اسید سولفوریک تشکیل می دهد که این اسید سولفوریک یکی از اجزاء اصلی در تشکیل بارانهای اسیدی است.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست قیمت گاز so2 هستید.

آیا گاز so2 برای سلامتی انسان خطرناک است؟

در صورت استنشاق این گاز به سلامتی انسان آسیب رسانده و بعد از چند دقیقه فرد دچار سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس می شود. افرادی که در معرض این گاز قرار دارند، بیشتر با این علائم روبرو می شوند.

شما در حال خواندن پست قیمت گاز so2 هستید.

کاربرد گاز دی اکسید گوگرد در صنعت مواد غذایی به چه صورت است؟

این گاز به دلیل خاصیت ضدمیکروبی که دارد، نقش یک نگهدارنده در مواد غذایی را برعهده دارد. برای خشک کردن زردآلو، آلو، انجیر و همچنین میوه های دیگر که به صورت خشک فرآوری می شوند، از این گاز استفاده می شود که این گاز رنگ ظاهر میوه را حفظ کرده و از پوسیدگی میوه ها جلوگیری می کند.

امیدواریم تا اینجا از خواندن مقاله قیمت گاز so2 اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

بوی گاز دی اکسید گوگرد به چه صورت است؟

این گاز بیرنگ، غیر قابل اشتعال، بوی تند و زنند داشته که انسان از طریق تنفس از طریق بینی می تواند این بو را احساس کند که در غلظت 3. 0ppm این گاز بوی بسیار تند و تلخی را از خود تولید می کند.

گاز دی اکسید گوگرد در غذا به چه صورت استفاده می شود؟

این گاز به عنوان نگهدارنده در بعضی از غذاها استفاده می شود، علاوه بر غذاها برای خشک کردن کشمش، زردآلو و. . . نیز استفاده می شود تا کیفیت محصولات غذایی بیشتر شود.

آیا گاز دی اکسید گوگرد برای محیط زیست ضرر دارد؟

این گاز با آب و هوا ترکیب شده و اسید سولفوریک را تولید می کند که این اسید جزء اصلی باران های اسیدی محسوب می شود که باران های اسیدی می تواند باعث جنگل زدایی شود.

از اینکه تا پایان مقاله قیمت گاز so2 ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم از مطالعه پست قیمت گاز so2 بهره کافی را برده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *