معایب گاز r410

معایب گاز r410


امروز با موضوع معایب گاز r410 در خدمت شما هستیم.

طبوعی را برای ما فراهم می آورد. فرایند کاری کولرهای گازی به این صورت است که به وسیله تبخیر مایع مبرد به گاز، هوای گرم داخل خانه را جذب کرده و باعث خنک کردن و مطبوع سازی هوای داخل می شود.

کولرهای گازی در برندهای مختلفی به بازار ارائه شده که برای تهویه هوا از گازهای مختلفی استفاده می کنند که از جمله این گازها می توان به گاز r410 اشاره کرد. در مطلب معایب گاز r410،  قصد داریم که شما را با گاز r410 آشنا کرده و معایب گاز r410 را به شما معرفی کنیم.

آن چه در نوشتار معایب گاز r410  مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد، به شرح زیر می باشد:

کولر گازی چیست؟

کولرهای گازی چه تفاوتی با کولرهای آبی دارند؟

گاز مورد استفاده در کولرهای گازی چیست؟

انواع گازهای کولر را توضیح دهید.

در انتخاب کولر گازی، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

گاز r22 با گاز r410 چه تفاوت هایی دارد؟

گاز r410 چگونه شارژ می شود؟

معایب گاز r410 چیست؟

معایب گاز r22 چیست؟

گاز r410 چه کاربردی دارد؟

گاز r410 دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی می باشد؟

کولرهای با گاز r410 را انتخاب کنیم یا کولرهای با گاز r22؟

کلام آخر

 

کولر گازی چیست؟

کولر گازی چیست؟
کولر گازی چیست؟

قبل از این که معایب گاز r410 را بررسی کنیم، لازم است تا در مورد کولر گازی، اطلاعاتی را ارائه دهیم. همراه ما باشید.

از گذشته های دور؛ همواره انسان ها به دنبال اختراع دستگاهی بوده اند که در فصل تابستان از گرمای بیش از حد کاسته و هوای خنک و مطبوعی را برای آن ها فراهم کند.

همان طور که می دانیم، پنکه های سقفی و پنکه های برقی از اولین مواردی بودند که بشر برای تهویه هوا از آن ها استفاده می کردند. پس از گذشت دوره ای، کولرهای آبی اختراع شدند و پس از آن با تولید کولرهای گازی، تحول بزرگی در دستگاه های تهویه هوا ایجاد شد.

کولر گازی نوعی از دستگاه های تهویه می باشد که می توان گفت، بهتر از هر دستگاه تهویه ی دیگری گرمای اتاق را گرفته و آن را از فضای اتاق خارج می کنند. یکی از ویژگی های بسیار خاص برخی از کولرهای گازی این است که در فصل زمستان می توان این چرخه را برعکس کرده و از حالت گرمایشی آن نیز استفاده کرد.

دستگاه های کولر گازی معمولا از چهار بخش اصلی تشکیل شده اند

دستگاه های کولر گازی معمولا از چهار بخش اصلی تشکیل شده اند و این اجزا شامل کمپرسور، کندانسور، اوپراتور و شیر انبساط می باشد.

در کولرهای گازی، از گازهای مخصوصی به نام تبرید استفاده می کنند که البته به آن مبرد نیز می گویند. مبردهایی که بیشتر در کولرهای گازی استفاده می شوند، شامل گاز r22 و گاز r410 و موارد دیگر می باشند که در این مطلب قصد داریم تا به بررسی تفاوت های آن ها و همچنین معایب گاز r410 بپردازیم.

گازهای مورد استفاده در کولرهای گازی در برخی از موارد برای لایه اوزون بسیار مضر بوده و به همین منظور دانشمندان در حال آزمایش برخی دیگر از گازها می باشند که برای لایه اوزون ضرر کم تری داشته باشند و آن را با گازهای مورد استفاده در کولرهای گازی جایگزین کنند.

کولرهای گازی چه تفاوتی با کولرهای آبی دارند؟

کولرهای گازی چه تفاوتی با کولرهای آبی دارند؟
کولرهای گازی چه تفاوتی با کولرهای آبی دارند؟

فرآیند تهویه هوا در کولرهای آبی به این صورت است که از مقدار آنتالپی بالای تبخیر آب استفاده می کنند تا دمای هوای داخل اتاق را خنک کنند. به عبارت دیگر، با استفاده از هوای خنکی که از تبخیر کردن آب به دست می آید و هدایت آن به داخل خانه، باعث خنک کردن هوای داخل خانه می شود. مزیت کولرهای آبی این است که نسبت به کولرهای گازی انرژی کم تری مصرف می کنند.

به عنوان یکی دیگر از مزایای کولرهای آبی می توان به مرطوب کردن هوای داخل اتاق برای مناطق با آب و هوای خشک اشاره کرد. به عبارت دیگر، هر چه هوای اتاق خشک تر بوده، بازده کولرهای آبی بیشتر می شود و این کولرها بهتر می توانند باعث خنک شدن و مطبوع شدن هوا شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کولرهای آبی در مناطق با آب و هوای شرجی کاربرد چندانی نداشته و باعث مرطوب تر شدن هوا نیز می شوند.

با تولید کولرهای گازی و روانه آن ها به بازار، توجه بسیاری از افراد به این کولرها و مزایای زیاد آن ها جلب شد و به همین دلیل، طرفداران بسیار زیادی را در سراسر دنیا پیدا کرده است.

در ادامه ی مطلب معایب گاز r410، قصد داریم که برخی از مزایای کولرهای گازی را به شما معرفی کنیم.

  • یکی از مهم ترین مزایای کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی این است که این کولرها با سرعت بیشتری از گرمای هوا می کاهند و همچنین تا حدود زیادی باعث کاهش رطوبت هوای محیط نیز می شوند.
  • از مزایای دیگر کولرهای گازی می توان به داشتن فیلتر هوا اشاره کرد که این فیلترهای هوا باعث می شوند که ذرات معلق در هوا جدا شده و فضای اتاق، هوای سالم تری داشته باشد.
  • کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی کارایی بسیار بهتری را در مناطق شرجی ارائه می دهند.
  • کولرهای گازی باید در داخل فضای خانه نصب شده و محیط داخل باید از محیط خارج خانه ایزوله باشد. اما در کولرهای آبی محیط ایزوله معنی خاصی نداشته و باید این کولرها در محیط خارج خانه نصب شوند تا قابلیت خنک کنندگی هوا را داشته باشند.
  • در برخی از کولرهای گازی می توان چرخه هوا را عوض کرده و در فصل زمستان از آن به عنوان وسیله ی گرمایشی داخل خانه نیز استفاده کرد.
  • یکی از مهم ترین مزایای کولرهای گازی این است که استفاده از آن ها مانع ورود آلودگی های خارج از خانه به داخل فضای ساختمان می شود. همچنین کولرهای گازی، هوای داخل را نیز تصفیه می کنند.

گاز مورد استفاده در کولرهای گازی چیست؟

گاز مورد استفاده در کولرهای گازی چیست؟
گاز مورد استفاده در کولرهای گازی چیست؟

کولر های گازی که یک سیستم سرمایشی به شمار می روند و از چهار قسمت ساخته شده که شامل کمپرسور، اوپراتور، کندانسور و شیر انبساط می باشند که برای خنک کردن دمای هوای اتاق از یک گاز مخصوص استفاده می کنند.

این گاز مخصوص که به عنوان خنک کننده در سیستم سرمایشی کولرهای گازی به کار می رود، در بخش کمپرسور فشرده شده و پس از فشرده شدن، گرمای خود را از دست می دهند. این گازها پس از فرآیند فشرده شدن به مایع تبدیل شده و این مایع به بخش کندانسور فرستاده می شود.

مایعی که به کندانسور می رود، خنک شده و پس از آن سرمای خود را به فضای محیط پس داده و سپس این هوای خنک به محیط داخل اتاق وارد شده و باعث خنک کردن فضا می شود.

به منظور خنک شدن فضای داخل اتاق در طول روشن بودن کولر، بارها و بارها این چرخه تکرار می شود. این چرخه تا زمانی تکرار می شود که گاز موجود در دستگاه تمام شده و یا فاسد شود.

در این زمان باید گاز موجود در کولر گازی را تعویض کرد. دقت به این نکته بسیار مهم می باشد که در صورتی که گاز کافی در دستگاه موجود نباشد، کارکرد دستگاه مختل شده و در صورتی که کولر گازی به میزان کافی گاز نداشته باشد، کولر گازی توانایی خنک کردن محیط را نخواهد داشت.

انواع گازهای کولر

انواع گازهای کولر
انواع گازهای کولر

تا اینجای مبحث معایب گاز r410، اشاره کردیم که فرایند خنک سازی کولرهای گازی از طریق گازهای موجود در آن انجام می شود. اما کولرهای گازی مختلف با برندهای متفاوت، از گازهای مختلفی استفاده می کنند که هر کدام از آن ها معایب و مزایای خاص خود را دارند. در ادامه ی این مطلب، قصد داریم که انواع گازهای مورد استفاده در کولرهای گازی را به شما معرفی کرده و به طور ویژه به معایب گاز r410 بپردازیم.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بالن گاز دیدن کنید.

فریون

فریون
فریون

در صنعت، فریون به عنوان یک ماده شیمیایی خنک کننده شناخته می شود که در یخچال ها و کولرهای گازی به کار می رود. این ماده شیمیایی در حالت عادی خاصیت گازی دارد و در کولرهای گازی در بخش کمپرسور فشرده می شود.

پس از فشرده شدن در کمپرسور، گاز فریون به مایع تبدیل شده و به دلیل خاصیت خنک کننده بودنی که دارد، می تواند باعث تعدیل و خنک شدن هوای اتاق شود. یکی از نکات قابل توجه در مورد گاز فریون این است که این گاز از هوا سنگین تر بوده و به همین دلیل استفاده از آن در کولرهای گازی باعث خنک شدن محیط می شود.

انواع گازهای مبرد

انواع گازهای مبرد
انواع گازهای مبرد

گازهای مبرد دارای انواع بسیار متفاوتی می باشد که در کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند. این گازها هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند که در برندهای مختلف کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

این گازها بر اساس یک قرارداد بین المللی نامگذاری شده اند و نامگذاری آن ها به این صورت است که در ابتدای نام هر کدام از آن ها یک حرف انگلیسی (R) نوشته شده و سپس به دنبال آن اعداد مخصوصی نوشته می شود.

باید به این نکته توجه داشت که هر کدام از این اعداد به طور خاص برای یک ترکیبات شیمیایی گازی مخصوص نامگذاری شده است. در ادامه ی نوشتار کاربردی خود،  قصد داریم تا برخی از انواع این گازهای مبرد را به شما معرفی کنیم و همچنین در ادامه ی مطلب، به بررسی معایب گاز r410 می پردازیم.

گاز r12

یکی از انواع رایج گازهای مبرد، گاز r12 می باشد و این گاز به صورت سفید رنگ مشاهده می شود. گاز r12 در زمینه های صنعتی بسیار متنوعی کاربرد دارد که از جمله آن ها می توان به استفاده در کولرهای گازی، چیلر ای بزرگ، صنعت خودرو سازی و موارد دیگر اشاره کرد.

در مورد ساختار تشکیل دهنده گاز r12 می توان گفت که این گاز دارای ترکیب CCL2F2 یا کلرو دی فلورو متان می باشد. معمولا در صنعت گاز r12 به صورت کپسول های 13.6 کیلوگرمی به بازار عرضه می شوند.

هر کدام از گازهای مورد استفاده در صنعت کولر سازی دارای معایب و مزایای خاص خود می باشند. یکی از مهم ترین معایب گاز r12 این است که در برابر آب حساسیت بیشتری نسبت به سایر گازهای مورد استفاده در کولر گازی دارد. به همین دلیل، گاز r12 نسبت به سایر گازها احتمال زنگ زدگی بیشتری را برای دستگاه به همراه دارد.

گاز r11

یکی از رایج ترین گازهایی که در کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد، گاز r11 بوده که از ویژگی های منحصر به فرد آن می توان به خاصیت اشتعال پذیری کم آن اشاره کرد. گاز r11 از گازهای غیر سمی می باشد که علاوه بر کولر گازی، در چیلرهای صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز r22

بدون شک داشتن اطلاعات در مورد گازهای مختلف کولر گازی می تواند به شما کمک زیادی برای انتخاب کولر گازی مناسب بکند. می توان گفت که یکی از بهترین و محبوب ترین گازهای مورد استفاده در کولر گازی، گاز r22 می باشد که این گاز در صنایع گوناگون، موارد استفاده ی زیادی دارد.

از جمله کاربردهای این گاز می توان به استفاده در یخچال ها و کولر گازی ها اشاره کرد. گاز r22 دارای فرمول شیمیایی HCFC می باشد که به آن هیدرو کلرو فلورو کربن نیز اطلاق می شود.

اما معمولا فعالان محیط زیست به این گاز این ایراد را وارد می کنند که گاز r22 برای لایه اوزون مخرب می باشد و به همین دلیل باعث گرمایش تدریجی کرده زمین می شود. به همین دلیل، برخی از دانشمندان به دنبال جایگزین کردن گازی هستند که تأثیر منفی کم تری را بر روی لایه اوزون و محیط زیست داشته باشد.

البته گاز r22 همچنان در کولر گازی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مزایای آن این است که در صورت اتمام گاز، به راحتی می توان آن را شارژ کرد و مجددا از کولر گازی استفاده کرد.

گاز r410

گاز r410
گاز r410

به جرأت می توان گفت که گاز r410 در کولرهای گازی یکی از بهترین و پر کاربرد ترین گازها می باشد. گاز r410 که از ترکیب دو گاز دیگر (یعنی گازهای r125 و r32) تشکیل شده است. به همین دلیل گاز r410 دارای مزایای هر دوی این گازها می باشد و بسیاری از برندهای کولر گازی از گاز r410 استفاده می کنند.

از آنجا که معایب گاز r410 کمتر از انواع دیگر گازها می باشد؛ در بین گازهای مختلف مورد استفاده برای کولرهای گازی، r410 و r22 از سایر گازها بهتر و کارآمد تر می باشد. همواره در بین این دو گاز رقابت سنگینی وجود دارد و برندهای مختلف با توجه به کیفیت کولری که می سازند، یکی از این گازها را انتخاب می کنند.

یکی از مزایای مهم گاز r410 این است که در مقایسه با گاز r22 سرمای بیشتری را به محیط ساختمان ارائه می دهد و همچنین در زمان کم تری باعث خنک شدن و مطبوع شدن فضای ساختمان می شود.

همچنین باید این نکته را در نظر داشت که گاز r410 در مقایسه با گاز r22 مدت زمان طولانی تری کار کرده و دیر تر به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهد کرد. اما گاز r22 دارای نقطه جوش بالاتری می باشد. به همین دلیل بسیاری از برندهای مختلف، استفاده از گاز r410 را به گازهای دیگر ترجیح می دهند.

گاز r502

گاز r502 یکی دیگر از گازهای مورد استفاده در کولرهای گازی می باشد که شباهت بسیار زیادی با گاز r22 دارد. البته این گاز نیز برای لایه اوزون مضر بوده و به همین دلیل بسیاری از طرفداران محیط زیست نسبت به استفاده ی این نوع از گازها برای کولرهای گازی معترض هستند.

به این ترتیب برخی از برندهای تولید کننده ی کولرهای گازی ترجیح می دهند که از این گازها استفاده نکنند. نکته ی قابل توجه این است که گاز r502 علاوه بر کولرهای گازی، در یخچال ها و چیلر ا نیز کاربرد فراوانی دارند.

گاز r507

گاز r507 نسبت به سایر گازهایی که در مقاله معایب گاز r410 نام بردیم، در کولرهای گازی جدید کم تر استفاده می شود و صرفا تعداد کمی از برندهای ساخت کولر گازی از گاز r507 استفاده می کنند. البته باید توجه داشت که برندهایی که از این گاز استفاده می کنند، یک روغن مخصوص به نام ال استر یا poe را استفاده می کنند.

در ادامه ی نوشتار معایب گاز r410، مطالب سودمند و نکات قابل توجهی را خدمت شما عزیزان ارائه می دهیم. همراه ما بمانید.

در انتخاب کولر گازی، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در انتخاب کولر گازی، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
در انتخاب کولر گازی، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در این مطلب کاربردی، با تعدادی از گازهای رایج مورد استفاده در کولرهای گازی آشنا شدیم. اما در ادامه ی این مطلب خواندنی، قصد داریم که نکاتی را در مورد انتخاب بهترین کولر گازی برای ساختمان به شما معرفی کنیم و همچنین در ادامه ی مقاله، به بررسی معایب گاز r410 بپردازیم.

  • کولر گازی که انتخاب می کنید، بهتر است که گاز آن درجه ی سمی بودن کم تری داشته باشد.
  • گاز کولر گازی نباید قابلیت اشتعال و انفجار داشته باشد.
  • بهتر است که کولر گازی که انتخاب می کنید، گازی در آن استفاده شده باشد که نقطه جوش پایینی داشته باشد.
  • گاز کولر گازی بهتر است که کم تر به محیط زیست آسیب زده و خطر کم تری را برای لایه اوزون ایجاد کند.
  • گازی که در کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد، بهتر است که دوام بالاتری داشته و مدت زمان لازم برای شارژ مجدد آن بیشتر باشد.

گاز r22 با گاز r410 چه تفاوت هایی دارد؟

گاز r22 با گاز r410 چه تفاوت هایی دارد؟
گاز r22 با گاز r410 چه تفاوت هایی دارد؟

همان طور که در یخش های پیش تر این مطلب نیز اشاره کردیم، گازهای r410 و گازهای r22 از پر کاربرد ترین گازهای مورد استفاده در کولر گازی ها می باشد و در سال های گذشته تعداد بسیار زیادی کولر گازی با استفاده از این دو گاز به بازار عرضه شده اند. نام کامل گاز r22، گاز هیدرو کلورو فلوئورو متان می باشد که در کولر گازی ها و برخی از یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته ی قابل توجه در مورد گاز r22 این است که در صورت نشت این گاز به محیط خارج، می تواند تأثیرات بسیار منفی را بر روی محیط زیست داشته باشد.

باید توجه داشت که این گاز نیز یکی از گازهای گلخانه ای و مضر می باشد که با اثر گلخانه ای که از خود بر جای می گذارد، باعث آسیب به لایه ی اوزون کره ی زمین می شود و به همین دلیل باعث تشدید پدیده ی گرمایش زمین نیز می شود.

باید به این نکته توجه داشت که استفاده از گاز هیدرو کلورو فلوئورو متان به صورت رسمی از سال 2012 میلادی ممنوع شده است و همچنین گفته شده است که تولید دستگاه هایی که از این گاز استفاده می کنند، باید تا سال 2022 میلادی متوقف شوند.

در حوزه صنعت، گاز r410 با نام تجاری پیورون نیز شناخته می شود

در حوزه صنعت، گاز r410 با نام تجاری پیورون نیز شناخته می شود که یکی از تفاوت های اساسی گاز r410 با گاز r22 در این است که گازهای r410 یا پیورون دوستدار محیط زیست بوده و آسیب هایی که گاز r22 به محیط زیست می زند را ایجاد نمی کند. به همین دلیل، استفاده از گازهای r410 بسیار مورد توجه برندهای تولید کولر گازی قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین مزیت های گاز r410 نسبت به گاز r22 این است که گاز r410 توانایی ببیشتری را در جذب گرمای محیط داخل و افزایش سرمای داخل دارد. به این ترتیب می توان گفت که گازهای r410 دارای بازده بیشتری نسبت به گازهای r22 و دیگر گازها می باشند. به همین دلیل بسیاری از برندهای معتبر ساخت کولر گازی، استفاده از گاز r410 را به گاز r22 ترجیح می دهند.

به عنوان یکی دیگر از مزیت های گاز r410 می توان به پایین تر بودن نقطه جوش آن نسبت به گاز r22 اشاره کرد. نقطه جوش گاز r410 ، منفی 51.4 درجه سانتی گراد بوده در حالی که نقطه جوش گاز R22 منفی 40.8 درجه سانتی گراد می باشد. به همین دلیل است که گفته می شود، گاز r410 دارای راندمان و بازده بیشتری نسبت به گاز r22 می باشد.

در ادامه ی مطلب معایب گاز r410، به برخی دیگر از مزیت های گاز r410 نسبت به گاز r22 اشاره می کنیم

در ادامه ی مطلب معایب گاز r410، به برخی دیگر از مزیت های گاز r410 نسبت به گاز r22 اشاره می کنیم و پس از آن به بررسی معایب گاز r410 نیز می پردازیم. با ما باشید.

  • گاز r410 دارای آنتالپی بالاتری نسبت به گاز r22 می باشد که همین مسئله باعث می شود تا بازده آن از گاز r22 بیشتر باشد.
  • کمپرسور کولرهایی که در آن ها گاز پیورون یا همان گاز r410 استفاده شده است، خنک تر از r22 عمل می کنند و به دلیل استفاده ی این دستگاه ها از تکنولوژی “اور هیت” احتمال فرسایش آن ها نیز پایین تر می آید.
  • میزان سرمادهی و قدرت خنک کنندگی در دستگاه هایی که گاز r410 در آن ها استفاده شده است، بیشتر از دستگاه هایی می باشد که در آن ها گاز r22 مورد استفاده قرار گرفته است. زیرا کمپرسورهای گاز r410 دارای قدرت اعمال فشار بیشتری می باشد.
  • میزان خوردگی، سایش و فرسایش کولرهای گازی با گاز r410 کم تر از کولرهای گازی با گاز r22 می باشد. زیرا نسبت حلالیت گاز r410 در روغن سنتیتک بیشتر از حلالیت گاز r22 در روغن ماینرال می باشد. (باید به این نکته توجه داشت که برای هر گازی از روغن مخصوص به خود استفاده می شود.)

در قسمت بعدی، چگونگی شارژ این گاز را بررسی می کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب، ما را همراهی نمایید.

گاز r410 چگونه شارژ می شود؟

گاز r410 چگونه شارژ می شود؟
گاز r410 چگونه شارژ می شود؟

افرادی که تجربه ی استفاده از کولر گازی ها را داشته باشند، با این قضیه آشنا هستند که هر کولر گازی پس از مدتی استفاده نیاز به شارژ گاز خواهد داشت و کولرهای دارای گاز r410 نیز از این قضیه مستثنی نمی باشند.

البته باید به این نکته بسیار توجه داشت که در صورت کاهش گاز کولر و یا اتمام آن، ابتدا باید دلیل اصلی را جست و جو کنید. به طور مثال کاهش گاز کولر ممکن است که در اثر نشتی گاز و یا سایر مشکلات مرتبط اتفاق افتاده باشد.

در اولین مرحله؛ کاری که باید انجام دهید، این است که باید به برچسب فنی کولر گازی توجه کنید تا  از نوع گاز و مقدار گاز به کار رفته در سیستم سرمایشی خود مطمئن شوید.

همان طور که در ابتدای همین مطلب اشاره کردیم، گاز r410 خود از ترکیب دو گاز دیگر تشکیل می شود. به این ترتیب در هنگام کاهش گاز در دستگاه های دارای گاز r410 نمی توان تشخیص داد که کدام یک از گازهای موجود در ترکیب کاهش یافته است.

به همین دلیل در صورتی که در حدود 10 تا 15 درصد از گاز کل سیستم کاهش یافته باشد، باید گاز دستگاه را به طور کامل تخلیه کرده و مجددا آن را شارژ نمود. همچنین باید گفت که در صورتی که گاز کاهش یافته، از این مقدار کم تر باشد، می توانید مقداری از گاز r410 را به صورت مایع به دستگاه اضافه نمایید.

یکی از بهترین روش های شارژ کردن گاز r410 به صورت کپسول های وزنی می باشد

یکی از بهترین روش های شارژ کردن گاز r410 به صورت کپسول های وزنی می باشد. در این روش، مقدار گاز توسط ترازو اندازه گیری می شود. برای شارژ کردن دستگاه از این روش، بهتر است که مقدار لوله ای که برای نصب کولر گازی مورد استفاده قرار گرفته است را اندازه گیری نمایید.

در صورتی که این مقدار بیش از 5 متر بود، باید به ازای هر متر لوله بیشتر از 20 گرم گاز R410 را بیشتر به سیستم برای شارژ اضافه نمایید.

در صورتی که به منظور شارژ نمودن سیستم، ترازو را در اختیار نداشتید، می توانید از گیج مانیفولد استفاده کنید. البته در هنگام استفاده از گیج مانیفولد باید توجه داشته باشید که دمای اوپراتور 27 درجه سانتی گراد بوده و دمای کندانسور 25 درجه سانتی گراد باشد.

همچنین دقت کنید که گاز r410 را به اندازه ی 110 PSI تا 120 PSI  شارژ نمایید. یکی دیگر از نکات مهم این است که گاز مبرد r410 باید در هنگام شارژ کردن به صورت مایع بوده و برای شارژ کردن باید کپسول را سر و ته نمایید.

معایب گاز r410 چیست؟

معایب گاز r410 چیست؟
معایب گاز r410 چیست؟

گاز r410 یکی از پر کاربرد ترین و بهترین گازهای مورد استفاده در کولر گازی ها می باشد که نسبت به سایر گازهای کولرهای گازی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد. گاز خنک کننده ی r410 در سال های اخیر در سیستم های تهویه خانگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر برندهای معروف در زمینه ساخت دستگاه های تهویه ی خانگی از گاز r410 برای تولید دستگاه های خود بهره می برند.

باید گفت که نام علمی این گاز هیدرو فلوئورو کربن یا HFC می باشد که یکی از مزایای گاز r410 این است که دوستدار محیط زیست بوده و به لایه ی اوزون آسیبی نمی زند.

درست است که بسیاری از برندهای معروف تولید کننده سیستم های تهویه ی خانگی در دستگاه های جدید خود از این گاز استفاده می کنند، اما بهتر است که قبل از خرید دستگاه تهویه ی خانگی (کولر گازی) به گاز مورد استفاده در آن توجه کنید.

باید گفت که سیستم های تهویه خانگی طراحی شده برای گاز r410 دارای اجزای کوچک تری نسبت به سایر دستگاه ها می باشند. کپسول هایی که برای گاز r410 استفاده می شود، معمولا صورتی رنگ می باشند و بر اساس گفته ی متخصصان، اصولی ترین روش شارژ کردن گاز r410 از طریق آمپر دستگاه می باشد.

در دهه های اخیر معمولا برای تولید بیشتر دستگاه های تهویه ی خانگی از گاز r22 استفاده می شد

در دهه های اخیر معمولا برای تولید بیشتر دستگاه های تهویه ی خانگی از گاز r22 استفاده می شد که با توجه به اثر مخربی که این گازها بر محیط زیست داشتند، استفاده از آن ها منسوخ شده و در حال حاضر در بیشتر سیستم های تهویه خانگی از گاز r410 استفاده می شود.

باید به این نکته نیز توجه داشت که گاز r22 در مقایسه با گاز r410 دارای تراکم پذیری بیشتری می باشد و به همین دلیل در برخی از موارد دیده می شود که دستگاه های با گاز r22، سرمایش مطلوب تری را ایجاد می کنند.

یکی از معایب بسیار مهم در زمینه ی کولرهای گازی با گاز r410 این است که این دستگاه ها مقدار شارژ کم تری را در خود نگه می دارند و به همین دلیل کولرهای گازی با گاز r410 نسبت به کولرهای گازی با گاز r22 در مدت زمان کم تری به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهند کرد.

دستگاه های دارای گاز r410 معمولا دارای کندانسورهای بزرگ تری نسبت به دیگر دستگاه ها می باشند

دستگاه های دارای گاز r410 معمولا دارای کندانسورهای بزرگ تری نسبت به دیگر دستگاه ها می باشند. به این ترتیب گازی که از اوپراتور برگشت داده می شود، زمان بیشتری دارد تا گرمای خود را به اتمسفر منتقل نماید.

به دلیل این که گاز در این مرحله مقدار بیشتری گرما را از دست می دهد، در هنگام ورود به کمپرسور منقبض تر بوده و به همین دلیل کمپرسور نیروی کم تری لازم دارد تا گاز r410 را متراکم کند. به همین دلیل می توان گفت که کولرهای گازی با گاز r410 مقدار کم تری برق را نسبت به سایر کولرهای گازی با گازهای متفاوت، مصرف می کند.

یکی از نکات قابل توجه در مورد دستگاه های تهویه با گاز r410 این است که قطعات این دستگاه ها عمر بیش تری خواهند داشت و سرمای بیشتری را به محیط ساختمان عرضه کرده و همچنین دستگاه تهویه، ماندگاری بالاتری را خواهند داشت. این سیستم ها معمولا در مقایسه با سایر سیستم ها دارای میزان خوردگی و فرسایش کم تری می باشند.

یکی از معایب دستگاه های با گاز r410 این است که نسبت به سیار دستگاه ها قیمت بالاتری دارند. اما باید توجه داشت که خطر خراب شدن قطعات سیستم تهویه با گاز r410 نسبت به سایر سیستم ها کم تر می باشد. به این ترتیب مقدار هزینه ی بیشتری را که برای خرید این سیستم ها می پردازید، در واقع ضرر نکرده اید و هزینه ی استفاده از کیفیت بهتر را پرداخته اید.

معایب گاز r22 چیست؟

معایب گاز r22 چیست؟
معایب گاز r22 چیست؟

گاز r22 یا گاز فریون که دارای ترکیب شیمیایی هیدرو کلورو فلورو کربن (HCFC) می باشد، نوعی گاز قدیمی می باشد که مدت هاست در زمینه صنعت برای تولید لوازم خانگی مانند تهویه هوا، یخچال و … مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که اشاره کردیم، گاز r22 دارای نقطه جوش منفی 40.8 درجه سانتی گراد می باشد.

از جمله معایب گاز r22 می توان به این مسئله اشاره کرد که گاز r22 به شدت برای محیط زیست مضر بوده و باعث تخریب لایه ی اوزون می شود. به همین دلیل، بر اساس توافق های جهانی تصمیم گرفته شده است که از سال 2012 میلادی، از گاز r22 در صنعت استفاده نشده و همچنین از سال 2020 میلادی، در هیچ کدام از دستگاه های تهویه هوا از گاز r22 استفاده نشود.

احتمال ترک خوردگی

یکی دیگر از معایب مهم استفاده از گازهای r22 این است که احتمال ترک خوردگی در این سیستم ها نسبت به سایرین بیشتر می باشد. به دلیل این که در سیستم های تهویه دارای گاز r22 احتمال ترک خوردگی زیاد است، برای چرب نگه داشتن کمپرسور از روغن های مخصوصی استفاده می شود.

از جمله روغن های مناسب برای چرب نگه داشتن کمپرسورهای دستگاه تهویه با گاز r22 می توان به روغن سفید، روغن آلکیل بنزن، روغن پلی استر و موارد مشابه اشاره کرد.

باید توجه داشت که کمپرسورهای استفاده شده در دستگاه های تهویه با گاز r22 فشار کم تری نسبت به کمپرسور گاز r410 دارند. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که دستگاه های با گاز r22 نسبت به دستگاه های با گاز r410 به میزان بیشتری شارژ نگه می دارند.

گاز r410 چه کاربردی دارد؟

گاز r410 چه کاربردی دارد؟
گاز r410 چه کاربردی دارد؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، در گذشته برای دستگاه های تهویه بیشتر از گازهای r22 و r13B1 استفاده می شد که با تولید گاز r410 این گاز جایگزین سایر گازهای مخرب قبلی شد.

گاز r410 به دلیل این که در فشارهای بیشتری نسبت به سایر گازهای مبرد عمل می کنند، برای مقاوم سازی سیستم های با گاز r22 نمی توان از آن ها استفاده کرد. در سیستم هایی که به طور ویژه برای گاز r401 طراحی شده است، دارای اجزا و قطعات کوچک تری می باشد. به همین دلیل دستگاه های با گاز r410 معمولا وزن سبک تری نسبت به سایر دستگاه های تهویه خانگی دارند.

گاز r410 داری چه خصوصیات و ویژگی هایی می باشد؟

گاز r410 داری چه خصوصیات و ویژگی هایی می باشد؟
گاز r410 داری چه خصوصیات و ویژگی هایی می باشد؟

در هنگام نگهداری از کولرهای گازی باید توجه داشته باشید که سیلندرهای گاز r410 را در محلی نگهداری کنید که خشک و خنک باشد و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرند. یکی دیگر از نکات مهم این است که مبرد r410 در حالت مایع شارژ شود تا از ترکیب دقیق آن اطمینان حاصل شود.

استوانه های مبرد گاز دارای دریچه های دو پورت هستند و به همین دلیل جذب مایعات را آسان تر می کنند. نکته ی مهمی که در مورد گاز r410 وجود دارد، این است که این گاز غیر قابل اشتعال بوده و در طبقه بندی ایمنی در بخش A1 قرار می گیرد.

کمپرسورها باید با روغن پلی استر شارژ شده و از جمله سایر ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقطه جوش گاز r410 ، 51.5 درجه سانتی گراد می باشد.
  • GWP که یک پارامتر تعیین شده برای نشان دادن شدت میزان تأثیر یک ماده هنگام انتشار بر گرم شدن زمین می باشد. GWP گاز r410 نسبت به سایر گازها بسیار پایین تر می باشد.
  • وزن مولکولی گاز r410، 6 می باشد.
  • ODP که معیار و پارامتری برای نشان دادن میزان تخریب پذیری لایه اوزون می باشد، برای گاز r410 صفر می باشد.
  • این گاز در طبقه بندی ایمنی در رده A1 قرار می گیرد.
  • گاز r410 یک گاز غیر قابل اشتعال و ایمن می باشد.

کولرهای با گاز r410 را انتخاب کنیم یا کولرهای با گاز r22 ؟

کولرهای با گاز r410 را انتخاب کنیم یا کولرهای با گاز r22 ؟
کولرهای با گاز r410 را انتخاب کنیم یا کولرهای با گاز r22 ؟

در مطلب کاربردی معایب گاز r410،  به صورت کامل ویژگی ها و مشخصات گازهای r22 و r410 را بررسی کردیم و همچنین به مقایسه ی برخی از خاصیت های آن ها پرداخیتم. اما بسیاری از افراد ممکن است که در حین انتخاب کولرهای گازی دچار سردرگمی شوند.

همان طور که در بخش های پیش نیز اشاره کردیم، در هنگام انتخاب یک کولر گازی مناسب برای ساختمان خود باید به برخی از ویژگی های گاز مورد استفاده در آن توجه کنیم.

به طور مثال یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در نظر داشت این است که گاز مورد استفاده در کولر گازی سمیت کم تری داشته باشد و همچنین به میزان کم تری به محیط زیست آسیب برساند.

همان طور که پیش تر نیز بیان کردیم، گاز r410 نسبت به سایر گازهای مورد استفاده برای کولرهای گازی، دارای سمیت کم تری می باشد و همچنین این گاز دوستدار محیط زیست بوده و کم ترین آسیب را به محیط زیست و لایه ی اوزون وارد می کند.

گاز مورد استفاده قابل اشتعال نیست

یکی دیگر از نکاتی که باید توجه کنید، این است که گاز مورد استفاده قابل اشتعال نبوده و در زمان های حساس مانند خطرات طبیعی و حوادث دیگر، دستگاه تهویه شما دچار آتش سوزی نشده و باعث وارد شدن خسارت به ساختمان نمی شود. گاز r410 یک گاز غیر قابل اشتعال بوده و به همین دلیل کولرهای گازی دارای گاز r410 کم ترین میزان خطر را در هنگام بلایای طبیعی خواهد داشت.

داشتن نقطه جوش پایین گاز استفاده شده در کولرهای گازی باعث می شود که دستگاه تهویه در هنگام روشن بودن، دمای پایین تری داشته باشد و به همین دلیل میزان خوردگی و فرسایش آن کم تر می باشد. گفتیم که گاز r410 نسبت به سایر گازهای رایج دارای نقطه جوش پایین تری می باشد و به همین دلیل دمای دستگاه تهویه پایین می ماند.

با توجه به نکاتی که در این مطلب اشاره کردیم، در حال حاضر استفاده از کولرهای گازی با گاز r22 بر خلاف توافق های جهانی می باشد و همچنین تأثیرات مخرب بسیار زیادی نیز برای محیط زیست خواهد داشت. در حال حاضر برندهای معتبر تولید کننده ی دستگاه تهویه خانگی (کولر گازی) برای ساخت دستگاه های خود بیشتر از گاز r410 استفاده می کنند.

کلام آخر

بر اساس نظر کارشناسان در زمینه ی لوازم خانگی، کولرهای گازی با گاز r410 یکی از بهترین گزینه های موجود برای انتخاب دستگاه های تهویه برای ساختمان ها می باشد. در این مطلب به مزایا و معایب گاز r410 اشاره کردیم. در انتها نیز به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب گاز r410 را نام می بریم.

  • گاز r410 دوستدار محیط زیست بوده و به لایه اوزون آسیب نمی زند.
  • معمولا قطعات به کار رفته در دستگاه های با گاز r410 کوچک تر و سبک تر می باشند.
  • گاز r410 دارای آنتالپی بالایی می باشد.
  • احتمال فرسایش و خوردگی در این دستگاه ها پایین تر است.
  • گاز r410 دارای نقطه جوش پایین تری نسبت به سایر گازهای رایج می باشد.
  • این دستگاه ها دارای کندانسورهای بزرگ تری نسبت به بقیه می باشند.
  • این دستگاه ها دارای عمر طولانی تر و ماندگاری بیشتری خواهند بود.
  • میزان سرمادهی و خنک کنندگی دستگاه های با گاز r410 بیشتر از سایر کولرهای گازی می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *