ثبت نام گاز مایع و کپسول گاز دولتی

گاز مایع یا همان ال پی جی بعنوان سوخت خانگی در قالب کپسولهای گاز. بعنوان اصلی ترین سوخت در شهرهای فاقد لوله کشی گاز شهری در ایران است.

در ایران خرید کپسول گاز مایع ۱۱ کیلویی و ثبت نام گازمایع ، با شروع فصل سرما و برودت هوا تبدیل به چالش و معضل اصلی مردم شهرهای محروم از گاز شهری شده است.

با شروع سرمای هوا ، صف های طولانی در اغلب شهرهای محروم کشور بویژه در استان سیستان و بلوچستان معضلات جدی هم برای مردم هم برای شرکت های توزیع کننده گاز مایع بوجود آورده است.

این موضوع باعث شده است در یک سال اخیر با تمهیدات وزارت نفت بحث ثبت نام گاز مایع و ثبت نام کپسول گاز دولتی در قالب سامانه نرم افزاری ، بعنوان راه حل ساماندهی وضع موجود برای مردم ایجاد گردد.

آیا گاز مایع فقط در سوخت شهری استفاده می شود؟

ماموریت اصلی وزارت نفت ازابتدا به عنوان متولی اصلی تولید گازمایع از مبادی پالایشگاهی و در اختیار گزاشتن این محصول نفتی ازطریق 70 فقره شرکت های توزیع کننده گازمایع درسطح کشور، ارائه این محصول به مشترکین واقعی و مردم محروم از گاز شهری بوده است.

این زنجیره توزیع قرار بود مردم عشایر و روستاهای صعب العبور که امکان لوله کشی گاز شهری با توجه به شرایط خاص جغرافیایی آن مناطق وجود نداشت را از امکان دستیابی به گازمایع بی نیاز کند.

اما با افزایش قیمت بنزین و ارزان بودن گاز مایع بعنوان یک فرآورده نفتی با اشتعال مناسب ، کم کم مردم به فکر استفاده از راه اندازی تجهیزاتی افتادند تا بتوانند از گاز مایع بعنوان سوخت خودرو استفاده کنند. البته در همان زمان نیز جایگاه های عرضه سوخت گازمایع بصورت رسمی با ایجاد سامانه اشتراکی ثبت نام گازمایع از یک سری خودروهای شهری که غالبا خودروهای با پلاک دولتی یا عمومی بودند اقدام به توزیع سوخت می نمودند.

آیا ثبت نام گازمایع برای سوخت خودرو قانونی است؟

طی 30 سال اخیر مقوله استفاده از گازمایع برای سوخت خودرو و یا امکان ایجاد رسمی سامانه ثبت نام گازمایع شکل نگرفته است و بنابراین استفاده از گازمایع بعنوان سوخت خودروهای شخصی تخلف محسوب شده و این سوخت در ایران فاقد ایمنی لازم برای مالکین خودرو و مسافرین آن می باشد.

از کجا برای ثبت نام گاز مایع اقدام کنم ؟

گاز مایع در حال حاضر پس از کش و قوس های فراوان با توجه به تخصیص یارانه دولتی برای این محصول ، و برای اینکه صرفا به مشترکان فاقد امکان گاز شهری ارسال گردد از طریق سامانه سدف قابل خرید می باشد. سامانه سدف جهت تامین کپسول گاز مایع انواع مختلف مصرف کنندگان واقعی نظیر خانوارهای شهری و در صنایعی که نیاز به این شکل محصول دارند مانند صنایع کشاورزی، حمل و نقل دریایی، معادن، اقتصادی طراحی و پیاده سازی شده است.

قیمت کپسول گاز مایع چقدر است؟

در حال حاضر در کشور ایران برای سال 1403 قیمت هر سیلندر گاز سوبسیدی مبلغی به میزان ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان می باشد و این فروش از طریق شرکت های توزیع کننده گاز مایع مانند پرسی ایران گاز ، بوتان گاز، البرز گاز، و سایر شرکت های رسمی دارای سهیمه از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران می باشد.

سوالات متداول در خصوص ثبت نام گاز مایع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *