سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع

سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع


سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع | استنشاق کربن دی اکسید

مخزن CO2 که معمولا به عنوان مخزن یا سیلندر CO2 شناخته می شود، یک مخزن ذخیره سازی است که برای نگهداری و انتقال CO2 به شکل تحت فشار استفاده می شود. این مخازن در اندازه های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای مختلف، از آکواریوم های کوچک گرفته تا مناظر آبی بزرگتر وجود دارند. در دنیای فضای آبی، مخازن CO2 نقش مهمی در تامین یک منبع ثابت CO2 برای گیاهان آبزی در آکواریوم شما را دارند. یکی از سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع، مخازن هستند.

گیاهان برای انجام فتوسنتز به CO2 نیاز دارند، فرآیندی که در آن از نور برای تبدیل دی اکسید کربن و آب به گلوکز مورد نیاز برای رشد استفاده می کنند.  استفاده از مخزن CO2 تضمین می کند که گیاهان آکواریوم شما مقدار ثابتی از CO2 دریافت می کنند که به رشد سالم و پر جنب و جوش کمک می کند. علاوه بر این، با افزایش سلامت و رشد گیاه، عرضه ثابت CO2 به کنترل جلبک ها کمک می کند، زیرا گیاهان سالم تر برای کسب منابع با جلبک ها رقابت می کنند.

استنشاق کربن دی اکسید ( خطرات و نکات ایمنی)

دي اكسيد كربن يكي از گاز هاي مهم در چرخه حيات موجودات زنده مي باشد، این گاز بر اثر تلاشی مواد آلی و تخمیر قندها در نان و سایر مواد غذایی آزاد می‌شود. احتراق چوب، کربوهیدرات‌ها و سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ،‌ نفت و گاز طبیعی هم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند .

آنچه باید دانست این است که انتشار بيش از حد اين گاز در محيط زيست كه ناشي ا ز فعاليت هاي بشري است اثرات سوئي را بر محيط زيست گذاشته است . تحقيقات نشان داده است كه قرار گرفتن طولاني مدت در معرض مقادير متوسط و مشخصي از گاز دي اكسيدكربن مي تواند اثرات سوئي بر سلامتي د اشته باشد.

با توجه به اينكه دي اكسيد كربن گازي تقريبا بي بو و بي رنگ است تشخيص آن در محيط در مقادير كمتر از 40% مشكل بوده و همچنين تشخيص مسموميت با آن نيز دشوار است، زيرا علائم مسموميت با دي اكسيد كربن مشابه مسمويت با تعداد زيادي از آلاينده ها است و داراي اثر اختصاصي نيست.

ایمنی سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع

نگرانی اولیه ایمنی نشت گاز بعد از سیلندر یا مخزن است. در حالی که سیلندرها یا مخازن برای مقاومت در برابر فشار و آسیب طراحی شده‌اند،   فشار سیلندر CO2 در دمای معمولی اتاق حدود 860 psi است. سیلندرهای CO2 معمولی حدود 50 پوند ذخیره می کنند. CO2 مایع دو پوند CO2 مایع در فشار اتمسفر به حدود 20 فوت مکعب دی اکسید کربن گازی منبسط می شود یا با سرعت 535:1 منبسط می شود. این بدان معنی است که در یک اتاق بسته، گاز CO2 می تواند به سرعت با CO2 پر شود و یا فرد را مسموم کند یا تمام اکسیژن موجود برای تنفس را جابجا کند.

از آنجایی که دی‌اکسید کربن سنگین‌تر از هوا است، ابتدا هر محیط کوچک مانند زیرزمین یا زیر زمین را پر می‌کند. دمای CO2 مایع نیز مهم است. اگر گاز به سرعت خارج شود (مانند کپسول آتش نشانی) در دمای زیر صفر تخلیه می شود و مخلوطی از گاز CO2 و “برف” تولید می کند. این “برف CO2” برای لحظه ای همان دمای یخ خشک است (حدود -110 درجه فارنهایت یا -79 درجه سانتیگراد) و می تواند به سرعت منجر به یخ زدگی یا یخ زدگی پوست شود.

ذخیره co2 در محازن

سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع یا مخازن که در داخل خانه ذخیره می شوند باید به صورت عمودی در مقابل دیوار قرار گیرند و با یک زنجیر محکم شوند تا اطمینان حاصل شود که نمی توانند سقوط کنند و احتمال آسیب یا پارگی دریچه وجود نداشته باشد. مخازن CO2 حجیم باید به کف پیچ شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها نیز واژگون نمی شوند.  اطراف مخزن و سیلندرها در صورت امکان باید به خوبی تهویه شود و باید با هشدار ایمنی CO2 کنترل شود.  مخازن و سیلندرهای CO2 باید در مناطقی با دمای کمتر از 125F (51.7C) ذخیره شوند. مخازن و سیلندرهای CO2 باید همیشه به یک شیر کاهنده یا رگولاتور با شیر اطمینان فشار متصل شوند. مخازن CO2 نیز باید به بیرون تخلیه شوند تا هرگونه تخلیه در داخل خانه نزدیک کارکنان و مشتریان جمع نشود.

سیلندرهای CO2 چه رنگی هستند؟

 استاندارد رنگ برای سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع وجود دارد از جمله در ایالات متحده و سایر نقاط جهان. علاوه بر این، استانداردهای رنگ در ایالات متحده یک توصیه است و نه قانون. بنابراین، هرگز نباید به رنگ سیلندر CO2 تکیه کنید تا به شما بگوید چه گازی در داخل آن وجود دارد. در عوض، باید به برچسب کنار سیلندر دقت کنید.  با تمام این اخطارها، سیلندرهای بزرگ CO2 معمولاً دارای یک شانه خاکستری در بالای مخزن و زیر میل سوپاپ در سراسر جهان هستند. مخازن CO2 معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ هستند. سیلندرها یا کارتریج های کوچک CO2 می توانند هر رنگی باشند.

در حالی که دی اکسید کربن یک گاز طبیعی است، مقدار زیاد آن در هوا حداقل می تواند باعث سردرد، خواب آلودگی و در بدترین حالت مسمومیت یا خفگی شود. هوای تازه حاوی 0.04٪ CO2 (400 قسمت در میلیون) CO2 است. با این حال، یک مخزن یا شیر سیلندر نشتی، یا یک شیلنگ یا منیفولد نشتی می‌تواند به سرعت سطح CO2 را در یک منطقه بسته تا 3٪ یا بیشتر بسیار سریع افزایش دهد. این به این دلیل است که CO2 مایع تحت فشار تا 535 برابر حجم خود به عنوان گاز منبسط می شود.

کاربرد سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع

پیش ساز مواد شیمیایی در صنایع شیمیایی، CO2 به عنوان یک عنصر در تولید اوره و متانول استفاده می شود. کاربردهای مختلف تانک Co2 در ذخیره سازی این ماده شیمیایی نقش دارد. به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود و به عنوان پیشران و تنظیم کننده اسیدیته در صنایع غذایی استفاده می شود. برای تولید نوشابه های گازدار و آب سودا در صنعت نوشابه استفاده می شود. مجدداً این نوع مخزن Co2 از یک زنجیره دقیق تری از نگهداری سوابق عرضه استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که مخزن CO2 و CO2 درجه مواد غذایی از جابجایی مناسب استفاده می کند.

 Co2 جوشکاری به عنوان جو برای جوشکاری استفاده می شود زیرا به اکسید شدن فلزات واکنش نشان می دهد. در این کاربرد، مخزن CO2 از مخزن اضافه شده دیگری از نوع دیگری گاز، معمولاً استیلن یا اکسیژن استفاده می کند که بسته به نوع جوش یا برش در حال انجام است. در کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش با غرق کردن اطراف شعله با گاز CO2 استفاده می شود. این نوع مخزن CO2 به جای دریچه از دسته آسان تری استفاده می کند، بنابراین کاربر می تواند به جای چرخاندن شیر برای مدت زمان طولانی تری، به سرعت فشار داده و دریچه را باز کند.

درصنعت پزشکی برای تولید گاز قابل استنشاق با اکسیژن مخلوط می شود. برای افزایش بازیافت نفت در افزایش بازیافت نفت در جایی که به چاه های نفت یا فقط در مجاورت چاه های نفت تزریق می شود، استفاده می شود. هنگامی که در نفت زیرزمینی حل می شود، به عنوان یک عامل فشار دهنده عمل می کند و ویسکوزیته نفت خام را تغییر می دهد. سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع در برخی موارد از پمپ استفاده می کند تا به سرعت مقادیر زیادی مایع co2 را از چندین مخزن به سرعت حذف کند، قبل از اینکه فرصتی برای انبساط در خط داشته باشد.

مبرد CO2 مایع و جامد به عنوان مبرد به ویژه در صنایع غذایی و در یخچال بستنی و سایر مواد غذایی منجمد استفاده می شود. این روش از مخزن CO2 از یک مخزن حجیم بزرگتر برای تامین مایع در دماهای پایین و فشار پایین برای انجماد استفاده می کنند.

سخن پایانی

در این مطلب راجع به سیستم‌های توزیع کربن دی‌اکسید مایع صحبت کردیم. کربن دی اکسید مایع عموماً در صنایع غذایی و نوشیدنی، صنایع نفت و گاز، شیمیایی، سردسازی و انتقال حرارت و کاربردهای دیگر استفاده می‌شود. در هنگام خرید، خلوص و کیفیت محصول از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در نتیجه برای خرید حتماً باید به مراکز معتبر مراجعه کنید. تامین کنندگان معتبر می‌توانند این گاز مایع با کیفیت را مطابق با استانداردهای صنعتی و بهترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار دهند. جهت اطلاعات بیشتر تنها کافیست با کارشناسان ما در مجموعه بالن گاز تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *