عوارض گاز اتیلن اکساید

گاز اتیلن اکساید گازی بی رنگ و بدون بو می باشد که کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. این گاز یکی از پرمصرف ترین ترکیبات شیمایی می باشد که در صنایع مختلفی مثل صنعتی، پزشکی و کشاورزی کاربرد زیادی دارد. بیشترین موارد مصرف این گاز در تولید ضد یخ برای خودروها است. در برخی از موارد نیز به عنوان سم و برای از بین بردن آفات گیاهان نیز از آن استفاده می شود. ترکیب شیمیایی گاز اتیلن اکساید، اشتعال پذیری بسیار بالایی دارد از این رو استفاده از این گاز باید با احتیاط زیاد صورت گیرد و تمام نکات ایمنی مربوط به آن‌ رعایت شود‌. آیا در مورد عوارض گاز اتیلن اکساید چیزی می دانید؟ با ما همراه باشید!!

پیشنهاد مطالعه : خرید کپسول گاز اتیلن

 گاز اتیلن اکساید در اثر واکنش دو ماده کلرواتانول با سدیم هیدروکسید و تحت تاثیر حرارت بسیار زیاد تولید می شود. این گاز نفوذ پذیری بسیار بالایی دارد به طوری که تنها چند دقیقه بعد از استفاده کردن از آن، کاملا در محیط احساس می شود. برخی از گازهای اتیلن بوی بسیار ضعیفی دارند و برخی دیگر کاملا فاقد بو هستند. درست است که استفاده از گاز اتیلن در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد اما استفاده از آن باعث ایحاد آلرژی و حساسیت در بعضی افراد می گردد. متاسفانه با وجود مزیت هایی که این گاز دارد، به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می شود و اگر بیش از اندازه مصرف شود، باعث ایجاد عوارض هایی مانند مشکلات تنفسی می گردد. بیشتر کارگرانی که با این ماده به طور مداوم سروکار دارند، بیشتر در معرض مشکلاتی مانند سرطان و بیماری های تنفسی قرار گرفته اند.

 

عوارض گاز اتیلن اکساید چیست؟

گاز اتیلن اکساید همانند سایر محصولات شیمیایی دیگر، در کنار مزایایی که دارد، خطرات و عوارض جانبی زیادی نیز دارا می باشد که باید در هنگام استفاده از آن، نکات ایمنی آن رعایت گردد. از مهم ترین عوارض گاز اتیلن اکساید، سرطان زا بودن آن است. استفاده بیش از اندازه از گاز اتیلن، باعث بروز سرطان سینه یا لوزالمعده می گردد. اگر در محیطی که میزان گاز اتیلن در آن بیش از حد استاندارد باشد قرار بگیرید، با تنفس‌ هوای اطراف آن دچار مسمومیت خواهید شد.

از دیگر عوارض گاز اتیلن اکساید می توان به حالت تهوع، سردرد، گلو درد و غیره نیز اشاره کرد. در برخی موارد، تاری دید و سرفه های خشک نیز دیده شده است. از آنجایی که بیشترین عوارض این گاز مربوط به قسمت اندام های تنفسی بدن است، محدودیت هایی در استفاده از گاز اتیلن وضع شده است که تمامی صاحبان صنایع که از این گاز برای پیشبرد تولیدات خود استفاده می کنند، ملزم به رعایت آن ها هستند. یکی از محدودیت های مصرف گاز اتلین، مربوط به میزان مجاز مصرف آن است. نباید مصرف گاز اتیلن از مقدار مجاز فراتر رود در غیراینصورت باعث بروز عوارض و آسیب های احتمالی می گردد.

از دیگر محدودیت هایی که درباره مصرف گاز اتیلن در نظر گرفته شده است، مربوط به مدت زمان ماندن در محیطی که از گاز اتیلن استفاده شده است می باشد. به طور معمول می توان نهایت تا ۸ ساعت در محیطی که گاز اتیلن در آن جریان دارد حضور یافت. کارگران تنها در مدت زمان معینی قادر به فعالیت در محیط های صنعتی که گاز اتیلن در آن وجود دارد هستند. از دیگر نکات ایمنی که باید به هنگام استفاده از گاز اتیلن اکساید رعایت شود، کنترل میزان غلظت آن است. نباید در محیط هایی که از غلظت بالایی از گاز اتیلن استفاده می شود، مدت زمان زیادی باقی ماند چرا که باعث ایجاد تهوع و سردرد های متوالی می گردد و عوارض جبران ناپذیری بر اندام های تنفسی وارد می کند.

کاربرد اتیلن اکساید

گاز اتیلن اکساید در صنایع مختلفی مثل پزشکی، کشاورزی و صنعتی کاربرد زیادی دارد که به طور خلاصه به آن ها اشاره می‌ کنیم:

  • پزشکی

از این ماده برای استریل و ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی استفاده می شود. برخی از تجهیزات پزشکی در برابر فشار و گرما حساس هستند و نمی توان آن ها را از طریق فشار بخار استریل کرد. در نتیجه بهترین ماده برای ضدعفونی کردن این دسته از لوازم پزشکی، گاز اتیلن است.

  • کشاورزی

در کشاورزی و به منظور از بین بردن آفات گیاهان از گاز اتیلن استفاده می شود. مصرف مقدار کمی از گاز اتیلن اکساید، در کنترل حشرات موذی در باغ ها و مزارع کشاورزی نقش بسیار موثری دارد. از این گاز تا زمان رسیدن و برداشت محصولات کشاورزی و برای نابودی حشرات استفاده می گردد.

  • صنعتی

اصلی کاربرد گاز اتیلن اکساید در صنعت، تولید ضد یخ خودرو است. برای تولید انواع بطری های نوشابه، مواد شوینده های صنعتی و غیره نیز از این گاز استفاده می شود.

 

اکسید پلی اتیلن از کجا بخریم

قبل از خرید گاز اتیلن، باید از سلامت کپسول گاز اتیلن اطمینان حاصل نمود. در صورتی که هرگونه نشتی و فرورفتگی بر روی بدنه کپسول گاز مشاهده کردید، از خرید آن‌ خودداری کنید. وجود کوچک ترین ترک و نشتی بر روی کپسول، بسیار خطرناک بوده و باعث آسیب های زیادی می گردد. بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید این گاز کنید، حتما با خصوصیات و نکات ایمنی آن آگاه باشید تا در هنگام استفاده از آن خطری شما را تهدید نکند. برای اینکه محصولی که خریداری می کنید، خطر و عوارض کمتری داشته باشد، حتما آن را از معتبر ترین مراکز فروش تهیه نمایید تا از کیفیت و عدم نشتی آن اطمینان داشته باشید.

 

جمع بندی

برای اینکه بتوانید میزان عوارض گاز اتیلن اکساید را به حداقل برسانید، باید قبل از استفاده از  گاز اتیلن با تمام نکات ایمنی آن آشنا باشید. نگهداری از گاز اتیلن باید در فضاهای دارای تهویه مناسب و در محفظه های مخصوص انجام گیرد تا باعث نشتی آن نشود. تمامی فرایند نگهداری از گاز اتیلن باید زیر نظر کارشناسان مجرب و متخصص انجام گیرد تا باعث ایجاد خطراتی مانند آتش سوزی نگردد. گاز اتیلن نسبت به عوارض هایی که دارد از مزیت های زیادی برخوردار می باشد به همین دلیل استفاده از آن در سراسر جهان روبه گسترش است. اگر قصد دارید این ماده را تهیه نمایید می توانید به معتبر ترین فروشگاه های فعال در سطح کشور مراجعه کنید و گاز اتیلن را با مناسب ترین قیمت تهیه نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!