برای خرید شیر کپسول،داخلی انتخاب کنیم یا خارجی؟

شیر کپسول یکی از پرکاربردترین ابزارها در صنایعی است که با کپسول‌های حاوی گازهای مختلف سروکار دارند. با استفاده از این شیر می‌توان خروجی کپسول را کنترل کرده و آن را بر روی میزان دلخواه تنظیم کرد. این شیرها به‌طورمعمول بر روی انواع سیلندرها با حجم‌های مختلف و فشارهای متفاوت بسته می‌شوند. اما معمولا فشار گاز درون کپسول چیزی در حدود 250 بار است. برندهای مختلف ایرانی و خارجی در حال حاضر مشغول به تولید و عرضه انواع شیر کپسول هستند. اما پرسش اصلی اینجا است که آیا خرید شیر کپسول ایرانی بهتر است یا شیرهای کپسول خارجی؟ کیفیت کدام‌یک بیشتر است؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌های مختلف هریک از این شیرها به این پرسش پاسخ دهیم.

طبقه‌بندی شیر کپسول

شیر کپسول بر اساس معیارهای مختلفی طبقه‌بندی می‌شود. یکی از مهم‌ترین معیارها گازی است که در درون کپسول وجود دارد. در درون کپسول‌ها بسته به کاربردی که دارند گازهای مختلفی قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال مهم‌ترین گازهای موجود در کپسول اکسیژن، کربن دی‌اکسید و نیتروژن هستند. بر این اساس شیرهای کپسول ممکن است سوپاپ دار یا بدون سوپاپ باشند. معمولا شیرهایی که بر روی کپسول‌های حاوی گازهای خطرناک بسته می‌شوند، دارای سوپاپ هستند. همچنین مدل‌های رو پیچ و تو پیچ شیر کپسول نیز وجود دارند.

چه برندهایی در ایران شیر کپسول ایرانی می‌سازند؟

BBB معروف‌ترین برند تولید شیر کپسول ایرانی است که کارخانه آن در شهر قزوین قرار دارد. محصولات این برند دارای گواهینامه ISO 9001:2008 هستند. شیر کپسول‌های BBB بیشتر از جنس برنج بوده و برای مصارف مختلف ازجمله شیر کپسول گازهای خنثی کاربرد دارند. این شرکت علاوه بر تولید انواع والوها، شیرهایی را برای مخازن با محتویات گازی مختلف تولید می‌کند. به‌عنوان‌مثال شیر مخازن نگه‌دارنده CNGمخصوص خودرو یا مخصوص مصارف خانگی ازجمله محصولات این برند است. به‌علاوه انواع کپسول‌های اکسیژن، کربن دی‌اکسید و هیدروژن نیز می‌توانند از شیر کپسول ایران شیر استفاده کنند. در کنار این‌ها ایران شیر به تولید شیر انواع کپسول آتش‌نشانی اشتغال داشته و همواره در تلاش است تا بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت به مشتریان خود عرضه کند.

شیر کپسول ژاپنی ساخت ایران

علاوه بر ایران شیر کارخانه‌های دیگری نیز در ایران مشغول شبیه‌سازی شیر کپسول ژاپنی هستند. شیر کپسول BBBمشهورترین برند شیر کپسول ژاپنی است که به دلیل کیفیت منحصربه‌فرد خود بسیار کاربرد دارد. محبوبیت شیر کپسول BBB باعث شده که کارخانه‌های ایران نیز مشغول به تولید و عرضه شیر کپسول طرح BBB شوند. به‌این‌ترتیب مشتریانی که دوست دارند شیری با برند BBB اما با قیمت کمتر داشته باشند، می‌توانند از نمونه‌های ایرانی آن استفاده کنند. البته نمونه‌های چینی شیر کپسول BBB نیز در ایران وجود دارند.

شیر کپسول اصل ژاپنی

همان‌طور که گفتیم برند BBB درواقع یک برند ژاپنی است اما به دلیل محبوبیت این برند برخی از کارخانه‌های ایرانی و چینی اقدام به شبیه‌سازی این نوع شیر کپسول کرده‌اند. بااین‌حال اگر می‌خواهید کیفیت این نوع شیر کپسول را به‌طور واقعی تجربه کنید باید به دنبال شیر کپسول اصل ژاپنی بگردید. شیرهای اصل ژاپنی که در فروشگاه‌های ایران عرضه می‌شوند بسیار باکیفیت بوده و به طبع قیمت آن‌ها نیز بالاتر است. در ساخت این نوع شیر کپسول‌ها از مغزی و شفت بسیار باکیفیت استفاده شده و می‌توان از آن‌ها برای انواع گازهای خنثی، مایع یا سوختی استفاده کرد. شیر کپسول BBB بیشتر برای کپسول‌های حاوی اکسیژن یا استیلن استفاده می‌شود. این شیر از جنس برنج آلیاژی بوده و می‌تواند فشار کاری در محدوده 170 تا 250 بار را تحمل کند.

شیر کپسول لهستانی

یکی دیگر از برندهای حاضر در بازار شیر کپسول ایران شیر کپسول لهستانی است. این نوع شیر کپسول‌ها بیشتر از جنس فولاد بوده و یا در دسته شیر استیل قرار می‌گیرند. شیر کپسول لهستان را می‌توان بر روی انواع کپسول‌های حاوی گازهای مختلف به کار برد. به‌عنوان‌مثال از نمونه‌های سوپاپ دار این نوع شیر برای کپسول‌های حاوی دی‌اکسید کربن و یا دیگر گازهای خطرناک استفاده می‌شود. شیر کپسول لهستانی نیز مانند دیگر انواع شیر کپسول دارای نمونه‌های مختلفی است.

به‌عنوان‌مثال شیرهایی که برای گازهای خنثی استفاده می‌شوند، از نوع راست‌گرد هستند. همچنین شیرهای کپسول چپ‌گرد لهستان بیشتر برای کپسول‌های حاوی گازهای آتش‌زا استفاده می‌شوند. برای کپسول هلیوم نیز از شیر کپسول تو پیچ لهستانی استفاده می‌شود. شیرهای رو پیچ نیز بیشتر برای تنظیم فشار گاز خروجی از کپسول‌های آرگون و نیتروژن مورداستفاده قرار می‌گیرند. شیر کپسول لهستانی بر اساس استاندارد BS3 یا BS4 ساخته می‌شود و می‌تواند تا فشار کاری 450 بار را تحمل کند. همچنین در میان این شیرها می‌توان شیرهایی از جنس آهن یا فولاد را پیدا کرد که فنرهای نگه‌دارنده آن‌ها از آلومینیوم یا پلاستیک ساخته شده‌اند. همچنین نمونه‌های برنجی این شیرها با فنرهای فولادی نیز در بازار یافت می‌شوند.

چه نوع شیر کپسولی برای چه سیستمی استفاده می‌شود؟

علاوه بر اینکه در هنگام خرید شیر کپسول باید به برند شیر توجه کنید، این نوع کاربری شیر کپسول است که جنس و نوع آن را تعیین می‌کند. به‌عنوان‌مثال شیر پنوماتیک تنها برای کنترل فشار خروجی از سیستم‌های پنوماتیک مورداستفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های پنوماتیک سیستم‌هایی هستند که برای انتقال قدرت از نیروی هوای فشرده استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها در موتورهای دیزلی و انواع ابزارهای برقی کاربرد دارند. شیر پنوماتیک هم می‌تواند برای کنترل جریان هوا یا گاز خروجی از کپسول مورداستفاده قرار گیرد و هم می‌تواند سایر سیالات مانند آب و روغن را کنترل کند. این نوع شیرها بسته به تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها، مکانیسم‌های باز و بسته شدن انواع پورت‌ها، موقعیت سوپاپ‌ها و تعداد مسیرهای جریان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

نوع دیگری از شیر کپسول که امروزه رواج زیادی پیدا کرده است، شیر کپسول کامپوزیت نامیده می‌شود. کپسول‌های کامپوزیت از جنس آلومینیوم بوده و می‌توانند تا فشارهای بالا مثلا 500 بار را تحمل کنند. استفاده از نخ و الیاف مخصوص در ساختار این کپسول‌ها توانسته به آن‌ها در تحمل این فشار کمک بسیاری کند. این نوع سیلندرها بیشتر در تفنگ‌های مربوط به انواع بازی‌ها مانند پینت بال یا پی سی پی مورداستفاده قرار می‌گیرند. شیر کپسول کامپوزیت دارای شفت و مغزی از جنس برنج است. این شیر در بازار به نام شیر ضد انفجار نیز شناخته می‌شود. اما متاسفانه چنین خاصیتی در آن وجود ندارد.

مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام خرید شیر کپسول به خاطر داشته باشید

هرچند تا اینجای کار به‌صورت جسته‌گریخته به نکاتی که باید در زمان خرید و انتخاب شیر کپسول در نظر داشته باشید، اشاره کردیم اما بد نیست که این نکات را در قالب بخشی برای شما یادآوری کنیم تا بتوانید به‌راحتی در زمان خرید شیر کپسول این چک‌لیست را کنترل کنید.

جنس شیر کپسول

این ویژگی بسته به اینکه این شیر برای چه نوع گازی استفاده می‌شود متفاوت است. به‌عنوان‌مثال برای گازهای خنثی بیشتر از شیرهای برنجی استفاده می‌شود. همچنین شیر کپسول کامپوزیت نیز بیشتر از برنج ساخته می‌شود.

نوع شیر کپسول

باز هم بسته به گاز موجود در کپسول باید شیر کپسول متفاوتی را انتخاب کرد. کپسول‌های حاوی گازهای آتش‌زا از شیر کپسول‌های تو پیچ استفاده می‌کنند و کپسول‌های حاوی گازهای خطرناک باید به شیرهای سوپاپ دار مجهز شوند.

  • فشار کاری

فشار کاری شیر کپسول تعیین‌کننده این نکته است که این شیر بر روی چه نوع کپسولی بسته می‌شود و قدرت تحمل و کنترل چه فشاری را دارد.

  • رزوه ورودی و خروجی

رزوه درواقع شیارهای موجود در پیچ یا مهره هستند که می‌توانند با تبدیل حرکت چرخشی به خطی باعث حرکت مهره در پیچ شوند. برای شیر کپسول این رزوه‌ها بسته به متد و دستگاه ساخت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

  • ظرفیت کپسول و گاز درون آن

برای انتخاب نوع شیر باید حتما به ظرفیت کپسول و گازی که در درون آن نگهداری می‌شود، دقت کنید. این دو موضوع به‌طور مستقیم با نوع شیری که انتخاب می‌کنید ارتباط دارند.

  • برند شیر کپسول

برندهای مختلف شیرهای کپسولی با کیفیت‌های مختلف می‌سازند. درنتیجه این شیرها ازنظر جنس، نوع و فشار کاری کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین بازه قیمتی برندهای مختلف نیز متفاوت است. بنابراین در زمان خرید شیر کپسول باید چک‌لیست بالا را با توجه به برندی که انتخاب کرده‌اید پر کنید.

شیر کپسول ایرانی را انتخاب کنیم یا خارجی؟

اما درنهایت باید به این سوال پاسخ دهیم که بالاخره شیر کپسول ایرانی بهتر است یا خارجی؟ همان‌طور که احتمالا تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید، هریک از انواع شیر کپسول چه خارجی باشند و چه ایرانی برای کاربردهای مختلفی ساخته شده‌اند. بنابراین پیش از اینکه درباره خارجی یا داخلی بودن شیر کپسول خود تصمیم‌گیری کنید، باید هدف خود را از خرید مشخص کنید. اگر اولویت شما در خرید بودجه است، بدون شک انتخاب شیر کپسول ایرانی هزینه کمتری روی دست شما خواهد گذاشت. زیرا کارخانه‌های آن در داخل ایران بوده و درنتیجه هزینه ساخت و عرضه تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

ازنظر کیفی نیز باز هم می‌توان گفت که سطح کیفیت موردنظر در انتخاب شیر کپسول بستگی به جایی دارد که می‌خواهید از آن استفاده کنید. شیر کپسول ژاپنی در میان اهل‌فن به‌عنوان یک شیر کپسول بسیار باکیفیت شناخته می‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد در مواردی که با فشار کاری بالا و یا گازهای خطرناک سروکار دارید این نوع شیر کپسول را انتخاب کنید. البته همان‌طور که گفتیم نمونه‌های ایرانی و چینی شیر کپسول BBB با قیمت پایین‌تر در بازار ایران عرضه می‌شوند. بنابراین اگر حساسیت کارتان بالا است باید در زمان خرید دقت کنید که شیر کپسول اصل ژاپنی خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

بنابراین درمجموع نمی‌توان یک نسخه قطعی برای انتخاب میان شیر کپسول ایرانی یا خارجی پیچید. زیرا این شما هستید که باید با در نظر گرفتن تمامی اولویت‌های خود، ظرفیت کپسول و گازی که در آن نگهداری می‌شود نوع شیر را تعیین کرده و سپس درباره ایرانی یا خارجی بودن آن تصمیم بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *