نیتروژن مایع از کجا بخرم

امروزه بسیاری از صنایع با نیتروژن مایع سرو کار دارند. یکی از چالش های صنایعی که از نیتروژن مایع استفاده می کنند این است که؛ نیتروژن مایع از کجا بخریم. شاید بپرسید نیتروژن مایع چیست؟ نیتروژن مایع در اصل همان نیتروژن خالصی است که به صورت مایع ارائه می شود. نیتروژن مایع از تقطیر جزء به جزء هوا ساخته می شود و چگالی آن از هوا کمتر است. از نیتروژن مایع در صنایع مختلف استفاده می شود و به همین دلیل، صنایع مختلفی به دنبال تهیه آن هستند، زیرا در بیشتر صنایع نیتروژن مایع پر کاربرد است. حال اگر می خواهید پاسخ سوال نیتروژن مایع از کجا بخریم را بدانید، ما به شما در این مقاله کمک می کنیم.

فلاسک نیتروژن mve آمریکا
فلاسک نیتروژن mve آمریکا

نیتروژن مایع

همانطور که گفتیم؛ نیتروژن مایع شکل تغییر حالت یافته از گاز نیتروژن خالص است. همین آیتم باعث شده است تا شباهت های زیادی نیز میان این دو وجود داشته باشد. دو ویژگی بی رنگ و بی بو بودن هر دو این مواد است که شباهت این دو را شدت می بخشد. لازم به ذکر است، داشتن این مشخصات در کنار ظاهر مایع این ماده باعث شده است تا شباهت هایی نیز با آب داشته و تشخیص آن ها از یکدیگر به دقت و توجه بیشتری نیاز داشته باشد. تماس این مانده با با بافت های زنده می تواند باعث یخ زدگی و سرمازدگی شده و نتایج غیر جبرانی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که باید بدانیم نیتروژن مایع از کجا بخریم که مورد اطمینان باشد.

روند تولید نیتروژن مایع

همان طور که میدانید، هوایی که نفس می کشیم، مخلوطی  از  انواع  گاز مختلف، نظیر اکسیژن،  نیتروژن، دی اکسید کربن و… است؛ که با  انذازه های تقریبا معلومی در کنار هم قرار گرفته اند. در صورتی که هوای مایع تحت تقطیر جزء به جزء اگر باشد، نیتروژن مایع به را به ما می دهد. در اصل در این روش ترکیب گاز مورد نظر تحت تاثیر گرما و حرارت خیلی زیادی قرار می گیرد. با توجه به این نکته که، هر یک از اجزای متفاوت هوا دمای جوش مختلفی دارند، هر کدام از آن ها با قرار گرفتن در دمای جوش مربوط پس از تقطیر شدن در مرحله بعد به شکل مایع در می آیند. پس نباید بخاطر روند تولید، چالش داشته باشید که نیتروژن مایع از کجا بخریم.

در این حالت هر یک از اجزای گازی با زمان کوتاهی که صرف می شود، از سایر اجزا جدا شده و به شکل مایع در می آید. ، اکسیژن مایع، نیتروژن مایع،دی اکسید کربن مایع و … از نمونه های بسیار پر کاربرد برای جداسازی اجزای مخلوط گازی از همدیگر به روش تقطیر جزء به جزء هستند.

نیتروژن مایع در غواصی

نیتروژن مایع حتی در غواصی هم استفاده می شود و صنایع دریایی را هم درگیر چالشی کرده که، نیتروژن مایع از کجا بخریم. نیتروژن مایع، برای غواصی‌هایی در عمق زیاد؛ از ترکیب ۲۰ درصداکسیژن همراه با ۸۰ درصد نیتروژن استفاده می‌شود،(بانام تجاری هلیوکس شناخته می‌شود). این ترکیب بسیار سبک است و خطرات هلیوم را برای غواص ایجاد نخواهد کرد. این مایع  به غواصان این امکان را می دهد تا برای مدت طولانی تری بدون نیاز به رفتن روی سطح آب  برای اکسیژن؛ بتوانند راحت غواصی کنند. در غواصي با نیتروژن، به دلیل وجود فشار در زير آب که بيشتر از فشار اتمسفري در سطح است، مقدار جذب نيتروژن از طريق ريه ها در خون افزايش مي يابد.

کپسول گاز نیتروژن مایع
کپسول گاز نیتروژن مایع

نیتروژن مایع در پزشکی

در بسیاری از زیر شاخه های متنوع پزشکی از نیتروژن مایع استفاده می‌کنند، زیرا سردی شدید آن می‌تواند زگیل‌ها را روی دست‌ها یا صورت افراد منجمد کند، انواع خاصی از سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و از رد پیوند پوست جلوگیری کند. حتی می تواند بافت ها و اندام ها را منجمد کند تا پزشکان بتوانند راحت تر آنها را زیر میکروسکوپ مطالعه کنند. شما حتی اگر خودتان هم مدت زمان زیادی را با نیتروژن مایع بدون استفاده از لباس ایمنی کار کنید، ممکن است بافت بدنتان آسیب ببینید و منجمد بشود. از نیتروژن مایع نیز به عنوان یک کرایوژن برای حفظ خون و  بافت ، انجماد و سایر نمونه‌های بیولوژیکی و برای انجماد و تخریب بافت‌های بیمار (سرطان و ضایعات پوستی) نیز بسیار استفاده می شود.

 

نیتروژن مایع از کجا بخریم مورد اطمینان است؟

شرکت ها و کارخانه های ارائه دهنده نیتروژن مایع، به میزان مورد نظر شما آن را، در تانک های ازت با دیواره دو جداره خلأ به دست مصرف کنندگان می رسانند. لازم به ذکر است باید دقت کنید، در زمان خرید نیتروژن مایع، فلاسک ها باید با سیستم خلأ و دو جداره باشند. آیتم دیگری که حائز اهمیت است این است که، درپوش آن باید کمی شل و گشاد باشد تا از بیشتر شدن فشار نیتروژن در مخزن جلوگیری کند. تمام درپوش ها در فلاسک، نقش شیر سیلندر در کپسول های گاز را دارند که لازم است به اندازه کافی محکم بسته بشوند.هنگام جا به جا کردن و حمل و نقل نیتروژن مایع هرگز رعایت نکات ایمنی  فراموش نکنید .

زیرا کمترین برخورد این ماده با جسم گرمتر از آن، باعث افزایش دمای آن و رسیدن آن به بیشتر از -196 درجه سانتی گراد می شود. به همین دلیل باید از هرگونه تماس میان نیتروژن مایع با اجسام دیگر جلوگیری کرد. منظور از جسم خارجی حتی می تواند همین هوای اطرافتان باشد! لازم به ذکر است که بدانید، هوا تقریبا”  220 درجه سانتی گراد از نیتروژن مایع گرم تر است و به همین دلیل به هیچ عنوان نباید در زمان جا به جایی با یکدیگر تماس داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه : گاز هلیوم از کجا تهیه کنیم؟

کلام پایانی

اگر هنوز هم سوالتان این است، نیتروژن مایع از کجا بخریم؟ باید بگویم شما می توانید برای خرید با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید و به راحتی خریدتان را انجام دهید. فقط یادتان نرود قدرت نیتروژن مایع بسیار زیاد است و اگر موارد احتیاطی را رعایت نکنید ممکن است باعث ایجاد آسیب و خسارت های جبران ناپذیر شوید. و البته، با اضافه کردن مقدار زیادی نیتروژن به هوا مقدار اکسیژن هوا کم می شود و شاید این امر  باعث خفگی و در نهایت مرگ فرد شود. از نیتروژن مایع در مکان هایی با تهویه استاندارد استفاده کنید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!