مخزن اکسیژن مایع

معمولاً تجهیزات شامل یک مخزن، یک بخارساز و یک ایستگاه کنترل فشار هستند (شکل را ببینید). مخازن ممکن است شکل کره‌ای یا استوانه‌ای داشته باشند. آن‌ها می‌توانند به عنوان مخازن ثابت در مکان‌های مشخص نصب شوند یا بر روی چهارچوب واگن یا کامیون نصب شده و به راحتی قابل حمل باشند. ظرفیت آن‌ها از ۱٬۸۹۳ تا ۱٬۵۸۹٬۸۷۳ لیتر (از ۵۰۰ تا ۴۲۰٬۰۰۰ گالن) متغیر است.  مخزن اکسیژن مایع کرایوژنیک با استفاده از عایق پودری و در فضای چندجداره تحت فشار واقع شده و با ادوار مختلف برای کنترل پر کردن محصول، جمع‌آوری فشار، تخلیه فشار، خروج محصول و ایجاد واکیوم در مخزن تجهیز شده‌اند. این مخازن طبق مشخصات ملی برای فشارها و دماهای مورد نیاز طراحی شده‌اند.

با 20.8٪ حجمی، اکسیژن دومین عنصر مهم در جو است. اکسیژن مایع رنگ آبی پررنگ و بسیار سرد است. اگرچه قابل اشتعال نیست، اکسیژن یک اکساینده قوی است و برای حفظ زندگی ضروری است.

مشخصات مخزن اکسیژن مایع کرایوژنیک

اکسیژن با تقریباً همه مواد آلی و تمامی فلزات واکنش می‌دهد، معمولاً با ایجاد یک اکسید. موادی که در هوا سوخت می‌شوند، در اکسیژن با قدرت بیشتر می‌سوزند. تجهیزات مورد استفاده برای تأمین اکسیژن باید به الزامات تمیزکاری دقیق پاسخ دهند، و سیستم‌ها باید از موادی ساخته شوند که دارای دماهای اشتعال بالا هستند و در شرایط خدمت غیر واکنشگر به اکسیژن باشند. مخزن اکسیژن مایع کرایوژنیک  باید به‌طور مطابق با کدهای انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) ساخته شوند و برای مقاومت در برابر دماها و فشارهای فرآیندها طراحی شوند. اکسیژن مایع یک مایع کریوژنیک است. مایعات کریوژنیک گازهای مایع هستند که دمای جوی عادی آنها کمتر از -90 درجه سانتی‌گراد (–130 درجه فارنهایت) است. اکسیژن مایع دمای جوی جوش آن -183 درجه سانتی‌گراد (–297 درجه فارنهایت) دارد.

اکسیژن مایع مخزن نگهداری فشار کریوژنیک شامل گیرندگان دو لایه است. مخزن و استوانه داخلی به بدنه عایقی پر شده بیرونی جهت محافظت از گرمای اطراف مجهز شده‌اند. مخزن ذخیره اکسیژن مایع به گونه‌ای توسعه یافته است که اطمینان حاصل شود که مقاوم و جمع و جور در کنترل آسان باشد. سیستم فشاردهی طراحی شده برای استفاده در فشار دهی اکسیژن گازی در حین افزایش انتقال به سفینه‌های مایع است. زیرا این سیستم فشاردهی برای کنترل همزمان باز و بسته کردن یک سوپاپ در پایین و پر شدن به بالا استفاده می‌شود، انتقال مایع باعث کاهش فشار ناشی از توزیع می‌شود، که انسان راحتی جریان یکنواخت در مخازن اکسیژن مایع فراهم می‌کند.

ویژگی‌های مخزن اکسیژن مایع کرایوژنیک

– ساختار لوله‌ای ساده

– نیاز به تعویض مواد عایق به صورت منظم ندارد

– عایق بسیار عالی و تبخیر استاتیک کم

– عملکرد سیستم کوچک و نیاز به فضای کم

– مخازن خارج شده می‌توانند از مایع کریوژنیک با اتصال به یک بخارساز و پمپ کریوژنیک خارج شوند.

– نیاز به فضای کم و ایمنی بالا

– عملی و ساده در عمل

– مخازن ذخیره‌سازی کریوژنیک با عایق خالی از هوا برای ذخیره‌سازی اکسیژن مایع، نیتروژن، آرگون و گازهای مایع دیگر استفاده می‌شوند.

– کاهش حداقل تبخیر به دلیل خروج بالا و درجه پر شدن با فضای عایق از پودر گسترده / عایق چند لایه فوق.

– نصب ساده و نگهداری ارزان، کل کشتی به رنگ اپوکسی سفید شده است.

– مخزن داخلی با ساختار جمع و جور از فولاد ضد زنگ و محفظه خارجی از فولاد کربنی ساخته شده است.

– مجهز به شیرهای ایمنی، نشانگر سطح مایع، شیرهای جمع‌آوری فشار، ژاک فشار سنج و ترتیبات دیگر.

– ابزارها به‌طور مناسب برای دسترسی و عملکرد قرار گرفته‌اند و شیر دوگانه بازگشت با دستگاه ایمنی؛

– مناسب برای انتقال گاز مایع و گاز در فاز بخار در فشارهای عملیاتی فعلی به خطوط توزیع.

– سیستم ترموسیفون برای کشتی‌های ذخیره سازی جهت پر کردن سیلندر به منظور کاهش از دست رفتن پر کردن.

– تمام شیرها و تجهیزات ایمنی به استانداردها و مجوز از CCOE ناگپور تطابق دارند.

– مخازن متحرک به دقت برای ارائه بار مفید وزن حمل و تجهیز شده با بابین قدرتمند برای جبران نیاز به پمپ انتقال طراحی شده‌اند.

شیشه‌های مایع کریوژنیک

شکل زیر یک نمونه از شیشه‌های مایع کریوژنیک را نشان می‌دهد. این یک مخزن زیر فشار با پوشش عایق فاقد هوا است. این شیشه‌ها به شیرهای تخلیه و دیسک‌های شکست مجهز هستند که آنها را در برابر افزایش فشار حفاظت می‌کنند. این مخازن با فشارهای تا ۲۴ اتمسفر (۳۵۰ پوند بر اینچ مربع) عمل می‌کنند و دارای ظرفیتی از ۸۰ تا ۴۵۰ لیتر مایع هستند. اکسیژن می‌تواند به صورت گازی با عبور مایع از یک بخارساز داخلی یا به صورت مایع با فشار بخار خود به دست آید. برای اطلاعات بیشتر درباره ساخت و عملکرد مخزن اکسیژن مایع کرایوژنیک با مشاورین ما در بالن گاز تماس بگیرید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!