گاز هلیوم را می‌توانیم یکی از شناخته شده‌ترین گازهای جدول تناوبی معرفی کنیم که این گاز به دلیل بی‌خطر و غیر سمی بودن کاربردهای فراوانی در صنایع پزشکی، گردشگری و حتی خانگی دارد. در حال حاضر از گاز هلیوم برای پر کردن بادکنک‌ها و تجهیزات بازی در حجم زیاد استفاده می‌شود.

این نوع گاز وزن بسیار سبکی داشته و واکنش پذیری پایینی دارد، به همین دلیل امروز شاهد افزایش استفاده از آن در بیشتر کشورهای جهان مخصوصاً ایران هستیم. بیشترین استفاده از گاز هلیوم در خانه مربوط به پر کردن بادکنک‌ها و استفاده از آن در جشن‌ها و مهمانی‌ها است. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری از گاز هلیوم خانگی به دست بیاورید می‌توانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

2)استفاده ی مجدد از کپسول های هلیوم یکبار مصرف
 

مشخصات کلی گاز هلیوم

قبل از پرداختن به موضوع اصلی و توضیح در مورد گاز هلیوم خانگی بهتر است با مشخصات فنی و شیمیایی این ماده بیشتر آشنا شوید؛ این مشخصات عبارت است از:

  • این گاز بی‌مزه، بی‌بو و بی‌رنگ است.
  • بعد از هیدروژن، سبک‌ترین گاز در جهان به حساب می‌آید.
  • نقطه ذوب و جوش بالایی دارد.
  • عدد اتمی آن 2 است.
  • چگالی بسیار کمی در نقطه جوش یا اتمسفر دارد.
  • در حالت کلی بی‌خطر است ولی به سرعت آتش می‌گیرد و اصلاً نباید آن‌را نزدیک آتش یا تجهیزاتی با درجه حرارت بالا قرار داد.

 

 

  • همانطور که میدانید دو نوع کپسول گاز هلیوم در بازار وجود دارد:
     

گاز هلیوم خانگی

ممکن است تاکنون نام این گاز را زیاد شنیده باشید؛ امروز برخی از کتاب‌ها اقدام به آموزش تولید گاز هلیوم در خانه کرده‌اند. در این مورد باید بگوییم گازی که ایجاد می‌شود گاز هلیوم نیست و گاز کربن دی اکسید است! این ترکیب در برخی از کتب علوم مدرسه جهت ساخت کوه آتشفشان آموزش داده شده است. تاکنون شاهد انجام آن توسط بسیاری از افراد برای تولید گاز هلیوم بدون خطر و خانگی بوده‌ایم.

موضوع مهمی که باید توجه داشته باشید این است که بیشتر افراد فکر می‌کنند پس از این‌که اقدام به ترکیب سرکه و جوش شیرین کردیم، گاز هلیوم ایجاد می‌شود. این موضوع غلط است و گازی که ایجاد می‌شود، گاز کربن دی اکسید می‌باشد. البته مقدار تولید این گاز بسیار ناچیز بوده و نمی‌توان از آن برای پر کردن بادکنک با اندازه بزرگ استفاده کرد.

همچنین این کار سبب هدر رفتن هزینه و انرژی شما می‌شود و همان‌طور که گفتیم گازی که تولید می‌شود گاز هلیوم نیست. پس بهتر است به جای این‌که به فکر تولید گاز هلیوم خانگی باشید، آن را به صورت آماده تهیه کنید.

آیا تولید گاز هلیوم در خانه امکان‌پذیر است؟

خیر؛ میزان زیادی از گاز هلیوم در هوا وجود دارد و امروز اقدام به تولید آن در کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های شیمی می‌شود. در نظر داشته باشید تولید این گاز به دلیل این‌که آتش گیر است در خانه می‌تواند عواقب و عوارض جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

پس هیچ‌گاه سعی نکنید اقدام به تولید گاز هلیوم کنید و در صورتی که برای جشن‌ها و مهمانی‌های خود و برای پر کردن بادکنک‌ها یا دیگر تجهیزات تزیینی گاز هلیوم احتیاج دارید، بهتر است آن‍ها را به صورت آماده خریداری کنید.

مهم‌ترین کاربردهای گاز هلیوم

اشخاصی که می‌خواهند اقدام به تولید گاز هلیوم خانگی کنند بهتر است قبل از این کار از کاربردهای این محصول بیشتر بدانند؛ اصلی‌ترین کاربردهای این گاز سبک عبارت است از:

  • از آن برای تمیز کردن مخازن سوخت به دلیل ایمن بودن استفاده می‌شود.
  • جهت پیدا کردن نشتی در دستگاه‌های گوناگون و مخازن کاربردهای زیادی دارد.
  • برای پر کردن فضاهای خالی مخازن سوخت جت و فضاپیماها استفاده می‌شود.
  • جهت جذب امواج الکترومغناطیسی مناسب است به همین دلیل از آن در ساخت چراغ خودروها یا حتی تابلوهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.
  • برای تولید کپسول‌های غواصی آن‌را به گاز اکسیژن اضافه می‌کنند تا تنفس راحت‌تر انجام شود.

نکات مهم خرید گاز هلیوم

اکنون که در مورد گاز هلیوم بیشتر دانستید ممکن است تمایل به خرید آن‌ها داشته باشید، بهتر است قبل از خرید یا در زمان خرید این گاز به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • به داشتن نشان استاندارد و علامت تایید روی آن دقت کرده و محصولاتی که هیچ‌گونه نام و نشانی ندارند را خریداری نکنید.
  • این کپسول را از سایت‌ها و مراکز معتبر خریداری کرده و قبل از خرید از اصالت کالا مطمئن شوید.
  • بهتر است در ابتدا علت خرید و نیاز خود را مشخص کرده سپس نوع مناسب و استاندارد گاز هلیوم را خریداری کنید.
  • همان‌طور که دانستید گاز هلیوم خانگی مناسب نیست پس بهتر است کپسول‌های ایمن با حجم‌های مشخص را به صورت آماده تهیه نمایید.
  • اگر اقدام به خرید گاز هلیوم برای پر کردن بادکنک یا بالن می‌کنید بهتر است اقدام به استفاده از آن‌ها در هوای آزاد کرده و بادکنک‌های مورد نظر را بیرون از خانه و با فاصله از آتش پر کنید.

مشاهده کنید » کپسول گاز هلیوم از کجا تهیه کنم

قیمت هلیوم خانگی

بسیاری از افراد می‌خواهند قبل از خرید هر نوع گاز هلیوم در ابتدا از قیمت آن اطلاع پیدا کنند تا بتوانند این محصول را بر اساس بودجه خود تهیه نمایند. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که همان‌طور که گفته شد گاز هلیوم دارای انواع مختلفی است و هر کدام قیمت‌های مخصوص به خود را دارد.

مشاهده کنید » کپسول گاز هلیوم 50 لیتری

 در صورت تمایل می‌توانید قبل از خرید با فروشنده در مورد قیمت آن‌ها سوال کرده و پس از برآورد هزینه آن‌را خریداری کنید. علاوه بر این، مواردی مانند زمان خرید، حجم گاز و نوسانات بازار ممکن است روی تعیین قیمت نهایی این محصول موثر باشد.

کلام پایانی

گاز هلیوم را می‌توانیم یکی از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین گازها نام ببریم که امروزه در صنایع مختلف کاربردهای گسترده و متنوعی مانند پر کردن بادکنک و بالن دارند. در صورتی که تمایل به تهیه گاز هلیوم دارید بهتر است به جای تولید گاز هلیوم خانگی آن‌را از فروشگاه‌ها و سایت‌های مجاز و معتبر خریداری کنید.

در نظر داشته باشید این گاز در نمونه‌های مختلفی مانند کپسول گاز هلیوم معمولی و کپسول هلیوم عایق تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل نیاز است قبل از خرید در ابتدا با فروشنده مشورت کرده تا بتوانید با خیال راحت‌تری آن‌را برای مقاصد و نیاز خود خریداری کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!